فرش سرام حلقه ای متن سفید راور

فرش سرام حلقه ای متن سفید راور

فرش راور


فرش راور

شناسنامه تولید:

محل بافت:راور کرمان (لاور کرمان)
نقشه:سرام حلقه ای متن سفید (لچک و ترنج)
طراح:مرحوم ریحانی راوری
رنگ زمینه:سفید (ساکن و آرامش بخش)
ابعاد:3*2 متر
رجشمار:35 معادل 70 جفت کرمان
گره:نا متقارن (فارسی باف)
جنس خامه:پشم محلی کرمان
جنس پود:پنبه خالص
نوع رنگرزی:شیمیایی و طبیعی (مخلوط)
درجه ثبات رنگی:عالی
تعداد رنگ:17 رنگ
نوع پودکشی:سه پود معروف کرمان
وضعیت شیرازه:متصل کرمان
وضعیت خدمات:روگیری و شسته شده(قابل ارائه با خدمات سفارشی)

وضعیت انبار:موجود


قیمت فروش:29000000 ریال


ادامه مطلب

قالی ورامین

ورامین

قالی ورامین

ورامین در50 کیلومتری جنوب شرقی تهران و در مسیر جاده مشهد.یکی از مراکز پادشاهی مغولها در قرن سیزدهم وچهاردهم است.
بناهای تاریخی معماری این شهر تا به امروز نیز باقی مانده اند.
در گذشته ای نه چندان دور،این شهر تبدیل به مرکز مهم قالی بافی شمال ایران شد.قالی ها و گلیم های آن در بازار و خصوصا بازارهای تهران دارای کیفیت بالایی می باشند.
قالیچه های کوچکی که در ازمنه قدیم توسط عشایر بافته شده اکنون به ندرت یافت می شوند.
ابعاد:بیشتر قالی های در اندازه مخصوص اطاق 3*2 متر و بالاتر از 10 متر مربع می باشند.کناره های قدیمی عشایری در اندازه 2 متر مربع نادر هستند.
رنگها:نیلی،قرمز تیره گرم و گاه آبی سلطنتی اغلب رنگهای زمینه را تشکیل می دهند.بژ روشن،قهوه ای،قرمز و مخلوطی در این رنگها،طلایی و گاه سبز برای آرایش و طرحهای داخلی قالی استفاده می شوند.
از تکرار گل های تزینی و میناخانی برای بافت استفاده می شود.
ترکیب: تار و پود بیشتر از کتان است و،قالیچه های عشایری پودهای پشمی دارند.
گره:گره فارسی بسیار ظریف از 2500تا3500 گره در هر دسی متر مربع.قالیهای عشایری در هر دسی متر مربع 2500گره دارند.
پرز:پشم مرغوب،کم گوشت چیده می شوند پرز قالیچه های عشایر کمی بلندتر چیده میشود.
کیفیت:نه تنها قالیهای بافته شده در کارگاه های شهری بلکه قالیچه های عشایری نیز دارای کیفیت بسیار عالی و دوامی بی اندازه می باشند.



منبع:قالیها و قالیچه های شهری و روستایی ایران/اریک اشنبرنر/یساولی1384/صفحه 125

ادامه مطلب

نگاهی به سوابق تاریخی نساجی وقالیبافی در کرمان

نگاهی به سوابق تاریخی نساجی وقالیبافی در کرمان

فرش کرمان

كرمان در دورانهای گذشته معروفيت زيادی در زمينه توليد پارچه داشته است. به ويژه در دوران حكومت شاه عباس صفوی؛ و مهين امر باعث گرديد تا عده ای به اين باور برسند كه قاليهای كرمان از صنعت نساجی، به ويژه شال بافی تولد يافته و به اين ترتيب اين انديشه را استوار می سازند كه سابقه قاليبافی كرمان حداقل چهار قرن می باشد. اما اين عقيده توهمی بيش نيست. اگرچه شايد قديمی ترين فرشهای كرمان قدمتی بيش از چهارصد سال نداشته باشند، اما بررسی طرح و ويژگيهای قالی كرمان سابقه ای بيش از يك هزار سال را برای آن رقم می زند. وجود قديمی ترين نوع گره های به كار رفته در فرش پرزدار كه امروزه به بی گره بافی شهرت يافته و متاسفانه بلای خانمان سوز قالی كرمان گشته ثابت می كند كه اين منطقه در حفظ يكی از ويژگيهای بافت فرشهای كهن سهم مهمی داشته است. چه امروز می دانيم بسياری از فرشهای كهن ايران با شيوه گره u يا vبافته می شدند و آثار آن را می توان در فرشهای قديم مصر كه متاثر از فرشهای ايرانی است به وضوح مشاهده كرد. از طرف ديگر استفاده از شيوه سه پود بين دورج بافت، ويژگی قاليهای كهن ايران است كه بارزترين نمونه آن قالی پازيريك می باشد و ما اين ويژگی را امروز هم در قاليهای كرمان می بينيم. در كنار اين آثار؛ هنوز هم می توان قديمی ترين نوع دارهای قاليبافی را كه بقايايی از اولين دارهای عمودی در بافت قالی گره دار می باشند -هرچند به تعدادبسيار معدود- در برخی مناطق كرمان ديد.



از همه اين عوامل كه بگذريم وجود طراحان و نقاشان قابل و استادانی كه از اوايل دوران قاجار در اين منطقه به كار طراحی نقش فرش و مينياتور و... پرداخته اند، آنهم طراحانی كه سرآمد طراحان عصر خود بوده اند، نمی تواند بدون هيچگونه پشتوانه محكم قدمت طولانی باشد. همه اين عوامل چنانكه بايد به گونه ای دست به دست هم می دهند تا سابقه ای چند هزار ساله برای فرش كرمان رقم خورد. همچنين سوابق ريسندگی و بافندگی در اين منطقه بسيار است. كرمان در دوران گذشته معروفيت بسياری در توليد پارچه داشته است. مخصوصا" در دوران شاه عباس اين رونق دو چندان شد. اما پس از سقوط سلسله صفويه و دوران جنگ و جدال افشار و زنديه، ركود در توليد مواد خام بخصوص ابريشم و به طور كلی در صنايع نساجی ايران پديد آمد. اما با تمامی اين جنگها، كرمان تا اواسط دوران قاجار، يكی از بزرگترين مراكز توليد منسوجات به خصوص پارچه های ابريشمی بوده است. از مهمترين آنها شالهای پشمی و پارچه های ساده كرباس در قديم و پته های زيبا را می توان نام برد. اما اگر در سالهای اخير كمتر به هنر پارچه بافی اهميت داده شده، دليل اصلی اش توسعه صنعت قاليبافی در اين استان می باشد. كه قرن 20 اوج شكوفايی اين هنر بوده است. در قرن گذشته كرمان يكی از توليدكنندگان عمده شالهايی بود كه در اروپا و مخصوصا" انگلستان معروفيت بسيار و طرفداران زيادی داشت ولی پس از آنكه كاربرد شال و پارچه خهای مشابه منسوخ شد و هم چنين رقابت با پارچه های ارزان قديمی كه نساجان انگليسی به ايران می فرستاند، باعث شد تا كرمانيان به قاليبافی بيشتر روی آورند.


كرمان از اولين شهرهای ايران است كه به عقيده نگارنده به علت شهرت بالای بافندگان آن در ريسندگی و بافندگی، مورد توجه شركتهای خارجی قرار گرفت و اقدام به تاسيس كارگاههای قاليبافی برای بازارهای غرب نمودند. شركتهای انگليسی، ايتاليايی و آمريكايی در اواخر قرن 19 ميلادی رونق فراوانی برای قالی كرمان به ارمغان اوردند. شركت انگليسی توليدكنندگان قالی شرق OCM و شركت معروف عطيه بوروس از مهمترين و بزرگترين اين شركتها بودند.
مهمترين مراكز قاليبافی استان كرمان:
كليه فرشهای استان كرمان را می توان به دو گروه فرشهای شهری باف و عشايری تقسيم كرد كه كرمان مهمترين مركز توليد فرشهای شهری باف و سيرجان مهمترين مركز عرضه فرشهای عشايری می باشند. به غير از كرمان شهرهای ديگری مانند رفسنجان، راور، بردسير، گلباف، بافت و زرند از مهمترين مراكز قاليبافی شهری می باشند كه به معرفی مهمترين آنان می پردازيم.

شهر كرمان و سوابق تاريخی آن:
كرمان از شهرهای قديمی و تاريخی ايران است. حمزه اصفهانی بنای شهر را به اردشير بابكان نسبت می دهد كه آنجا را به همين مناسبت اردشير ناميدند. اين شهر مقر حكومت آل بويه، سلاجقه كرمان، خوارزمشاهيان و قراختائيان بوده و بر اثر حملات امير تيمور، افاغنه و بخصوص آغامحمد خان قاجار صدمات زيادی را متحمل شد.

آثار تاريخی شهر كرمان عبارتند از:
گنبد جبليه كه بنای آنرا به دوران سلجوقيان نسبت می دهند، مسجد جامع يا مظفری كه از بناهای تاريخی قرن هشتم می باشد و همچنين مزار مشتاق علی شاه و حمام و بازار ابراهيم خان (ظهير الدوله) كه متعلق به دوره قاجاريه می باشد.

مراكز بافت فرش شهری استان كرمان:

از ميان مراكز شهری باف قالی كرمان، منطقه راور در صدر ساير شهرها قرار دارد. روستاهای فيض آباد و طرز از مهمتری روستاهای اطراف راور می باشند كه به همراه روستاهای اسماعيل آباد، يوسف آباد، جلال آباد و تقی آباد در شمال و همچنين روستاهای ريحان، تاشك، بقيجان و خورند در جنوب از مهمترين مراكز قاليبافی حوزه راور می باشند. شهر راور خود نيز از كانونهای قديمی فرشبافی كرمان می باشد. عباس خان نخعی و پنجعلی خان نخعی از توليدكنندگان بسيار مشهور قديم راور بوده اند. و همچنين شركتهای خارجی عطيه بوروس و حتی شادروان احمد يزدان پناه ( ديلمقانی) در منطقه راور به توليد قالی اشتغال داشته اند. ناحيه گلباف از ديگر مراكز قاليبافی شهرستان كرمان می باشد كه روستاهای فندقا و تيركان ا ز مهمترين مراكز قاليبافی حومه آن هستند. بخش ماهان كرمان به همراه روستای محی آباد، غنات غستان، لنكر، چوپار و دستجرد از ديگر مناطق قاليبافی حوزه شهرستان كرمان می باشند. شهر رفسنجان نيز از مناطق خوشنام فرشبافی شهری استان كرمان است كه از ديرباز شركتهای خارجی نيز فعاليتهای فرشبافی خود را در آن گسترش داده بودند. فرش امروز رفسنجان تفاوت چندانی از نظر رنگ و طرح با ساير مراكز شهربافی استان ندارد. اما رواج طرحهای سبك نايين در شمال و شمال شرقی آن در روستاهايی نظير داوران، دره در، دره تاج و... قابل ذكر است كه تا اين لحظه ادامه دارد. قاليهای شهر بردسير بخصوص منطقه معروف قريه العرب ( كه در ميان عوام به قيط العرب شهرت يافته) از مشهورترين قاليهای قديم شهر باف اين استان بوده است كه امروزه از بعد كيفی دچار كاستي های شديدی است و نمی تواند گذشته پرآوازه خود را داشته باشد.



کتاب منبع:پژوهشی در فرش ایران،تورج ژوله،چاپ دوم1390،صفحه163

ادامه مطلب

فرش بافی در انگلستان

فرش بافی در انگلستان


کفپوش ها در انگلستان
در انگلستان از منسوجات برای کفپوش محل اقامت تا اواسط قرن 18 به ندرت استفاده می شد.تا قبل از انقلاب صنعتی در اواسط قرن 19 انواع فرش ها تنها در اختیار خاندان های سلطنتی و ثروتمند بود.با این حال تعداد کمی از این خاندان ها سلطنتی در لیست خود فرشهای شرقی داشتند.به طور مثال در قرن 13 یکی از اشراف انگلستان از پهن شدن فرش در قصر خود شگفت زده شد.در قرن وسطی استفاده از فرش تنها در کف کلیسا متداول بود و عامه مردم از فرش به عنوان روانداز میزها استفاده می کردند.
فرش انگلستان از قرن هیجدهم کوشید تا در زمینه طرح به استقلال مشخصی در قیاس با فرش های فرانسه دست یابد.در این زمینه به کارگیری رنگهای سبز،زرد طلایی،دارچینی و مسی نوعی استقلال طلبی در مقایسه با فرش های فرانسوی محسوب می گردید.در فرش انگلستان اصولا به غیر از دوره ای که طراحی فرش تحت تاثیر قالی های ترکی-عثمانی بود نقوش هندسی و شکسته جایگاهی پیدا نکرد.

آغاز فرشبافی در انگلستان
پارچه های انگلیسی از قرن 12 توسط مهاجرین فلاندری در این جزیره تولید می شد.با این حال شهرت این پارچه ها به اوایل قرن پانزدهم باز می گردد.درست زمانی که فلیپ نیکو،دوک بورگونی،در دامنه شرقی فرانسه فوت کرد و دوک نشین فلاندر جنوبی به زوال افتاد و بافندگان آن چاره ای جز کوچ به انگلستان نداشتند.فلیپ نیکو اولین دوک بورگونی محسوب می شد که از وابستگی دیرینه خاندان خود با فرانسویان چشم پوشی کرد و خود و دوک نشین اش را متحد انگلستان ساخت.او در راه هنر بسیار کوشید و بورگونی را پس ایتالیا کانون هنر مغرب زمین کرد.
اما به نظر می رسد تولید فرش گره دار به صورت کپی از فرش های شرقی توسط فلاندری های مهاجر به انگلستان از قرن 16 آغاز شده باشد.از فرش های بجای مانده از این دوران که متعلق به سالهای 1570 تا 1630 می باشد می توان این کپی سازی ها را که با دو هدف مشخص انجام می شده است،بررسی کرد.این دو هدف عبارتند از:
الف-تقلید کردن از طرح های هندسی آناتولی و ترکیه عثمانی
ب-ترکیب کردن طرح های هند-ایرانی با تزئینات دوره الیزابت

اولین فرش های انگلستان
در اوایل قرن 16 کاردینال ولسی(wolsey) اولین بازرگانی بود که نسبت به ورود فرشهای ایرانی و عمدتا ترکی-عثمانی به انگلستان اقدام نمود.برخی از فرش های او اختصاصا برای دربار همپتون (Hampton) تهیه و وارد شدند.کپی برداری و بافت در انگلستان براساس این فرشها از سال 1550 و دوران حکومت ادوارد پنجم آغاز شد.از مطرح ترین نمونه فرش هایی که در این دوران تولید شده است می توان به فرش معروف ورولم (verulum) که در سال 1570 و بعنوان هدیه برای الیزابت رجینا بافته شد اشاره کرد.این فرش در ایپسویچ و به سفارش دوک ورلم که حاکم منطقه هرتفوردشایر بود بافته شده است.در قسمت کناری سمت چپ زمینه این فرش نشان رسمی منطقه ایپسویچ و در قسمت کناری سمت راست زمینه آن نشان خاندان سلطنتی هاربوتل (Harbottle) بافته شده است. درمرکز فرش نیز آرم سلطنتی الیزابت با مخفف (ER) که تعبیری از الیزابت رجینا می باشد قرار دارد.تاریخ بافت این فرش به وضوح در مرکز زمینه طرح مشهود است.
عمده بافندگان در قرن 16 در جنوب شرقی انگلستان و در منطقه نوریچ متمرکز شده بودند. از آرم ها و نشان های باقی مانده روی این فرش ها می توان قدمت آنها را تعیین کرد.



منبع:برگرفته از کتاب پیش در آمدی بر تاریخ فرش جهان،سید علی مجابی و زهرا فنایی،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

ادامه مطلب

نگاه ویژه به تجارت فرش در هامبورگ

نگاه ویژه به تجارت فرش در هامبورگ

قالی هامبورگ

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، در این دیدار رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به پیشینه بندر هافن به عنوان قطب تجاری و صادراتی فرش ایران در اروپا و حضور پرتعداد بازرگانان فرش دستباف ایران در هامبورگ خواستار توجه و همراهی ویژه سرکنسولگری در این حوزه شد.

کارگر با اشاره به پروژه تبلیغات اروپایی فرش ایران با محوریت آلمان که قرار است با همکاری اتحادیه واردکنندگان فرش ایران در اروپا و با نظارت سفارت و سرکنسولگری کشورمان در آلمان به انجام برسد از لزوم توجه و همراهی تا دستیابی به نتیجه مطلوب سخن گفت.

سیدان؛ سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ نیز که قرار است به زودی راهی محل ماموریت خود شود در این دیدار بر آمادگی خود برای یاری و تسهیل امر فعالان فرش ایران در هامبورگ تاکید کرد.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

صنعت فرش دستباف مصر

صنعت فرش دستباف مصر

فرش مصر

وجود پنبه در مصر به ویژه در مزارع حاشیه رود نیل ونیز پشم گوسفندان محلی موجب رونق صنعت فرش بافی در این کشور گریده است.
از اوایل قرن نوزدهم کشت،صادرات وتهیه محصولات نهای پنبه تحت کنترل دولت قرار دارد.سال ها الیاف بلند پنبه مصر جزء مرغوب ترین پنبه های دنیا به حساب می آمد ومهم ترین محصول صادراتی مصر بود.اا امروزه به سبب دستیابی به انواع جدیدی از پنبه در دنیا،سرزمین نیل جایگاه خود را از دست داده و دولت مصر تا کنون برای رواج کشت انواع جدید پنبه در کشور اقدامات موثری انجام نداده است.
برخی از دانشمندان فرش شناس این کشور را گهواره فرش گفته اند وآثار مکشوفه از دست باف ها موید این نظریه است ونشان می دهد که صنعت فرش بافی در این کشور سابقه طولانی دارد.
مواد مورد مصرف در صنعت قالی بافی مصر از جمله پنبه،از تولیدات داخلی تامین می شود،وعلاوه بر این مقداری از محصول پنبه این کشور صادر وبه جای آن نخ پنبه ای وارد می گردد.
پشم محلی نیز اگر چه از لحاظ مقدار قابل توجه است ولی به جهت نداشتن مرغوبیت تنها در تولید قالی های با کیفیت پایین به مصرف می رسد.برای بافتن قالی های مرغوب و ظریف از پشم وارداتی برخی از کشورها از جمله نیوزیلند واسترالیا استفاده می گردد.

رنگ
رنگ مورد مصرف در صنعت فرش مصر شیمیایی است واز اقلام وارداتی این کشور محسوب می شود.

اندازه
قالی های مصر معمولا کوچک پارچه است و در این مورد استانداردی وجود ندارد.
ابعاد قالی وقالیچه مصر به طور معمول به رح زیر است:
3*2-50/3*50/2-50/2*50/2 سانتی متر وسایر اندازه های مطابق با بازار جهانی و اندازه قالیچه معمولی5/1*1-2*40/1-2*2 متر می باشد.

انواع بافت
برای بافت فرش مصر از گره فارسی وترکی استفاده می شود ورجشمار قالی های معمولی45 وقالی های مرغوب و استثنایی 60تا75 رج می باشد.در مصر قالی بافی صنعتی روستایی و خانگی است وگروههای بافنده کوچک وبزرگ در تعاونی های فرش گرد آمده اند.
در این تعاونی ها برچسب گذاری بر فرش متداول است.

طرح
طرح فرش مصر معمولا،قدیمی وبیشتر طرح ایران است ونقوش اصفهان،تبریز،کرمان،کاشان،قم ونایین متداول ترین طرح های مورد استفاده می باشند.اطز طرح های دیگر این کشور طرح هندسی، ودر برخی موارد هم از طرح های اساطیری و طرح های سنتی استفاده می کنند.

انواع فرش های کهن مصر
1-فسطاط:این قطعه فرش در شهر فسطاز(یا قاهره)کشف شده که قدیمی ترین فرش دنیا بعد از پازیریک(قرن نهم میلادی)به حساب می آید.طرح این فرش ایرانیی واکنون در موزه هنر اسلامی قاهره نگهداری می شود.جنس فرش مزبور پشمی و رنگ آن قهوه ای طبیعی که از 2پود تشکیل شده است،رنگ آن در وسط فرش قرمز و آبی تیره و در حاشیه ها نارنجی،قرمز تیره،آبی تیره،سبز،قهوه ای وشیری می باشد.اندازه آن5/26*33 سانتی متر است.
2-فرش مملوک:ریشه این نام مربوط به سربازان و درباریان مصر و سوریه قدیم می باشد.طرح های اولیه آن به صورت نقوش هندسی پیچیده به همراه ترنجی بزرگ بافته شده که یک طرف آن با طرف دیگر قرینه می باشد و رنگ های اصلی زمینه قرمز،زرد،آبی وسبز بوده وبه صورت شطرنجی یا بندی در مصر و مراکش بافته شده است.
3- فرش قاهره:مروط به قرن 16میلادی است وجنس آن از پشم بوده،رنگ های به کار رفته در این فرش عبارتند:ازقرمز،سبز وآبی.فرش مورد بحث در حال حاضر در موزهPoldi pezzolie نگه داری می شود.
طرح فرش قاهره تشکیل شده است از تکرار نمونه هایی از گل های عباسی و برگ های اسلیمی که مشهور به سبکSazاست.وتوسعه یافته توسط هنرمندان دربار عثمانی در قرن 16 و17 میلادی است که برای اجرا به قاهره فرستاده شد.


کتاب جغرایای فرش دستباف/حمیده واعظی/انتشارات خدمات فرهنگی کرمان/1382چاپ اول مطالب زیر از صفحه49تا52

ادامه مطلب

صنعت فرش دستباف هند

صنعت فرش دستباف هند

فرش هند

«شرایط آب وهوایی گرم و مرطوب در این کشور موجب گسترش کشاورزی و جنگل های انبوه ومملو از انواع میوه ها گردیده است. یکی از این میوه ها نارگیل است که جزء مواد اولیه برای یک نوع دستباف که بنام فرش های حصیری معروف است،می باشد و ارزش صادراتی بسیار بالایی دارد. وجود پنبه به عنوان یکی از کالاهای اساسی صادراتی این کشور نیز موجب روی آوردن مردم به تولید فرش دستباف گردیده است.
یکی دیگر از فرش هایی که در کشور هند تولید می شود فرش ساروق با نقشه آمریکایی می باشد که با شست وشویی یکدست و الیاف پشمی که به نرمی و براقی موی گربه معروف است،بافته می شود.در این کشور2500000نفر در صنعت فرش دستباف فعالیت دارند و تنها2/1 در صد نیروی کار را کودکان تشکیل می دهند.»
از جهت صادرات،35 درصد فرش دستباف این کشور به کشور آمریکا صادر می شود، وبقیه به کشورهای اروپایی به خصوص کشور آلمان فرستاده می شود.

طرح
طرح های فرش دستباف در این کشور برگرفته و تقلیدی از طرح های ایرانی است که به دلیل تحریم ایران از زمان انقلاب اسلامی از سوی کشور آمریکا،این کشورها توانستند جای خالی کشور ایران را پر کنند و چون طرح های ایرانی بسیار زیبا ومورد دلخواه جهانیان بود،تجار وارد کننده فرش ایران در کشورهای اروپایی و آمریکا،طرح های فرش ایران را به کشورهای چین،هند وپاکستان بردند وبه تولید فرش های دستباف با طرح های ایرانی در این کشور ها پرداختند.
صادرات فرش دستباف در هند به سه دسته تقسیم می شود:
1-فرش های پنبه ای وپشمی که خود به چند دسته تقسیم می شود:
الف)فرش هایی با پرزهایی بلند که به دو رنگ،رنگ زمینه روشن و رنگ تیره تر از زمینه و در طرح هایی مثل ببر وپروانه بافته می شود.
ب)فرش هایی که طرح های بسیار ساده با چند رنگ ساده با پرز بلند دارند و چند طرح هندسی ساده که بنا به سلیقه مشتری از نظر تنوع رنگ وطرح تغییر می کند.
ج)گبه که مثل گبه ایران ساده وبا پرز بلند وطرح های ساده مثل تصویر پرنده یا یک دختر در اندازه های متنوع بافته می شود.
د)فرش هندی نپالی که از ترکیب رنگ هندی و طرح نپالی به دست می آید،بسیار ساده و مرغوب ومورد توجه بازارهای اروپایی می باشد.
2-فرش های ابریشمی که در چند منطقه هندوستان با کیفیت بالا و طرح های بسیار متنوع مثل گلدانی،لچک وترنج بافته می شود.
3-فرش های حصیری با الیاف نارگیل یا COIR:این فرش ها از قرن 19به بعد در منطقه ای به نام کارلا که یکی از مناطق بسیار زیبای هند است،رشد کرد،ومملو از درختان نارگیل می باشد.زنان این منطقه با استفاده از الیاف نارگیل،آنها را به صورت حلقه های کلاف بسیار باریک به اندازه نخ درست می کنند وبه بافت زیباترین حصیر و بوریا می پردازند که در حال حاضر در این صنعت5/1میلیون نفر از جمعیت هند مشغول به کار هستند.
کشور هند به تولید یک نوع دیگر فرش با طرح ماهی در هم یا ریز ماهی در رنگ های قهوه ای و زرشکی می پردازد که مانند ترمه یزد ایران است.

اندازه
اندازه فرش دستباف در کشور هند عبارتند از:60*30سانتیمتر-90*60سانتی متر-140*70سانتی متر-200*140سانتی متر-300*200 سانتی متر-180*120سانتی متر وبطور کلی هر اندازه که سلیقه بازار جهانی در آن باشد تولید می شود
برای تولید فرش دستباف کلا چهار عامل لازم است:
1- تار از جهت میزان تاب آنها که تار فرش هندی4/2یا3/6 نخ تابیده می باشد.
2- دوم پود است و پود فرش های هندی یا از جنس پنبه و یا غیر پنبه می باشد.
3- وزن است وزن فرش های هندی2کیلوگرم در متر مربع می باشد.
4- اندازه است که اندازه ها در بالا ذکر شد.

سازمان های متولی فرش دستباف هند

یکی از این سازمان ها به نام مرکز فرش هندی است که این مرکز در سال1969 شروع به کار کرده ویکی از بزرگترین مراکز صادرات هند و در دهلی نو قرار دارد که به تولید صادرات چند نوع فرش به شرح زیر می پردازد.
1-فرش های تافتینگ که به فرش های با پرز بلند گفته می شود واین فرش ها به چند دسته تقسم می شود:
الف)فرش های ریشه دار به شکل ساده با طرح حیوانات ساده یا در هم.
ب)فرش های معاصر که به تولید یک طرح در بیش از25یا 30 رنگ مختلف می پردازد و نوع رنگ وسایز آن با کامپیوتر طراحی می شود.
ج)فرش های کلاسیک که از طرح های هندسی و ترکیبی از اشکال هندسی می باشد.
د)فرش هایی که مخصوص بچه ها تولید می شود و از طرح های کارتونی ومطابق با اتاق کودک تشکیل می شود.
2-فرش دستباف که ترکیبی از طرح های هندسی متضاد است وبا کامپیوتر طرح ورنگ آن عوض می شود.
3-فرش های دستباف برای خانه که بسیار موفق بوده است و توانسته توجه مشتری زیادی را به خود جلب کند.بدین صورت که مشتری با در دست داشتن عکس مکانی که می خواهد برای آن فرش تهیه کند،به تولید کننده مراجعه و او با استفاده از کامپیوتر،یا استفاده از کارشناسان طراح فرش،فرش مورد سلیقه مشتری را در کمترین زمان و با توجه به اثاثیه منزل تهیه و در اختیار او قرار می دهد.
سازمان دیگر متولی فرش هند با نام بنگاه صادرات فرش دستباف است که متولی تولید وصادرات فرش می باشد و در این امر سهم عمده ای در کشور هند دارد به ویژه در تولید قالی کشمیر که قالی بسیار زیبایی می باشد واولین بار توسط مغول ها در قرن 16 به این کشور معرفی وسپس هنرمندان هندی آن را حرفه خود ساخته و از نسلی به نسل دیگر گسترش دادند.

رنگ
هندی ها از رنگ گیاهی زیاد استفاده نمی کنند اما این کشور مملو از رنگ های گیاهی و طبیعی است.کشور ایران خیلی از مواد رنگی را از هند وارد می کند،مثل رنگ لاکی کرمانی که از حشره ای به نام قرمز دانه تهیه می شود،لغت لاکی اصیلت هندی دارد معنی لاکی یعنی هزاران حشره قرمزدانه که چون بر روی درخت درخت در کنار هم قرار می گیرند به عنوان لاک معروف شده اند.ایران قرمز دانه وبلغم سیاه را از هند وارد می کرده است و همچنین کشورهای اروپایی از قرمزدانه هند بدلیل مرغوبیت بالای آن در صنعت لوازم آرایشی استفاده می کنند.



کتاب منبع:جغرافیای فرش دستباف/حمیده واعظی/انتشارات خدمات فرهنگی کرمان

ادامه مطلب

قالیبافی در نایین

قالی نایین

قالی نایین

آغاز قالیبافی در نایین به دنبال کساد بازار«عبا بافی» در این منطقه است که پیش از جنگ جهانی دوم پیدا شد.تجربه عبابافان در رشتن کلافهای ظریف برای بافتن عبا،یعنی ریز بافی،در کار قالیبافی نیز به کار گرفته شد.در نتیجه قالیچه های ریزبافی با22*22 گره در هر اینچ(54/2 سانتیمتر) بافته شده که از نظر ریزبافی در ایران بیمانند بود و به عنوان یکی از بهترین قالیچه های ایران در بازار ایران و اروپا خوب به فروش می رسید.ولی در پایان جنگ،به علت کاهش در آمد مردم،تقاضا برای خرید قالیچه نایین در هر دو بازار ایران و اروپا کاهش یافت.
شمار دارها:
نزدیک 50 سال پیش،شمار دارها در این شهر150 دستگاه و میزان بافت قالی در سال نزدیک 500 متر مربع بوده است.
بافندگان نایین در کار بافت قالیهای ابریشمی نیز مهارت فراوان دارند و در رنگ بندی قالی بر روی رنگ سفید تکیه فراوان می کنند.نقشه معروف «غلط»،از جمله طرحهایی است که در این کانون رواج دارد.از ویژگیهای رنگ در قالی نایین تضاد میان رنگهای ملایم حاشیه و رنگهای تیره متن است.رنگهایی که اینک فرش های نایین به کار می رود عبارت است از:لاکی قرمزدانه،لاکی روناسی،عنابی،قهوه ای (سیر و روشن)،زیتونی(سیر و روشن)،آبی (سیر و روشن)،کرم،نارنجی،نخودی،تریاکی،سبز (سیروروشن)،ماشی،شویدی،سرمه ای،خاکی روشن،موشی سیر،نقره ای،بادامی،ترمه ای،ساقه خیاری و مشکی.



منبع:فرشنامه ایران-دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی-انتشارات پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی1383-صفحه262

ادامه مطلب