صادرات 92 درصد فرش کشور از تهران

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: زنجیره کامل تولید تا صادرات فرش در این استان وجود دارد و اکنون ۹۲ درصد فرش تولیدی کشور از گمرکات تهران صادر می‌شود.
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، به نقل از ایرنا، مریم کمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کارگاه های مرمت، تکمیل، رنگ، تولید، شستشو و پرداختی در کنار بازار بزرگ، ظرفیت عظیمی را برای استان تهران در حوزه تجارت فرش رقم زده است.
صادرات 92 درصد فرش کشور از تهران
وی یادآور شد: بازار فرش تهران بازار محلی کوچک نیست بلکه مرکز معاملات زنجیره ای فرش دستبافت محسوب می شود.
کمانی اظهار داشت: تهران حدود ۴۵ هزار و ۳۸۰ بافنده شناسنامه دار و فعال دارد که برخی از آنها به تولید نوع خاصی از فرش ایرانی با عنوان فرش ورامین می پردازند.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران فرش را یکی از بهترین صنایع با کمترین میزان آلایندگی در کشور خواند و گفت: صادرات فرش وابستگی به صادرات محصولات و فرآورده های نفتی را کاهش می دهد، اشتغالزایی قابل توجه، مزیت رقابتی بالا، ارزش افزوده چشمگیر و سرانه کمی برای اشتغالزایی نیاز دارد.
این مسئول خاطر نشان کرد: اکنون می توان با ۳۰ میلیون تومان حداقل سرمایه فرش کرک و ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان فرش ابریشمی تولید و اشتغالزایی کرد.
کمانی ادامه داد: تهران کل فرآیند تولید فرش را در خود جای داده و بیش از یکهزار و یکصد قالی شویی نیز در این استان فعال است.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اضافه کرد: در این استان فرش بازتولید می شود و از فرش های کهنه، محصول جدید با مرمت به دست می آید و به این طریق فرش ضایعاتی ندارد و به شکل مستمر در حال تولید و بازتولید است.
فرش تهران ثبت جهانی شده است
وی اوج شکوفایی صنعت فرش تهران را مربوط به دوره قاجار با تولید فرش های نفیس و فاخر به صورت سفارشی اعلام و خاطرنشان کرد: در تولید فرش این استان از گره فارسی استفاده می شد که سبک متفاوتی نسبت به بافت باقی فرش ها که با گره ترکی هستند، دارد.

کمانی افزود: در فرش تهران از الیاف خاص پنبه استفاده می شد و از همین رو به آن لطافت خاصی به شکل ابریشم گونه می بخشید و از سوی دیگر طرح آن نیز متفاوت از سایر نقشه های متعلق به دیگر استان ها بود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار داشت: از فرش های بافته شده آن دوران تعداد کمی در دسترس قرار دارند اما همگی نفیس و فاخر هستند و در موزه ها نگهداری می شوند.

وی به تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر صنعت فرش تهران اشاره و بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم از اقصی نقاط کشور به تهران مهاجرت و به همراه خود سبک فرش بافی را نیز وارد این استان کردند و از همین رو طی سال های گذشته بافته هایی از فرش قم، نائین، کاشان، ترکمن، سیستان و تابلوها را داشتیم.

این مسئول افزود: فرش روستایی با طرح میناخانی در ورامین هنوز نیز بافته می شود و نقشه منحصر به فردی دارد که با تلاش و پیگیری های انجام شده موفق شدیم آن را به ثبت ملی و ثبت جهانی برسانیم.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه اینکه اکنون فرش ورامین در شهرهای ورامین، فرچک و پیشوا نیز بافته می شود، یادآور شد: این نوع قالی بافی با سبک های نوین زندگی کنونی به روز رسانی شده است اما همچنان بافندگان آن را بدون نقشه و به صورت حفظی می بافند.

منبع: سایت مرکز ملی فرش ایران

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود