تشکیل اتحادیه صادرکنندگان فرش خراسان شمالی

عامل توسعه کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی گفت: اتحادیه صادرکنندگان فرش در این استان 941 هزار نفری تشکیل می شود و در این راستا اقدامات لازم انجام شده است.
حامد چمن رخ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون اتحادیه صادرکنندگان فرش در چهار استان تشکیل شده و ما پیگیر هستیم تا پنجمین آن در خراسان شمالی راه اندازی شود.
وی افزود: این اتحادیه زیر نظر اتاق ایران فعالیت خواهد داشت و اکنون اقدامات اولیه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی انجام شده است.

تشکیل اتحادیه صادرکنندگان فرش خراسان شمالی

چمن رخ گفت: ثبت کنسرسیوم صادراتی فرش خراسان شمالی نیز یکی دیگر از اقدامات در حال پیگیری است.
عامل توسعه کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی در ادامه با گلایه از اینکه مرکز ملی فرش نتوانسته است رضایت فرشی را آن گونه که باید و شاید جلب کند گفت: این مرکز از رسالت و مسئولیت خود فاصله گرفته است.
پیش از این، شرکت سهامی فرش که به عنوان متولی فرش، به تولید و بازار فرش نظارت داشت، توجه زیادی به رونق فرش دستباف داشت، اما از زمان تاسیس مرکز ملی فرش ایران روز به روز شاهد افول فرش دستباف در کشور هستیم.
وی افزود: تاسف بارتر این که شرکت فرش ایران نیز دیگر فعالیتی در شان تاریخچه خود ندارد و اکنون نیز به مالکیت بانک تجارت درآمده است.
چمن رخ خاطرنشان کرد: مرکز ملی فرش که زیر نظر وزارت بازرگانی سابق برای سامان دادن به اوضاع فرش شکل گرفت هنوز نتوانسته است اقدامی که رضایت خاطر فرشی ها و خانواده فرش را جلب کند، انجام دهد و از این حیث کارنامه قابل قبولی ندارد.
وی تصریح کرد: عملکرد مرکز ملی فرش در زمینه حمایت از تولید فرش دستباف قابل دفاع نبوده و نتوانسته رسالت خود در زمینه بازاریابی را خوب انجام دهد، البته در زمینه تحقیق و پژوهش اقدامات خوبی انجام داده اما این آثار تحقیقی و پژوهشی در کتابخانه مرکز آرشیو شده است.
عامل توسعه کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی اظهار کرد: بارها مشاهده شده افرادی که به دنبال منابع تحقیقی و پژوهشی هستند و این منابع را از مرکز ملی فرش جست وجو می کنند، اما به آن دست پیدا نمی کنند، معلوم نیست چرا این اطلاعات و پژوهش ها به اشتراک گذاشته نمی شود؟
وی درباره برنامه های کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی گفت: این کنسرسیوم پیش از این دست یابی به بازارهای آمریکا را هدفگذاری کرده بود زیرا بازارهای آمریکایی یکی از بهترین بازارهای فرش ایران بود اما با اعمال تحریم ها بتدریج از دست رفته است.
چمن رخ افزود: در آن سال ها، کشورهای پاکستان و هند جای ما را در بازار آمریکا گرفتند اما پس از برجام تلاش ما این بود که بتوانیم دوباره این بازار را احیا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن رییس جمهوری جدید آمریکا برنامه ریزی برای دست یابی به بازارهای آن کشور از برنامه خارج شد و اکنون تلاش داریم تا بتوانیم در بازار چین فعالیت کنیم و بیشتر در این بازار حضور داشته باشیم.
چمن رخ افزود: قراراست در فروردین ماه سال آتی تیمی از تجار و فعالان فرش ایران برای حضور در نمایشگاه دموتکس به شانگ های چین اعزام شوند. این حضور می تواند اهداف بسیاری از بازاریابی در کشور چین را محقق سازد.
در استان خراسان شمالی حدود 18 هزار کارگاه قالیبافی با 21 هزار بافنده وجود دارد که سالانه حدود 400 هزار متر مربع فرش در این استان تولید می شود.
طبق گزارش اتحادیه فرشبافان خراسان شمالی این استان حدود 9 درصد از تولید فرش دستباف ایران را به خود اختصاص داده و سالانه 100 هزار متر مربع از فرش این منطقه به خارج از کشور صادر می شود.
خراسان شمالی برای سامان دادن به صنعت فرش دستباف، خوشه صنعتی فرش را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند در این قالب، فرش دستباف استان را با طرح و نام این منطقه به بازارهای داخلی و جهانی عرضه کند. همچنین شهرک فرش نیز با هدف ساماندهی کارگاه های تولید و عرضه فرش در شهرک صنعتی بجنورد، فعال شده است.
به گفته مسئولان مربوطه کمبود نقدینگی، پایین بودن کیفیت تولیدات و متناسب نبودن تولیدات فرش دستباف با سلائق مشتریان و نیز کمبود امکانات زیرساختی از اساسی ترین مشکلات فعالان این صنعت در این استان است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

طرح و نقش قالی اصیل خراسان رو به خاموشی

اصالت قالی خراسان اثر خلاقیت قالی بافانی است که در طول قرنها با نبوغ خود نقش های زیبا آفریدند و غم ها و شادی های خود را گره زدند، به همین دلیل این هنر صنعت دستی حکایت از فرهنگ و هنر یک ملت دارد که اینک متاثر از مدرنیته و بازار، کم فروغ شده است.
خراسان رضوی یکی از مهم ترین مناطق بافت قالی کشور است که قدمت هنر قالی بافی در آن به عهد تیموریان باز می گردد و در طول قرنها فرش بافی در این منطقه سیر تکامل خود به لحاظ تولید ، هنر و تجارت را طی کرده است.

طرح و نقش قالی اصیل خراسان رو به خاموشی

فرش در این منطقه به لحاظ نقش، طرح، رنگ، تعداد گره و رج با دیگر مناطق کشور متفاوت است و نقش و طرح هایی که هنرمندان این عرصه در طول قرنها برای قالی خلق می کردند، اینک برندی در قالی خراسان به شمار می رود و اسامی هنرمندانی مانند عمواوغلی، مخملباف، صابر، خدیوی، علیپور و شیخ بورنگی به عنوان برندی برای طرحهای قالی امروز در خراسان به شمار رفته و شهرت جهانی دارد.
بیکاری، مشکلات معیشتی، تولیدات فله ای با طرحهای تکراری، عدم حمایت از خلاقان و هنرمندان صاحب سبک در طرح و نقش قالی و فشارهای بین المللی همه و همه دست به دست هم داده و قالی خراسان رضوی را از جایگاه اصلی خود دور کرده است.

قالی بافی دچار دو باطل شده است
یک پژوهشگر فرش و عضو پیوسته انجمن علمی فرش به خبرنگار ایرنا گفت: کاشمر، مشهد، نیشابور و سبزوار بزرگترین قطب های تولید فرش در کشور هستند و در این بین مشهد و کاشمر از معدود مناطقی هستند که قالی بافی برای مردان شغل اصلی بوده و زن و مرد با مشارکت همدیگر فرش می بافند.
عبدالله احراری افزود: این اصالت و جایگاه برای تولید قالی در خراسان رضوی در حال کمرنگ شدن است زیرا زمانی ایران به طور عمده تولید کننده فرش بود اما اکنون بسیاری از کشورها از جمله افغانستان، چین، هند، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان که مشکل اشتغال دارند به تولید فرش رو آورده اند.
وی اظهار کرد: در کشورهای مزبور هزینه تمام شده تولید فرش بسیار کمتر از ایران است به این معنا که آنها می توانند یک سوم قیمت تولید فرش در ایران آن را تولید و به بازار جهانی عرضه کنند لذا فرش ایرانی به لحاظ قیمت تمام شده قدرت رقابت با فرش کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و هند را ندارد.
این پژوهشگر فرش گفت: در آن کشورها ممکن است بافنده برای داشتن یک وعده غذا فرش ببافد اما در ایران این گونه نیست، زیرا فرش بخشی از فرهنگ و هویت و هنر این سرزمین است.
احراری ادامه داد: فرش خراسان و در مجموع فرش ایران از دو بعد دچار مشکل و محدودیت است؛ یک سری محدودیت ها به خارج از کشور مربوط می شود و بخشی از مشکلات قالی بافی هم به مسئولان و مردم مرتبط است.
عضو پیوسته انجمن علمی فرش در تشریح دلایل بروز مشکلات برای هنر – صنعت قالی بافی در کشور بیان کرد: بخشی از مشکلات تولید فرش در ایران مربوط به مسائل سیاسی و تحریم های اعمال شده علیه ایران می شود.
وی خاطر نشان کرد: قبل از برجام ایران بسیاری از بازارهای جهانی را از دست داد، به عنوان مثال به طور مشخص بازار فرش آمریکا دست ایران بود اما این بازار توسط پاکستانی ها و هندی ها گرفته شد.
احراری افزود: پس از برجام بخشی از مشکلات در ارتباط با بازار فرش حل شد و ایران بازارهای قدیمی را بدست آورد اما دیگر تولید مناسب با آن بازارها بویژه بازار آمریکا در ایران وجود ندارد.
وی بیان کرد: نگاه ایران چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی به فرش به عنوان یک کالای فرهنگی نیست؛ هر زمان که درآمدهای ارزی و نفتی دولتها کم شده است، توجه دولت به فرش معطوف شده اما هر زمان که قیمت نفت افزایش یافته و ارز مورد نیاز تامین شده، به فرش کم توجهی شده است.
وی اظهار کرد: نگاه بخش خصوصی به هنر قالی بافی که ما آن را هویت فرهنگی – هنری ایران می دانیم نیز عمدتا نگاه سنتی، بسیار محدود و به دور از استفاده از علم و فناوری روز است.
این پژوهشگر فرش گفت: در مقاطع مختلف زمانی به تولید فرش، رویکرد اشتغال حاکم بوده است و در مجموع سیاست های مختلفی در ارتباط با فرش وجود داشته جز آنچه باید در مورد فرش اعمال می شده است.
احراری افزود: بعد اصلی فرش حتی برای خود جامعه فرش هم هنوز ناشناخته است؛ اینکه فرش در قالب یک کالای هنری به عنوان پرچم دوم ایران برافراشته است و باید هویت فرهنگی – هنری داشته باشد.
وی اظهار کرد: هر نقش و طرح برای قالی مخصوص یک منطقه است و قالی باید با همان نقش و طرح بافته شود؛ در مواد اولیه آن هم باید استانداردها رعایت شود و کیفیت لازم را داشته باشد اما اکنون استفاده از مواد اولیه از جمله پشم داخلی و رنگهای طبیعی همگی وارونه شده است.
احراری گفت: قالی ایران که زمانی 100 درصد متکی به پشم داخلی بود، اکنون به صورت عمده به پشم خارجی متکی شده و سلایق عمومی به سمتی پیش رفته است که باید از پشم خارجی در آن استفاده و باید ابریشم در آن به کار رود یا فرش باید توام با نقش های عجیب و رنگهای بسیار گیرا بوده تا مشتری پسند باشد و این مسائلی است که بر جامعه فرش تحمیل شده است.
این پژوهشگر فرش اظهار کرد: خیلی از طرح ها و نقش های مناطق مختلف تولید فرش در ایران کمرنگ شده است؛ به عنوان مثال در خراسان قالی بلوچ، قالی کرد، قالی ترکمن بخشی از تولید بوده و مناطق قالی بافی سبزوار، نیشابور، کاشمر، مشهد هر کدام مشخصه ویژه خود را داشته اند.
احراری اظهار کرد: زمانی که به قالی نگاه می کردید، گویی با شما حرف می زده است، به طوری که از روی رنگ و طرح و نقش آن متوجه می شدید که این نوع فرش در کدام منطقه بافته شده و هر کدام از نقش ها و رنگها دارای چه معانی و تفاسیری هستند.
وی گفت: اکنون متاسفانه رنگهای شیمیایی جایگزین رنگهای طبیعی و پشم های خارجی بی کیفیت یا پشم دباغی شده داخلی جایگزین پشم خوب گوسفند که در سمت خراسان جنوبی، کرمان و چهارمحال بختیاری تولید می شد، شده است.
این پژوهشگر فرش اظهار کرد: اکنون قالی ایران دچار یک دور باطل شده است به این معنا که فرش ها با نقشه تکراری و مواد اولیه نامرغوب و عدم دقت و خلاقیت بافنده تولید می شود، سپس چون سود کافی برای تولیدکننده ندارد، در بازار به قیمت واقعی خود به فروش نمی رسد.
احراری گفت: در ادامه این دور باطل از هزینه های تولید کم می شود و همین طور این دور ادامه پیدا می کند تا اینکه خود تولیدکننده از این دور خارج می شود.
وی ادامه داد: در دهه 70 صادرات فرش دستباف در ایران نزدیک به دو میلیارد دلار بود و کشورمان 48 درصد از بازار فرش جهان را در اختیار داشت، در واقع گردش تجارت جهانی فرش هم نزدیک به 4 یا 5 میلیارد دلار بود.
این پژوهشگر فرش اظهار کرد: اکنون گردش تجارت جهانی فرش به 1.5 میلیارد دلار رسیده یعنی نگاه جهانی به فرش دستباف از کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل شده و حجم تولید آن به یک سوم رسیده است و از این میزان هم سهم ایران 25 درصد بیشتر نیست.
احراری افزود: اگر خواسته باشیم فرش بافی به جایگاه خود بازگردد و مورد توجه قرار گیرد؛ باید دیدگاه های انحرافی که فکر می کند باید سلایق کشورهای غربی در نظر گرفته و در زمینه تولید فرش در ایران اجرا شود؛ اصلاح شود.
وی اظهار کرد: فرش ایران همیشه از این بعد مورد توجه بوده که بیانگر هویت، فرهنگ، اقلیم، طبیعت و اندیشه ایرانی است، کشورمان از متنوع ترین فرهنگ ها و اقلیم ها برخوردار می باشد و محققان هنوز نتوانسته اند نقوش و طراحی مربوط به فرش فقط در مرکز ایران را مورد بررسی قرار دهند زیرا تنوع طرح و نقش آنقدر در نقاط مختلف ایران زیاد است که کار تحقیقاتی بسیار گسترده ای را می طلبد.
این پژوهشگر فرش گفت: این سیاست که درباره خواسته های مربوط به کشورهای مختلف سلیقه یابی شود و بافندگان ایرانی بخواهند طرح ها و نقش های خود را به تبعیت از فرش هند و پاکستان به کار گیرند، محکوم به شکست است، چون آنها دنبال قیمت هستند.
احراری اظهار کرد: بهتر است در تولید فرش به بعد هنری آن توجه بیشتری شود و با پذیرش طرح ها و نقش های ایرانی و با بکارگیری خلاقیتی که در گذشته بوده است، این خلاقیت را در چارچوب هویت فرهنگی و هنری تلفیق کرد تا اینکه فرش ایران دوباره مورد توجه قرار گیرد به شرط اینکه دولت کمک نماید و بخش خصوصی هم نگاه سنتی و کوتاه مدت خود را اصلاح کند.
وی بیان کرد: باید در مواد اولیه مورد استفاده، توجه به بافنده و همه عوامل تولید، تجدیدنظری اعمال شود زیرا رویکرد فعلی در حوزه فرش روز به روز این هنر- صنعت را به قهقرا خواهد کشاند.
این پژوهشگر فرش ادامه داد: متاسفانه کارهایی که مسئولان تاکنون در خصوص تولید فرش انجام داده اند در عمل با مشکل مواجه شده و نتیجه عکس داشته است، به عنوان مثال سالانه پنج هزار میلیارد ریال برای بیمه تامین اجتماعی بافندگان فرش هزینه می شود، اما در اجرا بسیاری از کسانی که بیمه شدند، بافنده واقعی نیستند و عمدتا فقط یک تابلو فرش کوچک تولید می کنند.
احراری افزود: افراد برای استمرار بیمه خود ناچار به تولید هستند اما تولید آنها بیانگرهویت، فرهنگ و هنر ایرانی نیست بلکه عمدتا تابلو فرش یا فرش فله ای یا گره کوری است که این مساله بیشتر بازار فرش را تهدید می کند.
وی بیان کرد: این کار باعث می شود که تولید زیادی از فرش روی دست بافنده باقی بماند و بافنده به اجبار برای اینکه بیمه اش قطع نشود، مجبور می شود دائما محصول ارائه دهد.
احراری اظهار کرد: دولت دهم به جای اینکه تولید کارفرمایی را هدایت و حمایت کند، تسهیلات را به تک تک بافندگان داد و ما برای نجات فرش باید همه امکانات را به سمت کسانی سوق دهیم که خلاقیت دارند و می توانند عده ای بافنده را حمایت کنند.
وی بیان کرد: اکنون نمایشگاه های فرش نیز نمایش دهنده فرش های واقعی نیستند، به عنوان مثال در نمایشگاه فرش مشهد، فرش تبریز دیده می شود و علتش این است که فرش ایرانی به انحراف رفته است، به چند طرح و نقش محدود شده و همه کپی کار شده و خلاقیت از فرش دستباف رخت بربسته است.
این پژوهشگر فرش گفت: توزیع منابع و امکانات بین همه بافندگان که بسیاری از آنها فقط گره زدن بلد هستند و نمی دانند چه طرحی ببافند یا چگونه آن را به بازار عرضه کنند؛ باعث می شود که وضعیت فرش بدتر شود.
وی با تاکید بر اینکه باید منابع و امکانات صرف زیرساخت های فرش شود؛ افزود: کوچکترین مطلب درباره فرش و نقش و طرح خراسان در هیچ جا ثبت نشده که قابل آموزش باشد، هیچ کتاب و جزوه یا مستند 10 دقیقه ای درباره فرش باقدمت این منطقه تولید نشده است و هیچ منبع مطالعاتی برای نشان دادن سیمای فرش خراسان وجود ندارد.
احراری گفت: در بعد تبلیغ فرش بسیار بسیار ضعیف عمل شده است و در هیچ کدام از شبکه های تلویزیونی پرمخاطب استان یا ایران یک دقیقه نیز برای فرش ایران تبلیغ نمی شود.
وی ادامه داد: تقویت زیرساخت های فرش ، حمایت از طراحان با خلاقیت، تولید مواد اولیه مرغوب، احداث کارگاه های نمونه، بیمه بافندگان واقعی از راههای بازگشت فرش خراسان و دیگر نقاط ایران به جایگاه اصلی خود است.

تحول و نوآوری در فرش خراسان برای دستیابی به بازارهای از دست رفته ضروری است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی نیز گفت: این استان جایگاه ممتاز و ویژه ای در سطح کشور و بازارهای بین المللی در حوزه فرش دستباف دارد و فرش خراسان در اکثر بازارهای جهانی مطابق با ذائقه آن کشورهاست.
هادی مخملی افزود: خراسان برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی فرش نیازمند تحول و نوآوری است و باید تولید قالی بافان مطابق با سلیقه بازار و مشتری باشد.
وی بیان کرد: زنجیره تولید فرش از مواد اولیه گرفته تا طراحی، رنگرزی، بازار و صادرات آن چرخه ای است که حلقه های آن باید با هم ارتباط متعادل و پویایی داشته باشند و اطلاعات را به ترتیب به بخش های دیگر منتقل کنند.
وی اظهار کرد: یک صادرکننده پیش قراول اصلی و نقطه عطف صادرات فرش در کشورهای خارجی است که می تواند عنوان یک عامل تحقیق و توسعه یا آر اند دی(R&D)اطلاعات بازار را به بخش های ماقبل خود در این زنجیره تولید منتقل کند تا دیگر عوامل تولید بتوانند با حفظ سلسله مراتب کار را انجام دهند و تولیدات خود را به روز کنند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش خراسان رضوی گفت: این نوع همکاری در زنجیره تولید فرش و به روز سانی اطلاعات بازار و سلایق مشتری در حوزه فرش خراسان بوجود نیامده و تولیدکنندگان و صادرکنندگان نتوانستاه اند خلاءهای موجود را پر کنند.
مخملی افزود: از سوی دیگر ضعف بزرگ در تبلیغات فرش ایرانی برای نسل جدید در بازارهای جهانی بر این زنجیره تولید اثرگذار بود زیرا چند نسل از مصرف کننده در بازار جهانی، فرش را به عنوان یک کف پوش نمی شناسند و فرش دستباف ایرانی بین کلکسیون داران به عنوان یک هنر و صنعت شناخته می شود.
وی بیان کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی موفق نشدند بخش هنری فرش دستباف را برای نسل جدید به خوبی تبیین کنند و به دلیل ضعف تبلیغات رغبت نسل قدیم نیز نسبت به خرید قالی ایرانی کمتر شده است.
وی اظهار کرد: در بخش صنعت یا تجارت فرش، دانش صادرکنندگان و تولیدکنندگان باید مطابق با نیاز و ذائقه روز بازار باشد و تحقق این مهم مستلزم انتقال اطلاعات مناسب به چرخه تولید است که فرش های قابل رقابت را به بازار عرضه کند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: متاسفانه کشورهای دیگر با کپی برداری از طرح و نقش ایرانی سطح تولید خود را افزایش دادند و براساس مطالعات و شناختی که از بازار جهانی داشتند ذائقه مردم را تحریک کرده و بازار را به سمت تولید خود سوق دادند.
مخملی اظهار کرد: حفظ بازار سنتی فرش ایران در جهان مستلزم تولید براساس ذائقه و سلیقه مشتری، به روزرسانی و نوآوری در بخش تولید ، انجام تبلیغات موثر برای احیاء طرح و نقش فرش ایرانی می باشد.
وی گفت: کیفیت تولید فرش باید آنقدر ارتقا یابد که فرش صادراتی ایران برگشت ناپذیر باشد و تحقق این مهم نیاز به ایجاد مدیریت جامع کیفیت می باشد تا همه دست اندرکاران در یک شبکه منسجم متناسب با بازار تولید فرش داشته باشند و فرش ایرانی ویژگی راهبردی خود را حفظ کند.
وی خاطر نشان کرد: فرش ایرانی به لحاظ فرهنگی، هنری و صنعتی یک کالای استراتژیک برای کشور به شمار می رود لذا باید تولیدکنندگان همه سلایق را پوشش دهند.
مخملی با تاکید بر لزوم برندسازی انواع طرح و نقش فرش ایرانی گفت: مالکیت معنوی فرش ایرانی در 13 منطقه به ثبت رسیده و زیرمجموعه های آن به عنوان یک برند مطرح هستند و بعضی هم از برندهای اسطوره ای برخوردار می باشند.
وی افزود: متخصصان فرش در دنیا با فرش ایرانی آشنا هستند لذا باید برای حفظ این موقعیت در تبلیغات و به روزرسانی چرخه تولید کار بیشتری انجام گیرد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 6 هزار و 850 کیلوگرم فرش دستباف به ارزش 110 میلیارد ریال از گمرک استان به 11 کشور اروپایی، آمریکایی، حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر شده است.
مخملی اضافه کرد: فرش طرح عشایری و تابلوفرش های مشهد بسیار شهرت دارند و تنوع در تین نوع فرش ها به حدی است که بازار خود را در کشورهای اروپایی پیدا کرده و سهم عمده ای در کالاهای صادراتی کشور دارند.

لزوم رفع مشکل بیمه قالی بافان در خراسان رضوی
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: قالی بافی، هنر 1500 ساله این استان سالانه 75 میلیون دلار ارزآوری دارد و بافندگان استان با تولید متوسط سالانه بیش از 650 هزار متر مربع قالی ، قالیچه و فرش های تزیینی ، 25 درصد تولید فرش دستباف کشور را انجام می دهند.
سعید کاظمی افزود: مراکز بافت خراسان رضوی شهرستان های نیشابور، سبزوار، کاشمر و مشهد هستند که محبوبیت فرش مشهد و کاشمر از نظر کیفیت و تعداد رج آن بیشتر است.
وی اظهار کرد: فرش دستباف مشهد و کاشمر از نظر پیشینه، کیفیت و نوع طرح و بافت شهرت جهانی دارد و اکنون بنا به سلیقه و شرایط بازار، طرح و بافت آن به روز شده است.
وی بیان کرد: به منظور برندسازی فرش و جلوگیری از کپی برداری کشورهای دیگر از طرح و نقش قالی خراسان، منطقه جغرافیایی فرش مشهد و کاشمر به ثبت جهانی رسیده تا نقش و طرح فرش این مناطق انحصاری شود و دیگر مورد سوء استفاده کشورهای دیگر قرار نگیرد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: قالیبافان در کل شهرستانهای این استان مشغول فعالیت هستند اما قالیبافی در شهرستان کاشمر به عنوان یک شغل برای مردان به شمار می رود.
وی ادامه داد: فرش های خانگی، گلیم فرش، قالیچه، زرع ونیم، ظریف باف، پادری، گبه، فرشهای تزئینی و بزرگ پارچه و تابلو فرش از انواع قالی بافی در خراسان رضوی است که از بازار خاص خود برخوردار می باشد.
کاظمی گفت: خراسان رضوی دارای بزرگترین تشکل های مرتبط با تولید فرش های تزئینی در ایران است که نمایندگیهایی در کل کشور دارد.
وی ادامه داد: 450 کارگاه و مجتمع تولید قالی به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در خراسان رضوی فعالیت دارند و همچنین تاکنون 90 هزار قالیباف در این استان شناسایی شده اند.
وی افزود: از این تعداد بافنده تاکنون 21 هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند اما معرفی افراد توسط این سازمان برای برخورداری از مزایای بیمه 35 هزار نفر بوده که این افراد توسط بیمه تامین اجتماعی مورد پذیرش قرار نگرفتند زیرا دولت منابع مورد نیاز را تامین نکرده است.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال یک میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات از محل منابع قرض الحسنه بانک های تجارت و ملی با کارمزد 4 درصد به بافندگان استان پرداخت شده تا به آنان در توسعه کارگاه هایشان کمک شود.
وی خاطر نشان کرد: امسال توسعه مجتمع های متمرکز قالیبافی با مشارکت بخش خصوصی در مناطق محروم استان در اولویت قرار گرفت.
وی افزود: در این راستا پروانه برای دو مجتمع متمرکز قالی بافی صادر شده است و هم اکنون دو مجتمع متمرکز دیگر زیر پوشش آستان قدس رضوی در روستاهای مشهد و کاشمر و دو مجتمع در نیشابور فعالیت دارند.
وی ادامه داد: پارسال نیز دو مجتمع متمرکز قالیبافی با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی در شهرستانهای گناباد و بجستان ایجاد و یک مجتمع نیز در صالح آباد تربت جام افتتاح شد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: راه اندازی این مجتمع های متمرکز باعث تسهیل سفارش پذیری و حمایت از حقوق تولیدکنندگان در نقاط محروم می شود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

پشتی‌بافی در خراسان‌شمالی در حال فراموشی

رئیس اتحادیه فرش دستبافت بجنورد گفت: میزان تولید پشتی در این استان به شدت کاهش یافته و این هنر رو به فراموشی است.
ابوالقاسم محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه این هنر دستی توسط مردم شهرستان بجنورد و راز و جرگلان بافته می‌شود، افزود: در گذشته مردم از این محصول بسیار استقبال می‌کردند اما هم اکنون میزان تولید آن در این استان به نصف رسیده است.
وی ادامه داد: استقبال از کالاهایی همچون مبل موجب شده تا مردم دیگر تمایلی به خرید آن نداشته باشند، اما هم اکنون مردم پشتی را به عنوان دکور خریداری و برای نمایش در خانه‌ها استفاده می‌کنند.

پشتی‌بافی در خراسان‌شمالی در حال فراموشی

محمدی در پاسخ به این سوال که بیشتر مشتریان این محصول چه افرادی هستند و آیا به خارج از کشور نیز صادر می‌شود؟، بیان کرد: پشتی‌ها توسط مردم عامه این استان خریداری و در منزل استفاده می‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر این محصول تنها برای مکان‌هایی که به صورت سنتی طراحی شده است، خریداری می‌شود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ارز آوری صادرات فرش خراسان جنوبی

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: در 10 ماهه امسال حدود 75 هزار مترمربع فرش به ارزش 8 میلیون دلار از استان صادر شده است.
محمدحسن کامیابی‌مسک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: فرش بافی از دیرباز در خراسان جنوبی توسط بافندگان خوش‌ذوق این استان انجام می‌شود و فرش برخی از نقاط استان شهرت جهانی دارد.
وی با بیان اینکه در 10 ماهه امسال 125 هزار مترمربع فرش دستباف در خراسان جنوبی تولید شده است، تصریح کرد: ارزش تقریبی فرش‌های تولید شده در این مدت 45 میلیارد تومان بوده است.
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی به میزان صادرات فرش دستباف استان در طی 10 ماهه امسال اشاره کرد و افزود: در این مدت حدود 75 هزار مترمربع فرش به ارزش 8 میلیون دلار از استان صادر شده است.
کامیابی‌مسک ادامه داد: فرش‌های استان بیشتر به کشورهای آلمان، امارات، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی صادر شده است.
وی با اشاره به فعالیت 50 هزار بافنده فرش در خراسان جنوبی گفت: این بافندگان به صورت فصلی، تمام وقت و پاره وقت به این حرفه مشغول هستند.
کامیابی‌مسک به عمده مشکلات بافندگان فرش استان اشاره کرد و افزود: گرانی مواد اولیه و توان اقتصادی پایین بافندگان، وجود واسطه‌ها، نبود تسهیلات، رکود بازار و متوقف شدن بیمه بافندگان و عدم توجه مسؤولان به این موضوع از مهم‌ترین مشکلات بافندگان فرش در استان است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بی حقی در قبال قالی بافان کاشمر

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه هنوز قالیبافان کاشمری به حق و حقوقات واقعی خود نرسیده اند.
به گزارش کارایان فرش بههروز بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه باید از هر طریق ممکن فرهنگ، هنر و تاریخ خود را به جهان معرفی کنیم، فرش را تنها یک کالای معمولی ندانست و افزود: فرش ایرانی تولید هنری ارزشمندی است که در جهت معرفی آن به دنیا باید تلاش کرد.
وی با اعلام اینکه در دوره‌ای از این هنر غفلت کرده‌ایم، اظهار کرد: در زمان تحریم‌ها بسیاری از بازارهای جهانی فرش را از دست دادهایم.
بنیادی با بیان اینکه به دست خودمان رقیب‌هایی مانند هند و پاکستان ایجاد کردیم، عنوان کرد: برخی از کشورها با تولید فرش‌های نامرغوب به اسم نقشه ایرانی نگاه جهانی را به فرش ایرانی تغییر دادند.
وی با اشاره به اینکه بعد از رفع تحریم‌ها هرچند مجدد رونقی به بازار فرش بازگشت، اما هنوز آنگونه که باید شایسته نیست، بیان کرد: به رغم اینکه در سال‌های دهه هفتاد، سالیانه به رونقی که فرش داشت حدود 1 میلیارد و 700 میلیون دلار صادارت فرش داشتیم، اما متاسفانه در دولت‌های گذشته با حرکات و گفتارهای نامناسب ما را در سطح جهان دچار آسیب کردند.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه برخی از مسئولان با در اختیار گذاشتن نقشه‌های اصیل فرش ایرانی به رقبای ما به صنعت فرش خیانت کرده‌اند، اظهار کرد: از دیرباز فرش متعلق به ایرانیان بوده است.

بی حقی در قبال قالیبافان کاشمری

بنیادی با بیان اینکه هرچند در دولت یازدهم در راستای رونق بخشیدن به فرش قدم‌هایی برداشته شده، اما هنوز جایگاه اصلی خود را به دست نیاورده است، گفت: امروز 10 منطقه جغرافیایی کشور را به عنوان مالکیت نقشه‌ها که یکی کاشمر است، در بازارهای بین‌المللی به ثبت رسانده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه رونق بازار فرش رو به بهبود است، بازار اصلی فرش ایران را در کشورهای آلمان، ژاپن و امارات متحده عربی دانست و افزود: در سال گذشته حدود 400 میلیون دلار صادارت فرش داشته‌ایم که در برابر این توانمندی بسیار اندک است.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه باید از قالیبافان حمایت کرد، تصریح کرد: متاسفانه قالیبافان هنوز به حق و حقوقات واقعی خود نرسیدهاند.
بنیادی بیمه تامین اجتماعی را یکی از خواستههای قالیبافان دانست و اظهار کرد: هرچند در سال‌های گذشته تصویب شد که قالیبافان بیمه تامین اجتماعی شوند و 20 درصد از این مبلغ را خود دولت پرداخت کند، اما به دلیل بدهی‌های میلیاردی دولت گذشته که بیش از 800 هزار میلیارد تومان بود، موجب شد برای تامین منابع بیمه قالیبافان دچار مشکل شود.
وی با اشاره به اینکه دولت به تامین اجتماعی بیش از 150 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که بخشی مربوط به بیمه قالیبافان است، افزود: در بودجه سال 96 مبلغ خوبی برای بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی شده که اگر این کار صورت گیرد، بیمه قالیبافان مجدد رونق خواهد گرفت.
بنیادی در ادامه با بیان اینکه افرادی که قالیباف نبودند اما از بیمه این قشر سو استفاده کردند، عنوان کرد: می‌طلبد سازمان تامین اجتماعی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشمر به این موضوع وارد شده و افرادی که حق قالیبافان را می‌گیرند، شناسایی و بیمه آن‌ها را قطع کنند.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه همانگونه که دنیا به سمت صنعتی شدن پیش رفته ما هم به سمت استفاده از پارکت به جای فرش حرکت کرده‌ایم و این موجب شده به دست خودمان به فرش کاشمر و ایران آسیب بزنیم، عنوان کرد: هر چند فرش دستبافت گران است، اما به عنوان شهروند و یک ایرانی موظفیم از محصولات و تولیدات داخلی خود استفاده کنیم.
بنیادی گفت: فرش تنها صنعتی است که اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری در آن کاملا عملیاتی شده است؛ چراکه تمامی مواد اولیه را خود ما تولید می‌کنیم و وظیفه دولت فقط کمک در بازاریابی است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

برش قالی های دستباف ویژه عتبات عالیات

به گزارش کارایان فرش به نقل از ایرنا طی مراسمی دو دار قالی بافته شده در یکی از کارگاه های قالیبافی ستاد عتبات بیرجند با حضور مسئولین ستاد بازسازی عتبات و بافندگان این کارگاه برش خوردند.

برش قالی های دستباف ویژه عتبات عالیات

15 هزار نفر از بانوان هنرمند فرشباف خراسان جنوبی با حضور در 250 کارگاه در سطح استان با بافتن فرش دستباف و فروش آن در داخل و خارج از کشور بخشی از هزینه های ستاد بازسازی عتبات عالیات را تامین می کنند.

ادامه مطلب

تولید ۱۱۰ هزارمتر فرش در خراسان جنوبی

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه در مدت ۹ ماه امسال ۶۵ هزارمتر مربع فرش دستباف از استان به کشورهای مختلف صادر شده است گفت: ارزش فرش‌های صادر شده از خراسان جنوبی به کشورهای مختلف ۷ میلیون دلار بوده است.
حسن کامیابی مسک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: در مدت 9 ماه امسال 110 هزارمتر مربع فرش دستباف توسط بافندگان در خراسان جنوبی تولید شده که ارزش این میزان فرش بافته شده 40 میلیارد تومان است.

تولید ۱۱۰ هزارمتر فرش در خراسان جنوبی

وی افزود: در مدت 9 ماه امسال صادرات فرش دستباف از خراسان جنوبی 65 هزارمتر مربع بوده است که ارزش این صادرات 7 میلیون دلار بوده است.
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: فرش‌های تولید شده در خراسان جنوبی در این مدت به کشورهای آلمان، امارات، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی صادر شده است.
کامیابی‌مسک افزود: فرش‌های بافته شده توسط 50 هزار بافنده در استان خراسان جنوبی که به صورت تمام وقت، پاره وقت و فصلی فعالیت می‌کنند تولید شده است.
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی تصریح کرد: نقش‌های ریزماهی، خشتی و نائین از نمونه‌های فرش‌های دستباف خراسان جنوبی است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بانوان بشرویه ای برای عتبات ۲۲ تخته فرش بافتند

رئیس ستاد عتبات عالیات شهرستان بشرویه از بافت ۲۲ تخته فرش توسط خواهران در ستاد عتبات عالیات شهرستان خبرداد.
به گزارش خبرنگار مهر،علی اکبر حدادیان رئیس ستاد عتبات عالیات شهرستان بشرویه پیش از ظهر جمعه در مراسم اتمام بافت دو تخته تخت فرش ۱۸ متری بانوان این شهرستان برای کمک به بازسازی عتبات عالیات گفت: خوشبختانه به همت بانوان بشرویه ای و عاشق اهل بیت (ع) همه ساله در زمینه کمک به عتبات عالیات، شهرستان بشرویه رتبه اول استان را داراست.

بانوان بشرویه ای برای عتبات ۲۲ تخته فرش بافتند

وی افزود: این امر نشان از عشق و ارادت به اهل بیت (ع) و خاندان عصمت و طهارت توسط مردم فهیم این شهرستان دارد.
رئیس ستاد عتبات عالیات شهرستان با اشاره به طرح بافت قالی در زمینه کمک به عتبات عالیات گفت: از ابتدای سال تاکنون به همت بانوان این شهرستان ۲۲ قطعه فرش در اندازه های مختلف ۶، ۹، ۱۲ و ۱۸ متری بافته و تحویل ستاد عتبات عالیات شده است.
حدادیان بیان کرد: از تعداد ۲۲ تخت فرش بافته شده، تاکنون ۹ تخته فرش فروخته شده و ۱۳ تخت فرش دیگر در مرحله فروش است.
وی افزود: امید است با فروش هر چه سریع‌تر این فرش‌ها بتوانیم اقدام کوچکی در زمینه کمک به عتبات عالیات انجام دهیم.
رئیس ستاد عتبات عالیات شهرستان اظهار داشت: در حال حاضر تعداد هشت کارگاه قالی بافی در سطح شهرستان دایر است.
حدادیان گفت: تمام خواهرانی که در بافت فرش جهت کمک به عتبات عالیات فعالیت می‌کنند هیچ مزد و پاداشی دریافت نکرده و تنها به عشق اهل بیت در این کارگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه ۲۸ میلیون تومان وجه نقد از ابتدای امسال جمع آوری شده است گفت: مبلغ ۲۸ میلیون تومان وجه نقد و طلا جهت کمک به عتبات عالیات جمع آوری شده که تماما به حساب ستاد عتبات عالیات واریز شده است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب