پخ شدن فرش

پَخ[pax]
از جمله نشانه های کوتاهی غیر معمول درازای فرش نسبت به «عرض» آن، به هم خوردگی هماهنگی نگارههای آن است که پهن و در اصطلاح «پخ» می شود. به گونه ای از طر مقراض در کرمان نیز پخ می گویند.
منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه220

ادامه مطلب

نقش قالی

نقش قالی

krai rhgd

یکی از عوامل با اهمیت و در خور توجه که شهرت قالی های این سرزمین را جهان گیر کرده است نقش های دلپذیر و طرح های بی مانند و متنوع آنهاست . هر تخته فرش ایران دارای نقش مختص به خود است به گونه ای که صدها و هزاران طرح دلفریب را در مجموعه فرش های ایران می توان یافت که هر کدام از آنها در نوع خود در کمال زیبایی و تنوع رنگی هستند.
طراحان با ذوق این مرز و بوم در برخورد با فرهنگ ها و هنرهای اقوام مهاجر و مهاجم به این کشور با هوشمندی و بی ادعایی خاص خود گزیده ترین و دل پسندترین نقش های آنها را انتخاب و در طرح های مورد استفاده خویش گنجانیده و در نتیجه با ارائه ی طرح های تلفیقی و ابتکاری توانسته اند هنر نقش قالی ایران را آنچنان که شاهد هستیم به حد تعالی برسانند .
کار مشترک این طراحان همراه با عمل رنگرزان با تجربه و مهارت بافندگان هنرمند و با حوصله سرانجام به خلق پدیده ای زیبا و شکوه مند به نام قالی افسانه ای ایران منتهی شده است .
تکمیل و تعالی نقشه های فرش ایران به مرور زمان صورت گرفته است . بنابر شواهد تاریخی فرش های ایران تا حدود چهار صد و پنجاه سال پیش (مقارن سلطنت شاه طهماسب)، با طرح های هندسی بافته می شدند و شاید تا حدودی بتوان گفت تنها بعد از این زمان بود که طرح هایی با خطوط منحنی و دوار در نقش قالی ایران وارد شد و هنر نقش قالی مانند دیگر هنرهای زیبا به حد کمال خود رسید .
هنر طراح ایرانی گاهی با ترسیم نقش های سمبلیک و نمادین مانند انواع اسلیمی ها مقاصد خود را در طرح های قالی منعکس کرده و جانورانی افسانه ای و حقیقی چون اژدها و فیل و مار را با این شکل ها مجسم کرده است . گاهی نیز بی هیچگونه تمهیدی تصویرهای واقعی موجودات زنده مانند شیر و اسب و آهو و گورخر و پرنده های گوناگون را در صحنه هایی از طبیعت و شکارگاه و مجالس بزم وارد کرده و با این تصاویر شاخه ها و درختانی مملو از شکوفه ها ، گل ها و میوه ها را در لابلای استخوان بندی طرح که همان ترکه های اسلیمی و ختایی ها و لچک و ترنج باشند با حرکاتی استادانه و حساب شده به چرخش در آورده است .
شاید در بادی امر به نظر رسد که اشکال این گل ها و بوته ها مشابهتی با اصل طبیعی خود ندارند ولی با مختصر دقتی گل های انار و سوسن و نرگس و صدتومانی و محمدی و تاج الملوک ومینا و درخت های بید و نخل و سرو و مانند آن در متن فرش می توان تشخیص داد . حاصل آنکه این شکل ها را طراح نقش قالی با ذوق و سلیقه ی علاقمندان فرش و طبیعت و ذات قالی تا حدودی انتزاع و آرایش کرده و در زمینه ی طرح آورده است .
طرح های جالب قالی ایران و رنگ آمیزی متعادل و موزون آن سال های درازی است که مقبول طبع علاقمندان فرش است و امروزه تقریبا بیشتر مراکز قالی بافی دنیا با آگاهی از این اقبال جهانی فرش های خود را برابر با طرح های ایران می بافند و کوشش چندانی نیز در ارائه طرح های جدید معمول نمی دارند . زیرا به بهترین آنها دست یافته اند .
به استثنای طرح های منظره ای و چهره بافی بیشتر فرش های ایران به صورت متقارن است و در بیشتر حالات طرح کامل یک فرش ،تکرار یک چهارم سطح آن است .
به طور معمول بیشتر فرش های ایران حاشیه دارند که تعداد و ابعاد آنها بسته به منطقه های گوناگون فرش بافی تغییر می کند و تعداد آنها 3 تا 6 و گاهی نیز تا 15 ردیف می رسد. معمولا یکی از آنها حاشیه اصلی و با عرض بزرگ تر بوده و بقیه حاشیه های جانبی ، بیرونی و درونی هستند که اصطلاحا آنها را حاشیه ای محافظ نیز می خوانند و گاهی نیز ممکن است مانند برخی از فرش های سفارشی و جدید بافت اصفهان و کاشان و کرمان بدون حاشیه باشند .



منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 57

ادامه مطلب

کهنه نما نمودن فرش

کهنه نما نمودن فرش



پشم های فرش با گذشت زمان و در اثر اصطکاک با عوامل خارجی و یا به اصطلاح «پا خوردن» فَلس های خود را از دست داده کهنه نما و شفاف می شوند.برای کهنه نما نمودن فرش و برای آنکه قالی ها رنگ آمیزی خام و زننده ی خود را از دست بدهند از دیر زمان در ایران مرسوم بوده است که فرش ها را در کوچه بازار در زیر پای عابرین قرار داده و یا در آفتاب پهن کرده و با آب و چوبک و خاکستر که خاصیت قلیایی دارند آنها را شست و شو می دادند . همین عمل را نیز می توان با یک ماده شیمیایی به نام هیپوکلریت کلسیم که نام تجاری آن سود و یا پودر سفید گری است انجام داد چه پشم در مجاورت املاح کلر فَلس های خود را از دست داده و صیقلی می شود . این عمل را اصطلاحا کلرینه کردن پشم و یا دواشور نمودن می نامند . عمل دواشور نمودن بیشتر در مورد فرش های صادراتی معمول است و تجار فرش برای آنکه اصالت و قدمت بیشتری به فرش های خود بدهند آنها را دواشور کرده و سپس صادر می نمایند . ولی با روش های جدید آزمایشگاهی می توان نوع رنگ های به کار رفته و همچنین قدمت الیاف فرش را تشخیص داد . به کمک همین روش ها امروزه توانسته اند تاریخ بافت برخی از فرش هایی را که در این اواخر به تقلید از کارهای قرون گذشته بافته شده و به غلط به آن زمان ها منتسب کرده اند ، تعیین کرد .


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 53

ادامه مطلب

واژه خوراک قالی به چه معناست؟

وااژه خوراک قالی یکی از واژگان آشنای صنعت فرش دستباف ایران است که در این مورد در کتاب «فرشنامه ایران» و به نقل مستقیم آمده است:

خوراک قالی

پشم،پنبه،ابریشم و به میزان ناچیز در برخی بافته ها:موی بز و گاهی تارگونی.به این مصالح که به صورت تار (چله)،پود و خامه در قالیبافی به کار برده می شود خوراک قالی می گویند که با هزینه رنگ و دستمزد کار،رقم عمده هزینه قالی را تشکیل می دهد.ابریشم،دوامش بیشتر است ولی تنها برای بافت قالیهای تزئینی به کار می رود.پشم و پنبه برای بافت قالی مناسبتر و رایج ولی دوامش کمتر است و به همین علت کهنترین نمونه فرش ایران-مربوط به دو هزار و چند صد سال پیش که در «پازیریک» به دست آمد-تنها در میان توده یخ بود که توانست این همه سالها دوام بیاورد.به پشم،ابریشم و موی بز،الیاف (تارهای) حیوانی و به پنبه الیاف گیاهی می گویند.
میزان خوراک،در یک جفت قالیچه به اندازه هر یک 20/2×40/1،با بیش از 28 کیلو مصالح به قرار زیر برآورد شده است:
خامه 20کیلو
چله 4کیلو
پود باریک 5/1کیلو
پود کلفت 3کیلو
در منطقه نطنز،میزان مصالح برای هر جفت قالیچه به قرار زیر است:
خامه 16 تا 24 کیلو
چله 3 تا 24 کیلو
پود زیر 3 تا 24 کیلو
پود رو 5/2 تا 24 کیلو
با توجه به اینکه هزینه مواد اولیه نیمی از قیمت تمام شده قالی را تشکیل می دهد،براساس نمونه گیری در کاشان در سال 1345،هزینه تهیه نخ تار و پود (با اجرت بافندگی در رجشمار پایین) نزدیک به 10% قیمت تمام شده می رسد.


کتاب منبع:
فرشنامه ایران
مولفان: دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی
ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
نوبت چاپ: تهران1383،
صفحات نقل شده: 55 الی 57

ادامه مطلب