فرش و دستبافته های عشایر بُرچالو

دستبافته عشایر یکی از غنی ترین صنایع دستی ایران به شمار می رود، چرا که زندگی خام عشایری زمینه پیدایش آثار خاص را فراهم می کند. در مورد دستبافته های عشایر برچالو در کتاب افسانه جاویدان فرش ایران آمده:
دست بافته های عشایر بُرچالو
در منطقه ای محاط شده در بین شهرستان های همدان، تفرش و فراهان و طایفه ای از ترکان که بنابر شواهد تاریخی نسبت آنها به هلاکوخان مغول می رسد فرش هایی یک پوده و پرز بلند اغلب در سبک گلدار با طرح های لچک و ترنج می بافند. ترنج دایره ای شکل قالیچه های این طایفه با دو سر ترنج بزرگ که در حقیقت دو گلدان مملو از دسته گل هستند. همچنین چهار دسته گل بزرگ که سایر جوانب آن را احاطه می کنند با رنگ های شاداب بر زمینه ی عاجی فرش جلوه ی خاصی دارند. حاشیه ی این قالیچه ها، که بیشتر در اندازه های دو ذرعی و ذرع و نیم بافته می شوند، مانند غالب فرش های نواحی غربی ایران از سه نوار تشکیل شده و نوار مرکزی به طور معمول در رنگ آبی تیره است.

منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 144

ادامه مطلب

صنعت قالیبافی در منطقه مهربان همدان

استان همدان یکی از قطب های فعال قالیبافی کشور است که همواره جایگاهی خاص در بازارهای جهانی فرش داشته.منطقه مهربان یکی از مناطق شاخص قالیبافی همدان است در این مورد در کتاب افسانه جاویدان فرش آمده است:
مهربان

صنعت قالیبافی در منطقه مهربان همدان*عکس مربوط به منبع متن نیست*

در هفتاد کیلومتری شمال همدان منطقه ی مهربان قرار گرفته که در آن دو نوع فرش بافته می شود. یکی گونه ی قدیمی که بیشتر در سبک هندسی و با اندازه های دو ذرعی و کناره های عریض بوده و نوع دیگر که بیشتر صورت کناره های طویل و باریک و یا قالیچه هایی در سبک فرش های ساروق آمریکایی است. کیفیت الیاف و رنگ های آنها نسبتا خوب است. رنگ های مسلط در فرش های آنان قرمز تیره و آبی است. اما کاربرد سایر رنگ ها مانند زرد طلایی، بژ و آبی روشن نیز در میان رنگرزان این ناحیه کم و بیش معمول است.

منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 143

ادامه مطلب

صنعت و هنر قالیبافی در شهرستان نهاوند

هنر و صنعت قالیبافی یکی از صنایع کاربردی و جدا نشدنی هر خطه از ایران است. شهرستان نهاوند یکی از مراکز تولید قالی است. در این مطلب هنر قالیبافی این خطه را از یک کتاب تخصصی فرش نقل مستقیم می کنیم:
"در شهرستان نهاوند فرش هایی در اندازه های بزرگ و دو ذرعی های باریک و کناره های پهن و به ندرت ذرع و نیم با رنگ های نسبتا تند و قرمز و آبی بافته می شود.

صنعت و هنر قالیبافی در شهرستان نهاوند*عکس مربوط به منبع متن نیست*

فرش های لچک و ترنج نهاوند علامت مشخصه ی ویژه ای دارند که به سهولت از طرح های مشابه در نواحی مجاور تشخیص داده می شوند. به این کیفیت که موتیف ها و دسته گل های حاشیه در فواصل معین با شکافتن نوارهای محافظ حاشیه در زمینه ی فرش تداخل می کنند و این کیفیتی است که در طرح های مناطق مجاور کمتر دیده می شود."

منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 143

ادامه مطلب

هنر و صنعت قالیبافی در تویسرکان

معروفترین نقشه تویسرکان که همگی محلی هستند با نامهای آصادقی (آقا صادقی)، مالیچه (اژدر) و زاغه شناخته می شوند. فرشهای تولیدی دارای ابعاد مختلفی هستند...

هنر و صنعت قالیبافی در تویسرکان

قالی تویسرکان
در شمال این شهر همدان، در شرق آن ملایر، در غرب استان کرمانشاه و در جنوب آن شهرستان نهاوند قرار گرفته است. به طور کلی فرشبافی در تویسرکان عمدتا روستایی است. گره فرش از نوع ترکی و با دست زده می شود. این فرشها دارای اشکال ساده و ابتدایی می باشند که در آنها پرنده و حیوانات نیز دیده می شوند، قالیها درشت بافت و دارای پرز بلند بوده و غالبا یک پود ضخیم هستند. معروفترین نقشه تویسرکان که همگی محلی هستند با نامهای آصادقی (آقا صادقی)، مالیچه (اژدر) و زاغه شناخته می شوند. فرشهای تولیدی دارای ابعاد مختلفی هستند اما اندازه های ذرع و نیم و حداکثر 6 متری متداول تر است. در سالهای اخیر به طور محدود سبک قالی نایینی نیز رواج یافته اما چندان شهرتی بدست نیاورده است.

کتاب منبع:پژوهشی در فرش ایران/تورج ژوله/انتشارت یساولی-تهران-1390/صفحه 198

ادامه مطلب

هنر و صنعت قالیبافی در بیجار

قالیهای بیجار به واسطه نظارت سازمانها و موسسات دولتی فرش ایران در سالهای اخیر از کیفیت بالایی در بافت و اصول بافندگی برخوردار بوده است. اما طرح و نقش آن به نحوی دگرگون شده است که کمتر اثری از طرح های زیبای اصیل و قدیمی آن دیده می شود...

هنر و صنعت قالی در بیجار

بیجار
ویژگیهای تاریخی و جغرافیایی بیجار
مطابق نوشته های مورخان بیجار مرکز منطقه ای به نام گروس است. نام گروس ظاهرا از طایفه ای به همین نام گرفته شده است که از کردهای چادر نشین بوده اند. آثار و ادواتی که از این منطقه به دست آمده حکایت از قدمت بسیار آن دارد. در دوره صفویه این منطقه زرین کمر نامیده می شد. امروزه تجار قدیمی فرش هنوز هم قالی قدیمی بیجار را با نام گروس می شناسند.
شهرستان بیجار تا تهران 474 کیلومتر فاصله دارد. از شمال و شمال شرقی و مشرق به استان زنجان، از جنوب به شهرستان های قروه و همدان، از مغرب به شهرستان سنندج محدود است. این شهر به جهت ارتفاع زیاد آن از سطح دریا پس از شهرکرد از مرتفعترین شهرهای ایران است.

مهمترین مراکز قالیبافی


روستاهای حومه بیجار مانند چشمه روباه و شیرکش و هم چنین خود شهر بیجار از مراکز مهم قالیبافی این ناحیه هستند.
قالیهای بیجار به واسطه نظارت سازمانها و موسسات دولتی فرش ایران در سالهای اخیر از کیفیت بالایی در بافت و اصول بافندگی برخوردار بوده است. اما طرح و نقش آن به نحوی دگرگون شده است که کمتر اثری از طرح های زیبای اصیل و قدیمی آن دیده می شود.

ویژگی های ظاهری قالی بیجار

طرح ها و رنگ های مورد استفاده: انواع نقوش ماهی در هم (هراتیلچک و ترنج شاه عباسی، انواع گل فرنگ مستوفی، گل وکیلی و گل سرخی در فرش های قدیمی و امروز بیجار دیده می شوند. هم چنین انواع مختلف لچک و ترنج های هندسی حتی به صورت کف ساده در قالی های قدیم بیجار نیز بسیار دیده شده است. طرح زیبای سَمَن بر خانم و طرح زیبای اسلیمی دهان اژدر از طرحهای معروف قالی بیجار هستند. رنگ های مورد استفاده در قالی های قدیمی و جدید بیجار، شاد و از تنوع بیشتری برخوردار هستند. انواع رنگ های لاکی، انواع آبی، نیلی، سبز و سرمه ای در قالی امروز و حتی زرد طلایی در فرش های قدیم این منطقه دیده می شوند.
مواد اولیه مورد مصرف: پشم و نخ پنبه تنها مواد مورد استفاده به عنوان پرز فرش و تار و پود در قالیهای امروز بیجار هستند.
بطور بسیار محدود در فرشهای قدیمی آن از ابریشم استفاده شده است. اما امروزه کاربرد آن رواج ندارد.
ابعاد: ابعاد فرش بیجار به ویژه در سالهای اخیر عموما 6 و 9 متر مربعی است. اما در سالهای گذشته و فرشهای قدیمی ابعاد کوچکتر نیز دیده می شود. خاصه ابعاد پرده ای و قالیچه های دو ذرع.

ویژگیهای فنی بافت

رجشمار: رجشمار اغلب قالی های امروز بیجار بین 30 و حداکثر 35 رج است. در نمونه های قدیمی از رجشمار 15 و 20 و در اندک قالیچه های نفیس و سفارشی که کاربرد ابریشم نیز در آنها است رجشمار بیشتر از 40 نیز دیده شده است.
نوع گره: گره ترکی در مناطق مختلف قالیبافی بیجار مورد استفاده قرار می گیرد.
پرداخت و روگیری: قالی های بیجار هنگام بافت قیچی می شوند.
شیرازه بافی: قالی های بیجار هنگام بافت شیرازه می شوند.
نوع دار قالی: دارهای قالی از نوع عمودی است و ثابت هستند.
نوع چله کشی: به صورت ترکی و بر روی دار انجام می شود.
گلیم بافی: به صورت فارسی است.
پود کشی: قالیهای امروز بیجار همگی از نوع دو پود و در گروه قالیهای لول باف است. سختی و سفتی قالیهای قدیم بیجار نام قالی آهنی بیجار را برای آن به وجود آورده بود. تا حدود سه دهه ی قبل قالی بیجار سه پود نیز بافته می شد، (پود اول و سوم ضخیم و پود میانی نازک) که امروزه دیگر اثری از آن نیست. همچنین تک پود (تک پود ضخیم) از دیگر سبکهای فرش محلی بیجار بوده است که آنهم به فراموشی سپرده شده است.
کتاب منبع:پژوهشی در فرش ایران/تورج ژوله/انتشارت یساولی-تهران-1390/صفحه 195

ادامه مطلب

هنر و صنعت قالیبافی در سنندج

طرح های اصیل منطقه سنندج از قدیم دارای ساختاری متنوع و متحول در نگاره ها فرم شناسی نبوده است و بافت برخی طرحهای خاص نظیر انواع نقشه های ماهی در هم رواج داشت. اما رنگ آمیزی و کاربرد متناسب و هماهنگ رنگ های قالی سنندج تنوع مطلوبی در قالی های این منطقه بوجود آورده است...

هنر قالیبافی سنندج *عکس مربوط قالی سنندج اما مربوط به منبع متن نیست*

سنندج
ویژگیهای تاریخی وجغرافیایی
به استناد مورخین قلعه دژ (سنه دژ) را سلیمان خان اردلان والی کردستان در زمان شاه صفی ساخته است. هیچ یک از جغرافی نویسان اسلامی این شهر را به این اسم در آثار خود ذکر نکرده اند. بنا به قول ابن خردادبه و قدامه در گذشته به جای شهر سنندج فعلی شهری بنام سیسر وجود داشته است و به اعتقاد یاقوت حموی این کلمه در فارسی به معنای سی سر است و به مرور زمان این نام به سنه تغییر یافته است. شهرستان سنندج تا تهران 578 کیلومتر فاصله دارد. از شمال به میاندوآب، از مشرق به بیجار و قروه، از جنوب به باختران و از مغرب به شهرستان مریوان و سقز محدود است. آب و هوای آن معتدل و کوهستانی است و زمستانهای بسیار سرد دارد.

ویژگی های ظاهری قالی سنندج

طرح ها و رنگ های مورد استفاده: طرح های اصیل منطقه سنندج از قدیم دارای ساختاری متنوع و متحول در نگاره ها فرم شناسی نبوده است و بافت برخی طرحهای خاص نظیر انواع نقشه های ماهی در هم رواج داشت. اما رنگ آمیزی و کاربرد متناسب و هماهنگ رنگ های قالی سنندج تنوع مطلوبی در قالی های این منطقه بوجود آورده است. در کنار انواع نقوش ماهی در هم شش طرح دیگر را می توان به عنوان طرح های خاص منطقه سنندج معرفی کرد: 1- جقه چارکی، 2- جقه هشت پر، 3- جقه چهار پر، 4- گل وکیلی، 5- بید مجنون، 6- گل و بلبل، 7- گل میرزا علی که شباهت خاصی به طرح های گل فرنگ دارد. استفاده از رنگ های لاکی سیر، سرمه ای و آبی در رنگ آمیزی فرشهای قدیمی سنندج اهمیت دارد. فرش های امروز سنندج علاوه بر رنگ های مذکور با کاربرد رنگ های نسبتا ملایمتری مانند کرم، آبی روشن از تنوع بیشتری برخوردار شده است.
مواد اولیه مورد مصرف: به علت گسترش دامداری، پشم ماده اصلی فرش های سنندج است. با توجه به سردسیر بودن این ناحیه پشم های گوسفندان همان ناحیه کاربرد و تناسب بهتری برای پرز قالی های سنندج دارند. نخ پنبه بیشترین ماده مورد استفاده به عنوان تار و پود در فرشهای جدید است. اما قالی و قالیچه های قدیمی به صورت تمام پشم نیز بافته شده اند. همچنین بطور معدود قالیچه هایی نیز با استفاده از ابریشم بافته شده که اغلب متعلق به خوانین و به سفارش بوده است که امروزه دیگر اثری از آنها نیست.
ابعاد: ابعاد فرش سنندج از قدیم تا به امروز بسیار متنوع بوده و فرش ها در ابعاد مختلفی مانند پشتی، ذرع و نیم، دو ذرع، کناره، شش متری و حداکثر نه متر مربعی بافته می شوند. ابعاد بزرگتر کمتر مورد توجه بوده اند.

ویژگیهای فنی بافت

رجشمار: رجشمار فرش های قدیمی سنندج بین 15 و حداکثر 25 رج متغیر بوده اند. اگر چه در معدود نمونه های نفیس و منحصر به فرد رجشمارهای بالاتر نیز دیده شده است. اما قالی های امروز سنندج دارای رجشماری بین 25 و حداکثر 35 هستند.
نوع گره: گره مورد استفاده فقط ترکی و در برخی مناطق بدون استفاده از قلاب است. اما گره قدیم قالیهای سنندج موسوم به گره سنه شبیه به گره فارسی است.
شیرازه بافی: همه قالی ها هنگام بافت سیرازه می شوند.
پرداخت و روگیری: قالی های سنندج هنگام بافت قیچی می شوند.
نوع دار قالی: دارهای مورد استفاده در مناطق شهری عمودی و از نوع ثابت است.
نوع چله کشی: قالی های سنندج به روش ترکی چله کشی می شوند.
پود کشی: قالی اصیل کردستان به ویژه سنندج از نوع یک پود ضخیم بوده است که امروز دیگر اثری از آن نیست. قالی امروز سنندج از نوع دو پود و متمایل به لول باف است.
گلیم بافی: قالیهای سنندج به صورت فارسی گلیم بافی می شوند.

کتاب منبع:پژوهشی در فرش ایران/تورج ژوله/انتشارت یساولی-تهران-1390/صفحه 194

ادامه مطلب

هنر و صنعت قالی بافی در کردستان

قالی استان کردستان

ویژگی های تاریخی و جغرافیایی کردستان

هنر و صنعت قالی بافی در کردستان

به استناد اسناد و مدارک تاریخی و آثار مکشوفه ثابت شده است که کردها مردمانی آریایی نژاداند، که در چندین هزار سال قبل از میلاد به سرزمین هایی که در حال حاضر در آنها سکونت دارند آمده اند و چه بسا طایفه کرد از اختلاط فاتحان ایرانی با ساکنین سابق نواحی کوهستانی به وجود آمده اند. تاریخ کرد پس از اسلام بر اثر تالیفات مورخان اسلامی تا اندازه ای روشن تر شد. شرف الدین بدلیسی اولین کسی است که در دوره صفویه کتابی مشتمل بر شرح حال قوم کرد تالیف کرد. مسلمانان در سال 16 یا 20 هجری قمری استحکامات کردها را تصرف کردند.
استان کردستان در غرب ایران قرار دارد. از شمال به آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب به همدان و کرمانشاه، از مشرق به زنجان و همدان و از غرب به کشور عراق محدود است. مرکز استان کردستان شهر سنندج است و دیگر شهرهای این استان عبارتند از: بیجار، قروه، مریوان، سقز، بانه.

سابقه قالیبافی


از قدمت قالیبافی در استان کردستان اطلاع دقیقی در دست نیست. اما به اعتبار قالي اصيل و عشايري آن مي‌توان قدمت فرش‌بافي در كردستان را در سده‌هاي طولاني دانست. قالی امروز کردستان بیشترین شهرت خود را مدیون بافندگان شهرهای بیجار و سنندج است. قالی هایی که در طی100 سال گذشته به ویژه در اوایل سده چهاردهم هجری شمسی در این مناطق بافته شده از شاهکارهای تاریخ فرشبافی ایران است. بر اساس مطالعات انجام شده مراكز شمالي استان كردستان داراي سوابق طولاني‌تري در قاليبافي هستند كه مضمون برخي از نقوش آنها تاريخي بيش از هزار سال را براي آن رقم مي‌زند.نقوش گلستان یا باغی از همین نقوش هستند. اما نوع قالیچه های عشایری کردهای کردستان نیز دارای ارزشهای خاصی است که متاسفانه تولید آنها در طی دهه های گذشته به شدت کاهش یافته. این قالیچه ها هم توسط کردهای غرب ایران و هم کردهای عراق و ترکیه بافته شده اند. در طی سالهای اخیر ویلیام ایگلتون از جمله کارشناسانی بود که برای اولین بار کتابی در مورد قالیچه ها و برخی دستبافتهای کردی ایران و عراق و ترکیه و حتی قالیچه های کردی قفقاز و سوریه منتشر نمود و به سوابق تاریخی آنها اشاراتی داشته است.

مهمترین مراکز قالیبافی


شهرهای سنندج، بیجارف قروه و بانه از مهمترین مراکز بافندگی استان کردستان هستند. هم چنین قالیچه های عشایری کردستان نیز که هم اکنون توسط عشایر کوچ نشین مناطق سقز، بانه، مریوان، دیوان دره و اورامانات بافته می شوند از مهمترین بافته های اصیل استان کردستان به شمار می روند.

کتاب منبع:پژوهشی در فرش ایران/تورج ژوله/انتشارت یساولی-تهران-1390/صفحه194

ادامه مطلب

صنعت قالی بافی قوم ترکمن

فرش ترکمن
تاریخ قوم ترکمن و فرش آن

صنعت قالی بافی قوم ترکمن *عکس تزیینی است*

ترکمن ها در اصل قبیله هایی ترک هستند که هم اکنون در مناطق وسیعی از شمال ایران تا شمال افغانستان و شرق دریای خزر در کشورهای ترکمنستان و ازبکستان زندگی می کنند. بر اثر جنگ ها و تحولات شدیدی که با آن مواجه گردیدند، این قوم بخشی از تاریخ سنن و آداب خود، از جمله فرشبافی را تا حدودی به فراموشی سپرده است. به نحوی که مطالعه ی تاریخ فرش ترکمن را با مشکل مواجه می سازد و تا کنون مطالعه ی علمی و مستمر برای آن صورت نپذیرفته است. اما آنچه مسلم است فرش ترکمن از دلبستگی های جاودانه ی این قوم بوده است. مهمترین قبایل ترکمن که بافت فرش در آنها رواج داشته است عبارتند از: ایل تِکِه، ساریک، ایل چُدُر، ایل اِرساری و ایل بزرگ یموت. قالی ترکمن براساس منابع موجود از اواخر قرن سیزدهم هجری (نوزدهم میلادی) مورد توجه محققین قرار گرفت و متعاقبا مجموعه هایی از آن ذر بین فرش شناسان و موزه ها جمع آوری و کتبی نیز در مورد آن نوشته شد.
به طور کلی تحول در بافت قالی ترکمن در میان اقوام ساکن در جمهوریهای شوری سابق بیشتر بوده است و تکرار و یکنواختی در میان فرشهای اقوام ایرانی کاملا مشهود است. حتی از نطر ابعاد تمام تلاش در جهت تولید پشتی و یا به اصطلاح ترکمن ها قارچین است. اما از انقلاب اکتبر و رویکردهای صنعتی، ترکمن های شوروی سابق را با زندگی صنعتی و مکانیزه ای آشنا نمود که آثار آن در تمامی زندگی آنها، حتی فرشبافی آنها دیده می شود. در حال حاضر سه گروه از ترکمن های مستقر در ایران به قالی بافی اشتغال دارند. دو طایفه از ایل بزرگتر یموت به نامهای آتابای و جعفربای و دیگری بخشی از ایل تِکِه که گفته می شود در حدود آغاز ربع دوم قرن چهاردهم هجری (بیستم میلادی) به ایران مهاجرت کرده اند. ایل تِکِه در جرگلان، منطقه ای در شمال غرب خراسان – شمال بجنورد و غرب آن – قرار دارد و در حال حاضر بهترین فرش ترکمن در ایران را تولید می کنند و مرکز اصلی آنان در مراوه تپه است. از نظر حجم تولید، مقدار بافته های ایل تِکِه کمتر از دو طایفه ی یموت است. مرکز عرضه فرشهای آنها آتابای در گنبد قابوس است و فرشهای جعفربای در شهر کوچک آق قلعه و گرگان بفروش می رسد.
در حال حاضر از نظر رنگرزی فرش ترکمن ایران در شرایط اسف بار به سر می برد و به هیچ وجه با گذشته ی آن قابل مقایسه نیست. نوع گره مورد استفاده هم ترکی و هم فارسی است که البته ایل تکه بیشتر از گره ترکی استفاده می کند و سایر مناطق از گره فارسی. نوع شیرازه بصورت متصل است و گلیم بافی آن از نوع فارسی است. برای مواد اولیه در فرشهای قدیم فقط از پشم هم برای پرز و هم برای تار و پود استفاده می شد که امروزه گرایش به نخ پنبه برای تار و پود افزایش یافته است. از نظر رجشمار فرش اصیل ترکمن در محدوده ی فرشهای نسبتا درشت باف بوده است، اما گرایش به ریز بافی بویژه در فرشهای ایل تکه که از ابریشم نیز استفاده می نمایند تا حد فرشهای 40 و 50 رج دیده شده و می شود. نوع دارهای بافندگی فقظ از نوع زمینی است.
عمده طرحهای آنها با نامهایی همچون غزال گز، ماری گل، ساریک گل، اِرساری گل، سالور گل و... مشخص می شووند. رنگ قرمز سیر در کنار قهوه ای و شتری عمده رنگهای قالی ترکمن هستند. مهمترین ویژگی فنی بافت در قالی ترکمن تک پود بودن آن است (تک پود نازک) که به همراه قالیچه های بلوچ از بارزترین نمونه های این شیوه در این زمان هستند. فرش اصیل ترکمن با ابعاد کوچک بیشتر شناخته می شود و بافندگان به ابعاد بزرگ توجه کمتری دارند.

کتاب منبع:پژوهشی در فرش ایران/تورج ژوله/انتشارت یساولی-تهران-1390/صفحه 207

ادامه مطلب