وصیت عجیب استاد حجم‌بافی فرش دستباف ایران

هنر فرش ایرانی، واژه‌ای که تک به تک در تار و پود فرهنگ ایران ریشه دارد و همواره باعث افتخار ایرانیان و زبان‌زد همه جهان است، بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و هنر ایران که با وجود تمام تحمیل‌ها و تصرفات، نسل به نسل ادامه پیدا کرده و به شکل امروزی درآمده است.
خبرگزاری فارس استان کردستان، با وجود سن و سال زیاد، عشق به بافتن وی را سرپا نگه ‌داشته، می‌بافد و می‌بافد، نغمه زندگی را در پی احیای میراث ماندگار می‌خواند و می‌خواند عشقی که در تارو پود قالی گره خورده است و گره می‌زند بر تار و پود امید برای خلق آثاری بدیع و نفس می‌کشد در آستانه ۷۳ سالگی با تکیه بر دستانش بدون اهمیت به گذشت زمان و پیاده می‌کند بر دار قالی هر آنچه که در ذهن می‌پروراند.
در پس حرکت ظریف دستان هنرمند، هر گره تافته‌ای از ابریشم و نخ که بر تن چله می‌نشیند و نخ‌های رنگی در چشم برهم زدنی تبدیل به طرحی زیبا برای ماندگاری هنر از دیاری کهن نقش می‌بندد، انگار همنشینی‌شان نقش و داستانی را می‌سازد از قصه هزار و یک اثر که راوی دشت زندگی است.
صنایع دستی هنری است که با دستان هنرمندان با لطافت و زیبایی وصف نشدنی چشم گردشگران را می‌نوازد، هنر در هر منطقه و خطه‌ای متغیر است و با نام آن شهر و دیار خودنمایی می‌کند.
هنر فرش ایرانی، واژه‌ای که تک به تک در تار و پود فرهنگ ایران ریشه دارد و همواره باعث افتخار ایرانیان و زبان‌زد همه جهان است، بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و هنر ایران که با وجود تمام تحمیل‌ها و تصرفات، نسل به نسل ادامه پیدا کرده و به شکل امروزی درآمده است.
حجیم بافی فرش
شناسایی بسیاری از هنرمندانی که سوژه‌های خود را برای خلق آثاری از مضامین دینی، اجتماعی، مذهبی و آیات قرآن کریم می‌یابند، الگویی برای جوانان و نشان‌دهنده این است که باورهای دینی راهش را به هنر باز کرده است و می‌تواند هموار کننده راه جوانان ناامید جویای کار باشد.
به دنبال سوژه‌های خبری بر حسب اتفاق چند روز پیش در ناحیه منفصل شهری ننله سنندج با استاد علی ذریه حبیب تبریزی، اولین هنرمند فرش‌باف و حجم‌باف تبریزی که با حضور خود در سنندج، کارگاه آموزشی یک هفته‌ای حجیم‌بافی را برای غنی‌سازی اوقات فراغت و اشتغالزایی زنان و دختران هنرآموز و توانمند کردستانی راه‌اندازی کرده و چند صباحی را مهمان کردستانی‌های مهمان‌نواز است، آشنا شدم و باب گفت‌و‌گو را با این هنرمند ۷۵ ساله‌ که ۶۸ سال است نوای زندگی را بر قامت دار قالی می‌بافد، آغاز کردم...
با وجود سن و سال زیاد، عشق به بافتن وی را سرپا نگه ‌داشته، می‌بافد و می‌بافد نغمه زندگی را در پی احیای میراث ماندگار، می‌خواند و می‌خواند عشقی که در تارو پود قالی گره خورده است و گره می‌زند بر تارو پود امید برای خلق آثاری بدیع، و نفس می‌کشد در آستانه ۷۳ سالگی با تکیه بر دستانش بدون اهمیت به گذشت زمان، و پیاده می‌کند بر دار قالی هر آنچه که در ذهن می‌پروراند.
چشم‌هایش را به الوان رنگی آویزان بر دار قالی دوخته است و انگشتان خود را ماهرانه لابه‌لای تار و پود فرش می‌چرخاند تا گره روی گره کنار هم، این حرکت تکراری زیبا بستر خلق هنری کم‌نظیر شود.
طرح پرنقش و نگاری که در گره‌ها نمایان می‌شود و فرشی زیبا به عنوان میراثی گران‌‌بها که از گذشتگان سینه به سینه به وی انتقال یافته است، خلق می‌شود.
۶۸ سال است با چاشنی عشق و علاقه فرش می‌بافم
استاد "علی ذریه حبیب‌تبریزی" هنرمند برتر و نمونه کشور در زمینه فرش و تابلوفرش و حجم‌بافی و دارای مدرک دکترای فرش و کارت یونسکو، مشاور هنرهای تجسمی و عضو نخبگان ایران، هنرمندی نورانی و عاشق هنر که در سال ۱۳۲۴ در تبریز متولد شد و در حال حاضر در مشهد مقدس زندگی می‌کند.

استاد تبریزی اظهار کرد: از سن هفت سالگی در کارگاه قالیبافی پدرم به آموزش قالیبافی پرداختم و در مدت زمانی کوتاه در بافت فرش‌های منحصر به فرد تبحر یافته و نقشه خوانی را نیز فرا گرفتم.

حجم‌بافی یکی از رشته‌های تخصصی فرش‌بافی در صنایع دستی است

استاد تبریزی با بیان اینکه ۶۸ سال مشغول بافتن فرش در اشکال، تصاویر، طرح‌ها و مضامین مختلف است، تصریح کرد: از سن 13 سالگی فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای در حوزه فرش دستباف آغاز کرد و موفق به حجم بافی برای اولین بار در کشور شده است.
اولین کار وی، مجسمه یک استکان و نعلبکی بود که آن را با تکنیک تار و پودهای فرش بافت و با وجود فراز و نشیب‌های فراوان در این میان، در سن ۲۰ سالگی موفق به باز کردن یک مغازه شد و در آن به کار تصویر بافی یا همان تابلو فرش پرداخت.
استاد حجیم‌بافی فرش ایران با بیان اینکه حجم بافی یکی از رشته‌های تخصصی فرش بافی در صنایع دستی است، افزود: بعدها به علت گسترش و ترویج این هنر در تبریز و استقبالی که از آن شد، کارگاهی با ۵۰ دستگاه قالیبافی و بیش از ۱۱۰ نفر کارگر برای خود دایر نمودم که در آن کارگاه فقط کار تصویربافی و تابلو فرش انجام می‌شود.
استاد ذریه با بیان اینکه حجمی‌بافی را با بافت یک میز و گلدان یک‌دست، به دنیای فرش معرفی کردم، ادامه داد: این کار خیلی مورد توجه واقع شد چرا که تاکنون فردی موفق به چنین ابداعی در کشور نشده بود.
بافنده فرش کردستان
باورهای دینی راهش را به هنر گشود
وی با اشاره به اینکه طالب ابداع و نوآوری هستم و هیچگاه یک نقشه‌ را دو بار نمی‌بافم، یادآور شد: اکثر کارهای من مضامینی تاریخی، مذهبی، قرآنی و اجتماعی دارند.
استاد ذریه افزود: هیچ گاه به بافت نقشه‌های بی‌ارزش نپرداختم و همیشه آثار بزرگ هنری را از جمله کارهای استاد فرشچیان، تصاویر حضرت علی (ع)، حضرت مسیح و مریم و یا هنرمندان نقاش اروپایی را بافته‌ام.
وی با اشاره به ابتکارات فراوان در زمینه حج‌ بافی افزود: در اثرهای حجمی به بافت آثار بزرگ و باارزشی ازجمله خانه کعبه، تصویربافی ابوعلی سینا، کشتی حضرت نوح (ع) و کلیسای واتیکان، اماکن جهان اسلام، زندگینامه حضرت یوسف(ع)، واقعه غدیر خم، قانونگذار روم، تصاویر سقراط و افلاطون بافت صفحات قرآن‌ به صورت دورویه و آثار بی‌نظیر دیگری نیز پرداخته‌ام.

این استاد هنرمند تبریزی گفت: برای خلق اثر هنری فرش هفت خوان رستم و جنگ‌های رستم و سهراب بیش از پنج میلیون گره و از ۳ هزار و ۵۰۰ رنگ استفاده کرده‌ام.

وی با بیان اینکه یکی از این فرش‌ها که داستان زندگی حضرت یوسف است در ابعاد 2 در 120 و با استفاده از 1500 رنگ بافته شده است، افزود: احوالات حضرت یوسف را با عشق و علاقه در مدت زمانی حدود دو سال بافتم.
وی با اشاره به هنرمندی خود در خلق قرآن حجم‌بافی شده با بیان اینکه قرآن عامل وحدت اسلامی است، خاطرنشان کرد: در بافت قرآن دورویه و ورق بافی به صورت پشت و رو ۳۰ میلیون گره و بیش از ۳۵ رنگ، ۱۲ سوره از قرآن مجید را در قالب ۱۲ صفحه در مدت یک سال و نیم بافته‌ام.
بافت دورچین نقشه ایران با اشعار ایرانی استاد تبریزی با ذکر اینکه ملیت‌ام را دوست دارم فرش "بازار سبزی‌فروشان" شمال کشور را از دیگر آثار خود عنوان کرد و گفت: در حال بافتن فرش نقشه ایران با دورچین اشعار شاعران ایرانی و آداب و رسوم خاص هر شهر هستم.
صادرات فرش به کشورهای اروپایی به گفته این استاد هنرمند فرش‌باف، متاسفانه ایرانی‌ها برای صنایع دستی احترام خاصی قائل نیستند و ارزش کار دست را کوچک می‌شمارند، اکثر سفارشاتی که در زمینه فرش بافی دریافت می‌کنم از کشورهای دیگر همچون آلمان، قرقیزستان، سویس، دانمارک و فرانسه است.
استاد حجیم‌بافی ایران با بیان اینکه آموزش و یادگیری هنر مستلزم عشق و علاقه است، گفت: به شاگردانی از سراسر شهرهای ایران در زمینه حجیم‌بافی فرش آموزش داده‌ام، اما اکثر شاگردهای من خارجی و دارای مدارک عالیه هستند.
کردستانی‌ها هنردوست و هنرپرور هستند
استاد ذریه با بیان اینکه هنر ماندگار است، افزود: کردستانی‌ها افرادی خوش‌ذوق، هنرمند، مستعد و طالب هنر هستند، وجدان کاری دارند در این مدتی که من در کردستان بودم به استعداد افراد پی‌برده‌ام اما رونق این صنعت به شکل حرفه‌ای در کردستان نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان، حرکت و تلاش خود جهت پرورش استعدادها و بهره‌گیری از توانمندی‌های آنان جهت اشتغالزایی و رونق بخشیدن به اقتصاد این منطقه با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی است.
استاد حجیم‌بافی فرش ایران اظهار کرد: کردستان از قدمت تاریخی بالایی در زمینه فرش دست‌باف برخوردار است با راه‌اندازی کارگاه‌های قالی‌بافی و بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی می‌توان شاهد رونق این صنعت بیش از گذشته و احیای این هنر باشیم.
بدون رنج، گنج میسر نمی‌شود
وی با بیان اینکه رسیدن به گنج، رنج و حوصله می‌طلبد خطاب به جوانان جویای کار اظهار کرد: هیچگاه منتظر پشت میز نباشید، از خلاقیت خود ایده خلق کنید و با دستان و پشتکار قوی خود زندگی‌تان را متحول سازید.
استاد حجیم‌بافی فرش ایران که نقش مهمی در ماندگاری و حفظ قالی ایرانی داشته است اذعان کرد: وصیت کرده‌ام هنگام مرگم تمام آثارم را پشت سرم در چاله‌ای دفن کنند چراکه هیچ کس قدردان هنر و هنرمند نیست.
هنرمندی که برای مادیات کار کند، هنرمند نیست
استاد ذریه با بیان اینکه هنرمندی که برای مادیات کار کند هنر مند نیست، افزود: هنر دریایی ژرف و عمیق است باید هنرمند با سعی و تلاش خود در این دریا جوینده مرجان باشد، نوآوری و ماندگاری هنر شعار من و تقلید نکردن از کار دیگران هدفم است.
مبتکر حجیم‌بافی فرش ایران گفت: با ارگان‌هایی همچون آموزش و پرورش، اداره فنی حرفه‌ای، کمیته امداد، بهزیستی، جهاد دانشگاهی و وزارت بازرگانی خراسان جنوبی در راستای آموزش به هنرجویان این ارگان‌ها همکاری دارم و در حال حاضر مشغول به تدریس در آموزشگاه هستم.
وی با بیان اینکه آثاری که ریشه در فرهنگ و هنر اصیل ایرانی دارد می‌تواند معرف هنر ایرانیان به جهان باشد، افزود: خارجی‌ها باید بدانند که ایران هنرمندانی زبده دارد چراکه نام ایران با نام فرش دست‌بافت گره خورده و این ماندگاری رسالت هنرمندان خوش ذوق است.
صدای تاروپود فرش، جلابخش روح و روانم است
استاد تبریزی با بیان اینکه هنر فرش دنیای پرنقش و نگاری است که به دست هنرمندان جان می‌گیرد، ادامه داد: صدای گره‌های فرش برای من ساز زندگی می‌نوازد و این صدا جلا بخش روح و روان من است.
و اما.....‌‌
صنایع دستی میراثی ماندگار است که نسل به نسل حفظ شده و با گذر زمان نه تنها زیبایی خود را از دست نداده است بلکه هر چشمی از جذابیت و دیدن آن لذت می‌برد و در صورت احیای آن می‌تواند بستر رونق تولید، اشتغال و اقتصاد جامعه باشد.
بوسه می‌زنم بر دستان هنرمندی که عاشقانه بر تارو پودهای فرش، نقشی ابدی و ازلی حک می‌کند و نقش سرپنجه‌هایش امضای فرش ایرانی برای کشورهای دوستدار هنر ایران و ماندگاری صنعت فرش است.

منبع: خبرگزاری فارس
خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بافندگان غیرحرفه‌ای، بازار فرش را به چالش می‌کشند

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان معتقد است علت اصلی چالش بازار فرش دستباف در این استان، همکاری بافندگان غیر حرفه ای با دلالان است.
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از ایسنا، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان گفت: دلیل اصلی ورود دلال ها به بازار فرش، حضور بافندگان غیرحرفه ای است. وقتی غیرحرفه ها وارد این بازار می شوند به دلیل آنکه آن تولید با کیفیت را ندارند پس نمی تواند خودشان فرششان را عرضه کند بنابراین رو به سمت دلال ها می آورند و بازار را به چالش می کشند.
"سینا خسروی" صبح امروز ۱۵ شهریورماه در جمع خبرنگاران درباره مشکلات حوزه صنعت فرش استان کرمان گفت: بافت فرش هنر اصلی کشور استان کرمان است که تمام تلاش ما در سال های اخیر در راستای احیای این صنعت بوده که در این راستا ابتدا نیاز بود یک تشکل خصوصی قوی و برنامه دار در کنار سازمان صمت استان قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه از سه سال قبل سازمان صمت به این موضوع ورود پیدا کرد و اتحادیه قدرتمند «فرش دستبافت، مس و صنایع دستی» در استان کرمان راه اندازی شد اظهار کرد: این تشکل بازوی اجرایی سازمان صمت در حوزه فرش است و در این راستا برنامه ریزی هایی صورت گرفته است و انتظار می رود فرش بافان نیز کانال های ارتباطی خود را با این اتحادیه و سازمان برقرار کنند.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان با اشاره به فعالیت ۷۲ هزار بافنده در سطح استان کرمان اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه فرش استان کرمان بحث بیمه بافندگی است که متاسفانه تاکنون از ۷۲ هزار بافنده تنها ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر یعنی ۲۰ درصد کل بافندگان بیمه هستند.
قالبافی در کرمان
خسروی با اشاره به صدور مجوز برای ۱۵۳ کارگاه تولید بافت فرش در استان گفت: اگر مشکل بیمه بافندگان را حل کنیم قطعا می توانیم جهش تولید را در بخش فرش دستباف شاهد باشیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به نقش دلال ها در بازار فرش اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی ورود دلال ها به بازار فرش، حضور بافندگان غیرحرفه ای است. وقتی غیرحرفه ها وارد این بازار می شوند به دلیل آنکه آن تولید با کیفیت را ندارند پس نمی تواند خودشان فرششان را عرضه کند بنابراین رو به سمت دلال ها می آورند و بازار را به چالش می کشند.
به گزارش ایسنا، "میثم شهابی" معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی استان کرمان نیز در این خصوص در جمع خبرنگاران گفت: برای بحث بیمه قالی بافی، استان کرمان دارای یک سهمیه ای است که براساس این سهیمه می توانسند بافندگان را بیمه کند اما متاسفانه در سال های اخیر سهمیه جدیدی در این خصوص به استان کرمان اختصاص داده نشده است.
وی ادامه داد: قالی بافانی که به هر دلیلی بیمه قالی بافی نبوده و یا از پوشش این نوع بیمه به هر دلیلی خارج شده اند می توانند از سایر بیمه ها همچون بیمه مشاغل آزاد یا روستایی می توانند استفاده کنند.
معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی در چند وقت اخیر پالایش بیمه شدگان قالی بافان را اجرا و در این راستا هر بیمه شده ای که در این حوزه فعالیت نداشته را از لیست بیمه خارج کرده است اظهار کرد: اگر افرادی باشند که این شغل را ندارند اما از این بیمه استفاده می کردند، در صورت شناسایی بلافاصله بیمه آنها را قطع خواهیم کرد و افراد جدید را اضافه خواهیم کرد.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا
خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

۳ میلیون دلار فرش دست‌بافت از گلستان صادر شد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت گلستان گفت: بیش از ۱۷ هزار متر مربع فرش گلستان به ارزش سه میلیون دلار صادر شد.
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران درویشعلی حسن زاده در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه یکی از راه‌های ارزآوری برای کشور و گلستان توجه به صنایع‌دستی و مهم‌تر از آن هنر فرش مردمان این دیار است، اظهار کرد: هنرمندان فرش دستبافت گلستان سال گذشته ۱۰۰هزار مترمربع فرش به وزن ۳۹۸ تن تولید کرده‌اند.
فرش دستباف ترکمن
وی افزود: همچنین در این مدت ۱۷ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش دستبافت به وزن حدود ۷۰ تن از گلستان صادر شد که در ارزآوری برای استان تأثیرگذار بوده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: ارزش ریالی فرش‌های دستبافت صادراتی گلستان حدود سه میلیون دلار بوده که به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر شده است.
وی به میزان تولید و صارات فرش گلستان در سال ۹۷ هم اشاره و بیان کرد: سال گذشته ۱۰۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش به وزن ۴۱۱ تن در گلستان تولید و ۱۳۲ تن از فرش تولیدی به ارزش چهار میلیون دلار صادر شد.
حسن زاده با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها سال گذشته صادرات فرش از گلستان به کشورهای آمریکایی انجام نشد، یادآور شد: در گلستان حدود ۳۸ هزار نفر کارت قالی بافی دریافت کرده‌اند اما تنها ۶ هزار نفر از این تعداد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات، برپایی دوره‌های آموزشی برای ارتقا مهارت، تجهیز و راه اندازی کارگاه قالی بافی از جمله برنامه‌های حمایتی این سازمان در استان است.

خبرنامه کارایان
منبع: وب سایت مرکز ملی فرش ایران

ادامه مطلب

روشن دلانی که عشق را نقش می‌زنند

سرانگشت هنرمند جمعی از روشن دلان کرمانی در قابی از جنس قالی نفیس کرمان، نقش عشق را میهمان چشمان زیباپسند می‌کند و یادآور می شود که این هنرمندان را باید قدردانست و حمایت کرد.
به گزارش ایرنا، گره در گره و رج در رج بر تار و پود قالی کرمان می نشانند، آنانکه چشم سرشان هرگز رنگ های متنوع ریس های قالی را ندیده اما چشم دلشان به روشنا و زیبایی گلهای قالی عشق می آفریند و مهر می بافد.
از آن زیباتر افرادی هستند که زندگی خود را در مسیر اعتلای هنرمندانی روشندل می گذارند تا با چشم دلشان ببینند و هنر بیافرینند هنری که افتخار و پیشینه ای قوی در دیار کریمان دارد.
منوچهر شیخ مظفری مدرس اسبق در بخش کارشناسی فرش دانشگاه شهید باهنر گفت: در حال حاضر وقتم را برای هنرجویان نابینا گذاشته‌ام و فقط همکاری مسئولان را می‌خواهم تا بتوانم در آموزش افراد مبتدی نابینا در زمینه بافت فرش و سفارش کار برای این هنرجویان قدمی مثبت بردارم.
مؤسس آموزشگاه و کارگاه قالیبافی گره نور افزود: ظرفیت این موسسه برای آموزش ۳۰ نفر است و در قسمت تولید نیز به نسبت آموزش، هنرجو وارد خط تولید بافت قالی می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه ۲۸ هنرجو نابینای بافت فرش تاکنون آموزش‌ دیده و گواهینامه دریافت کرده‌اند و ۱۵ نفر نیز مبتدی در حال آموزش هستند گفت: متأسفانه برخی از انجمن‌ها از حضور ۲۸ هنرجوی آموزش‌ دیده در خط تولید فرش جلوگیری به عمل‌ آورده‌اند و دلیل آن برای ما مشخص نیست.
منوچهر شیخ مظفری
شیخ مظفری با توجه به خصوصی بودن فعالیت این موسسه و کارگاه گفت: هدف از ایجاد این مرکز راهبری معلولان، اشتغال‌زایی است و تاکنون نیز سفارش‌هایی از جمله ۱۵ تخته قالی ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتی‌متری بافته شده که این مهم امیدواری، جدیت و تمرکز این افراد را برای انجام این کار بیشتر کرده است.
وی دوره آموزشی قالی‌بافی نابینایان را تقریباً سه ماه در چهار تا ۶ ساعت در یک روز از هفته عنوان کرد و گفت: آموزش‌ها با انجام یک کار ساده آغاز و مرحله‌ به‌ مرحله به‌ صورت کامل‌تر انجام و بعد از اتمام دوره سه‌ ماهه کار تولیدی نیز با همین رویه بر اساس سفارش‌های داده‌ شده انجام می‌شود.
وی افزود: با ثبت اختراع روش بافت با جعبه‌رنگی، هنرجویان این موسسه و کارگاه می‌توانند با تشخیص رنگ و استفاده از خط بریل نخ رنگی مدنظر را تشخیص داده و کار بافت قالی را انجام دهند.
شیخ جعفری در ادامه با اشاره به هنرجویانی که سواد خط بریل را ندارند گفت: برای حل مشکل این هنرجویان جعبه دیگری نیز با استفاده از اجسام و اشکال مختلف چون دایره، مثلث و ستاره ابداع‌شده که نوع دیگری از خط بریل برای تشخیص رنگ‌ها است.
وی افزود: نقش‌های قالی را یا خودمان می خوانیم، یا به‌ صورت ضبط‌ شده و یا به‌ صورت خط بریل برای آن‌ها می‌گذاریم و هنرجویان نخ‌های رنگی را از جعبه‌ رنگ بر اساس نقش گفته‌ شده برداشته و با قطع و وصل شدن صدا قالی را می‌بافند.
این مدرس اسبق دانشگاه می‌گوید: این کار را تا زمانی که خودم به این درک نرسیدم که می‌شود یک نابینا قالی‌بافی را شروع کند، شروع نکردم بنابراین در مدت سه تا چهار روز چشمان خودم را بستم و تک‌تک راه‌حل‌ها را امتحان کردم و در واقع مطمئن شدم که می‌شود چنین کاری نتایج خوبی را در برداشته باشد.
وی افزود: حدود پنج یا ۶ ماه قبل بود که یک تاجر فرش بعد از ۲۰ سال به کرمان سفر کرد و خیلی اتفاقی به کارگاه و آموزشگاه ما آمد و بسیار متعجب و اما خوشحال بود و باور نمی‌کرد که این افراد می‌توانند قالی ببافند.
وی با اشاره به اینکه در این کارگاه هنرجویان پود نازک (پود پیله) می‌زنند و به همین دلیل استحکام فرش تضمین‌ شده است گفت: انجام این کار بسیار سخت است اما هنرجویان این کارگاه حتی با توجه به نابینا بودنشان بهترین پود نازک را استفاده می‌کند.
پورمظفری در ادامه گفت: همزمان با افتتاحیه این کارگاه در سال ۱۳۹۶ نقش چشم و ابرو را هم در دانشگاه و هم در موسسه به بچه‌ها آموزش داده بودیم و در روز افتتاحیه هنرجویان نابینا کار را تمام کرده بودند و وقتی بچه‌های دانشگاه کارهای بافت نابینایان را دیدند بسیار حیرت کردند کار بسیار عالی و خوب زده‌ شده بود و دلیل آن شاید این بود که با چشم دل و عشق کارکرده بودند.
وی همچنین افزود: رنگ‌های استفاده‌ شده در نخ‌ها برای هنرجویان نابینا تماماً گیاهی است و هیچ آسیبی متوجه آن‌ها نیست و از پشم درجه‌ یک گوسفند مرینوس نیز استفاده می‌شود.
مریم میراحمدی روشن دل ۴۴ ساله که دوره آموزش قالیبافی آن تمام‌شده است و در کارگاه مشغول به کار است گفت: همسرم فوت‌ شده است و دارای ۲ فرزند هستم که یکی از آن‌ها ۲۰ ساله و نابیناست و با یک مستمری زندگی را پیش می‌برم و تمام‌ کارهای خانه را خودم به‌تنهایی انجام می‌دهم.
وی افزود: وقتی شنیدم کلاس‌های آموزشی قالیبافی برای نابینایان تشکیل می‌شود بسیار علاقه‌مند برای شرکت در کلاس‌ها بودم و در سال ۱۳۹۶ بود که آموزش قالی‌بافی را شروع کردم و الآن در کارگاه خط تولید مشغول بافتن قالی هستم.
میراحمدی با بیان اینکه در این کارگاه تاکنون یک تابلوی گل رز و چهره را بافته‌ام گفت: کار تابلوی رز یک ماه طول کشید تا تمام شد و زیبایی این تابلو را با دست کشیدن بر آن درک می‌کردم و حس خوبی در من برانگیخته شد.
وی همچنین گفت: در هفته یک روز و آن‌ هم سه ساعت در کارگاه کار می‌کنم و نبود سرویس ایاب و ذهاب برای رفت‌ و برگشت تنها مشکل این موسسه و کارگاه است.
زهرا حاج اسماعیلی نیز که دوره آموزشی خود را سپری کرده است و متولد سال ۱۳۵۴ و مجرد است می‌گوید: از بچگی وقتی با مادرم به خانه همسایه می‌رفتم و می‌دیدم که کار قالیبافی را انجام می‌دهند دوست داشتم قالی ببافم اما همیشه حسرت آن به دلم مانده بود اما حالا بسیار خوشحالم که این هنر را یاد گرفته‌ام و می‌توانم این کار را انجام دهم.
وی افزود: تاکنون یک گل رز با چهره، جلد قرآن را کار کرده‌ام و کار بعدی‌ام بافت سجاده است و از اینکه برای خودم می‌توانم درآمدی داشته باشم و کاری با ارزش را انجام دهم بسیار خوشحال هستم.
وی همچنین گفت: قالی‌بافی هنری هست که هر چه بیشتر یاد می‌گیری علاقه‌مندی‌ات برای انجام آن بیشتر می‌شود و توصیه می‌کنم به تمام کسانی که نابینا و علاقه‌مند به انجام این کار هستند وارد این حرفه و هنر شوند.
حاج اسماعیلی با اشاره به آمدن یک مهمان ایرانی مقیم آمریکا به کارگاه گفت: وی کار مرا دیدند و یک‌ صد دلاری به من هدیه دادند و قرار بود که یک سری سفارش‌ها را بدهند که با حل مشکلات ایاب و ذهاب و بیشتر کردن ساعات کار این کار انجام خواهم داد.
وی اولین نقشی که با چشم دل بر فرش کشید را گل رز عنوان کرد و گفت: این طرح از فرش صحن حضرت زهرا (س) اقتباس‌ شده بود و در آینده نیز می‌خواهم نقش کعبه را با حجرالأسود بر فرش ببافم و احساس می‌کنم از الآن وعده طواف خانه خداوند به من داده‌ شده است.
زهره یزدانی نیز هنرجوی دیگر که مجرد است و ۳۰ سال سن دارد گفت: به تحصیل در رشته حقوق علاقه داشتم و در دانشگاه پیام نور زرند درس می‌خواندم که به دلیل مشکلات ایاب و ذهاب و برداشتن کلاس‌ها به‌ صورت غیرحضوری نتوانستم بیشتر از فوق‌دیپلم ادامه دهم.
وی افزود: بعد از آن وارد عرصه موسیقی شدم و چهار سال سنتور کار کردم و در حال حاضر نیز مدت ۲ سال است که سه‌ تار می‌زنم و الآن نیز یک ماه و نیم هست که در هفته یک جلسه آموزش قالی بافی را فرا می گیرم که امیدواریم با پیشرفت‌هایی که حاصل می‌شود زمان حضورم در کلاس بیشتر شود.
وی در ادامه گفت: امیدوارم که این موسسه و کارگاه پابرجا بماند و ما هنرجویان نهایت تلاشمان را می‌کنیم و این کار را به بهترین نحوی انجام می‌دهیم تا به یکی از اهدافمان که درآمدزایی هست برسیم.
بهروز اکبری ۳۸ ساله نیز یکی دیگر از قالیبافان نابینا می‌گوید: قبلاً راننده تاکسی بودم و الآن سه سال است که نابینا شده‌ام و دارای ۲ فرزند هستم اکنون در خانه بیکارم و به انجام هیچ کاری نتوانسته‌ام مشغول شوم زمانی که از راه‌اندازی این کلاس‌ها باخبر شدم ثبت‌نام کردم و حالا مدت یک ماه و نیم است که آموزش می‌بینم و باعلاقه هرچه‌تمام‌تر در تلاشم تا بتوانم به بهترین نحوی این دوره را تمام و آن را به‌ عنوان یک شغل در تأمین معاش خانواده به کار بگیرم.
وی افزود: با اینکه مدت کمی است که برای آموزش به این موسسه و کارگاه آمده‌ام اما تغییر زیادی را در روحیه‌ام احساس می‌کنم و آرامشم نیز بیشتر شده شاید یکی از دلایلش این است که قالی برای ما که نابینا هستیم با چشم دل بافته می‌شود.
وی در ادامه می‌گوید: دوست دارم زمانی به مرحله کارگاه رسیدم نقش چشمی را که باز است و بینا بر قالی ببافم.
امید دهقانی نیز ۲۵ ساله نیز که از بچگی نابینا است می‌گوید: در این کلاس‌ها به‌عنوان اینکه این هنر را یاد بگیرم و یک درآمد داشته باشم ثبت‌نام کرده‌ام.
وی می گوید: کاش می‌توانستیم مدت‌ زمان حضور در کلاس و روزهای هفته را بیشتر می‌کردیم.
آقای دهقانی نیز یکی دیگر از هنرجویان می‌گوید: مسئولان اگر وعده‌ای می‌دهند به آن‌ها عمل کنند و عمل کردن به وعده‌هایشان باعث می‌شود که بچه‌ها زودتر وارد بازار و مشغول به انجام کار شوند.
وی که ازدواج‌کرده و یک کودک ۶ ماهه دارد افزود: شغل دیگری ندارم و لیسانس مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه شهید باهنر دارم و کمی هم آشنا به زبان فرانسه ام که با استفاده و کمک از خط بریل و ضبط، درسم را به پایان رساندم و برای اشتغال نیز خیلی جاها قول دادند اما به قول‌ها عمل نکردند.
وی که دانشجوی ورودی سال ۹۲ است و با رتبه هزار و ۸۰۰ وارد دانشگاه باهنر شده است در ادامه گفت: ترجمه شفاهی را می‌توانم برای نابینایان و افراد بینا انجام دهم و به آن‌ها نیز آموزش دهم.
رضا آهون نیز هنرجوی دیگر قالی‌بافی با اشاره به مدرک فوق‌دیپلم که دارد گفت: ازدواج‌ کرده‌ام و دارای یک فرزند ۲ساله هستم که قبلاً در دکه‌های پسماند شهرداری کار می‌کردم که با جمع‌آوری آن‌ها بیکار شدم و یک ماه و نیم است که برای آموزش قالی‌بافی به این موسسه و کارگاه آمده‌ام.
روشن دلانی که عشق را نقش می‌زنند
وی نیز مشکل ایاب و ذهاب و نبود بیمه را عنوان کرد و گفت: اگر این مسائل حل شود می‌توانیم هفته‌ای از یک روز بیشتر بیاییم و حداقل ساعت‌های آموزش زیادتر شود و بیشتر تمرین کنیم تا زودتر به نتیجه برسیم.
هنرجوی دیگر مریم روی‌دل، فارغ‌التحصیل ارشد علوم اجتماعی گرایش جامعه‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی است که ۱۲ سال قبل به‌ مرور زمان بینایی خود را از دست‌ داده است و می‌گوید: حضور در کلاس قالی بافی برایم بسیار مهم است و این یکی از بهترین اتفاقات زندگی‌ام است.
وی گفت: از کهنوج برای شرکت در کلاس‌های آموزشی قالی‌بافی به کرمان آمده‌ام و اگر شرایطی را برای حضور نابینایان شهرستانی نیز در کرمان فراهم می‌کردند بسیار خوب بود و همه می‌توانستند از این فرصت استفاده کنند.
وی همچنین گفت: دادن امکاناتی چون ساعت گویا و حل مسئله بیمه و ایاب و ذهاب و دادن کارت معلولیت می‌تواند مسیر ما را در رسیدن به هدف هموارتر سازد و بتوانیم بدون دغدغه روی هدف و موفقیت شغلی‌مان در آینده متمرکز شویم.
وی در ادامه گفت: شما که از زبان ما می‌نویسید این را هم بنوسید که افرادی که به‌صورت خیرخواهانه چنین مؤسسات و کارگاه‌هایی را در راستای اشتغالزایی آن‌ هم برای افراد معلول راه می اندازند با وعده‌هایی که نمی‌توانید به آن‌ها عمل کنید ناامیدشان نکنید و کمکشان کنید و حداقل وعده‌ای درخور عمل کردن بدهید.
محل استقرار کلاس قالی بافی نابینایان در ساختمان دو طبقه ای متعلق به حاج شکرالله خواجه حسینی خیر و یکی از تجار فرش قدیمی کرمان که ۸۰ سال از عمرش در این عرصه گذشته است برگزار می شود.
این تاجر فرش پس از اطلاع از اینکه هنرجویان نابینایی هستند که توان یادگیری بافت قالی را دارند این ساختمان را به استاد منوچهر شیخ مظفری هدیه می کند.


خبرنامه کارایان

منبع: خبرنگاری ایرنا

ادامه مطلب

برپایی سیزدهمین نمایشگاه فرش دستبافت در یزد

سیزدهمین نمایشگاه سراسری فرش دستباف یزد در تاریخ 15 لغایت 20 بهمن ماه برگزار می گردد.
برپایی سیزدهمین نمایشگاه فرش دستبافت در یزد
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران این نمایشگاه از ۱۵ لغایت۲۰بهمن ماه با حضور تجار و تولیدکنندگان بیش از ۱۵منطقه فرشی کشور در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های یزد دایر خواهد شد.
محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی یزد
آدرس: شهرک صفاییه در بلوار ابن سینا

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

عباس نژاد سروری طراح فرش کرمان در گذشت

به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از پایگاه خبری فردای کرمان، عباس نژاد سروری طراح برجسته فرش دستباف کرمان و خالق نقشه های زیبا و بازار پسند «سرام سروری» به دیار باقی شتافت.
مرحوم نژاد سروری متولد سال 1308 در کرمان است و از سال 1320 در کارگاه های مرحوم احمد یزدانپناه کار خود را آغاز کرده بود. وی از معدود طراحان فرش کرمان به شمار می رفت که تقریبا در تمامی سبک های طراحی فرش کار نموده بود.

عباس نژادسروری

مرحوم نژاد سروری از طراحان مستقل قالی کرمان به شمار می رفت و مدتی نیز در شرکت سهامی فرش ایران فعالیت نموده بود.از جمله توليد كنندگاني كه از ابتدای استقلال کاری استاد نژاد سروری با او كار مي‌كرد، شكرالله خواجه‌حسيني بود. از ديگر كارگاه‌ها و تجار كرمان كه از ايشان طرح خريداری می‌كردند می‌توان كارگاه‌های اژدری، حاج احمد فروزی، احمد ارجمندی و دباغيان و سيد مهدی انوری و… را نام برد. علاوه بر تجار كرمان بسياری از توليد كنندگان فرش دستباف راور نیز طرح‌های مورد نياز خود را به ايشان سفارش می‌دادند، از جمله می‌توان، می توان حاج غلامرضا كمالی، پنجعلی فتاحی، مرتضوی، نصرالله كاربخش و اصغر كاربخش را نام برد.
پژوهشکده فرش کارایان درگذشت این استاد بزرگ را به جامعه هنری و خانواده ایشان تسلیت می گویید. روحش شاد.

منبع خبر: فردای کرمان

ادامه مطلب

بافت 8000 متر مربع فرش دستباف در استان مرکزی

رئیس خانه فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: امسال هشت هزار مترمربع از انواع مختلف فرش دستباف در نقاط مختلف این استان بافته شد.
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از ایرنا، رئیس خانه فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی آقای «محمدهاشم ریاحی» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: اراک، دلیجان، خمین و محلات بیشترین تولید دست‌بافته سنتی استان مرکزی را در سال جاری به خود اختصاص داده‌اند.
وی ادامه داد: میزان تولید فرش دستباف در استان مرکزی بر اساس عرضه این محصول در فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های فرش محاسبه می‌شود و بسیاری از بافندگان تولیدهای خود را به دلایل مختلف برای فروش عرضه نمی‌کنند، بنابراین می‌توان گفت تولید فرش دستباف در استان مرکزی بیشتر از این آمار است.
فرش دستباف استان مرکزی
رئیس خانه فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: با وجود اعمال تحریم‌ها از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار دلار فرش دستباف از نقاط مختلف این استان به کشورهای فرانسه، هلند و کویت صادر شده است.
ریاحی بیان کرد: ۴۲۱ کارت بافندگی امسال در نقاط مختلف استان مرکزی صادر شد و در مجموع بیش از ۳۵ هزار کارت بافندگی در استان مرکزی صادر شده است.
وی، میزان تسهیلات مشاغل خانگی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در سال جاری را ۴۶ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تلاش می‌شود که ۵۰ درصد از این تسهیلات که با نرخ بهره چهار درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود در حوزه فرش باشد.
۱۱ هزار بافنده فرش دستباف در نقاط مختلف استان مرکزی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.


به نقل از ایرنا

ادامه مطلب

بافت فرش پارسی در قلمرو اژدها

شهرت، برند و آوازه فرش دستباف ایران آنقدر جهانی و آنقدر محبوب است که در سال‌های اخیر، چینی‌ها نیز به فکر طراحی، تولید و صادرات آن افتاده‌اند به طوری که حالا پنج هزار کیلومتر آنطرف‌تر از ایران، فرش ابریشم پارسی با بافت چین تولید می‌شود.
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از ایرنا، این روز ها در بخش «نَن‌جاو» استان «خِه‌نَن» در مرکز کشور پهناور چین، فرش دستباف ابریشمی مرغوب و بسیار باکیفیت، به نام تولید ایران و به کام چینی ها بافته می‌شود، صنعتگران این منطقه ادعا می کنند ۸۰ درصد فرش ابریشم صادر شده جهان را تولید می‌کنند نن‌جاو از دیرباز پرورش‌دهنده نوعی کرم ابریشم بوده و صنعت بافت فرش را از دهه ۸۰ میلادی آغاز کرده است.
یکی از تولیدکنندگان محلی که فرش‌ دستباف خود را به دوبی، روسیه و ایالات متحده صادر می‌کند، درآمدی معادل ۱۰۰ میلیون یوان در سال داشته است بافندگان محلی اکنون وقت و انرژی زیادی را در زمینه نوآوری در طرح و فناوری و همچنین بازاریابی و تبلیغات اینترنتی صرف می‌کنند تا به رغم مشکلات اقتصادی جهان، افزایش دستمزد و افول بازار در سال‌های اخیر، بازار فرش ایرانی را تصاحب و به دوران باشکوه خود بازگردانند.

بافت چینی با طرح پارسی


بسیاری از فرش هایی که در این منطقه تولید می شود نقشه پارسی دارند خریداران هم کسانی هستند که به طور مقرر و با سفارش قبلی فرش ها را خریده اند «سون جونکه» رییس یک کارگاه تولید فرش می گوید سالانه برای حدود ۸ مشتری فرش می بافد.
فرش دستباف ایرانی با نقش های زیبای پارسی خریداران زیادی در کشورهای غربی دارد و از قیمت بالایی نیز برخوردار است حالا این بخش «نن جاو» به طور سنتی روی تولید چنین فرش هایی متمرکز شده است.
«سون جونکه» که از دو دهه قبل وارد این کار شده است می گوید در آن زمان زبان انگلیسی هم نمی دانستم ولی به هر شکل نمی گذاشتم مشتریان از دست بروند و به هر شکلی بود با یک ماشین حساب براورد قیمت می کردم و فرش ها را می فروختم اما اکنون شرکت وی یکی از مشهورترین شرکت های تولید کننده است به طوری که سالانه یک هزار و ۲۰۰ فرش دستباف ابریشمی تولید می کند این فرش ها به امارات و روسیه و آمریکا فروخته می شوند و سالانه حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در آمد کسب می کند.
سون می گوید که فرش های ماشینی زیادی تولید می شود اما هیچ فرش ماشینی نمی تواند جای فرش دستباف را بگیرد ما کسانی داریم که ۳۰ سال است فرش تولید می کنند و خبره این کار هستند با درامد کم کار می کنند و کارهایشان هم بسیار عالی است.
اما او می گوید که رکود بازار جهانی، مشکلاتی برای فروش فرش ایجاد کرده است وضعیت اقتصادی دنیا چندان مطلوب نیست و همزمان حقوق فرش بافان بالاتر رفته است و این صنعت تولید فرش را در چین تهدید می کند.
با این حال قشر جوانی که در این صنعت فعال شده اند به اینده امیدوار هستند و می گویند با بهره گیری از فناوری ها و ابداعات و نقش آفرینی های زیباتر و استفاده از تجارت اینترنتی می توان بار دیگر فروش را بالا برد ضمن آنکه به گفته دست اندرکاران این صنعت، نزدیک به ۴۰ درصد از فرش های تولیدی در بازار چین فروخته می شود.

فرش ایرانی زینت بخش فروشگاه های پکن


اما در پکن پایتخت چین هم اکنون در چندین فروشگاه بزرگ، فرش ایرانی خودنمایی می کند برخی فرش های ایرانی که معمولا از پشم یا ابریشم بافته می شوند تا دو میلیون یوان قیمت دارند اما قیمت زیاد فرش ها بسیاری از مشتریان را فراری داده است و کسب و کار را تا حدی کساد کرده است.
فرش ایرانی با بافت چین
یکی از مشکلاتی که چینی ها در مورد فرش دستباف دارند این است که آنها مانند ایرانی ها از فرش استفاده کاربردی نمی کنند و تنها از آن به صورت تابلو فرش و یا برای زیبایی استفاده می کنند به همین دلیل فرش آنطور که در ایران برای پوشاندن خانه و اتاق استفاده می شود در چین کاربردی ندارد و همین باعث شده است تا فروش فرش های ایرانی زیاد نباشد.
با این حال در برخی از فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی مانند فروشگاه زنجیره ای ایکیا در پکن، فرش ایرانی بخشی از این فروشگاه عظیم را به خود اختصاص داده است فروشنده این فروشگاه به ایرنا گفت که متاسفانه فروش زیادی ندارند و به دلیل قیمت بالای فرش ها، سالانه حدود دو تا سه تکه می فروشند.
"شی یوان" افزود: فرش ایرانی از زیباترین فرش های جهان است اما مردم چین زیاد با آن آشنایی ندارند و دلیل عدم شناخت در کنار قیمت بالا باعث فروش کم آن شده است.
جدا از فروشگاه ایکیا، در منطقه فرهنگی هنری پکن که با عنوان ۷۹۸ شناخته می شود نیز یک تاجر ایرانی اقدام به راه اندازی فروشگاهی از ۱۳ سال پیش برای معرفی و فروش فرش دستباف ایرانی کرده است.

فروشگاه فرش ایرانی در منطقه ۷۹۸ پکن


غیر از این دو مکان در برخی دیگر از مجتمع های تجاری و بزرگ پکن نیز فرش ایرانی زینت بخش فروشگاه ها شده است و هم چنان خودنمایی می کند اما اینکه چینی ها در عرصه فرش نیز مانند سایر عرصه ها ورود کرده و کم کم به دنبال گرفتن جای ایران در بازار جهانی هستند شکی نیست و باید برای آن فکری شود.


به نقل از ایرنا

ادامه مطلب