سرپرست جدید برای موزه فرش ایران

از سوی رجبعلی خسرو آبادی، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، پریسا بیضایی به عنوان سرپرست موزه فرش ایران منصوب شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ در ابلاغ پریسا بیضایی عنوان شده؛ سرپرستی موزه فرش ایران تا تعیین رییس موزه به سرکار عالی محول می گردد تا با هماهنگی مستمر با کلیه حوزه های اداره کل و در چارچوب سیاست های سازمان متبوع، انجام وظیفه نمایید.

سرپرست جدید برای موزه فرش ایران

امید است با اتکال به خداوند متعال و با بهره گیری کامل از ظرفیت های قانونی، در انجام امور محوله موفق باشید.
گفتنی است با پایان یافتن ماموریت یک ساله مجید شریف زاده، موزه فرش ایران باز هم برای چندمین بار در سالهای اخیر با تغییر مدیریتی رو به رو شده است.
شایان ذکر است؛ پریسا بیضایی دارای مدرک کارشناسی موزه داری و 22 سال سابقه فعالیت در سازمان میراث فرهنگی است.
ایشان از سال 1370 تا 1380 به عنوان موزه دار در مجموعه های سعدآباد و نیاوران و از 1380 تا 82 به عنوان مدیر موزه جهان نمای نیاوران مشغول فعالیت داشته است.
وی مسوولیت های موزه داری و روابط عمومی موزه فرش ایران را هم در کارنامه کاری خود دارد.
همچنین از سال 1394 عنوان جانشینی مدیریت موزه فرش ایران را هم برعهده دارد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

نشستی برای همکاری با فنی و حرفه ای

نشست توسعه همکاریها و مرتفع شدن موانع اجرایی تفاهم نامه مشترک مرکز ملی فرش ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ در این نشست که معاونان امور تولید و تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش ایران و مدیرکل دفتر سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای و مدیرکل موسسات آموزشگاههای آزاد و کارشناس حوزه مرتبط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور حضور داشتند درباره نحوه و چگونگی ادامه همکاری مشترک بحث و تبادل نظر شد.
براساس این گزارش مقرر شد مفاد تفاهم نامه مشترک بازنگری و پس از اصلاحات لازم به امضای طرفین برسد.
همچنین مقرر شد مرکز ملی فرش ایران نیازها و اولویت های آموزشی دوره های عمومی حوزه فرش را به سازمان آموزش فنی و حرفه ای اعلام و سازمان با برگزاری دوره ها برای ذینفعان گواهی مهارت و صلاحیت صادر کند.
این گزارش می افزاید سازمان فنی و حرفه ای مکلف شد دستورالعمل و ضوابط ایجاد آموزشگاه های آزاد را به همراه تعداد آموزشگاه های موجود به تفکیک استانی که در امر آموزش های فرش دستباف توانمندی دارند به مرکز اعلام کند.
در ادامه بر ضرورت همکاری برای نظارت بر اجرا و استانداردسازی دوره های آموزشی فرش و کارکرد بیمه ای و همچنین تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان طرفین تاکید شد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بافت 85 درصد تابلو فرش در سردرود

رئیس مرکز ملی فرش ایران از رونمایی لوح ثبت جهانی تابلو فرش سردرود خبر داد و گفت: 85 درصد تابلو فرش کشور در سردرود بافته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی، حمید کارگر در مراسم جشن ملی ثبت جهانی تابلو فرش دستبافت سردرود همراه در سالن شهدای اداره ورزش و جوانان شهر سردرود با اشاره به تولید 85 درصد تابلو فرش دستبافت کشور در سردرود اظهار داشت: برپایی بیش از 18 هزار دار بافت تابلو فرش در این شهر نشانگر عینیت بخشیدن به فرمایش مقام معظم رهبری در راستای سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است.
وی ادامه داد: بافت تابلو فرش در سردرود احیای 23 شغل و حرفه جانبی را در پی داشته و باعث شده نرخ بیکاری در این منطقه به صفر برسد.
کارگر در ادامه به اهمیت تولید کالاهای صادرات محور در برنامه‌های کوتاه و بلند مدت واحدهای تولیدی اشاره کرد و اظهار داشت: هنرمندان، بافندگان و تجار فرش و صنایع دستی باید رویکرد صادراتی را در اولویت تولیدات خود قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این سردرود توانسته بود تابلو فرش دستبافت ایران و نشان جغرافیای ملی تابلو فرش را به ترتیب در سال‌های 91 و 93 به نام خود به ثبت برساند.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

نمایشگاه ملی عکس فرش در اراک برپا شد

نمایشگاه ملی عکس فرش، با هدف احیای هنر فرش دستباف ایرانی به کمک عکاسی در اراک گشایش یافت و آثار برتر ۳۵ عکاس کشور را به نمایش گذاشت.
به گزارش خبرنگار مهر، این نمایشگاه که عصر چهارشنبه در اراک بازگشایی شد به منظور احیای هنر فرش دستباف ایرانی با کمک عکاسی و معرفی ویژگی های شاخص فرش استان و کشور و به تصویر کشیدن مراحل مختلف تولید فرش برپا شده است.
فراخوان برگزاری این نمایشگاه آذرماه سال جاری اعلام شد که طی مدت مقرر، ۲۱۰ عکاس کشور با بیش از یک هزار عکس در این جشنواره شرکت کردند.
در نهایت از یک هزار عکس رسیده پس از داوری، ۴۱ عکس از ۳۵ عکاس استان و کشور به عنوان بهترین تصاویر به نمایشگاه راه یافتند.

نمایشگاه ملی عکس فرش در اراک برپا شد

در آئین افتتاحیه این نمایشگاه غلامرضا طوسیان، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرش کشور با اشاره به اینکه هنر صنعت فرش دستباف در کشور باید احیا و تقویت شود، اظهار داشت: فرش دستباف به عنوان هنری که در ایران پیشینه هزار ساله دارد، مورد بی توجهی قرار گرفته و همچنین به عنوان یکی از جنبه های مهم تجارت کشور در سال های دور، امروز رنگ باخته است.
وی ضمن اشاره به شاخصه ها و ویژگی های خاص فرش استان مرکزی بیان کرد: یکی از مهمترین شاخصه های فرش استان مرکزی که بالاترین صادرات فرش ایران را به خود اختصاص داده این است که در بافت این فرش، بدبافی و جفتی بافی وجود ندارد و همان روش های اصیل در بافت فرش حفظ شده و ویژگی دیگر اینکه فرش این استان به دلیل روش های خاص در زمان بافت فرش، از استحکام زیادی برخودار است.
طوسیان خاطرنشان ساخت: استان مرکزی در بافت فرش صاحب سبک و ویژگی های خاص است اما این هنر در این استان در حال از بین رفتن است و متاسفانه در هیچ یک از دانشگاه های استان رشته تخصصی فرش وجود ندارد.
مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرش کشور تصریح کرد: در کشور هر استانی سبک خاص خود را در فرش بافی دارد و به دلیل فقدان رشته دانشگاهی فرش استان مرکزی در این استان، علاقمندان تحصیلات آکادمیک این حوزه مجبور هستند به دانشگاه های استان های دیگر برای تحصیل مراجعه کنند و با توجه به تفاوت سبک ها در هر منطقه این افراد سبک خاص آن استان را فرامی گیرند در نتیجه سبک هنر فرش استان مرکزی به تدریج به فراموشی سپرده می شود.
گفتنی است اثر عکس فاطمه عابدی، عکاس خبرگزاری مهر استان مرکزی در میان آثار برگزیده این نمایشگاه قرار گرفته و با اهدای لوح از وی تقدیر شد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

برنامه‌های توسعه بازار در کنسرسیوم فرش فارس

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اجرای برنامه‌های توسعه بازار را اولویت اصلی کنسرسیوم و خوشه فرش دستباف استان اعلام کرد و گفت: از طرح‌ها و برنامه‌ها در زمینه توسعه بازارهای داخلی و صادراتی حمایت خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شاهپور قنبری صبح امروز در جلسه بررسی برنامه‌های خوشه و کنسرسیوم فرش دست‌بافت فارس با اشاره به جایگاه برتر این استان در تولید فرش دستباف اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، با اختصاص یارانه و مشوق‌ها، از حضور اعضای کنسرسیوم فرش فارس در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حمایت و بسترهای لازم را برای عرضه مناسب دست بافته‌های تولیدی در بازارهای صادراتی و داخلی فراهم می‌کند.
وی با اشاره به حمایت‌های انجام‌شده از حضور خوشه فرش دستباف فارس در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: در همین راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای حضور کنسرسیوم فرش در نمایشگاه فرش و دست‌بافته‌ها در کشور چین نیز انجام شده است.
قنبری اضافه کرد: با توجه به بازار مناسب چین برای فرش دست‌بافت و شاخص بودن فرش دستباف فارس در جهان، حضور در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی‌های خوشه فرش فارس در سطح بین‌المللی فراهم خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس ایجاد برند مشترک را از مهم‌ترین الزامات کنسرسیوم‌های صادراتی برای حضور در بازارهای جهانی اعلام و با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این زمینه در کنسرسیوم فرش فارس، خواستار تسریع در روند ثبت برند مشترک فرش فارس شد.
وی همچنین با اشاره به ثبت فرش قشقایی و گبه فارس در سازمان جهانی مالکیت فکری WIPOT بیان کرد: کار ثبت ملی و جهانی برخی از دست‌بافته‌های مناطق این استان نیز در مرحله انجام است.
قنبری در ادامه با اشاره به گروهی بودن کار خوشه‌ها افزود: تیم توسعه خوشه فرش دستباف فارس در نخستین سال فعالیت خود موفق به اخذ رتبه برتر خوشه‌های کشور شد که این روند باید تداوم یابد.
وی با اشاره به فعالیت 1.5 ساله خوشه فرش فارس گفت: فارس 180 هزار بافنده و 31 اتحادیه صنفی در سراسر این استان دارد که فعالیت این خوشه با حمایت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: با ایجاد و راه‌اندازی مرکز تحقیق، توسعه و تولید فرش و گبه ارگانیک و مرکز احیا و مستندسازی نقوش در خوشه فرش فارس و فعالیت این مراکز در سه ماه اخیر، شاهد تحول‌های مناسبی در زمینه فرش دست‌بافت خواهیم بود.
محمد امین، مدیرعامل توسعه خوشه فرش فارس و دبیر خوشه‌های فرش کشور نیز در این جلسه، از تشکیل سه کنسرسیوم (مشارکت) صادراتی در خوشه فرش فارس خبر داد و گفت: این کنسرسیوم‌ها در سه بخش صادرکنندگان پیشرفته، صادرکنندگان درحال‌توسعه و متوسط و کنسرسیوم فرش فیروزآباد به‌عنوان مهم‌ترین قطب تولید فرش فارس، ایجاد شده است.
وی با اشاره به فعالیت 14 خوشه فرش در کشور و تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی فرش در این خوشه‌ها گفت: مدیریت کنسرسیوم‌های صادراتی خوشه‌های فرش کشور به خوشه فرش فارس محول شده است.
امین همچنین با اشاره به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرش فارس در بهمن‌ماه امسال، از برنامه کنسرسیوم و خوشه فرش دستباف فارس برای حضور در این نمایشگاه خبر داد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

استقبال از همایش فرش واره

همایش همداستانی اهالی هنر و فرش با عنوان «فرش واره» به همت مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ این همایش در راستای همسو کردن حوزه های گوناگون هنری با هنر بومی و ملی فرش دستباف ایران و باحضور و سخنرانی مسعود کیمیایی (سينماگر)، ناصر فکوهی (انسان شناس)، مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران)، حمیدرضا اردلان (معاون هنرى معاونت فرهنگى هنرى سازمان مناطق آزاد)، غلامرضا اکرامی (رییس دانشگاه هنر تهران) و حمید کارگر (رییس مرکز ملی فرش ایران) و استقبال هنرمندان و فعالان حوزه فرش برگزار شد.

استقبال از همایش فرش واره


فرش با زندگی ایرانیان در هم تنیده است

مسعود کیمیایی با بیان اینکه فرش در زندگی مردم ایران در هم تنیده است، گفت: ایرانیان با فرش، گل و باغچه را به خانه و اتاق های خود آوردند.
وی در این همایش افزود: سخن گفتن درباره فرش بسیار سخت است زیرا هنر فرش بافی در ریشه های فرهنگی و تاریخی ایرانیان همواره جاری بوده است.
وی با بیان اینکه در سن 20 سالگی تحقیقات بسیاری درباره فرش اصیل انجام داده، تصریح کرد: مهمترین بخش تحقیقاتم مقاله ای بود که به تحریم موسیقی و جایگزین شدن فرش به جای این هنر آوایی اشاره داشت.
کیمیایی ادامه داد: موسیقی تمام ریتم و ظرافت خود را به فرش سپرده و در خانه ایرانیان همواره شاهد این هنر جذاب هستیم.
این کارگردان سینما گفت: با فرش، گل ها و باغچه ها به خانه و اتاق های ایرانیان آمد و تنیدگی فرش با زندگی مردم ایران آنقدر زیاد است که حتی تولد و مرگ ما نیز بر روی فرش صورت می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه فرش در همه جای زندگی جاری است، خاطر نشان کرد: این هنر اصیل ایرانی با تمام خاطرات و فراز و فرودهای انسان معاصر همراه بوده است.
کیمیایی تاکید کرد: اقوام را می توان از روی فرش آنها شناخت بنابراین باید این هنر را عزیز بداریم و به آن توجه کنیم.

فرش دستباف هویت فرهنگی دارد

در این همایش ناصر فکوهی انسان‌شناس، نویسنده و پژوهشگر ضمن اشاره به مساله هویت در فرش ایرانی گفت: فرش هنر شناخته شده ای در دنیاست و سابقه ای چند هزار ساله در ایران دارد. منظور من از ایران، ایران فرهنگی است که ربطی به مرزهای سیاسی ندارد. ایران فرهنگی موجودیت مستقلی است که چند دولت ملی در آن وجود دارد و فرش می‌تواند کمک زیادی برای تبیین مفهوم آن باشد.
وی فرش را نمایانگر دو موضوع اصلی و مهم خواند و گفت: فرش یک سیستم زبانی به انباشته حافظه است. تا حدود 100 سال پیش انسان‌شناسان اعتقاد داشتند سیستم‌های حافظه محدود به سیستم‌های نوشتاری است اما این موضوع کم‌کم تغییر کرده است. در ایران نوشتار بسیار کم وجود داشته اما آیا کم بودن این نوشتار به معنی این است که ایرانیان حافظه نداشتند و مهارت را منتقل نمی‌کردند؟ ابدا. فرهنگ ایرانی در شعر، معماری و بافته‌های ما تا اوج رفته و ما باید به مطالعه فرش به عنوان شکلی از زبان بپردازیم.
وی تصریح کرد: روایت‌های تاریخی داستان عواطف و سرگذشت اقوام ایران در فرش مثل یک رسانه پایدار که می‌تواند عمر زیادی داشته باشد منعکس شده است. موضوع دوم این است که فرش را می‌توان به عنوان نمادی از تکثر ایرانی بازخوانی و خوانش کرد. ایران مجموعه‌ای از فرهنگ‌هایی است که با هم زیست کردند. فرش ایرانی یکی از شواهد علمی برای این تکثر است. با این همه این تکثر ایجاد جدایی نکرده و هر ایرانی می‌تواند با فرش‌های مناطق مختلف رابطه بگیرد.
فکوهی گفت: رویکرد ما به فرش نباید تنها به موزه‌ای محدود بماند. ما باید به ظرفیت‌های هویتی فرش بیشتر توجه کنیم و فرش به عنوان یک پتانسیل هویت‌ساز می‌تواند در دیدگاه‌های دموکراتیک هویت مردم ایران را حفظ کند و این موضوع نیاز به سیاست‌های بالادستی دارد.

دو دهه است که فرش به آموزش آکادمیک پیوسته است
رئیس دانشگاه هنر تهران دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: فرش قدمت زیادی دارد و ما از دوران هخامنشی این هنر را داشته‌ایم. ما به تعداد فرهنگ و اقوام در کشور فرش داریم. همانطور که موسیقی و معماری داریم و علت آن‌هم اقلیم و جغرافیای کشور ما است.
غلامرضا اکرمی افزود: فرش هنر زنده‌ای است که شاید به معماری و موسیقی ما نزدیک است زیرا بسیاری از نقوشی که در فرش دیده می‌شود، در معماری از جمله گنبد مسجد شیخ لطف‌الله یا مسجد جامع یزد می بینیم. گل‌هایی که در قالی است در کاشی کاری و معماری ما هم وجود دارد و این موضوع نشان دهنده این است که هنرهای ما تا چه اندازه با هم پیوند دارند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشحالیم که نزدیک به دو دهه فرش به آموزش آکادمیک پیوسته و در دانشگاه هنر تدریس می‌شود اما هنوز هم محتاج هنرمندان بومی است که به صورت تجربی و سینه به سینه این هنر را می آموزند. جای تاسف است که ارزش هنرهای فرهنگی خودمان را نمی‌بینیم.

اعلام آمادگی خانه هنرمندان برای شکل گیری انجمن هنری فرش
مدیرعامل خانه هنرمندان، دیگر سخنران این همایش نیز درباره فرش گفت: من به فرش علاقه دارم و وقتی که از من دعوت کردند به این مراسم بیایم با اشتیاق پذیرفتم.
مجید رجبی معمار اعلام کرد: از نگاه هنری باید انجمن هنری فرش و دستبافته‌های ایرانی هرچه قویتر شکل بگیرد تا در کنار انجمن‌های دیگر فعالیت کند. ما نیز در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنیم و مجموعه خانه هنرمندان پذیرای انجام چنین کاری است.

در کشور ما موضوع در عرصه فرهنگی گم شده است
حمیدرضا اردلان نیز در این مراسم و در بخشی از صحبت‌هایش بیان کرد: در کشور ما موضوع در عرصه فرهنگی گم شده است. نمی‌توانیم بگوییم پزشکی چیست مگر آنکه موضوع آن‌را بفهمیم. درباره فرش هم باید اهمیت آن‌را بیان کرد.
وی در در تشریح صحبت های خود تاکید کرد: برای مثال می‌گویند موضوع پزشکی بدن است یا موضوع ریاضی را اعداد تشکیل می‌دهند اما چطور بدون روشن بودن موضوع فرش می‌خواهیم آن را به جامعه دانشگاهی و مسئولان بشناسانیم؟ با صراحت اعلام می‌کنم در دوره تاریخی ما زمان گم شده، بنابراین موضوع فرهنگ نیز به تبع آن مخدوش مانده است و برای نجات فرش باید موضوع فرش دوباره برای ما روشن و مهم شود.

فرش ایران؛ رسانه ای قصه گوست

رییس مرکز ملی فرش ایران نیز در این رویداد با اشاره به پیوند اوسنه های قدیمی با فرش، فرش را رسانه ای قصه گو دانست.
حمید کارگر در همایش هم داستانی اهالی هنر و فرش افزود: فرش ایرانی تنوع جغرافیایی و قومی گسترده‌ای دارد. بسیاری ازاقوام، عشایر و روستاهای فرش‌باف ایرانی، بختیاری‌ها، شاهسون‌ها،قشقایی‌ها، افشارها، ارمنی‌ها و... اگر امروز به زیست‌بومشان برویم همه دربرابر هجوم بی‌امان جهانی‌شدن در درازای زمان اندک‌اندک از شیوه زندگی پیشینشان فاصله گرفته‌اند اما شگفت‌انگیز است که به‌واسطه فرش‌هایشان که درجهان پخش شده، نامشان زنده مانده است.
گفتنی است در این مراسم که با اجرای خوب مسعود فروتن برگزار شد، گروه موسیقی سنتی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان نیز اجرای برنامه داشتند.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

لغو بیمه قالیبافی و تعطیلی رفوگری های همدان

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا از لغو بیمه قالی بافی 2000 نفر در استان خبر داد و گفت: میزان صادرات در استان همدان از ابتدای سال 95 تا کنون یک میلیون و 700 دلار بوده است.
احمد علی‌بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بیمه قالی‌بافان اظهار کرد: بیمه قالی‌بافان موضوع مهم و لازم‌الاجرایی برای این صنف بود و تشکل‌های فرش همیشه پیگیر استفاده از مزایای این بیمه بوده‌اند.
وی ادامه داد: در سال 76 بیمه قالی‌بافان توسط مجلس به تصویب رسید و قالی‌بافان توانستند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.
علی‌بابایی به بیان عدم برنامه‌ریزی مناسب دولت در پرداخت حق‌بیمه‌ها براساس مکانیزم خاص و تعریف‌شده اشاره کرد و افزود: به علت اینکه احراز شرایط بیمه‌شوندگان و قالی‌بافان به درستی تعریف نشده بود، افراد زیادی برای تحت پوشش قرار گرفتن این نوع بیمه خودشان را بافنده معرفی کردند.
وی این روند را مسبب ایجاد مسائل پیچیده‌ای برای شرکت فرش، تأمین اجتماعی و دولت دانست و گفت: با توجه به اینکه یارانه پرداختی دولت به حق بیمه‌های قالی‌بافی به ازای هر نفر 150 هزار تومان و پرداختی توسط بیمه‌شونده 50 هزار تومان است، دولت را با رقم کلانی در سطح کشور مواجه کرد.
وی بافندگان استان را حدود 50 هزار نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، 19 هزار نفر تحت پوشش بیمه قالی‌بافی قرار دارند و بر همین اساس دولت در یک سال موظف است 32 و نیم میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی یارانه حق‌بیمه پرداخت کند.
رئیس اداره فرش استان همدان زمان توقف ثبت‌نام بیمه قالی‌بافی را از سال 93 اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه اعتبار لازم برای این موضوع تأمین نشد بنابراین روند بیمه قالی‌بافی متوقف شد و طی بازرسی‌های مشترک با بیمه و تشکل صنفی که به صورت روزانه انجام می‌شود، درصدد شناسایی و لغو بیمه افرادی هستیم که بافنده نیستند اما تحت پوشش بیمه قالی‌بافی قرار گرفته‌اند.
وی از لغو بیمه قالی‌بافی 2 هزار نفر در سال گذشته خبر داد و افزود: بازرسان با مراجعه به تحت پوششان بیمه قالی‌بافی از شیوه انگ بافت نیز استفاده کرده و میزان پیشرفت بافت قالی آنان را به صورت دوره‌ای کنترل می‌کنند.
علی‌بابایی طیف مشاغل رفوگری، بافندگی، طراحی و نقشه‌کشی، پرداخت‌چی، چله‌کشی و رنگرزی را شامل بیمه قالی‌بافی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر به علت رکود بازار فرش دستبافت، مشاغلی مانندی رنگرزی و رفوگری از بین رفته و به طور مثال 120 رفوگری موجود در استان همدان هم اکنون غیرفعال هستند.
وی با بیان اینکه در زمان رونق صادرات، رفوگران فرش‌های کهنه را جمع‌آوری و برای صادرات تجار مرمت می‌کردند، خاطرنشان کرد: هم اکنون بازار صادرات با رکود مواجه است و رفوگران به جز تعداد اندکی که در برخی قالیشویی‌ها حضور دارند، غیرفعال هستند.
رئیس اداره فرش به تقاضای رفوگران همدان مبنی بر دریافت فرش‌های مشتریان خارجی، بدون پرداخت حق گمرکی و رفوگری و بازپس فرستادن آنها اشاره و اظهار کرد: با توجه به کسادی بازار صادرات فرش دستبافت، این فرآیند می‌تواند بازارکار خوبی برای مشاغل رفوگری ایجاد کند.
وی دغدغه‌های گمرک در مورد سوءاستفاده‌های احتمالی از این روند را بیان کرد و افزود: ترخیص فرش‌های وارد شده برای این منظور نیاز به سپرده‌های کلان دارد و از آنجا که ارائه چنین سپرده‌هایی به گمرک، برای رفوگران امکان‌پذیر نیست، تشکل‌ها و شرکت ملی فرش ایران در زمینه ارائه تأییدیه بجای سپرده، با گمرک در حال مذاکره است.
علی‌بابایی اعمال تحریم‌ها و عدم حضور فرش دستبافت کشور در بازار جهانی و ثبت نشدن طرح‌های فرش ایرانی در سازمان بین‎‌المللی ثبت مالکیت فکری WIP را از جمله عوامل ربوده شدن گوی توسط دیگر کشورها دانست و گفت: کشورهایی مانند چین، بنگلادش، اندونزی، هند، پاکستان و فیلیپین با استفاده از نیروی کار ارزان، طرح فرش‌های ایرانی را بافتند و بازار جهانی را تسخیر کردند.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سازمان صنعت، معدن و تجارت به فکر ثبت نقشه‌ها و طرح‌های فرش دستبافت براساس مناطق جغرافیایی آنها افتاده است، اعلام کرد: خوشبختانه سه منطقه ملایر، کبودراهنگ و نهاوند استان همدان نیز به ثبت مالکیت فکری درآمدند.
رئیس اداره فرش با اشاره به شناخته شده بودن فرش ایرانی در کشور آمریکا بیان کرد: در سال 88 میزان 16 درصد از فرش وارداتی به آمریکا از ایران صورت گرفته و ویژگی‌های بافت فرش همدان شامل بافت ترکی، دوپویی، درشت بافتی، رنگرزی طبیعی، ضخیم بافت و گوشتی بودن، استقامت بالا، پرزبلندی، پاخوری فوق‌العاده، ارزانی و سرعت در بافت، طرح‌های مهربان کبودراهنگ و انجلاس، فرش همدان را آمریکایی‌پسند کرده است.
وی به ممنوعیت صادرات به آمریکا در سال 89 اشاره کرد و گفت: ظرفیت بازار آمریکا 200 میلیون دلار در سال بود که یک پنجم از صادرات فرش کل کشورمان را شامل می‌شد به طوریکه با حذف این بازار، بیشترین ضربه را فرش همدان خورد.
علی‌بابایی با بیان تغییر سلیقه بازار در روزگار پس از تحریم‌ها عنوان کرد: پسند ‌زمینه‎های رنگی قرمز و تیره جای خود را به رنگ‌های روشن داده و ما باید دوباره در زمینه مطالعه بازار ورود کرده و با تحقیق و پژوهش، سلیقه‌های جدید بازار را احصاء کنیم تا بتوانیم به تولید بپردازیم.
وی براساس اطلاعات شرکت ملی فرش ایران بازار هدفگذاری شده برای سال 94 تا پایان سال 95 را 400 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: میزان صادرات در استان همدان از ابتدای سال 95 تا کنون یک میلیون و 700 دلار بوده است.
وی لزوم پوست‌اندازی در ساختار فرش کشور را مطرح کرد و گفت: با نسخه‌های قدیم نمی‌توان سیستم جدید بازار را مدیریت کرد و باید تغییرات ساختاری در بخش مدیریت دولتی و بخش خصوصی فرش دستبافت صورت گیرد.
علی‌بابایی بازار فرش را محتاج افراد باسواد، پرانرژی، توانمند و آشنا به زبان بین‌الملل دانست و اظهار کرد: افرادی که می‌توانند با بازار جهانی ارتباط برقرار کنند و به معرفی تولیدات خود و جذب مشتری بپردازند، برنده هستند.
وی فضای مجازی را فرصت مناسبی برای ارائه کالاهای تجاری به ویژه فرش دستبافت دانست و گفت: از طریق ارتباط با شبکه‌های جهانی می‌توان به راحتی بازاریابی، پذیرش سفارش، تولید و فروش را انجام داد و این فرآیند تسلط بر علم روز را می‌طلبد و با شیوه‌های قدیمی نمی‌توان در بازار کنونی جهان، رقابت کرد.
علی‌بابایی از فعالیت انجمن طراحان نقشه خبر داد و تصریح کرد: نزدیک به 150 طرح و نقشه قدیمی جمع‌آوری و تحویل این انجمن شده تا زمینه‌های رنگی و دیگر ویژگی‌ها را طبق سلیقه بازار تغییر داده و به تولیدکنندگان ارائه دهند.
وی طرح‌های فرش را محدود و تنوع نقشه‌های فرش را گسترده دانست و خاطرنشان کرد: طرح‌ها شامل هندسی، اسلیمی، تاریخی و نقشه‌های استان شامل مهربان، حاج خانومی، لچک و ترنج، ماهی، انجلاس، تاج‌آباد، بوبوک‌آباد، طاهرلو، ازندریان حسین‌آباد، عشوند یا گلحیدر، جوزان، مالیچه، آصادوقی، ازندریان و چهارچنگ از جمله طرح‌های پرطرفدار استان همدان هستند.
وی کم و نامرغوبی و گران شدن مواد اولیه، آپارتمان‌نشینی و کم شدن فضای منازل را از جمله علل از بین رفتن بزرگ پارچه بافی فرش دستبافت دانست و ادامه داد: شیوه‌های چینش پشم و نحوه قیمت‌گذاری دستمزد بافنده نیز از دیگر عوامل موثر در کیفیت و مرغوبیت مواد اولیه تولید فرش است.
رئیس اداره فرش از فعالیت 8 شرکت تعاونی و 117 واحد پشتیبان در زمینه تولید فرش دستبافت خبر داد و گفت: هر واحد پشتیبان با در اختیار داشتن حداقل 20 بافنده می‌تواند تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند به طوریکه تا کنون 50 پشتیبان در استان تسهیلات کم‌بهره را دریافت کرده است.
وی با بیان اینکه مزیت‌های فرش دستبافت ناشناخته مانده و لازم است از طریق رسانه‌ها بیان شود، خاطرنشان کرد: نبود بسترهای صادراتی، نبود تبلیغات مناسب در زمینه فرش دستبافت، تنوع و ارزانی کفپوش‌ها، پرداخت یارانه‌ها، وجود ماهواره در روستاها و عدم ارائه تسهیلات از دیگر مشکلات بازار فروش فرش دستبافت است.
وی درباره ایده‌های نو در زمینه بازار فرش دستبافت گفت: سیستم ما حساسیت لازم برای تولید فرش دستبافت را ندارد چرا که هر ایده نیازمند حمایت مالی برای اجراست؛ به طور مثال طرح پرداخت تسهیلات به خریداران فرش دستبافت ایده‌ای نو بود که به علت عدم مشارکت بانک‌ها محقق نشد.
علی‌بابایی با اشاره به 33 شغل مرتبط با صنعت فرش دستبافت، اظهار کرد: به واسطه رونق بازار فرش دستبافت، شغل‌های بسیاری ایجاد می‌شود.
وی استفاده از فرش دستبافت در مساجد و نمازخانه‌ها را به عنوان طرح دیگری در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق‌بخشی به فرش دستبافت عنوان کرد و افزود: با همکاری سازمان تبلیغات، اداره اوقاف، هیئت‌های امنای مساجد و سایر نهادهای مرتبط می‌توانیم بازار خوبی برای تولید و فروش فرش دستبافت در داخل کشور ایجاد کنیم.
وی دستگاه‌های متعدد دولتی مانند مرکز ملی فرش، هنرستان‌های آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی، فنی‌وحرفه‌ای، تأمین اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، شرکت سهامی فرش، اداره تعاون، صندوق مهرکارآفرین و آموزشگاه‌های آزاد را متولی در امور مربوط به فرش دستبافت دانست و تأکید کرد: این موضوع نشان‌دهنده ضعف سیستم مدیریتی است و باعث موازی‌کاری و اختلال در ارائه خدمات و فعالیت‌های حوزه فرش می‌شود.
علی‌بابایی با تأکید بر لزوم مدیریت واحد در زمینه فرش دستبافت، اظهار کرد: فرش دستبافت چه در بخش مدیریت‌های دولتی و چه در بخش‌های خصوصی دچار چالش و عدم هماهنگی است و تعریف واحدی برای فعالان این حوزه وجود ندارد.
وی تأکید کرد: دستگاه‌های متعددی متولی امور مرتبط با فرش دستبافت هستند و این موضوع چالش، عدم‌هماهنگی و موازی‌کاری در ارائه خدمت به فعالان این حوزه به وجود آورده است.
وی از تشکیل فراکسیون فرش و صنایع‌دستی در مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم با تشکیل این فراکسیون مسائل مربوط به فرش دستبافت به طور مستقیم مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.
وی درباره سابقه فعالیت دیرین شرکت سهامی فرش عنوان کرد: این شرکت قلب تپنده فرش دستبافت کشور بود و سایر فعالیت‌های مرتبط با حوزه فرش دستبافت از جمله ریسندگی، رنگرزی، صادرات و ... را در خود داشت که پس از اعمال تحریم‌ها شرکت فرش اثرگذاری قبل را نداشت و دچار رکود و واگذاری شد.
رئیس اداره فرش ادامه داد: شرکت سهامی فرش به بانک تجارت فروخته شد و هنوز هم تکلیفی برای آن تعیین نشده است و در حالت نیمه‌تعطیلی قرار دارد.
علی‌بابایی در ادامه طرح تشکیل خانه فرش را بیان کرد و گفت: خانه فرش مدیریت بخش خصوصی و همه امور مربوط به فرش دستبافت استان و اتحادیه‌هایی چون فرش‌فروشان، تولیدکنندگان، شرکت‌های تعاونی، انجمن صادرکنندگان و انجمن طراحان را برعهده داشته باشد.
وی با اشاره به حضور هفت تشکل مرتبط با حوزه فرش دستبافت در محل شرکت فرش واقع در میدان عین‌القضات شهر همدان، اعلام کرد: پس از اینکه اداره فرش دستبافت از مجموعه جهادکشاورزی منفک و به سازمان صنعت، معدن و تجارت پیوست، ساختمان واقع در محل میدان عین‌القضات با وجود تشکل‌هایی که در آن حضور داشتند، به شرکت فرش تحویل داده نشد و به عنوان ساختمان مازاد سازمان جهادکشاورزی به مزایده و فروش گذاشته شد که پس از مذاکرات با نمایندگان دستور توقف مزایده آن را گرفتیم.
وی در ادامه خواهان تعیین تکلیف محل خانه فرش در میدان عین‌القضات شد و گفت: با تخصیص آن محل به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و شرکت فرش قصد داریم موزه فرش، نمایشگاه دائمی فرش دستبافت و کارگاه‌های آموزشی و دانشگاه علمی کاربردی برای رشته‌های فرش را در آن محل راه‌اندازی کنیم.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

دوره های آموزش فرشبافی در سنقر و کلیایی

فرماندار سنقر و کلیایی گفت: به منظور احیا صنعت فرش دست باف و ایجاد اشتغال، دوره های آموزش تکمیل مهارت فرش بافی در تعدادی از روستاهای این شهرستان برگزار شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، یاور محمدی در بازدید از کارگاه آموزش فرش دست باف در روستای لنجاب از توابع سنقر و کلیایی افزود: این دوره های آموزشی به همت اداره صنعت، معدن و تجارت و توسط شرکت تعاونی فرش دست باف روستایی از محل اعتبارات شهرستان برگزار می شود.
وی گفت: با توجه به نیاز روستاییان به درآمد بیشتر به دلیل افزایش مخارج خانواده های روستایی به دلیل تغییر در سبک زندگی و نیازهای فرزندان آنها، رونق فرش دست باف برای ارتقا درآمد و کیفیت سطح زندگی روستاییان لازم و ضروریست.
فرماندار سنقر و کلیایی شرکت روستاییان در کلاسهای آموزش و آگاهی آنها از نحوه انتخاب نوع فرش، نقشه و مصالح آن برای ارتقا کیفیت و فروش بهتر را مورد تاکید قرار داد.
محمدی از حمایت فرش بافان فعال روستایی با اختصاص تسهیلات بانکی با سود پایین خبر داد.
رئیس شرکت تعاونی فرش دست باف روستایی سنقر و کلیایی هم گفت: تاکنون در روستاهای حسین آباد امجدی، کلسفید و لنجاب با شرکت 120 نفر، دوره های تکمیل مهارت قالی بافی برگزار شده و ادامه این کار در صورت اختصاص اعتبار در 17 روستای دیگر هم برنامه ریزی شده است.
قدرت الله احمدی افزود: در پایان دوره ها در صورت تمایل فرش بافان، امکانات فرش بافی از قبیل مواد اولیه، دار قالی و نقشه در اختیار آنها قرارداده خواهد شد و فرش های بافته شده نیز به صورت تضمینی با قیمت مناسب ازآنها خریداری می شود.
سنقرو کلیایی در فاصله 86 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه واقع شده و روستای لنجاب هم در فاصله 30 کیلومتری غرب سنقر قرار دارد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب