صدور فرش دستباف ایران به چین

رئیس مرکز ملی فرش ایران از صدور فرش دستباف ایران به چین خبر داد که رقیب ما در بازار جهانی محسوب می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ حمید کارگر گفت : چین رقیب ما در بازار جهانی فرش بوده اما امروزه به یکی از 10 کشور اصلی واردکننده فرش دستباف ایران تبدیل شده است.
حمید کارگر افزود : در یازده ماه پارسال بیش از سه میلیون دلار فرش دستباف به صورت مستقیم و رسمی به چین صادر شده است.
در این مدت بیش از پنج هزار و 243 تن فرش دستباف با ارزش بیش از 321 میلیون دلار به همه بازارهای هدف صادر شده است.
صدور فرش دستباف
رئیس مرکز ملی فرش ایران در باره بازارهای جدید صادرات فرش دستباف گفت : در دوره ای که در تنگنای تحریم قرار گرفتیم و حضورمان در برخی بازارهای سنتی مانند بازارهای اروپایی کم رنگ شده بود ، فعالان فرش دستباف ما به سراغ بازارهای جدید رفتند و کشورهایی مانند برزیل ، آفریقای جنوبی ، روسیه و در راس آنها چین در زمره بازارهای فرش ایران قرار گرفتند.
کارگر افزود : بخشی از بازارهای صادراتی فرش ایران شامل بازار سنتی است که کشورهای اروپایی، آلمان، ایتالیا، سوئیس، فرانسه و انگلیس بخشی از این بازار هستند؛ امارات، کویت، لبنان و قطر در کشورهای عربی جزو این بازارهای سنتی به محسوب می شوند و ژاپن نیز در شرق آسیا جزو این بازار سنتی است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود : بخش دیگر بازار فرش دستبافت ایران، بازارهای جدیدی است که در دهه ها و سالهای اخیر مشتری فرش ایرانی شده اند و فرش ایرانی به سبک زندگی آنها وارد شده است.
وی گفت : نمونه شاخص بازارهای جدید ، چین است که روزگاری تولیدکننده فرش دستبافت بود و صادرات خوبی داشت و یکی از رقبای قدرتمند فرش دستبافت ایران بود اما زمانی که اقتصاد این کشور از اقتصاد کمونیستی فاصله گرفت و به سمت بازار تجارت آزاد رفت ، طبقه ثروتمندی در آن ایجاد شد که بالقوه می توانست مشتری کالاهای لوکسی مثل فرش دستبافت ایرانی باشد.
حمید کارگر تاکید کرد : حوزه های تولیدی چین در سال های گذشته از کالاهایی مانند فرش دستباف به حوزه هایی دیگر مانند الکترونیک و مشابه آن رفته است و به همان میزان که روز به روز تولید فرش دستبافت در چین کمرنگ تر شد، ‌میزان واردات فرش دستباف از کشورهای دیگر به ویژه ایران افزایش یافت.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت : امروز چین را به عنوان یک تولیدکننده فرش دستباف و رقیب نمی دانیم بلکه یک مشتری و خریدار خوب فرش دستباف ایرانی و بازاری بزرگ است که اگر به ویژگی های آن توجه شود ، می تواند حتی نقشی فراتر از آمریکا را برای فرش دستباف ایرانی بازی کند.
کارگر افزود : برای تقویت این روند ، فعالان فرش دستباف ایران هر سال در نمایشگاه فرش شینینگ در استان "چینگ های" چین و همچنین دموتکس شانگهای حضور پیدا می کنند ، مرکز ملی فرش ایران نیز با حمایت از حضور نمایشگاهی فعالان فرش دستباف ایران، گام هایی برداشته است.
وی گفت : پارسال همایشی برای معرفی فرش ایرانی با حضور صاحبنظران و کارشناسان فرش ایران از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، دانمارک و شیلی در چین برگزار شد و طرح پژوهشی برای مطالعه بازار و همچنین طرح تبلیغاتی فرش ایران در چین انجام شد؛ علاوه بر این، تفاهم نامه ای با برگزار کنندگان نمایشگاه شینینگ برای بهبود حضور ایران در آن نمایشگاه امضا کردیم.
حمید کارگر ادامه داد : در جلسه ای با هیئت مجری پاویون ایران در شانگهای قرار شد بخشی از این پاویون به معرفی فرش ایران اختصاص یابد؛ مرکز ملی فرش برای تحقق این امر کاملا اعلام آمادگی کرده است.
وی گفت : همچنین تفاهم نامه ای بین مرکز ملی فرش ایران و دانشگاه چینگ های چین برای فعالیت علمی مشترک و ارائه مناسب توانمندی فرش ایرانی در چین در دست تدوین است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت : امیدواریم این مجموعه اقدامات که هم رنگ و بوی بازاریابی و هم فعالیت های پژوهشی و تبلیغاتی دارند بتواند بازار چین را به بازاری ماندگار و بلند مدت برای فرش ایرانی تبدیل کند.
بنابر این گزارش ؛ فرش دستباف ایران که محصولی هنری و اقتصادی محسوب می شود به 80 کشور از جمله المان و ایتالیا از قاره اروپا ، لبنان و کویت و قطر از خاورمیانه ، ژاپن و چین از شرق آسیا صادر می شود و همچنان نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد.
فرش دستباف ایرانی چون عصاره تمدن انسانی و هنری تاریخی است در منظر همه جهانیان فقط به نام ایران شناخته می شود و هیچ کس توان رقابت ندارد و حتی چین هم به مشتری خوب تبدیل شده است.
طبق روایات شاهنامة فردوسی، آغاز فرش­بافی، رشتن و بافتن به زمان تهمورث یعنی زمان پیشدادیان باز می­گردد. در تاریخ طبری از فرش­هایی که با مو و پشم حیوانات در این دوره بافته شده سخن رفته است.

قدیمی­ترین نشانه از هنر قالیبافی به عصر مفرغ باز می­گردد این نشانه یک کارد قالیبافی است که از گورهای عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ایران یافت شده است. در شهر سوخته (دشت سیستان ـ جنوب شرقی ایران) نیز فرش­های حصیری و پارچه و ابزارهای بافندگی به دست آمده که متعلق به 2800-2500 پیش از میلاد است. در دورة هخامنشیان، به نقل از گزنفون، شهر کهن ساردیس به قالی­های گره­باف خود فخر می­کرده که به نقش­های حاشیه و هیکل­های مردان و شیردال­های افسانه­ای آراسته بوده است.
کهن­ترین قالی­ها به ترتیب: قالی کشف شده در نقش برجستة کاخ نینوا، فرش پازیریک از پنجمین گور اقوام سکایی، تکه فرش قومس (دوران ساسانیان)، فرش آناتولی (13-14م).
از دورة اشکانیان تنها می­توان به فرش مقبرة لوکان چین اشاره کرد که به عقیدة پژوهشگران پشم آن از قفقاز (که در ان زمان متعلق به ایران بود) است. از دورة ساسانیان نیز تکه فرش قومس و فرش تاریخی و جواهرنشان بهارستان که در تالار بار عام کاخ تیسفون گسترده بوده و پس از حملة اعراب به عنوان غنیمت تقسیم شده است.
در قرون اولیة هجری پس از نفوذ اسلام طرح فرش­ها، به سبب منع شبیه­سازی و زینت، تغییر کرد امّا در زمان خلفای عباسی که تجمل­گرایی و قصرهای پر زرق و برق رواج یافت بافت این­گونه فرش­ها نیز رونق گرفت. از دورة سلجوقی نیز تکه فرشی با نقوش هندسی در موزة اوقاف استانبول نگهداری می­شود. سفرنامه ابن بطوطه از دورة ایلخانان به فرش­های عظیم و گرانبهای کاخ غازان­خان و فرش­های حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره کرده است.
در دورة تیموریان از کارگاه­های بزرگ قالی­بافی سبزوار سخن رفته است و استفاده از مینیاتور در نقشة فرش­ها توسط نگارگران چیره­ دست.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

شهرکرد میزبان همایش ملی فرش دستباف

شهرکرد، تیرماه امسال میزبان همایش ملی فرش دستباف است.
به گزارش کارایان فرش به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از تعویق در برگزاری همایش ملی فرش دستباف استان خبر داد و گفت: زمان این همایش به 24تیرماه سال ۹۶ موکول شده است.
سید نعیم امامی افزود:بر اساس برنامه ریزی اولیه قرار بود این همایش در تاریخ ۷ اسفندماه جاری برگزار شود که باتوجه به درخواست‌ها و تقاضای پژوهشگران، اساتید و دانشجویان به تأخیر افتاد.
همایش ملی فرش
امامی با بیان اینکه ۱۰۰ متقاضی از سراسر کشور برای شرکت در این همایش ثبت نام کردند ادامه داد: ۷۰ مقاله نیز به دبیرخانه همایش ملی فرش دستباف در شهرکرد ارسال شد که 20 درصد مقالات رسیده از محققان و پژوهشگران خارج از چهارمحال و بختیاری است.
وی اضافه کرد: 12 مقاله برتر در روز همایش ارائه و 25 مقاله نیز در قالب کتابچه چاپ و تدوین خواهد شد.
امامی گفت: همایش ملی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری با موضوع تولید و صادرات و با همکاری مرکز ملی فرش ایران در محورهای کاربرد فن آوری در تولید فرش دستباف (مواد اولیه و ابزار) شامل فرآوری، ریسندگی، اصلاح و تولید مواد اولیه، ابزار فرش دستباف، رنگزاهای طبیعی و شیمیایی و رنگرزی سنتی و صنعتی خامه قالی، مردم نگاری و سبک شناسی طرح و نقش، شیوه‌های بافت، مبانی نظری و عملی، نقش ژنتیک و فیریولوژی در تغذیه دام و ارتقای کمی و کیفی الیاف تولیدی در جهت بهبود کیفیت، و بازاریابی و صادرات شامل مدیریت، اقتصاد و بازاریابی، نقش نهادها، شرکت‌ها و تشکل‌ها در توسعه صادرات، راهکارهای بهبود کمی و کیفی در فروش و صادرات، نقش رسانه ها، تبلیغات و فن آوری اطلاعات در توسعه، فروش و صادرات، بررسی تأثیر آمیخته‌های بازاریابی در صادرات و آسیب شناسی هنر صنعت فرش، تجارت الکترونیک در بازاریابی و توسعه صادرات و تأثیر سیاستهای نهادهای حمایتی در تولید و صادرات برگزار می‌شود.
علاقمندان جهت کسب اطلاع بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی همایش به نشانی اینترنتی chbimtfarshconf.ir مراجعه کنند.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

تار و پود قالی های آذری

تبریز یکی از مهم‌ترین مراکز بافت قالی در ایران است و قالی‌های بافته شده در آن از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردارند. پیشینه صنعت فرش بافی در تبریز به قبل از دوران صفویه باز می‌گردد. این شهر، در حال حاضر از سوی «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده است.
قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

ادامه مطلب

شناسایی ۱۰۴ هزار بافنده در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰۴ هزار بافنده فرش در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.
به گزارش کارایان فرش نعیم امامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ۱۰۴ هزار بافنده فرش در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است، عنوان کرد: بسیاری از این بافنده های فرش ازخدمات بیمه تامین اجتماعی بهره مند هستند.
شناسایی بافنده چهارمحال
وی عنوان کرد: در حال حاضر نه تعاونی فرش روستایی در چهارمحال و بختیاری فعالیت می کنند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: توسعه فرش بافی در سطح استان از مهمترین اهداف این سازمان است که نقش مهمی در ایجاد اشتغال در سطح استان دارد.
خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

انتصابهای تازه در مرکز ملی فرش ایران

با صدور احکام جداگانه ای از سوی رییس مرکز ملی فرش ایران؛ قائم مقام، معاون امور تولید و معاون امور اقتصادی و بازاریابی این مرکز منصوب شدند.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ حمید کارگر طی احکامی «مجتبی فیض اللهی» را به عنوان قائم مقام، «فرشته دستپاک» را به عنوان معاون امور تولید و «محمدمهدی فرشچی موحد» را به عنوان معاون امور اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران منصوب کرد.
مرکز ملی فرش ایران
وی همچنین «سید محمد ویسیان» را که پیشتر سرپرستی معاونت امور تحقیقات و آموزش این مرکز را برعهده داشت به عنوان معاون تحقیقات و آموزش تعیین کرد.
لازم به ذکر است رییس مرکز ملی فرش ایران از زحمات «ابراهیم عزیزی هریس» در طول مدت تصدی قائم مقامی، «مجتبی فیض اللهی» در طول تصدی معاونت امور اقتصادی و بازاریابی و «قاسم کاظمی گورجی» در طول تصدی معاونت امور تولید نیز تقدیر کرد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

صادرات 12 میلیون دلاری فرش زنجان

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: طی سال گذشته میزان صادرات فرش از مبدا تولید این استان به حدود 12 میلیون دلار رسید که این میزان نسبت به سال 94 در حدود 9.5 درصد رشد داشت.
محسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صادرات فرش با مبدا تولید در زنجان طی اسفند سال گذشته، یک میلیون و 200 هزار دلار بود.
وی یادآورشد: میزان صادرات فرش پیش بینی شده برای سال گذشته، در ابتدای سال 12 میلیون دلار بود که این رقم محقق نشد.
جعفری اظهار کرد: میزان صادرات فرش زنجان طی سال 94، 10 میلیون 838 هزار دلار بود.
صادرات فرش زنجان
مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: طی سال های گذشته، میزان صادرات فرش این استان از 30میلیون دلار در سال، روند نزولی پیدا کرده و به 11 میلیون و 885 میلیون دلار در سال 95 رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: علل مختلفی از جمله جایگزین شدن سایر کفپوش ها، مسائل سیاسی، تحریم ها و در نهایت از دست رفتن بازارهای هدف در کاهش میزان صادرات موثر بوده است.
جعفری ادامه داد: از مسائل داخلی موثر بر کاهش صادرات هم می توان به بی توجه به کیفیت مواد اولیه، رواج رنگرزی با مواد شیمیایی، افزایش سالانه میزان دستمزدها و تورم موجود در کشور اشاره کرد که در چنین شرایطی قیمت فرش زنجان برای مصرف کننده خارجی گران تمام می شود.
مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: با این وضعیت، خریدار و مصرف کننده خارجی رغبتی برای خرید فرش زنجان نخواهد داشت و در نهایت در رقم نهایی صادرات فرش تاثیر می گذارد.
عمده فرش هایی که در زنجان بافته می شوند، در جنس پشمی طرح های ماهی افشار، بیدگینه، قولتوق و بومی روستایی و در جنس ابریشمی شامل طرح های شاه عباسی، اسلیمی، لچک ترنج، محرمات، خشتی و گنبدی است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

برگزاری 236 دوره آموزشی برای فرش دستباف

در سال گذشته 236 دوره آموزشی (تخصصی و عمومی) فرش دستباف با تلاش مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ در طول سال گذشته با حمایت مرکز ملی فرش ایران و با همکاری سازمان های صنعت، معدن و تجارت در استانهای کشور و تشکل ها و نهادهای مرتبط با این هنر- صنعت در 31 استان کشور، 207 دوره عمومی برای ارتقای مهارت قالی بافی و 29 دوره تخصصی برگزار شد.
دوره آموزشی فرش
براساس این گزارش؛ ارتقای مهارت طراحان و نقاشان، رفوگران، قالیشویان، رنگرزان، مربیان، ناظران فنی، بازاریابی و فروش، راهنمایان گردشگری، خامه فروشان، کارآفرینی و آموزش مسوولان فرش استان ها عناوین دوره های تخصصی برای فعالان حوزه بوده که با هدایت معاونت آموزش و تحقیقات مرکز ملی فرش ایران برگزار شده است.
لازم به ذکر است؛ در این دوره های آموزشی در مجموع 175 هزار و 320 نفر- ساعت آموزش ارایه شده است که از این مجموع 149 هزار و 40 نفر- ساعت آموزش برای دوره های عمومی و 26 هزار و 280 نفر- ساعت آموزش برای دوره های تخصصی بوده است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

Leaders of the world Carpet


Ravar
Asymmetrical kont
circa 1891-1911
378*239 cm
This carpet famed as "Leaders of the world" came to the attention of some of Kerman producers and weavers in the two late decades of the Qajar period, and several examples of this carpet have already been seen of course with little distinctions. There is another copy of this carpet with two inscriptions at the top, one of which bears the named of Ali Kermani as the weaver.
the present carpet has an inscription indicating that it is woven in the Milani workshop. Milani was of Ravar old producers about whose
workshop there is no information available. In the inscription of some its carpets the postfix "Sho' ar" can be seen as " Milani Sho' ar'. Its pair, now kept in Tehran Carpet Museum, is a little different from this one.
For instance, the four images at the left corner of the present carpet are not seen in the carpet. Moreover, the buildings, the sea and the edifices at the bottom of the ground face rightward, while in its pair they tend toward left

Location: Iran Carpet Museum

Leaders of the world Carpet

ادامه مطلب