سلیقه یابی و سفارش پذیری در تولید فرش باید اجرا شود

سلیقه یابی و سفارش پذیری در تولید فرش باید اجرا شود

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران گفت: تولید فرش در کشور که بر اساس خواسته های فردی و ذهنیت بافنده است باید به سمت سلیقه یابی و سفارش پذیری تغییر کند.

سلیقه یابی و سفارش پذیری در تولید فرش باید اجرا شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم عزیزی شامگاه پنجشنبه در نشست کارگروه صادرات کردستان در سنندج، افزود: این مساله یکی از مشکلات تمامی استان های تولید کننده فرش کشور است.
وی اظهار کرد: تمرکز بر تبلیغ فرش دستباف کشور است و در این راستا رایزنی های خوبی با شرکت های آلمانی انجام شده است.
وی اقدامات تبلیغی و تعامل با دکوراتورهای جهان برای بهره گیری از فرش ایرانی در طراحی داخلی را از دیگر اقداماتی دانست که به منظور بازاریابی فرش انجام شده است.
عزیزی با اشاره به اینکه آمادگی برای آموزش تجار فرش وجود دارد، گفت: سندی باید در استان کردستان تدوین شود تا خواسته ها و اولویت ها مشخص شود.
وی بیان کرد: اعتبارات محدود است و برای اینکه از تخصیص اعتبارات نتیجه بگیریم موارد مهم باید اولویت بندی شوند.
وی اظهار کرد: طرح تحقیقاتی در مورد سلیقه و ترجیح مصرف کنندگان در کشور عراق انجام شد که نتیجه آن در اختیار تولید کنندگان استان کردستان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: فرش به اندازه تنوع طرح و نقوش آن مشکلات و معضلات خود را دارد که به واسطه تحریم ها شدت پیدا کرده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست گفت: کردستان ظرفیت 90 هزار بافنده دارد که از این میزان 60 هزار نفر فعال هستند.
محمد دره وزمی افزود: هزار و 600 تُن پشم در استان تولید اما فرآوری نمی شود و قالیبافان مواد اولیه را از استان های دیگر تامین می کنند.
وی اظهار کرد: سالانه 160 تا 180 هزار متر ظرفیت تولید فرش در استان کردستان وجود دارد که سه مجتمع، 29 کارگاه متمرکز و 91 کارگاه غیرمتمرکز بخشی از این ظرفیت را ایجاد کرده اند.
وی با اشاره به اینکه 45 تا 50 هزار دار قالی در استان وجود دارد، گفت: امسال زنجیره فرش را برای گسترش صادرات آن تعریف کردیم.
دره وزمی ادامه داد: از تولید پشم تا تولید فرش و برنامه ریزی برای صادرات آن در این زنجیره تعریف می شود.
وی با بیان اینکه ضرورت حمایت مالی از تولید کنندگان فرش با شیوه هایی از جمله ایجاد صندوق وجود دارد، افزود: 24 هزار بیمه شده در این حوزه وجود داشت که به 11 هزار نفر کاهش یافته است.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

طرح بندی ورامین یا میناخانی در فرش

بندی ورامین یا میناخانی

قالی میناخانی


نویسنده:سعید یزدی زاده راوری


یکی از مشهور ترین و محبوب ترین طرح های بندی طرح ورامین یا مینا خانی است .در این نقش تکرار نقشی کوچک و مربع مانند زمینه متن فرش را پر می کند.که بندها وگل های پیوند دهنده واگیره ها،از شاخصه های آن هستند. در مورد وجه تسمیه آن گفتار متعدد است عده ای این نقش را از ابداعات آقای میناخان طراحی تبریزی وعده ای مربوط به دختر وخان زاده ای به نام مینا می دانند.حتی سسیل ادواردز هم در اینگونه وجه تسمیه ها تردید دارد و آن را از ابداعات کردها و یا اهالی ساوجبلاغ در استان البرزامروزی می داند و در قالی ایران در این باره می گوید:
"چه قدمت این طرح از هفتاد و پنجمین سال قرن نهم،یعنی هنگامی که طرح های ایرانی تحت نفوذ طراحان تبریزی قرار گرفت،بیشتر است.من معتقدم که به احتمال قوی منشاء این طرح کردستان باشد،چه غالبا در قالیهای قدیمی ساوجبلاغ و بیجار دیده می شود."(ادواردز،51:1370)
"امروزه با استفاده از طرح مینا خانی در خراسان به ویژه در کاشمر فرش هایی در اندازه های شش مترمربعی وهمچنین فرش های مربع چهارمتری به تعداد انبوه در زمینه های قرمز روشن،آبی سرمه ای ونخودی بافته می شود."(نصیری،187:1389)
در کردستان وبیجار نیز این نقش با اقبال رو به رو گشته و"نقش های میناخانی،شاه عباسی واسلیمی که در شکل های ساده منطبق با بافت درشت بکار می روند در قطعات عتیقه ای و آنتیک و قدیمی از همه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند."(اشنبرنر،117:1384)سیر پاگیری این طرح در بیجار کمی خاص بوده که بی شک نمونه های تولیدی در مقایسه با ورامین متفاوت بوده اند.که سسیل ادواردز در این باره می گوید:"برای آشنا ساختن روستاییان با طرح جدید ابتدا قسمتی را که باید تکرار شود به روی تکه ای قالی به اندازه یک پادری که به آن«واگیره» می گفتند می بافتند وآن را دراختیار قالیباف می گذاشتند تا از آن به عنوان الگو استفاده کند.با این روش بازرگانان می توانستند طرحهای بهتری را در اندک مدتی رواج دهند."(142:1370)


منابع:

ادواردز،سسیل،قالی ایران،تهران،فرهنگسرا،1370
اشنبرنر،اریک،قالی وقالیچه های شهری و روستایی ایران،تهران،یساولی،چاپ دوم،1384
نصیری،محمد جواد،افسانه جاویدان فرش ایران،تهران،میردشتی،1389

ادامه مطلب

معرفی رنگ خمی در رنگرزی

رنگ خمی[rang-e xomi]

رنگهای خمی

رنگی که رنگرزی با آن به صورت «احیا» و «انحلال» رنگ انجام می گیرد. برای احیای رنگ به طور معمولئیدروسولفیت سدیم و برای انحلال آن سود کاستیک به کار می برند.در پایان رنگرزی،ملکولهای رنگ جذب شده به الیاف مورد نظر ، در جریان هوای آزاد اکسیده می شود و به صورت رنگ نامحلول در آب در می آید.نیل از جمله این گونه رنگهاست و چون رنگرزی با نیل در قدیم ، در خم انجام می گرفت به نیل و رنگهای مانند آن ، رنگهای خمی می گویند.



منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 155

ادامه مطلب

بیمه هنرمندان صنایع‌دستی در انتظار اعتبار/دولت و مجلس همراهی کنند

بیمه هنرمندان صنایع‌دستی در انتظار اعتبار/دولت و مجلس همراهی کنند

معاون صنایع‌دستی کشور درباره آخرین وضعیت بیمه هنرمندان گفت: به سازمان مدیریت مراجعه کرده‌ایم تا بتوانیم اعتباری برای تامین اجتماعی بگیریم و هنرمندان صنایع‌دستی را بیمه کنیم.

بیمه هنرمندان صنایع‌دستی در انتظار اعتبار


به گزارش خبرنگار مهر، بیمه، یکی از دغدغه‌های جدی هنرمندان صنایع‌دستی و کمترین امکانی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند در اختیار هنرمندان این حوزه قرار دهد.

بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث و گردشگری، در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح آخرین وضعیت بیمه هنرمندان پرداخت و گفت: مشکل بیمه در دو چیز است؛ یکی ضعف قانون‌گذاری و دیگری نبود اعتبارات لازم. به هر حال، قرار است بار دیگر همکاران ما به سازمان تامین اجتماعی بروند و پیگیر مساله شوند.

معاون صنایع‌دستی کشور از تعامل با سازمان مدیریت خبر داد و افزود: ما دلمان نمی‌خواهد بیمه هیچ هنرمندی قطع شود اما به هر حال کسانی که مستحق بیمه نبوده‌اند به سازمان تامین اجتماعی مراجعه و خود را هنرمند و قالی باف معرفی کرده‌اند. ما این افراد را حدف کرده‌ایم. همچنین به سازمان مدیریت مراجعه کرده‌ایم تا بتوانیم اعتباری برای تامین اجتماعی داشته باشیم تا افراد بیشتری بیمه شوند.

نامورمطلق با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی در بخش صنایع‌دستی، نیازمند بودجه و تامین اعتبارات بیشتر است، می‌گوید: ما نامه‌نگاری‌های لازم را انجام داده‌ایم. هنرمندان و انجمن‌های صنفی هم از قطع بیمه افراد جدید اعلام نگرانی کرده‌اند؛ رئیس جمهور نیز خواستار فعال کردن بخش صنایع دستی و اشتغال‌زایی در این زمینه است اما توجه به این موارد نیازمند اعتبارات بیشتر است.

معاون صنایع‌دستی کشور بیان کرد: حداقل امکانی که ما می‌توانیم در اختیار هنرمندان صنایع دستی بگذاریم، بیمه است. امیدوارم سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، حتی شخص رئیس جمهور و نمایندگان مجلس به اهمیت این موضوع پی ببرند و بودجه و اعتبارات بیشتری را برای این منظور، به سازمان تامین اجتماعی اختصاص دهند.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

لغو معافیت مالیاتی صنعت فرش را زمین‌گیر می‌کند

لغو معافیت مالیاتی صنعت فرش را زمین‌گیر می‌کند

عضو هیئت رئیسه اتحادیه فرش قم گفت: در پیش نویس لایحه برنامه ششم همه معافیت‌ها منتفی شده اما اتحادیه فرش درخواست ابقای معافیت مالیات را برای صنعت فرش دارد.

لغو معافیت مالیاتی صنعت فرش را زمین‌گیر می‌کند


به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، هادی راد عصر امروز در دومین جلسه گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی که در تالار امام رضا (ع) استانداری قم برگزار شد، از عدم تخصیص تسهیلات رونق صنعت فرش انتقاد کرد و اظهار داشت: فرش دستباف با 30 هزار بافنده مستقیم و 550 عضو فعال بودجه‌ای اما اعتباری برای آن تخصیص داده نشده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان بر لزوم تخصیص بودجه‌ای با نرخ کم برای صنعت فرش قم تاکید کرد و گفت: ورشکستگی در صنعت فرش هم وجود دارد و نرخ 18 درصد هم پاسخگوی تولیدکنندگان فرش نیست.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه فرش قم ادامه داد: در پیش نویس لایحه برنامه ششم همه معافیت‌ها منتفی شده اما اتحادیه فرش درخواست ابقای معافیت مالیات را برای صنعت فرش دارد چون با این حجم اشتغالزایی اگر معافیت‌ها لغو شود باید فاتحه صنعت فرش را بخوانیم.

وی همچینین از پاسکاری صنعت فرش بین تولیدکننده‌ها و صنایع‌دستی انتقاد کرد و گفت: به بخش صنعت که مراجعه می‌کنیم می‌گویند فرش زیر مجموعه صنایع دستی است و صنایع دستی هم می‌گوید فرش زیر مجموعه صنعت است در نهایت هیچ‌کدام تسهیلات نمی‌دهند.

سید جهانگیر پیشوایی با انتقاد از برگزاری دیر هنگام این جلسه تصریح کرد: این دومین جلسه گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی در هشتمین ماه سال است که لازم بود حداقل ماهی یک بار این جلسه برگزار شود.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان قم خواستار تعیین تکلیف بدهی‌های دولت به پیمانکاران شد و اظهار داشت: تکلیف بدهی دولت به پیمانکاران مشخص نیست و لازم است مجلس در این زمینه از بودجه‌های ابلاغی سازمان‌ها برای بدهی‌ها تخصیص دهد.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ساخت موزه فرش در خراسان‌شمالی در صورت تایید طرح توجیهی و محتوایی موزه قابل اجراست

ساخت موزه فرش در خراسان‌شمالی در صورت تایید طرح توجیهی و محتوایی موزه قابل اجراست

ساخت موزه فرش در خراسان‌شمالی در صورت تایید طرح توجیهی و محتوایی موزه قابل اجراست

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: ساخت موزه فرش در خراسان‌شمالی در صورت طرح توجیهی و محتوایی موزه قابل اجراست.

علی اکبر وحدتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه خراسان‌شمالی در طول تاریخ همواره به عنوان یکی از مراکز مهم قالی و قالیبافی در ایران مطرح بوده است، افزود: به تبع آن این هنر از گذشته در جای جای خراسان‌شمالی رونق داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به لزوم معرفی و ترویج این هنر با پی گیری‌های انجام شده و به منظور غنی سازی محتوایی موزه‌های استان در سال 90، تعداد 20 تخته فرش تاریخی از موزه ملی فرش به استان منتقل شد که محل بافت برخی از فرش‌های مذکور در خراسان‌شمالی و طی دهه‌های گذشته بوده است.

وحدتی اظهار کرد: فرش‌های مذکور پس از انجام مراحل مستندسازی و ثبت در دفاتر اموالی، در حال حاضر در مخزن موزه عمارت مفخم نگهداری و به طور سالیانه و با رعایت مسائل حفاظتی هوادهی می‌شود.

وی بیان کرد: در اردیبهشت ماه سال 93 نیز به منظور بهره گیری از فرش‌های منتقل شده پس از تجهیز یکی از تالارهای طبقه فوقانی موزه عمارت مفخم تعدادی از فرش‍های مذکور به مدت چندین ماه در معرض نمایش گذاشته شد.

این مقام مسئول توضیح داد: با توجه به محدودیت فضاهای موجود در موزه‌های استان در خصوص احداث موزه تخصصی فرش استان نیازمند مشارکت سایر نهادهای مرتبط هستیم که در این راستا مکاتبات و پی گیری‌هایی با دستگاه‌های مختلف انجام شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن در حال حاضر با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی سازمان میراث فرهنگی هیچ گونه مبلغی از محل اعتبارات ملی به موزه‌های بدون پیشرفت فیزیکی اختصاص نمی‌یابد و احداث این موزه صرفا از محل اعتبارات استانی و در صورت تایید طرح توجیهی و محتوایی موزه از سوی اداره کل موزه‌ها پیش از واگذاری زمین امکان پذیر خواهد بود.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش در تکاب

راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش در تکاب

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش در تکاب خبر داد.

راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش در تکاب


به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، جعفر صادق اسکندری ظهر امروز در کارگروه اقتصاد مقاومتی که در سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: نسبت به راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش در تکاب اقدام می‌شود و مقدمات موردنیاز در حال فراهم شدن است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت شهرستان تکاب در زمینه صنعت فرش دستباف، یادآوری کرد: فرش افشار تولیدی در این شهرستان به معنای واقعی کلمه زبانزد است به طوری که نه‌تنها در کشورمان بلکه بازار جهانی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه توسعه شرکت طلای زره‌شوران تکاب را پیگیری می‌کنیم، یادآوری کرد: برای راه‌اندازی فاز دوم آن مناقصه برگزار شده و پیمانکار برای فعالیت اعلام آمادگی کرده است.

وی با اشاره به اینکه در صورت انجام گرفتن امور محوله همچنین اجرایی شدن تعهدات میزان تولید این شرکت به دو برابر ظرفیت خواهد رسید همچنین اشتغال افزایش پیدا می‌کند، یادآوری کرد: باید برای شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود به صورت جدی گام برداشت.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

مرکز آموزش خوشه فرش دستباف افتتاح شد

مرکز آموزش خوشه فرش دستباف افتتاح شد

مرکز آموزش فرش دستباف برای نخستین بار در مشهد افتتاح شد.


مرکز آموزش خوشه فرش دستباف افتتاح شد


به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی دوشنبه‌ شب در مراسم افتتاح مرکز آموزش خوشه فرش دستباف مشهد با اشاره به مطالعه برای راه‌اندازی خوشه فرش در خراسان رضوی اظهار داشت: در زمینه خوشه فرش فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

مسعود مهدی زاده تصریح کرد: سیاست سازمان در سال اقتصاد مقاومتی حمایت از فعالیت‌های توسعه‌ای به‌ویژه تکمیل شبکه‌های خوشه‌ای است.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش در استان خراسان رضوی، این کسب‌وکار ظرفیت مناسبی برای قرار گرفتن در قالب یک خوشه صنعتی را دارد.

مهدی زاده با اشاره به ظرفیت‌های تولید فرش در خراسان رضوی افزود: 90 هزار قالیباف در این استان فعال هستند و سالانه یک‌هزار مترمربع فرش دستباف تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: باید باکار علمی و مطالعه دقیق، ضمن بررسی وضعیت موجود و میزان تقاضای بازارهای فعلی، آینده گونه‌های مختلف فرش دستباف را در بازارهای مختلف پیش‌بینی کرد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی مطالعه دقیق، هدف‌گذاری مطمئن و زمان‌بندی علمی و برنامه‌ریزی منطقی و کارآمد را لازمه بهبود وضعیت تولید و درنتیجه افزایش تجارت فرش عنوان کرد که با همراهی کامل بخش دولتی و خصوصی اجرایی می‌شود.

مهدی‌زاده توسعه بازارهای صادراتی، ارتقاء سطح کیفیت محصول و مهارت منابع انسانی و ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی در خوشه را از استراتژی‌های مهم خوشه خراسان رضوی ذکر کرد.

وی افزود: خوشه‌های صنعتی یکی از الگوهای موفق سازمان‌دهی صنایع کوچک و متوسط هستند که کاستی‌های صنایع کوچک و متوسط را رفع و مزیت‌های مختلف صنایع کوچک ازجمله انعطاف‌پذیری و تنوع را تقویت می‌کند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خوشه صنعتی مجموعه‌ای از بنگاه‌های تولیدی و خدماتی در یک‌رشته صنعتی است که با تکیه‌بر سرمایه‌های قوام‌یافته اجتماعی در مناطق مختلف جغرافیایی در کنار نهادهای پشتیبان و از طریق روابط متراکم میان بنگاهی شکل می‌گیرد.

مهدی‌زاده در ادامه آموزش را مهم‌ترین مؤلفه بهبود کیفیت تولید عنوان کرد و افزود: مدرسه کفش بهترین نمونه ورود فن‌آوری در خوشه است که مزایای زیادی را در پی داشت.

‌وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم شبکه‌ها و مدل‌های کسب‌وکار را در مقیاس محلی و کوچک ایجاد کنیم دیگر توان رقابت در بازارهای جهانی را نخواهیم داشت.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در ادامه عدم وجود برند مشترک، مطالعه و شناخت بازارهای بین‌المللی، توجه به نیازهای بازار بر اساس تنوع در طرح‌ها و مدل‌ها، عارضه‌یابی و بازاریابی مشترک را از مهم‌ترین برنامه‌های آتی خوشه‌های کسب‌وکار عنوان کرد.

مهدی‌زاده در پایان ابراز کرد: ازجمله برنامه‌های آینده شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان راه‌اندازی خوشه سوغات است که امیدواریم با همکاری نهادهای مربوطه در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح آن باشیم.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب