هاست


    طرح لچک ترنج در قالی ایران

    موضوع : طراحی و رنگ بندی تاریخ ارسال : 18 تیر 1398, 01:07 شکایت
    در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است:

    (صفحه 47)
    لچک ترنجی

    طرح لچک ترنجی با همه زیبایی و ظرافت آن یک طرح کاملا ایرانی به شمار می رود. نخستین بار در قرن پانزدهم به عنوان طرحی برای جلدهای برجسته چرمی (تصاویر ۲۳ و ۲۴) مورد استفاده قرار گرفت. در قرن شانزدهم این طرح برای قالیبافی به کار رفت و تا امروز به عنوان یک طرح نمونه و رسمی ایران باقی مانده است.

    (صفحه 48)
    تصویر 21

    (صفحه 49)
    تصویر 22

    (صفحه 50)
    از حدود صدها نمونه مختلف، از این طرح موجود است که اغلب آنها نماینده و ابداع خارق العاده و هنر شگفت انگیز طراحان ایرانی است. بنابراین با توجه به زیادی انواع آن شایسته نیست که آن را جزو نه طرح رایج در ایران به شمار آوریم، لكن باید در نظر داشت که در پنجاه سال اخیر هزاران تخته قالی با انواع ساده تر این طرح تهیه شده، و مثلا انواع معمولی تر قالی های تبریز و مشهد و قالی های ناحیه هریس که بافت آن را از گردان به شکسته تغییر دادند (به صفحه ۷۶ مراجعه شود) و در زمره مشهورترین و متداول ترین قالی های هریس و گوراوان به شمار می رود (تصوير ۶۸)

    قالی هریس

    با توجه به این نکات، به عقیده من حق داریم لااقل انواع ساده طرحهای لچک ترنجی را به عنوان یکی از نه طرح معمولی و شناخته شده طرحهای ایران به شمار آوریم.
    برای انواع معمولی این طرح اندازه های معینی داده نشده است، ولی ایرانیان قواعدی در این زمینه دارند که میل دارند در صورت امکان به کار برده شود. چه می دانند اگر این دستور العمل ها به کار بسته شود موجب می گردد که قالی متناسب و خوش قطع از کار در آید. (بدیهی است که این قوانین را نمی توان در مورد قالیهایی که اشکال غیر عادی دارند مثلا قالیهای چهار گوش و زیاد طویل و یا باریک به کار برد.)


    (تصویر 51)
    این قواعد سه گانه به شرح زیر است
    ا- در ازای ترنج یعنی قسمت بیضی آن (غير از دو سر و گردن آن) باید مساوی یک سوم در ازای تمام قالی باشد.
    ۲- پهنای حاشیه باید مساوی یک ششم به پهنای قالی باشد.
    ٣- مجموع پهنای حاشیه های باریک باید مساوی بهنای حاشيه اصلی باشد.



    اطلاعات منبع:
    کتاب قالی ایران
    مولف: سسیل ادواردز
    مترجم: مهین دخت صبا
    ناشر: فرهنگسرا
    چاپ دوم: 1370
    صفحات نقل شده: 47 تا 51


    طرح لچک ترنج

    طرح بته ای در قالی ایران

    در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است: (صفحه 46) طرح کاج و انواع مختلف آن مدت چندین سال است که اصل و منشاء طرح ایرانی کاج مورد بحث و گفتگوی دوستداران قالی ایران است. آن را به آتش مقدس زرتشت، به کاج، به نخل، به...

    طرح هراتی در قالیبافی ایران

    در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است: (صفحه 45) طرح هراتی مشهورترین و متداولترین این طرحها طرح هراتی است (که به آن طرح ماهی نیز می گویند). شهرت این طرح کاملا به جا است، چه وقتی آن را با پشم مرغوب بر روی متن...

    سبک های دوگانه طرح قالی ایران

    در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است: (صفحه 43) سبکهای دوگانه طرح قالی ایران طرح قالی ایران به طور طبیعی به دو نوع با دو سبک کاملا متفاوت که به آسانی قابل تمیز و تشخیص است تقسیم می شود (۱) طرحهایی که از خطوط...

    نقشه های مورد استفاده در قالی سیستان

    در این مورد در کتاب قالی سیستان و به نقل مستقیم آمده است: (صفحه 18) نقشه های قالی سیستان قالي اصیل و کهن سیستان دارای نقشه ی مشخصی نیست و این البته در قالی ایرانی ظاهرا چیز بعیدی است. قالی ایرانی، اگرچه نقشه های معینی دارد، بسیار...

    قالی بافی و فرش دستباف آذربایجان شرقی

    استان آذربایجان شرقی تبریز در زمینه قالی بافی در شهر تبریز، باید چند نکته مهم را به خاطر سپرد. اول این که تبریز و بازرگانان این شهر، در نیمه دوم قرن نوزدهم، کوشش چشمگیری برای رونق صادرات فرش داشته اند که در تاریخ فرش ایران،...

    ارسال نظر
    برای ارسال دیدگاه خود ، فرم زیر را تکمیل نمایید.

    کد امنیتی :
    عکس خوانده نمی شود


بهترین برند فرش ایرانی کدام است؟

هاست
هاست
هاست
هاست
درباره ما

کارایان نامی است که در ایران باستان به فرش‌های ایرانی اطلاق می شد. کارایان واژه ای است باستانی که واژه “کالین” ریشه اصلی کلمه ” قالی” از آن گرفته شده است. کارایان به معنای کاشتن است وایرانیان باستان بستن گره در میان تار وپود فرش را هم ردیف با کاشتن بذر و نهال می‌دانستند.
تگ ها


<    «  مرداد 1398  »    >
شیدسچپج
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
© Copyiright 2019 - پژوهشکده فرش کارایان.

آمارگیر وبلاگ