فرش دستباف تبریز با پیام صلح و دوستی جهانی، سفیر صلح ایران می‌شود

فرش دستباف تبریز با پیام صلح و دوستی جهانی، سفیر صلح ایران می‌شود


فرش تبریز


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی گفت: فرش دستباف تبریز با پیام صلح و دوستی جهانی، سفیر صلح ایران می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی، مرتضی آبدار اظهار داشت: این فرش در راستای ایده دکتر مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با هدف ترغیب ملت ها به صلح و دوستی بافته خواهد شد.

وی ادامه داد: این فرش دستباف تمام ابریشم با هدف ترویج گفتمان صلح، افزایش تعاملات و ارتباطات نزدیک با ملل با شعار صلح و دوستی در حال بافت بوده و در طراحی آن از نمادهای 5 قاره همچون پرندگان اساطیری و درخت طوبی استفاده شده است.

آبدار با اشاره بر اینکه فرش فقط یک هنر ساده نیست، گفت: فرش هزاران پیام مختلف در دل خود دارد و می تواند باعث ایجاد صلح و دوستی بین ملت‌ها شود، آذربایجان‌شرقی و تبریز مهد هنر فرش است؛ جایی که در آن آمیزه ای از نخ‌های پشمی و ابریشمی بر تار و پود فرش‌هایی دستباف با پیام صلح جهانی به رقص در می‌آیند و جلوه‌های فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی را در قاب فرش به تصویر می‌کشند.

وی اظهار داشت: پروژه «فرش صلح جهانی» به سفارش سازمان میراث فرهنگی کشور و تحت نظارت دکتر نامور مطلق، معاون محترم صنایع دستی سازمان و همت هنرمند پیشکوست دست بافته های کشور، استاد حمید کاظم نیا در تبریز در حال انجام است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی در خصوص استاد کاظم‌نیا گفت: این پژوهشگر و هنرمند بی ادعا در مسیر احیا و زنده سازی هنر و سنت بافت و رنگرزی سنتی تلاش ارزنده‌ای کرده و تمام آثار وی بر گرفته از آب، خاک، الیاف و رنگ های طبیعی و تلفیقی دلنشین از اندیشه و خلاقیت است.

وی با اشاره به انتخاب تبریز بعنوان «شهر جهانی فرش دستباف» افزود: فرش بافته شده توسط این هنرمند پیشکسوت مهرماه سال جاری در «هجدهمین اجلاس بین‌المللی شورای جهانی صنایع دستی» در اصفهان رونمایی خواهد شد و هر کدام از سران مذهبی، ملی و سیاسی شرکت کننده در اجلاس گره‌ای نمادین بر آن خواهند زد.

گفتنی است هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی جهان با شرکت بیش از 300 میهمان خارجی از سوم تا ششم مهر سالجاری در اصفهان به‌عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» برگزار خواهد شد.



خبرنامه کارایان

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود