یازدهمین نمایشگاه فرش دستباف اردبیل

یازدهمین نمایشگاه فرش دستباف اردبیل با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل، نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی و فعالان حوزه فرش استان اردبیل گشایش یافت.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، حمیدکارگر در آیین یازدهمین نمایشگاه فرش دستباف در اردبیل با بیان اینکه اگر فرش را به درستی می‌شناختیم حال و روز فرش به شکل امروزی نبود، گفت: امروز به دلایل عدیده ای بازار فرش کوچک و کوچکتر شده و گاه کارکرد زینتی پیدا کرده و جای خود را به کف‌پوش‌هاى صنعتى داده است.
وی با بیان اینکه اگر فرش را به درستی می‌شناختیم به بهانه مشکلات اقتصادی عرصه را به روی فرش ماشینی باز نمی‌کردیم، افزود: فرش دستباف می‌تواند نقش کالای سرمایه‌ای را ایفا کند.
کارگر با بیان اینکه فرش دستباف از انواع آسيبها و آلرژی‌های مختلف مصون است، گفت: فرایند تولید فرش دستباف با محیط زيست سازگار بوده و با سلامت انسان نیز سازگار است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه در حوزه فرش برای ایجاد اشتغال نیازى به بیگانگان نداریم و بخش اعظم مواد اولیه در داخل کشور یافت می‌شود، تصریح کرد: فرش دستباف از وجوه گوناگونى قابل اتکا است.
وی با بیان اینکه فرش دستباف اردبیل توانست ثبت جهانی شود، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا این نشان در تجاری سازی استفاده شود.
کارگر با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید در 47 منطقه جغرافیایی کشور فرش دستباف ثبت ملی شده و از این تعداد 29 منطقه جغرافیایی از جمله اردبیل ثبت جهانی شده است، افزود: بند 22 برجام اشاره صریح و مستقیم به لغو تحریم ورود فرش ایرانی به آمریکا دارد که یکی از دستاوردهای بزرگ برجام به حساب می‌آید.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه در سال گذشته 90 میلیون دلار فرش ایرانی مستقیما به آمریکا صادر شد، افزود: البته این آمار نباید موجب خوش‌بینی ما شود؛ چراکه طبیعی است که پس از چند سال تحریم این میزان صادرات داشته باشیم ولی باید با تبلیغات، سنجش وضعيت رقبا و رصد سليقه و نياز مشتری، این میزان را تثبیت و افزایش دهیم.
کارگر همچنین با اشاره به پیش بینی و تکلیف ستاد فرماندهى اقتصاد مقاومتی برای ایجاد ۲۰ هزار شغل در حوزه فرش اضافه کرد: الزامات تحقق این تکلیف فراهم شدن امکان آموزش، تبلیغات و پرداخت تسهیلات است.
وی افزود: سهم استان اردبیل در این طرح ۵۶۰ شغل است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نيز در اين مراسم تصویب بیمه فرش‌بافان در مجلس را قدم بسیار بزرگی در این عرصه عنوان کرد.
سیدحامد عاملی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه فرش دستباف در اردبیل با بیان اینکه یازدهمین رویداد فرشی استان در حال برگزاری است، گفت: تلاش کنیم زمینه را برای فعالان عرصه فرش در استان فراهم کنیم.
وی افزود: تولیدکنندگان فرش در گذشته از مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند که انتظار داریم اين معافيت حفظ شود چرا که در شرایط سخت کنونی حفظ این میراث قدیمی و هنر صنعت ارزشمند، حمایت ویژه‌ای را می‌طلبد.
عاملی با تاکید بر اینکه تسهیلات و تامین منابع مالی بسیار مهم است، تصریح کرد: در سال 1394 قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شد و سال گذشته همکاری لازم از سوی بانک مربوطه انجام نشد و تولیدکنندگان با مشکل مواجه شدند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه در سه ماهه اخیر 500 میلیون تومان تسهیلات داده شده است، خاطرنشان کرد: با طرح خوشه فرش نیز قدم‌های خوبی در استان برداشته شده و با دانشگاه آزاد توافقی در حوزه رنگرزی فرش انجام شده است.
وى همچنين گفت: ایجاد شهرک صنفی فرش و نمایشگاه و فروشگاه دائمی نیز در حال پیگیری است.
در این آیین سخنگوی فراکسیون فرش و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی گفت: باید سهم فرش در تولید و صادرات کشور افزایش یابد.
محمد فیضی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه فرش دستباف در اردبیل با بیان اینکه فرش و صنایع‌دستی در هنر و فرهنگ ایران جایگاه خاصی دارد، گفت: سال گذشته شاهد صادرات 350 میلیون دلاری برای فرش و 200 میلیون دلاری برای صنایع‌دستی بودیم و این آمار باید تکانی در ما ایجاد کند؛ چراکه روند خوبی نیست.
وی با بیان اینکه باید سهم فرش در تولید و صادرات کشور افزایش یابد، افزود: باید وزن فرش دستباف را در تولید وزین‌تر کنیم.
نماینده اردبیل، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای فراکسیون فرش به توسعه فرش در کشور متعهد هستند، تصریح کرد: طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع‌دستی نیز در مجلس مصوب شده و نتایج خوبی خواهد داشت.
فیضی با بیان اینکه بیمه فرش‌بافان در صحن مجلس تصویب شده و منتظر اظهارنظر شورای نگهبان هستیم، افزود: برای بازگشت معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این زمینه نیز پیگیر هستیم.
همچنین در حاشیه نمایشگاه جلسه ای با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران، تشکل ها و فعالان حوزه فرش اردبیل برگزار شد.
در این جلسه تشکل ها و فعالان حوزه فرش مسایل و دغدغه های خود را بیان کردند و در ادامه رییس مرکز ملی فرش ایران پاسخ های لازم را در خصوص مسایل مطرح شده بیان کرد.
گفتنی است کارگر از کارگاه های تولیدی، رنگرزی و همچنین مجتمع کارگاهی درحال ساخت در این استان نيز بازدید کرد.

خبرنامه کارایان

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود