قالی نیریز

نیریز

قالی نیریز

نیریز در شرق شیراز و در کنار دریاچه بختگان در استان فارس واقع شده و هم مرکز قالی بافی و هم بازار فروش قالیچه های افشاری است.این ناحیه قالی هایی با کیفیت گوناگون تولید می کند.
ابعاد: اکثر قالیچه های نیریز در اندازه 20/2 × 50/1 متر است و گاه قالیهایی به ابعاد 6 متر مربع نیز بافته می شود.
رنگها: قالیچه های رنگ آمیزی زنده ای دارند.با این وجود تیرگی رنگها از ویژگیهای خاص قالیچه های افشاری است.
نقشها: طرحها نیز همانند نقش قالیچه های افشاری هستند. از بوته های تزئینی متنوع بشکل تک یا تکراری استفاده زیادی می شود.قالیهای جدیدتر گهگاه کیفیتی نامرغوب دارند.
ساختار: تار و پود از کتان هستند.
گره: قالیچه ها با گره فارسی بافته می شود. تعداد گره بسته به درشتی یا ظرافت بافت بین 1500- 1000 گره است.
پرز:بسته به کیفیت پشم،پرز قالیچه های را نیمه بلند می چینند.
کیفیت: قالیهای نسبتا خوب در کیفیتهای گوناگون.قطعات قدیمی و آنتیک در فرش فروشیهای لوکس یافت می شوند. این قالیچه ها در شمار تولیدات ممتاز اقوام عشایری هستند.


منبع:قالیها و قالیچه های شهری و روستایی ایران/اریک اشنبرنر/یساولی1384/صفحه 19

ادامه مطلب

قالی بختیاری

بختیاری

فرش دست باف بختیاری


مرکز قالی بافی بختیاری در جنوب شرقی اصفهان، شهرکرد، واقع است. امروزه قالی های این منطقه در منطقه زاگرس (چهارمحال) تهیه میشوند و قالیچه هائی با کیفیت پائینتر بنام محل بافتشان تحت عنوان بی بی باف،سامان و حوری معروفند.
ابعاد: قالی های مختلف بزرگتر از 50/1 × 20/2 متر تولید می شوند. گاه کناره های باریک قالی هائی در اندازه معمول اطاق در ابعاد 5×4 ذر کارگاهها تهیه می شوند.
رنگها: در این منطقه قالی هائی با رنگهای بسیار متنوع بافته می شود. رنگهای اصلی آن شامل سفید و شیری،قرمز و قهوه ای گوناگون، سبز و زرد است، امّا از آبی بندرت استفاده می شود.
قطعات قدیمی و بی بی باف عمدتا دارای رنگهای متنوع و هماهنگی هستند.
نقشها: از میان بهترین قالیها، قالیهای باغی با طرح گل و پیچک می باشند.در قالیهای دیگر زمینه با طرحهای مشبک و خانه خانه که درون آنها با گل تزئین شده،عنوان بهترین قالی ها را دارند.
ترکیب: تار و پود از جنس کتان هستند.
گره: گره ترکی با ضخامت گوناگون، که بسیار درشت (حوری) تا متوسط ظریف ( بی بی باف،چاله شتر و سامان) از 500 تا 1500 گره در هر دسی متر مربع مورد استفاده است.
پرز: حتی اگر با پشم گوسفندان بافنده بافته شود،دارای کیفیت گوناگون است و برنگهای کدر تا بسیار براق مورد استفاده است. کرکها متوسط بلند چیده می شوند.
کیفیت: قالی های این بخش در کیفیت و بها تنوع بسیار دارند.
قالی های حوری عمدتا کیفیت پائینتر نسبت به قالیهای نقش بی بی باف چاله شتر،سامان دارند. قالیچه های قدیمی و آنتیک بختیاری بسیار مطلوب و در مجموعه کلکسیونرها کمتر دیده می شوند. قالی های عشایری در این میان بخاطر ملاحتشان نسبت به دیگر تولیدات متمایزند.


منبع:قالیها و قالیچه های شهری و روستایی ایران/اریک اشنبرنر/یساولی1384/صفحه 48

ادامه مطلب

قالی بافی در یزد

یزد

فرش یزد

همانطور که مشهد و قم از شهرهای متعلق به مسلمانان شیعه ایران هستند، یزد نیز جایگاه پیروان مذهب سه هزار ساله زرتشت می باشد.
یزد که نام پیشین آن «کاتا» بوده، در حاشیه جنوبی دشت کویر واقع شده و امروزه شهری با 000/70 سکنه است.قلعه های خاموش،محلی که برسم زرتشتیان، آراگاه مردگانی که طعمه لاشخورها می شدند.بوده، امروزه از شناخته شده ترین علائم بازار یزد محسوب میگردد.
مساجد،بازار چه و تیمچه های این شهر عماراتی دیدنی می باشند. پارچه های زربفت و ابریشمی از سالیان پیش در یزد تولید شده اند و صنعت نساجی با حدود 7000 کارگاه شهری از راههای اصلی در آمد این شهرند.
ابعاد: معمولا قالی هایی در ابعاد معمول (اتاق) تا 4×3 متر تولید میگردد.
رنگها: رنگهای زمینه عبارتند از: آبی لطیف یا قرمز تیره مایل به بنفش، از سفید، آبی روشن و صورتی برای ایجاد تضاد استفاده می کنند.رنگ آمیزی کلی قالی هر چند اندکی تیره بنظر می آید امّا از هماهنگی خوبی برخوردار است.
نقشها: نقش گلها و قرار گیری آنها با تزئینی هندسی و بصورت مکرر و نقش ترنج و طرحهای باغی متداولند.
ساختار: تار از کتان و پود از کتان یا پشم می باشد.
گره: بافت تقریبا ظریف تا بسیار ظریف،که در هر دسی متر مربع از 3000 تا 1500 گره دارد متداول است.
پرز:کیفیت پشم متفاوت و گوناگون است و معمولا نیمه بلند چیده می شود.برخی قالی های پرز نخی مصارف خانگی دارند.
کیفیت: در قالیهای نه چندان مرغوب از پشم براق و کمی نرم و کم دوام استفاده می شود.
قالی های گرانبهای یزد از پشم مرغوب همدان بافته می شوند.


منبع:قالیها و قالیچه های شهری و روستایی ایران/اریک اشنبرنر/یساولی1384/صفحه 51

ادامه مطلب

دانلود فرم توجیهی کارگاه فرش دستباف

دانلود فرم توجیهی کارگاه فرش دستباف

طرح توجیهی فرش دستباف راور

در این فرم توجیهی قرار است سالیانه میزان 180 متر فرش دستباف در شهرستان راور کرمان تولید شود.
گره بکار رفته در این طرح فارسی بوده و کلیه هزینه های مورد نیاز به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس قیمت های تابستان 1395 محاسبه گردیده است.

ادامه مطلب

تاثیر طرح و نقش قالی افشاری باف کرمان بر گلیم شیریکی پیچ

تاثیر طرح و نقش قالی افشاری باف کرمان بر گلیم شیریکی پیچ

گلیم شیریکی پیچ

چکیده :

استان کرمان یکی از باسابقه‌ترین مناطق‌ گلیم‌بافی‌ در‌ ایرانبه شمار مـی‌رود کـه صـرف نظر از عشایر و روستاییان،بسیاریاز زنان و دختران شهرنشین نیز‌ به این کار مشغولند.برخورداریاز تنوع قومی با فـرهنگ‌های بافندگی مختلف و وجود مواد‌ اولیه بومی همواره بستری مناسب‌ جهت‌ رشد و احیای این هـنر در این استان پدید آورده است.گلیم«شیریکی پیـچ»یا«سوزنی»یکی ازشـاخص‌ترین دستبافته‌های عشایر و روستائیان این استان محسوب می‌شود که با سابقه‌ای چند صدساله در سنت‌های بافندگی عشایرکرمان به خصوص افشارها‌ و بچاقچی‌ها ریشه دوانده است.ظرفیت بالای هنری و کاربردی این گلیم طی چند دهه گذشته تولیدکنندگان بسیاری را بـه سمت قطب‌های اصلی تولید این محصول(مناطق سیرجان و بافت)سوق داده،به‌طوری که امروزه تولیدات این منطقه سهم‌ عمده‌ای‌ از مصارف داخلی و صادرات خارجی را به خوداختصاص داده است.بررسی تولیدات این منطقه گویای آن است که طی سال‌های گذشته هم پا بـا ازدیـاد تقاضا،روند سنتی تولید این دستبافته‌ها دستخوش تغییرات زیادی‌ شده‌ است که تنوع‌طلبی درطرح و نقش‌های مورد کاربرد از مهم‌ترین آن می‌باشد.طرح و نقش این دستبافته‌ها آمیزه‌ای از طرح‌های اصیل گلیم‌بافی عشایر کرمان و طرح‌های برگرفته از سنت‌های نقش‌اندازی قـالی‌بافی افـشاری‌باف کرمان‌ به‌ شمار می‌رود که در چند سال گذشته به جهت همه‌گیری گلیم‌بافی از فرش‌بافی به این هنر ورود پیدا کرده است.این مقاله برمبنای مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی به مطالعه مهم‌ترین طرح‌های مشترک‌ بین‌ گلیم‌بافی‌ و فـرش‌بافی بـراساس اشتراکات و افتراقات موجود‌ پرداخته‌ است.



واژگان کلیدی:

(فرش افشاری‌باف،گلیم شیریکی‌پیچ،طرح ونقش)



ادامه مطلب

نقش گنجشک در گلیم هرسین

نقش گنجشک در گلیم هرسین

نقش گنجشک در گلیم هرسین

در این مقاله نقش مایه گنجشک با توجه به باورهای مردم هرسین مورد بررسی قرار می گیرد.
گنجشک به پرندگان خانواده گنجشکیان گفته می‌شود که خود در راسته گنجشک‌سانان می‌گنجند.گنجشک خانگی،معروفترین گونه گنجشک است که در تعداد بسیار زیاد در تمامی قاره‌های جهان و عمدتأ در مناطق شهری زندگی می‌کند. گنجشک‌ها را نزدیک‌ترین حیوان وحشی به انسان توصیف می‌کنند.و همین عوامل باعث شده تا گنجشک در بسیاری از فرهنگ ها به عنوان عضوی از خانواده و یا حداقل عامل ایجاد خیر و برکت در یک خانواده به شمار رود.
در تحقیق پیش رو به بررسی نقش گنجشک در گلیم هرسین کرمانشاه پرداخته می شود.


ادامه مطلب

مقاله جایگاه فرش در دکوراسیون داخلی

مقاله جایگاه فرش در دکوراسیون داخلی

عنوان تحقیق : جایگاه فرش در دکوراسیون داخلی

مقاله فرش دستباف در دکوراسیون

فرش یک عنصر تزیینی و کاربردی است که در طول تاریخ هم جنبه تزیینی و هم کاربردی داشته است.اما در طول چند سال اخیر به دلیل تغییر در شیوه های زندگی و به طبع آن معماری فرش کمتر مورد توجه قرارگرفته اما موارد در طرح و رنگ فرش وجود دارد که اگر شناخته شوند می توان فرش را به عنوان عنصر اصلی دکوراسیون داخلی یک منزل معرفی کرد که در این تحقیق به مواردی از آن اشاره شده است.


ادامه مطلب

فرش دستباف در دکوراسیون

فرش در دکوراسیون


فرش در دکوراسیون

با توجه به اینکه فرش ایران در هر قسمتی از منزل و یا دفتر کار،مایه گرمی و شکوه است و بیشترین جلوه را به این مکان ها و مبلمان موجود در آنها می دهد. اما رعایت برخی از اصول اساسی در رابطه انتخاب فرش و دکوراسیون علاوه بر آنکه نشانگر ذوق و سلیقه ی خریدار است در دوام و پاکیزگی و نمای هر چه بیشتر فرش نیز تاثیر انکار ناپذیری دارد.در این ارتباط باید عوامل رنگ،بافت و طرح فرش را مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال فرش های کم دوام،ظریف،ابریشمی و قدیمی و عتیقه و یا زمینه روشن را نباید در اتاق نشیمن،نهار خوری و اتاق کودکان قرار داد.مکان های مناسب برای اینگونه فرش ها به طور معمول اتاق های پذیرایی،خواب،کتابخانه و سرانجام مکان های کم رفت و آمد است.فرش اتاق نهارخوری باید به اندازه ای باشد که پایه های صندلی مستقر در اطراف میز نهار خوری به تمامی روی آن قرار گیرد.به عبارت دیگر ابعاد فرش باید از هر طرف حداقل 60 تا 70 سانتی متر بزرگ تر از میز نهار خوری باشد.
در سالن های پذیرایی فرش مقابل مبل ها و کاناپه ها را به اندازه ای انتخاب می کنند که ضمن پوشش مساحت مورد نظر مقداری از سطح آن نیز زیر پایه های مبل و کاناپه قرار گیرد.نکته دیگر این است که هیچ گاه مساحت مقابل کاناپه و مبل را با یک جفت قالیپه مفروش ننمائید چون که از نقطه نظر زیبایی تاثیر نامطلوب و نا خوشایندی دارد.
به جای مفروش نمودن اتاق خواب با یک تخته فرش بزرگ که به اجبار قسمت هایی از آن به زیر تختواب می رود بپوشانیم،توصیه می شود از چند تخته قالیچه کوچک و پاتختی ترجیحا با رنگهای روشن استفاده شود.
عامل طرح در انتخاب فرش برای مکان مورد نظر نیز از اهمیت ویژ های برخوردار است به عنوان چند اصل می توان گفت که در منازل و محل هایی که با مبلمان استیل تزئین شده باشند طرح های گلدار و همچنین فرش هایی با طرح های هندسی و شاخه شکسته جلوه و زیبایی بیشتری دارند.
فرش های ترنج دار در سالن های پذیرایی و در محل هایی که نقش ترنج آن در معرض دید کامل باشد و قالی های بانقش سرتاسری و یا خشتی در سالن های نهار خوری و پذیرایی و نشیمن و کتاب خانه منظره بهتری دارند.



منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه242

ادامه مطلب