قالیبافی در تونس

صنعت فرش دستباف

قالی تونس

«تونس با توجه به وضعیت جغرافیایی آن از کشورهایی است که از گذشته دور دارای صنعت فرش بافی بوده است وقدمت این هنر و حرفه در آنجا به عهد ترکان عثمانی می رسد»
قیروان پایتخت قدیمی این سرزمین از مراکز مهم تولید فرش بوده واکنون نیز این صنعت در آن رواج دارد.از شروع بافندگی در تونس شواهد مستندی در دست نیست اما به احتمال قوی بربرها پیش از نفوذ فرهنگ های خارجی بافندگی می کردند.مدت هاست که تعاونی های صنایع دستی وبافندگی در این کشورها سازمان یافته است.بافندگی تعاونی،خصیصه منحصر به فرد گلیم های شمال آفریقا را از بین برده و تولید انبوه کنترل کیفیت وخلاقیت های فردی را ازنساجی تونس حذف کرده است. از زمان استقلال تونس،تحولات عظیمی در این کشور روی داده است.صنعتی شدن و واردات انبوه،فنون بافندگی و دست بافت های قبیله ای را از عرصه تولید ناپدید کرده است.درتونس گلیم بافت ها را معمولا با پشم وبه شیوه های گلیم بافت متصل،بافت پود رو و یکدست می بافند.قسمت مهمی از تولید فرش تونس تا مرحله صادرات وفروش زیر نظر وکنترل کیفی اداره ملی صنایع دستیOffice Nationalde Lartisonatاین کشور انجام می شود و بقیه از طریق بخش خصوصی فراهم می گردد.

مواد اولیه

«تونس از لحاظ مواد اولیه مورد نیاز در صنعت فرش به ویژه پشم کمبود دارد،پشم داخلی ضمنا نا مرغوب می باشد وهمین امر با وجود علاقمندی عامه به توسعه فرش بافی مانع بزرگی در این راه است.این کشور پشم مرغوب مورد نیاز خود را از فرانسه،زلاندنو وانگلستان وارد می کند».
«اخیرا نخ های ابریشم نما والیاف مصنوعی نیز به بافت این گلیم ها راه یافته است.موی شتر وبز را در بهار می چینند واستفاده می کنند.هم چنین پنبه از مواد اولیه مرسوم در گلیم بافی تونس است که در گذشته جز تولیدات این کشور محسوب می شد ولی در حال حاضر از اقلام وارداتی کشور تونس می باشد».

رنگ

از نطر رنگ آمیزی،این کشور در گذشته از رنگ های طبیعی با روش ها ومراسم نیمه مذهبی استفاده می کرده ومنابع آن به وفور موجود بوده است.به عنوان مثال برای تهیه رنگ قرمز از حشره ای با نام قرمز دانه که بر روی درخت بلوط در شمال تونس زندگی می کند،استفاده می کردند.هم چنین مواد طبیعی مثل لاجورد،حنا،روناس،پوست انار،پوست گردو،پوست درخت زیرفون وحشی برای رنگ قهوه ای به وفور در دسترس است.اما در حال حاضر با ورود رنگ های شیمیایی که به سهولت به کار می رود،رنگ های طبیعی گران قیمت به دست فراموشی سپرده شده است.البته رنگ رزی با رنگ های طبیعی همیشه نتیجه مطلوبی به بار نمی آورد زیرا دستور العمل ها صرفا به صورت شفاهی از مادر به دختر واز پدر به پسر منتقل شده است ومقیاس هایی چون مدت زمان رنگرزی به دقت در خاطر نمی ماند.جای بسی تعجب نیست که مراسم رنگرزی همیشه با نوعی آیین ورسوم خاصی همراه بوده است.

طرح

طرح فرش تونس الهام گرفته از نقش های آذربایجانی است و اغلب نقش قدیمی قیروان دارد.
«همچنین نقش ونگاره های این کشور شامل اجسام و وسایل روزمره بسیار گوناگونی نظیر فانوس،شانه،دیگ،کفش و زیوآلات است.مواد غذایی شامل حبوبات،شیرینی جات،وانواع نان،نقوش حیواناتی چون ماهی،شتر غزال،مار و عقرب،نگاره های قبیله ای مثل تقلید از نقوش کاشی مساجد در این گلیم ها مشاهده می شود.این نقوش پیوسته دارای کیفیت نمادین است با این همه امروز در کارگاههای تعاونی بافنده ها صرفا از نقوش بافندگی رسمی روی کاغذ استفاده می کنند».

انواع بافت

زنان و دختران بیش از سایر گروه های اجتماعی در این کشور به کار بافت قالی اشتغال دارند.نوع گره قالی تونس متقارن(ترکی)است واغلب رنگ های مورد استفاده در فرش این کشور شیمیایی است.
اندازه قالی های بافت تونس معمولا کوچک پارچه و از3*5/1متر تا4*3متر می باشد وقالیچه ها اکثرا از 40/1*70/0 سانتی متر تا40/2*70/1 سانتی متر بافته می شود. رج شمار این فرش ها بین 50 به بالا می باشد.

مناطق بافندگی

بافندگی در کشور تونس در نقاط مختلفی صورت می گیرد.یکی از این مناطق قفصه نام دارد و دیگری سیدی بوزید است.
قفصه دارای گلیم هایی به شیوه بافت متصل،با نقش ردیف هایی از شتر یا انسان می باشد و در بین ردیف ها،نقش های هندسی با نوارهایی با بافت یکدست و رنگی متضاد قرار دارد.برخی از این گلیم ها دارای ترنج های شطرنجی و حاشیه هایی با طرح قیقاج چپ و راست است که با رنگ های شاد و تند تزیین و در اثر تابش نور رنگ می بازند.
بافت گلیم های،مانند روانداز است و برای زیر انداز و فرش مناسب نیست و در این منطقه زنان گلیم ها را برای مصارف بازرگانی می بافند.
در منطقه سیدی بوزید طرح گلیم ها،از گلیم های مناطق دیگر بارزتر واغلب برای مصارف شخصی بافته می شود.طرح ها را به شیوه گلیم باف متصل و یکدست می بافند و با ترنج هایی مواج بر زمینه ای ساده تزیین می کنند.


منبع:واعظی،حمیده،جغرافیای فرش دستباف،کرمان،انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،1382،صفحه 38

ادامه مطلب

۲۰۰۰ کارت شناسایی قالیبافی در استان آذربایجان غربی صادر شد

۲۰۰۰ کارت شناسایی قالیبافی در استان آذربایجان غربی صادر شد

۲۰۰۰ کارت شناسایی قالیبافی در استان آذربایجان غربی صادر شد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: تعداد کارت شناسایی قالیبافی در استان آذربایجان غربی به دو هزار و ۶۸۳ فقره رسید.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی، محمد دهقان با اشاره به عملکرد شهریور امسال این معاونت اظهار داشت: در این رابطه برنامه ریزی جهت برگزاری تعداد سه مورد نمایشگاه تخصصی، مبل و دکوراسیون منزل و نیز تعداد شش مورد نمایشگاه عرضه مستقیم کالا فروش پائیزه در سطح استان انجام شد.

وی از تشکیل جلسه شورای فرهنگی نمایشگاه در سایت نمایشگاهی ارومیه خبر داد و گفت: این جلسه با هدف رعایت شئونات اسلامی مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در حین برگزاری نمایشگاه ها برگزار شد.

دهقان تصریح کرد: اخذ قیمت تعداد حدود ۱۰۰ قلم انواع کالاهای خوراکی و غیر خوراکی در سطح بازار استان، تحلیل و ارائه گزارش کارشناسی از قیمت کالاهای اساسی منتخب، بررسی وضعیت تولید سیمان آذربایجان غربی و تهیه و ارائه گزارش کارشناسی از میزان تولید، توزیع و صادرات سیمان از سایر اقدامات شهریور ماه بوده است.

وی بیان کرد: در ماه گذشته بازدید میدانی و بررسی وضعیت فعالیت شرکت های پخش استانی و نمایندگی های پخش سراسری در دستور کار قرار گرفت.

به گفته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، پیگیری موارد مربوط به موضوع پدافند غیر عامل و تهیه گزارش مولدهای برق اضطراری و نیز تفکیک سازی مراکز حیاتی، حساس و ضروری پدافند غیر عامل و ارائه به مدیریت آن در ماه گذشته انجام شد.

وی با اشاره به خلاصه عملکرد اداره فرش شهریور ماه ۱۳۹۵ در این سازمان اظهار داشت: در این رابطه ضمن برگزاری جلسه کمیته تفویض اختیار و بررسی تفویض اختیار به شهرستان ها، ۱۴ نفر از فعالین فرش دستباف استان در بیست و پنجمین نمایشگاه بین الملی فرش دستباف تهران شرکت کردند.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

گروه‌های صادراتی در تعاونی‌های فرش دستبافت اردبیل ایجاد می‌شود

گروه‌های صادراتی در تعاونی‌های فرش دستبافت اردبیل ایجاد می‌شود

عامل خوشه صنعتی فرش دستبافت استان اردبیل از ایجاد گروه‌های صادراتی در تعاونی‌های فرش دستبافت استان خبر داد.

گروه‌های صادراتی در تعاونی‌های فرش دستبافت اردبیل ایجاد می‌شود

اسحاق رسولی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در هم‌اندیشی با تعاونی‌های تولیدکننده فرش مشخص شده است که صادرات و بازاریابی یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های توسعه فرش اردبیل است.

وی افزود: بر همین اساس ایجاد سه بخش در تعاونی‌های برنامه‌ریزی شده که شامل تحقیق و توسعه، تأمین مواد اولیه و گروه صادراتی است.

عامل خوشه صنعتی فرش دستبافت استان افزود: گروه‌های صادراتی بر خلاف دو بخش دیگر در بین تعاونی‌ها شکل می‌گیرد و متشکل از پنج تا ۱۰ تعاونی خواهد بود.

رسولی با بیان اینکه خوشه فرش اردبیل به مدت یک سال است فعال شده است، اضافه کرد: چهار ماه زمان در این خوشه صرف فازهای مطالعاتی و تدوین برنامه‌های راهبردی شد و از جمله توجه به بازار فروش مورد تأکید قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا کنسرسیوم صادرات با نام پیشگامان صادرات فرش اردبیل تشکیل شده که در حال تولید نمونه‌های آزمایشی فرش برای بازارهای اروپایی است.

عامل خوشه صنعتی فرش دستبافت استان تأکید کرد: نقشه‌ها و طرح‌هایی که می‌تواند جذابیت در بازارهای خارجی داشته باشد احصا شده و از جمله شرکت در چهار نمایشگاه و دو تور تجاری توانسته مهم‌ترین ضرورت‌های توسعه صادرات فرش را مشخص کند.

رسولی ابراز امیدواری کرد با اقدامات اتخاذ شده بتوان زمینه توسعه صادرات فرش استان را فراهم ساخت.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

قالیبافی در چین

فرش چین

فرش چین

کشور چین با مساحتی بالغ بر6/9میلیون کیلومتر مربع(5/3 میلیون مایل)بعد از اتحاد جماهیر شوروی وکانادا از لحاظ وسعت سومین کشور جهان محسوب می شود.فاصله شمال این کشور تا جنوب 5500 کیلومتر وفاصله شرق به غرب 5000 کیلومتر می باشد.کشور چین دارای 20000کیلومتر خط مرزی است که بین کشورهای کره شمالی،اتحاد جماهیر شوروی،مغولستان،افغانستان،پاکستان،هندوستان،نپال،بوتان،برمه،لائوس و ویتنام مشترک می باشد.
تعداد رودخانه های چین بسیار زیاد است که بزرگترین آنها رودخانه یانگ تسه،رود زرد و رود شی جیانگ می باشند.
یانگ تسه بزرگترین رودخانه چین است وسومین رودخانه جهان بعد از رودخانه های آمازون وکنگو است.از این رودخانه برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می کنند وقسمت اعظم مسیر آن قابل کشتی رانی است وقسمتی از تجارت خارجی از طریق این رودخانه صورت می گیرد.
قسمت اعظم سرزمین چین در منطقه معتدل واقع شده است که دارای چهار فصل متمایز است.آب وهوای این کشور را می توان از جنوب به شمال به مناطق مختلف تقسیم نمود.
چین کشوری واحد وکثیر الملت با 56 اقلیت ملی است که تقریبا 7 در صد کل جمعیت را تشکیل داده وبقیه از نژاد هان می باشند.
زبان مردم چین به 5 خانواده مختلف تعلق دارد.زبان چینی،تبتی-زبان آلتایی-آسیایی،استرالیایی-مالایی،پولی نزیانی-هند واروپایی.که زبان چینی تبتی توسط اکثریت این جمعیت مورد استفاده قرار می گیرد.
ده درصد از اراضی کشور کشاورزی،10 درصد جنگل،28 درصد مرتع،و52 درصد باقی مانده را اراضی لم یزرع ومسکونی تشکیل می دهند.
منابع زیر زمینی
چین دارای منابع سرشار زغالسنگ وآهن می باشد.شمال رودخانه چانگ زیانگ از جمله مناطقی می باشد که ذخایر زغالسنگ آن فراوان است.هم چنین چین دارای ذخایر نفتی،معادن بسیار غنی منگنز،مولیبدیوم ومنابع وسیع نمک نیز می باشد وذخایر سولفور وفسفات چین در حد متوسط است.معادن مس،روی،سرب ونیکل درصد پایین دارند.
از دیگر معادن چین می توان به قلع،گرانیت،فلوراید،منزیوم،باریوم وپنبه نسوز اشاره کرد.
ادیان شایع در چین عبارتند از بودائیسم،مسیحیت،کنفسیوس،اسلام.
مردم این کشور در ادیان واجرای مراسم وشعائر مذهبی خود آزاد هستند.مثلا با آن که دولت از مردم چین می خواهد که بیش از یک فرزند نداشته باشند اما به مسلمانان اجازه داده شده که صاحب دو یا سه فرزند شوند.همچنین سن ادواج در کشور چین طبق قانون22سال برای مردان و20سال برای زنان است،اما به مسلمانان برای ازدواج در سنین پایین تر نیز اجازه داده شده است.
اوضاع فرهنگی،اجتماعی وآموزشی
در کشور چین مدرسه خصوصی وجود ندارد وکلیه فعالیت های آموزشی زیر نظر دولت وحزب قرار دارد.در کشور چین مدارس فنی وحرفه ای به تربیت افراد متخصص در رشته های مهندسی،مشاورزی،نقشه کشی،معماری،ارتباطات،بهداشت،خدمات عمومی وتعمیرات می پردازد.
در زمان تشکیل دولت جمهوری خلق چین بیش از سه چهارم جمعیت بیسوادبودند اما در حال حاضر تعداد بیسوادان به خیلی کمتر از یک چهارم جمعیت کاهش یافته است.
در کشور چین مردم به فیلم وسینما علاقه مند می باشند و دولت در زمینه بالا بردن فرهنگ جامعه به تولید فیلم ومبادله وخرید وفروش فیلم با کشورهای دیگر مبادرت می نماید.
هم چنین کشور چین تعداد زیادی کتابخانه وموزه دارد که موزه های چین همگی در شهر پکن هستند.
صنعت فرش دستباف
از سابقه فرش بافی در چین اطلاع صحیحی در دست نیست.وقتی مارکوپولو جهانگرد ونیزی که از سال1271تا1294 میلادی در دربار قوی لای خان می زیسته واز صنعت فرش در سایر کشورها بر سر راه سفر خود مطالبی نوشته است،از بافتن فرش در چین سخنی به میان نیاورده است.اما علاقه مردم چین به صنایع دستی وهنر ونیز سنت نشستن بر زمین در چین ایجاب می نماید که فرش بافی در این کشور نیز سابقه طولانی داشته باشد.هنر وصنعت طراحی وبافندگی فرش،امروزه در چین به عنوان پدیده ای مردمی از طریق توسعه کارگاه های تحت کنترل بزرگ وکوچک جمعی رواج دارد،و دولت در کلیه مراحل چرخه تولید این دستباف اعم از مواد اولیه و یکنواختی بافت و تعداد گره در واحد سطح وفروش وحتی ابعاد و اندازه ها نظارت مستقیم می نماید و برای فرش استانداردهایی را تعیین نموده است.
پشم چین به ویژه در شمال کشور خوب است اما تکافوی نیاز صنایع نساجی وفرش کشور را نمی نماید وهمین کمبود عامل باز دارنده ای برای توسعه این صنایع گردیده است.پنبه در چین به وفور کاشته وبرداشت می گردد وآمارهای منتشره نشان می دهند که این کشور تا سال1976 میلادی صادرات چندانی از این ماده نداشته است.چین در سال1985 میلادی مقام چهارمین کشور صادر کننده پنبه در جهان را به خود اختصاص داده است.
«یکی از منابع مهم در آمد ارزی کشور چین از فروش وصادرات صنایع دستی تامین می شود.غبر از مراکز وکارگاههای مشخصی که جهت تهیه وساخت این نوع صنایع تعیین شده روستاییان این کشور نیز در فصول بیکاری به تهیه وساخت صنایع دستی ویا قالی بافی با سرمایه وهمکاری دولت مشغول هستند.با توجه به افزایش توریست در چین که در سال های اخیر به خاطر اجرای سیستم اقتصادی درهای باز صورت گرفته میزان فروش وصادرات این گونه صنایع به مراتب نسبت به سال های قبل افزایش پیدا کرده است.»
مردم کشور چین در پرورش کرم ابریشم واستفاده از الیاف گرانبهای آن تبحر بسیار دارند.فرش های دستباف ابریشمی تا 60 رج در این کشور بافته می شود. فرش های ابریشمی در این کشور به وفور بافته وصادر می شود.

طرح
طرح ونقش های فرش چین متنوع واصیل وبرانگیخته از رسوم وعادات وفرهنگ مردم آن دیار مثل صلیب شکسته وتصاویر مذهبی است واثر نقاشی تچین،این هنر پیشرفته در آن به خوبی مشاهده می گردد.این طرح ها اغلب تلفیقی سنتی بوده وبا نقش های سه بعدی،گل برجسته،اصیل پکن وبا استفاده از نقش مایه هایی چون حیوانات حقیقی وخیالی مثل اژدها،خفاش،ققنوس وشاخه های پیچ در پیچ بافته می شود.همچنین طرح های دیگر مثل هندسی،طرح های عمودی،شامل گلهای نیلوفر آبی،گل رز بافته می شود.صادرات فرش این سرزمین پهناور که در سال 1980فقط معادل150 میلیون دلار بوده بسیار افزایش یافته است واین نتیجه تلاشی است که دولت ومردم چین در جهت بالا بردن کیفیت وکمیت فرش وحفظ استانداردهای آن مبذول می دارند.
یکی از ابتکارات جالب در فرش چین تعیین علائم تجاری ونام های سنتی برای فرش نقاط مختلف کشور است.به طور مثال برای فرش بافته شده در شهر پکن علامت ویژه ونام معبد بهشت را برگزیده اند.
اندازه
اندازه قالیچه چین61*91سانتی مترتا44/2*52/1سانتی متر وبه طور کلی متناسب با نیازبازار مصرف می باشد.

انواع بافت
گره فرش دستباف این کشور فارسی وبافت آن درشت با پرز بلند است.فرش های چین در اشکال مختلف دایره،بیضی،مربع وسایر اشکال بافته می شود.
مراکز بافت عبارتند از ژیانگسی،ژیجیان،استان هبی،تیان جین،شانگهای.

رنگ


رنگ های به کار رفته در الیاف ونخ فرش شیمیایی وشامل رنگ های سیاه،آبی،قرمز،سفید،زرد،قهوه ای سبز وخاکسری است.
چینی ها همیشه کشورشان را وسیع ترین .بزرگ ترین کشورها وآداب و رسوم شان را پیشرفته تر از دیگران می دانستند.به نظر آنان،چین مرکز ومحور تمدن جهانی بود.
وسعت زیاد،انبوهی جمعیت،زبان متحد وارزش های سیاسی،اجتماعی واخلاقی کنفوسیوسی که آنها از آن برخوردار بودند،تصویر برتری طلبی آنها را افزونی می بخشید.باید گفت به جز کشور هند،هیچ کشوری در آسیا نمی توان یافت که از نظر سیاسی،فرهنگی ونظامی با چین رقابت کند.برتری فرهنگی ونظامی سلسله هایی چون هان-تانگ-مینگ و اوایل دوران سلسله منچو این برداشت برتر بودن در آسیا را در نزد آنان قوت می داد ودر نتیجه این طرز فکر که نظام جهانی کنفوسیوسی نامیده می شد،قدر مسلم می داشت که روابط چین با سایر دول باید به مثابه رابطه ارباب رعیتی باشد.ولی باید دانست اگرچه چین در طول حیات تاریخ چند هزار ساله خود بر بسیاری از سرزمین های اطراف امپراطوری خویش حکم فرمایی می کرده ولی به ندرت این سرزمین ها توسط چینی ها اشغال شده است.
در سال 1978 قطعه ای فرش پشمی کشف شد که مربوط به 3000سال پیش است واین مثل قالی های بافته شده منگوله دار قبل از آن است.طرح های منگوله دار که دارای طرح های رنگی در حدود25 هزارسال قبل در چین بافته می شدند.


منبع:واعظی،حمیده،جغرافیای فرش دستباف،کرمان،انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،1382،صفحات 73 الی 78

ادامه مطلب

شناسایی 370 کارگاه قالیبافی خانگی در استان مرکزی

شناسایی 370 کارگاه قالیبافی خانگی در استان مرکزی
رئیس اداره فرش سازمان، صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت:در 6 ماهه نخست امسال تعداد 370 واحد کارگاه قالیبافی خانگی شناسایی و کارت قالیبافی صادر شده است.

قالی اراک

غلامرضا امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: در مدت زمان یاد شده 1001 قالیباف مورد راستی‌آزمایی قرار گرفتند که از این تعداد 89 نفر به عنوان بافنده غیرواقعی شناسایی و بیمه آنها قطع شد.

وی افزود: در این مدت تعداد 73 نفر به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده‌اند و تعداد 9 پروانه تولید فرش غیرمتمرکز در شهرستان‌های اراک، خمین و دلیجان صادر شده است.

امیری همچنین ضمن اشاره به صدور یک فقره جواز تاسیس قالیشویی در اراک، از فعالیت 10 واحد قالیشویی در استان خبر داد.

رئیس اداره فرش سازمان، صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری نیز از طریق صندوق کارآفرینی امید استان میزان 105میلیون تومان به 35 نفر از بافندگان خانگی تسهیلات پرداخت شده است.

امیری افزود: همچنین به تعداد پنج نفر از تولیدکنندگان فرش تسهیلاتی به ارزش 50 میلیون تومان از محل پشتیبان به صندوق کارآفرینی امید جهت ترویج فرش دستباف پرداخت شده است.

رئیس اداره فرش سازمان، صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در پایان، اعطای بودجه از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به منظور ترویج و توسعه فرش دستباف را از جمله درخواست‌های این سازمان برشمرد و گفت: سالیانه 17 تا 20 هزار مترمربع فرش دستباف در سطح استان مرکزی تولید می‌شود.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ایجاد150هزار فرصت شغلی با صادرات فرش به آمریکا

ایجاد150هزار فرصت شغلی با صادرات فرش به آمریکا

فرش ایرانی به عنوان مهم ترین محصول صادراتی به آمریکا بعد از سالها رکود، پس از برجام توانست جایگاه خود را دوباره پیدا کند.


ایجاد150هزار فرصت شغلی با صادرات فرش به آمریکا

روزنامه ایران در گزارشی که در شماره امروز(یکشنبه) انتشار یافت به بررسی وضعیت صادرات فرش ایران بعد از اجرای برجام و ایجاد فرصتهای شغلی جدید پرداخته است که در پی می خوانیم:
از سال 78 آمریکا مقصد مستقیم تنها یک درصد از صادرات فرش ایرانی بود. طی 10 سال فعالیت بازرگانی، فرش ایرانی در آمریکا به یک برند کاملاً شناخته شده تبدیل شد و در سال 88 میزان صادرات به آمریکا به رقم 80میلیون دلار و معادل 20درصد از کل صادرات فرش ایران در جهان رسید. سال بعد اما با اعمال تحریم ها صادرات این محصول به صورت رسمی به آمریکا که مهم ترین خریدار فرش دستباف در جهان است، متوقف و برای صادرات به دیگر کشورها نیز محدودیت های زیادی برای انتقال پول و حمل ایجاد شد.
در مدت تحریم و ممنوعیت مراودات تجاری ایران و آمریکا ، فرش ایران بازار اصلی خود را در آمریکا و کشورهای دیگری مثل آلمان کاملاً به پاکستان و هند واگذار کرد. بر اساس گزارش اداره آمار آمریکا پس از سال 88 میزان کل صادرات ایران به آمریکا به رقم ناچیز یک میلیون دلار در سال رسید و در سالهای بعد همین میزان سفارشاتی که از قبل جریان داشت نیز صفر شد.
فرصت تحریم ها برای رقبای پاکستانی و هندوستانی ایران در بازار فرش کافی بود تا جای ایران را در بازار آمریکا و کشورهای اروپایی پر کنند و کم کم نام و اعتبار فرش دستباف ایرانی از بازار جهان به فراموشی سپرده شود. اما پس از توافق هسته ای و پیگیری تیم مذاکره کننده ایرانی برای صدور سریع مجوز واردات کالاهای استراتژیک مانند فرش، زعفران و خاویار ایران به آمریکا که همیشه درصد بالایی از مبادلات تجاری این دو کشور را شامل می شد با جهش سریعی بازرگانان ایرانی توانستند سهم قابل توجهی از بازار آمریکا را کسب کنند.

صادرات از صفر به 68 میلیون دلار رسید

بر اساس گزارش اداره آمار ایالت متحده، صادرات ایران به آمریکا که در سال 2014 صفر شده بود، از ابتدای امضای برجام تا ماه آگوست2016، 68میلیون دلار بوده که از این میزان 47میلیون دلار (69درصد کل صادرات) مربوط به فرش ایرانی بوده است. یکی از فعالان صادرات فرش در گفت و گو با «ایران» گفت: ارزش صادرات فرش در سال های گذشته از رقم ناچیز و نزدیک به صفر در حالی به مبلغ 47میلیون دلار رسید که این رقم تنها ارزش اعلام شده برای کم شدن تعرفه گمرکی واردات به آمریکا از صادرکنندگان است و ارزش واقعی آن بسیار بیشتر از این رقم است.
وی افزود: به ازای هزار دلار رقم ثبت شده به عنوان صادرات فرش و با توجه به ارزش واقعی بالاتر فرش ایرانی، 3فرصت شغلی ایجاد می شود و می توان گفت صادرات 50 میلیون دلار فرش در سال 150هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. برای بافت هفت متر مربع فرش در سال به دو قالیباف، یک نفر در هر مجموعه پشم ریس و خدمات، رنگرزی، فروشندگی دارقالی و ابزار و نخ و پشم، قالیشوی، فروشنده واسطه، بسته بندی، باربری داخلی و حمل ونقل نیاز است و با در نظر گرفتن دلار به نرخ 3600 تومان، برای رساندن میزان صادرات فرش به رقم 50میلیون دلار در سال 150هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.


منبع: روزنامه ایران /25مهر95



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

آغاز نبض دوباره صادرات فرش همدان

آغاز نبض دوباره صادرات فرش همدان

فعالان بازار فرش استان همدان امیدوارند دوباره رونق به این بازار بازگردد.


آغاز دوباره صادرات فرش همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، وقتی سخن از فرش به میان می‌آید، نخستین جمله‌ای که به ذهن متبادر می‌شود؛ قولی معروف است که بیان می‌کند،"زمانی نه چندان دور فرش مهمترین کالای صادراتی غیر نفتی ایران بود".

از سوی دیگر وقتی از فرش همدان سخن به میان می‌آوریم به راحتی می‌توان در سطح بین‌المللی گفت‌و‌گو کرد و از جایگاه رفیع تولیدات استان و البته صادرکنندگان همدان در بازارهای جهانی به ویژه اروپا و آمریکا گفت.

بازار همدان یکی از مهمترین بازارهای فرش کشور پس از تهران محسوب می‌شد و از معدود بازارهایی است که می‌توان در آن تولیدات سراسر کشور را یافت.

همین خصیصه باعث شد ضمن آنکه صادرکنندگان بسیاری روانه بازار همدان شوند، تاجران بزرگی نیز از همدان به عرصه بازار فرش معرفی شوند. خصیصه‌ای که خوشبختانه همچنان پابرجاست و بازار فرش همدان جنبه ملی خود را حفظ کرده است.

یکی دیگر از خصوصیات بارز بازار همدان که صادرکنندگان را به خود جلب می‌کند، متمرکز بودن بازار فرش است، به طوری که چندین کاروانسرای با قدمت در دل بازار قدیمی همدان در این حوزه فعال هستند و به خودی خود، یک نمایشگاه را برای همگان فراهم کردند، به طوری که مشتریان می‌توانند تنوع قالی‌ها را به خوبی درک کنند و بالاخره کالای مورد نظر خود را خریداری نمایند.

جدای از اینکه تجار همدانی فرش همدان را صادر می‌کردند، به عرضه قالی‌های سایر نقاط کشور به بازارهای جهانی نیز اشتغال داشتند.

دو کشور آمریکا و کانادا به دلیل فرهنگ و سبک زندگی خود مشتری‌های پر و پا قرص قالی‌های بزرگ پارچه همدانی بودند و به همین دلیل در اغلب سالن‌های بزرگ این کشورها می‌توان از فرش همدانی سراغی گرفت.

بدون تردید اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشور باعث شد که این بازارها برای مدتی از دست برود و به همین دلیل بازگشت به رویه گذشته را با چالش مواجه کند.

اما امروز فعالان این عرصه و مسؤولان اتاق بازرگانی استان از تلاش برای احیای جایگاه فرش استان و البته صادرکنندگان در بازارهای جهانی و یافتن بازارهای جدید خبر می‌دهند.

دوری از بازار بازگشت به دوران رونق را سخت می‌کند

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در گفت‎و‎کو با فارس با بیان اینکه صادرات فرش با چند بحران رو‌به‌رو بود، اظهار کرد: وقتی مدتی از بازار دور می‌شویم، بازگشتن به شرایط قبلی به آسانی امکان‌پذیر نیست زیرا اطلاعات به روزی در دسترس قرار ندارد.

حمیدرضا بطحایی با بیان اینکه کشورهای دیگر منتظر ما نخواهند ماند تا کالای مورد نیاز خود را تأمین کنند، افزود: ایرانیان را در دنیا به نام فرش می‌شناختند به طوری که روستاهای ما در جهان به نام فرش تولیدی در آن دیار شناخته می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در سیستم فروش فرش با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر سیستم فروش دنیا الکترونیکی شده و تفاوتی نیز در نوع کالاها نیز ندارد و فرش هم از این مقوله استثنا نمی‌شود.

این صادرکننده فرش با بیان اینکه در استان تولید فرش به صورت کارگاهی و متمرکز رخ نداده است، ادامه داد: در گذشته جوایز صادراتی، یارانه برای حضور در نمایشگاه‌ها به صادرکنندگان کمک شایانی می‌کرد به طوری که پیش از این سالی 100 هزار متر فرش صادر می‌کردم که امروز این اتفاق رخ نمی‌دهد.

قطع جوایز صادراتی به فرش هم آسیب زد


وی با اشاره به اینکه امروز معضل اصلی صادرات فرش عدم پرداخت جوایز صادراتی است، خاطرنشان کرد: در فرش بالاترین تنوع طراحی وجود دارد و سایر کشورها از روی طرح‌های ایرانی کپی می‌کردند.

بطحایی با بیان اینکه باید هر سال چند طرح مشخص و مطابق مد روز جهان تولید و به صورت الکترونیکی و اینترنتی ارائه داد، گفت: مشتری‌های امروزی علاقمند هستند در هر سال چند طرح مشخص را خریداری و در بازار خود به فروش برسانند.

وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی که مد می‌شود پس از مدتی از بازار خارج می‌شود، اظهار کرد: اما همچنان طرح‌های قدیمی ایران در بازارهای جهانی مشتری دارد و تنها باید تغییراتی در رنگ‌بندی‌ها ایجاد کرد.

همچنان تقاضا برای فرش ایرانی در بازار وجود دارد

رئیس انجمن صادرکنندگان همدان با بیان اینکه هنوز هم تولید و صادرات فرش ایرانی دارای توجیه است، افزود: امروز اگر بازارهای جدیدی چون چین را پیدا کنیم خواهیم توانست فروش خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اگر به مشتری‌های قبلی و قیمت‌های گذشته اکتفا نکنیم می‌توانیم به فروش فرش امید داشته باشیم، تصریح کرد: در حال حاضر حدود پنج صادرکننده فرش در استان همدان به فعالیت مشغول هستند.

بطحائی با بیان اینکه فرش به عنوان هویت و اصالت ایرانی نباید فراموش شود، ادامه داد: فرش یک هنر 2 هزار ساله است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت بنابراین باید تاجر و دولت به یکدیگر کمک کنند تا دوباره صادرات این کالا رونق یابد زیرا به تنهایی نمی‌توان این مهم را محقق کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت نتوانست به طور مستقیم در این حوزه ورود کند، خاطرنشان کرد: بازگرداندن رونق به بازار فرش تنها توسط بخش خصوصی مسیر است.

فرش ظرفیت اشتغالزایی بالایی دارد

این صادرکننده فرش با بیان اینکه ظرفیت اشتغالزایی فرش بسیار قابل توجه است، گفت: فرش فروش‌ها، قالیشویی‌ها، رنگرز‎ها، رفوگرها، خامه فروش‌ها و چندین شغل دیگر از رونق بازار فرش منتفع خواهند شد.

وی تأکید کرد: امیدواریم هر چه زودتر رونق به بازار فرش و فرهنگ غنی ایرانی در جهان احیا شود.

بازگشت دوباره تاجران فرش دنبال می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه بافت فرش همدان منحصر به فرد است، اظهار کرد: این خصیصه باعث شده بود که در گذشته بازار فرش هم متفاوت از سایر تولیدات کشور باشد.

علی‌اصغر زبردست با بیان اینکه در زمان تحریم این بازار را از دست دادیم، افزود: به همین دلیل بود که بافندگان تغییر رویه داده و به بافت فرش تبریز، قم و قالیچه‌های ابریشم سوق یافتند که قطعا بازگرداندن به رویه گذشته دشوار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز در بازار جهانی به طور کامل جایگزینی برای فرش ایران ایجاد نشده است، تصریح کرد: بنابراین ما با فعالیت بیشتر می‌توانیم بازار خود را احیا کرده و حتی بافنده‌های جدیدی را جذب کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه پیش از این 37 صادرکننده فرش در استان همدان فعالیت می‌کردند، ادامه داد: امروز این تعداد صادرکننده یا به طور کامل عرصه را ترک کردند یا حرفه خود را تغییر دادند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال بازگرداندن فعالان بازار فرش به این عرصه هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم ظرف دو تا سه سال آینده وضعیت فرش استان همدان را به دوران اوج خود بازگردد.

زبردست با بیان اینکه پیش از این فرش‌های ارزان‌قیمت از همدان صادر می‌شود، گفت: بنابراین بافنده وقت خود را برای تولید یک فرش ارزان‌قیمت را تولید نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: با رونق در بازار فرش می‌توانیم اشتغال زیادی را در روستاها ایجاد و امیدواریم فرش‌هایی که مورد علاقه اروپایی‌ها هستند را تولید کنیم.




خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بافت 100 متر مربع فرش توسط مددجویان خندابی

بافت 100 متر مربع فرش توسط مددجویان خندابی

مدیر کمیته امداد شهرستان خنداب گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری یک‌صد متر مربع فرش توسط مددجویان زیر پوشش این نهاد بافته شده است.

فرش خنداب

سعید کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه ایجاد اشتغال و توانمندی از مهم‌ترین اهداف کمیته امداد است، اظهار کرد: یکی از راهکارهای هدایت مددجویان به خصوص زنان سرپرست خانوار به سمت توانمندسازی فرش‌بافی و اشتغال به این هنر اصیل است.

وی از بافت یک‌صد متر مربع فرش توسط مددجویان در 6 ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: بافت فرش نقش مهمی در تأمین نیازهای مالی این خانواده‌ها داشته و برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای و برپایی نمایشگاه‌های برای فروش محصولات مددجویی از اقدامات کمیته امداد برای حمایت از مددجویان تولیدکننده بوده است.

مدیر کمیته امداد شهرستان خنداب خاطر نشان کرد: در طی سال گذشته یک‌صد متر مربع فرش توسط مددجویان خندابی بافته شده که بافت یک‌صد متر مربع فرش در 6 ماهه سال جاری نشان از رشد خوب فرش‌بافی در بین مددجویان دارد.

کریمی در ادامه از پرداخت 21 مورد وام اشتغالزایی خبر داد و تصریح کرد: این تعداد وام با هزینه 3 میلیارد ریال برای ایجاد شغل و توانمندی خانواده‌ها پرداخت شده و نظارت‌های مستمر کمیته امداد در طی اجرای طرح‌های خودکفایی انجام می‌شود.

وی گفت: برگزاری هفت دوره آموزشی برای 270 نفر از مددجویان با هدف کسب مهارت از دیگر اقدامات کمیته امداد شهرستان در نیمه نخست امسال بوده است.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب