هند مى تواند از رقيب به مشترى تبديل شود

هند مى تواند از رقيب به مشترى تبديل شود

كشور هند مى تواند در حوزه فرش از رقيب فرش ايران به خريدار فرش كشورمان تبديل شود.


هند مى تواند از رقيب به مشترى تبديل شود


به گزارش روابط عمومى مركز ملى فرش ايران، سفير جمهورى اسلامى ايران در هند با بيان اين مطلب افزود: جمعيت فراوان و وجود طبقه مرفه در هند كه خريدار كالاهاى داراى شهرت و پرستيژ هستند مى تواند بازارى مناسب براى فرش ايران فراهم آورد. از سوى ديگر فرش ايرانى آوازه و شهرت ديرينى در هندوستان دارد.

غلامرضا انصارى همچنين در گفت و گو با رييس مركز ملى فرش ايران ادامه داد: در سالهاى اخير تحول اقتصادى چشمگيرى در اقتصاد هند رخ داده است كه پيامد آن ايجاد ظرفيت بالقوه اى براى واردات محصولاتى همچون فرش دستباف ايران است.

حميد كارگر نيز در اين ديدار با اشاره به مشاهدات خود در بازديد از كارگاه هاى توليد و انبارهاى فرش در هند گفت: تفاوت مشهودى بين دستبافته هاى هندى با فرش هاى دستباف ايران به چشم مى خورد كه مى تواند خريدارانى مجزا را براى اين محصولات متصور شد.

رييس مركز ملى فرش ايران همچنين خواستار همراهى سفارت جمهورى اسلامى ايران در بسترسازى براى معرفى فرش ايرانى به مخاطبان هندى، ارايه اطلاعات مناسب ميدانى از چگونگى وضعيت اقتصادى و توليد و تجارت در هند و نيز معرفى فرصت هاى نمايشگاهى شد.

در اين نشست كه رايزن بازرگانى ايران در هند نيز حضور داشت بر تداوم رايزنى ها براى رسيدن به برنامه روشن براى حضور قدرتمند فرش ايران در هند تاكيد شد.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

اعزام هیئت تجاری فرش اردبیل به چهار کشور دنیا

اعزام هیئت تجاری فرش اردبیل به چهار کشور دنیا

عامل توسعه خوشه فرش استان اردبیل از اعزام هیئت تجاری فرش استان به کشورهای آلمان، آمریکا، چین و آذربایجان خبر داد.

فرش اردبیل

اسحاق رسولی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: بعد از آغاز به فعالیت خوشه صنعتی فرش اردبیل بازارهای مستعد فروش فرش دستبافت استان مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته است.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای بازارهای آلمان، آمریکا و چین توسط تمامی خوشه‌های فرش استان‌ها انجام می‌شود و در عین حال اردبیل، بازار ایتالیا را نیز مورد مطالعه قرار داده و با تجار و صادر کنندگان رایزنی داشته است.

عامل توسعه خوشه فرش استان با تأکید به اینکه تا پایان سال مطالعه و شناسایی سلیقه سه بازار ذکر شده در دستور کار است، اضافه کرد: در سال دوم فعالیت خوشه در نظر داریم هیئت‌های تجاری استان را به این کشورها اعزام کنیم.

رسولی همچنین از برنامه‌ریزی تعاونی‌های تولیدکننده فرش برای کسب سهمی از بازار آذربایجان خبر داد و گفت: به عنوان مثال طرح فرش «قفقاز» یکی از طرح فشارهای مورد اقبال بازارهای جهانی است که قرار است توسط تور اعزامی به آذربایجان معرفی شود.

وی از اجرای این برنامه در سال جاری خبر داد و افزود: مطالعات نشان می‌دهد با وجود تولید متنوع و مرغوب فرش در اردبیل، فرصت‌های صادراتی برای این کالا به درستی مورد استفاده قرار نگرفته و لازم است برای توسعه صادرات اقدام کرد.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

صدور و تمدید کارتهای قالیبافی در شهرستان مهاباد

صدور و تمدید کارتهای قالیبافی در شهرستان مهاباد

نیمه اول امسال 641 کارت قالیبافی در مهاباد صدور و تمدید شد.

قالی مهاباد

رئیس اتحادیه صنفی بافندگان فرش دستباف شهرستان مهاباد گفت : در شش ماه نخست امسال این اتحادیه 321 کارت قالیبافی را تمدید و 67 کارت قالیبافی جدید هم برای قالیبافان مهاباد صادر کرده است.
قربانی افزود : فرشهای دستباف شهرستان مهاباد در سه نوع فرش افشار ، تابلو فرش و فرش دستباف طرح افشان تولید می شود.

وی اضافه کرد : قالیبان این شهرستان سالانه حدود 4 هزار متر مربع فرش دستباف تولید می کنند.

چوبانی مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی فرش دستباف مهاباد هم گفت: در شش ماه نخست امسال این تعاونی 253 کارت قالیبافی را برای قالیبافان این شهرستان صادر و تمدید کرده است.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

رفع پیچیدگی کناره های فرش

رفع پیچیدگی کناره های فرش

چرم دوزی فرش

گاهی اوقات کناره های جانبی برخی از فرش های پرکار و چند پوده مانند فرش های ساروق، بیجار، کاشان، اصفهان، قم و تبریز پیچیده شده و لوله می شود.
و این حالتی است که به ندرت در فرش های با بافت شل و یک پوده اتفاق می افتد. در صورتی که پودهایی را که به دور تارهای جانبی می پیچانند محکم کشیده و یا سفت کرده و یا رج های گره ها را محکم شانه کرده باشند این کیفیت بروز می کند. عوامل دیگر در بروز این حالت ممکن است .به علت تابیده شدن بیش از حد پودها و یا تراکم زیاد چِلّه ها در کناره های فرش باشد.
برای رفع شدن کناره های جانبی فرش از طریقه ای راحت و عملی که انجام آن در منزل با کمی صبر و حوصله میسر است استفاده می کنیم.به این ترتیب که نوارهایی به عرض تقریبی چهار سانتیمتر از لینولئوم و یا جنس مشابه آن را انتخاب کرده و در حاشیه ی پشت فرش و در قسمت های لوله شده با نخ و سوزن مناسب به صورت زیگزاگ می دوزند.
باید توجه داشت که هیچ گاه نباید برای رفع لوله شدن، کناره های فرش را با چسب، موم و یا میخ به کف اتاق، پارکت و موکت زیر فرش چسباند و یا میخکوب کرد. زیرا بعد از مدتی چسب خشک شده و فرش از کف اطاق جدا می شود. در حالی که به فرش آسیب فراوان رسیده و یا این که میخ های کوبیده شده در جسم فرش آن را پاره کرده و به ارزش آن لطمه زده است.
گرچه اطو کشیدن کناره های لوله شده با استفاده از پارچه ی مرطوب راه حلی است تا حدودی عملی که گاهی نیز به کار می رود ولی باید توجه داشت که اطوی بسیار گرم به الیاف فرش آسیب رسانیده و آن را خراب و پوسیده می کند.



منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 234

ادامه مطلب

استاد حسن خان شاهرخی

استاد حسن خان شاهرخی

حسن خان شاهرخی

حسن خان پسر محسن خان شاهرخی و شاگرد وی بود. معلوم و استاد دوم نقاشان قالی کرمان است. وی بیش از هزار نقش قالی ابداع کرد که بدبختانه بیش از 50 نقش از وی باقی نمانده است. طرح چهره بافی و تصویری برای فرش کرمان توسط حسن خان شاهرخی در سال 1900 میلادی ابداع و طراحی شد.


منبع:واعظی،حمیده،طرح ها و نقوش فرش دستباف کرمان،کرمان،انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،1386،صفحه 39

ادامه مطلب

استاد حسین کرمانی

استاد حسین کرمانی


از جمله بافندگان طراز اولی است که بیشتر به بافت قالیچه های لچک ترنج به سبک کلاسیک همراه با برگ و گل اسلیمی گلدار و گلدانی مبادرت می نموده است. در سال 1277 یک فرش با 45 گره در 10 سانتیمتر و دسته های گل سرخ در داخل گلدان هایی به اشکال مختلف تمام فرش را زینت بخشیده، به نحوی که تنوع در ارائه شکل گلدان ها، قالی را از یکنواختی بیرون آورده است. این قالی از جمله قدیمی ترین قالی های کرمان محسوب می شود که توسط استاد حسین کرمانی طراحی شده بود. یکی دیگر از طرح های شیخ حسین کرمانی ترسیم لوزی هایی است که داخل آن گل و برگ بوده است. طرح پنج ترنج با گل های رز در سال 1301 توسط حسین کرمانی طراحی شد.


منبع:واعظی،حمیده،طرح ها و نقوش فرش دستباف کرمان،کرمان،انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،1386،صفحه38

ادامه مطلب

قالی جفتی

قالی جفتی[gali jofti]


قالی یا قالیچه ای که به صورت جفت بافته شود.بافت قالی به صورت جفتی در کانونهای بافندگی معمول است چون برای هر جفت، یک استا کار با یک نقشه به کار می پردازد، بافت آن به صرفه نزدیک تر است.
استا کار در میان یک جفت دار که آنها را پشت بپشت هم می گذارند می نشیند و نقشه را می خواند و کارگران پشت دار به کار می پردازند.بیشت محصول کارگاههای کوچک تبریز-به عنوان مثال-جفتی های 3×2،5/3×5/3 و 4×3 است.



منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 201

ادامه مطلب

قالیبافی در تبریز

تبریز

فرش تبریز

تبریز یکی از قطب های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینه ی قالی بافی است . فرش های آن ، چه آنهایی که زینت بخش موزه های معتبر جهان هستند و یا در مجموعه ی کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته اند ، و یا آنهایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهارسوق ها در آورند ، همواره خوش اقبال و مشتری پسند هستند . فرش تبریز نه در حجره روی دست تاجر می ماند و نه در خانه ی مشتری مورد بی مهری قرار می گیرد .
برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومه ی آن در سال 1364 شمسی بر روی 16000 دار قالی 32150 کارگر بافنده کار کرده اند . علاوه بر تک بافی ها ، کارگاه های متعددی از سالیان بسیار دور در کار فرش بافی بوده و هستند از میان آنها کارگاه های صدقیانی ، ایپکچی ، محمود اف ، دیلمقانی ، اردوبادی ، اعتمادی ، حیدرزاده ، نقاشپور ، گنجینه ی هنر ، صمد رشیدی ، فرامرز تاری و عالی نسب شهرت بیشتری دارند .
در سال های اخیر بافنده های چیره دست تبریزی به تولید فرش های گل ابریشم بسیار ظریف با رجشمار 50 و 60 در مقیاس وسیع روی آورده اند . این گونه فرش ها ، که بعضی با چِلّه های ابریشمی هستند ، بیشتر با طرح های لچک و ترنج و با رنگ های غالبا بژ روشن و نخودی بافته می شوند و در رنگ آمیزی گل ها و نگاره ها از رنگ های سرخابی ، عّنِابی ، زیتونی و سرنجی به فراوانی استفاده می شود . فرش های تبریز در هفتاد سال اخیر اغلب با طرح های گلدانی ، درختی ، محرابی ، قندیل دار ، حیوان دار ، شکارگاه ، هراتی ، شاخ و برگی ، گلفرنگ ، بندی خشتی یا قاب قابی ، منظره بافی ، قاب قرآنی و نقش های هندسی از کوچک ترین تا بزرگ ترین اندازه های ممکن بافته شده اند . بافت کناره و گلکی چندان خوشایند بافنده تبریزی نیست.


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 114

ادامه مطلب