صادرات صنایع دستی یزد به 14 کشور دنیا

صادرات صنایع دستی یزد به 14 کشور دنیا

در حال حاضر بيش از پنجاه رشته صنايع دستی در استان يزد فعال است.


صنایع دستی یزد


معاون برنامه ريزی و سرمايه گذاری اداره کل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری يزد گفت: در حال حاضر بيش از پنجاه رشته صنايع دستی در استان يزد فعال است و هنرمندان و صنعتگران اين استان آثار بی بديلی در اين رشته ها خلق می کنند.

محمدرضا نصيری افزود: صنايع دستی استان يزد به دليل تنوع، ظرافت و کيفيت رتبه بالايی دارد و از اين رو قابليت صادرات را دارا می باشد.

وی گفت: عمده کالاهای صادراتی صنايع دستی استان شامل فرش، گليم، ظروف شيشه ای، اشيای چوبی، پارچه قلم کار، زيلو، سفال و سراميک، زيورآلات سنتی، مبلمان، مس، مصنوعات سنگی دست ساز، ترمه و ... می باشد.

وی با اشاره به قدمت نساجی سنتی در يزد تصریح کرد: برنامه ريزی های لازم جهت احيای کارگاه های صنايع دستی در راستای حضور پر رونق صنعتگران از جمله برنامه های اجرايی اين اداره کل می باشد.

وی افزود: اداره کل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان در نظر دارد حمايت های لازم در راستای ارائه تسهيلات، مرمت کارگاه های صنايع دستی، واگذاری و تأمين اراضی مورد نياز جهت توليد، توزيع و فروش محصولات را برای صنعتگران و هنرمندان صنايع دستی انجام دهد.

نصیری خاطر نشان کرد: درتعامل انجام شده با ساير بخش های خصوصی و دولتی مقدمات ايجاد و تشکيل شرکت های مديريت صادرات جهت ارتباط موثر توليد کنندگان و فروشندگان نيز مهيا گرديده است.

لازم به ذکر است: در شش ماهه اول سال جاری بيش از ‎7‎4‎5‎0 هزار دلار، صادرات صنايع دستی استان يزد صورت پذيرفته است.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

نبود بازار یکی از مشکلات اصلی فرش دستباف استان

نبود بازار یکی از مشکلات اصلی فرش دستباف استان

در راستای رونق صنعت فرش دستباف، برای اولین بار کنسرسیوم فرش در کرمانشاه تشکیل می شود.




به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ رضا رحیمی معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در کارگروه فرش و گلیم استان، توسعه صنعت فرش را یکی از اولویت های مدیریت ارشد استان دانست و اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی فرش دستباف استان عدم وجود بازار برای فروش تولیدات این عرصه است.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه اظهار داشت: در راستای حضور پررنگ تر در بازار فرش، برای اولین بار به دنبال تشکیل یک کنسرسیوم فرش در قالب خوشه فرش و گلیم هستیم. این کنسرسیوم با حضور شرکت های فعال در این عرصه شکل می گیرد و تلاش می کنیم بستری برای هم افزایی این مجموعه های کوچک و متوسط استانی باشد.

وی طراحی و بازار فروش را دو حوزه اصلی چرخه تولید فرش قلمداد کرد و گفت: این دو حوزه در برنامه هایی که برای توسعه صنعت فرش تدوین می شوند به شکل پررنگی باید مدنظر قرار گیرند.

وی تشکیل خوشه فرش و گلیم در استان کرمانشاه را یک کار مهم دانست و گفت: تشکیل این خوشه توسط شرکت شهرک های صنعتی دنبال می شود و گامی مهم در زمینه توسعه هنر صنعت فرش محسوب می شود.

رحیمی با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات استان های موفق در حوزه فرش اظهار کرد: برخی شهرها مانند تبریز و کاشان از تجربیات موفقی در این عرصه برخوردارند که باید زمینه انتقال و به کارگیری این تجربیات را فراهم کنیم.

این مدیر ارشد اقتصادی در اختیار گذاشتن وام های کم بهره به فعالان حوزه فرش و گلیم دستباف را یکی از برنامه های اقتصادی مدیریت ارشد استان عنوان کرد و گفت: با تلاش های صورت گرفته میزان تسهیلات پرداخت شده دو برابر سال قبل است و در تلاش هستیم با مذاکره و رایزنی با مدیران ارشد پست بانک و صندوق کارآفرینی امید این میزان افزایش بیشتری یابد.

وی ادامه داد: خوشبختانه فرمانداران بودجه های مناسبی برای توسعه حوزه فرش در نظر گرفته اند. همچنین مجموعه‌های کمیته امداد و بهزیستی به تعهدات خود در حوزه فرش به خوبی عمل کرده‌اند.

رحیمی در ادامه از راه اندازی مرکز آموزشی علمی و کاربردی در زمینه فرش خبر داد و گفت: این مرکز در مقطع کاردانی به آموزش فرش بافی می پردازد و علاقمندان به این هنر صنعت می توانند پس از اعلام فراخوان مجموعه به ثبت نام در این مرکز اقدام کنند.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

سلایق خریداران فرش دستباف در کردستان عراق ارایه شد

سلایق خریداران فرش دستباف در کردستان عراق ارایه شد

جلسه دفاع از طرح پژوهشی «ارزیابی تمایلات و سلایق خریداران فرش دستباف در بازارهای هدف؛ مطالعه بازار کردستان عراق» در مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.


فرش دستباف


به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ این طرح تحقیقاتی از چند سال پیش به سفارش مرکز ملی فرش ایران توسط دکتر رضا شافعی و با نظارت علمی دکتر زهره دهدشتی شاهرخ در حال انجام بود که اینک به پایان رسیده است.

این گزارش می افزاید؛ اهداف این پژوهش عبارتند از:

- تعیین جایگاه رقابتی فرش دستباف ایران (نقشه ادراکی) در میان سایر کشورهای فعال در بازار هدف

- شناسایی پرفروش ترین طرح های تولیدی فرش دستباف ایرانی در بازار هدف

- آسیب شناسی برنامه های بازاریابی شرکت های فعال در زمینه صادارت فرش دستباف به بازار هدف

- تعیین اولویت انتخاب محصول توسط مشتریان بازار هدف براساس عوامل مرتبط با فرش دستباف

- تعیین اولویت انتخاب محصول توسط مشتریان براساس عوامل اقتصادی بازار هدف

- تعیین تاثیر عوامل زمینه ای بر انتخاب فرش توسط مشتریان بازار هدف

- بررسی مهمترین سلایق و خواسته های مشتریان فرش دستباف ایرانی در بازار هدف

براساس این گزارش؛ در این جلسه که با حضور رییس و معاونان و کارشناسان مرکز ملی فرش ایران، نمایندگان برخی تشکل های فرش دستباف، رایزن بازرگانی پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق برگزار شد، مجری طرح پژوهشی به ارایه یافته های خود پرداخت.

گفتنی است؛ علاقه مندان می توانند محتوا و نتایج کامل طرح پژوهشی یادشده را در کتابخانه مرکز ملی فرش ایران مطالعه کنند.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب