دانش آموختگان صنایع دستی سرمایه‌های این حوزه

معاون صنایع دستی گفت: دانش آموختگان حوزه صنایع دستی به عنوان مهمترین سرمایه های این حوزه برای ما دارای اهمیت هستند.
بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان عصر روز گذشته در جمع سمن های فعال میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان که با حضور دکتر زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برگزار شد، گفت: سمن ها یکی از مهمترین شاخص های توسعه ، سلامت ، نشاط و امیدواری در جامعه هستند.
وی ادامه داد: امروز با حضور در این جمع پرنشاط، احساس کردم ژن مدیریتی نهفته در همدان بیدار شده و در بخش مدیریتی و سمن ها بروز پیدا کرده است.

دانش آموختگان صنایع دستی سرمایه‌های این حوزه

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی همچنین با اشاره به دغدغه هایی که اعضای سمن های استان همدان مطرح کردند، افزود: نشان جغرافیایی که در حوزه صنایع دستی اعطا شده است، متعلق به سمن ها بوده و سمن های استان همدان هم می توانند با معرفی صنایع دستی اصیل خود در این حوزه اقدام کنند.
نامورمطلق تصریح کرد: تعامل سازمان میراث فرهنگی و بخش دانشگاهی کشور، شکل گرفته است و اقدامات خوبی در همین راستا به انجام رسیده است چراکه هدف ما رفتن به سوی صنایع دستی دانش بنیان است.
وی اضافه کرد: ما به نسل جوان اعتماد داریم و امروز شاهد یک رویش خوب از نسل نو و نسل مولفان تحصیلکرده هستیم، دانش آموختگان حوزه صنایع دستی به عنوان مهمترین سرمایه های این حوزه برای ما دارای اهمیت هستند و به همین منظور همایشی با حضور این دانش آموختگان به زودی برگزار خواهد شد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: تمرکززدایی از یک یا چند صنایع دستی در هر استان و آمایش سرزمینی در این حوزه در دستور کار ما قرار دارد، چراکه معتقدیم هر شهرستان باید یک برند صنایع دستی داشته باشد، در حال حاضر برای ملایر، تویسرکان، بهار و همدان این برند مشخص شده است و در مورد مناطق دیگر استان همدان، برنامه ها برای معرفی یک برند صنایع دستی در احال انجام است.
نامورمطلق گفت: سمن ها باید در گفتمان سازی ، فرهنگ سازی و تغییر سلیقه مردم برای استفاده از صنایع دستی و آئین های سنتی تلاش کنند.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بهادری نقشگر چیره دست فرش تا عرش

«عیسی بهادری» یکی از برجسته ترین هنرمندان معاصر است که در رشته‌های نقاشی، فرش و... آثار ماندگاری را از خود بر جای گذاشت؛ آثاری که نمود برآمدن هنر ایرانی از دل تاریخ، سنت، فرهنگ و ادبیاتی پرمایه است.
بهادری 22 دی‌ماه سال 1284 در روستای «آقچه کهریز» واقع در بخش «برچلو» شهرستان کمیجان در استان مرکزی دیده به جهان گشود، پس از چند سال تحصیل به تهران آمد و در مدرسه «صنایع مستظرفه» که «کمال‌الملک» مدت ها آن را سرپرستی می کرد به تحصیل هنر پرداخت.
بهادری مبانی نقاشی کلاسیک، آناتومی، پرسپکتیو و طبیعت‌سازی را نزد «اسماعیل آشتیانی» فرا گرفت. همچنین در دوره تحصیل از «حسن شیخ» و «محمدعلی حیدریان» برخی شیوه های نقاشی را فراگرفت.

بهادری نقشگر چیره دست فرش تا عرش

بهادری به علت علاقه به اصفهان و مرکزیت هنرهای سنتی در این شهر، برای مطالعه کاشی‌ها، گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های بناهای تاریخی، سفرهای پژوهشی به اصفهان انجام داد. کشش و علاقه بهادری به اصفهان سبب شد که او در سال 1315 سرپرستی هنرستانِ تازه تاسیس شدهِ این شهر را بپذیرد. وی برای ارتقای هنرستان اصفهان زحمات بسیاری کشید و در مدت 30 سال تصدی اش، این هنرستان به یکی از پایگاه های احیا و حفظ هنرهای ایرانی تبدیل شد.
بهادری در سال 1345، پس از 30 سال با مقام بالاتری (مدیر کلی صنایع اصفهان) از سرپرستی هنرستان کنار رفت و از آنجا که مقام اداری مورد توجه و علاقه او نبود پس از 2سال بازنشسته شد.
از شاگردان وی می‌توان به «جواد رستم شیرازی»، «محمود فرشچیان»، «عباسعلی پورصفا»، «امیر هوشنگ جزی‌زاده»، «جعفرقلی دادخواه» و «علی محمودیان» اشاره کرد.

بهادری؛ هنرمندی پرافتخار

بهادری در احیای طرح ‌های سنتی ایرانی بسیار کوشید. او در رشته‌های فرش، منبت، خاتم، موزاییک، کاشی و قلم‌زنی آثار ماندگاری از خود بر جای گذاشت. بهادری نقاشی چیره دست بود و تابلوهایی که از آثار هنری اصفهان طرح کرده، بسیار زیبا است. یکی از تابلوهای او به نام «مجلس ابن سینا» در موزه «لوور پاریس» نگهداری می شود. وی با وجود آن که خطاط نبود کاشیکاری دور مسجد امام اصفهان را که قسمتی از آن ریخته بود ترمیم کرد. از کارهای ماندنی او کاشیکاری نمای هنرستان هنرهای زیبا و طرح کاشی گلدسته حرم امام حسین (ع) بود که بدون دریافت مزد انجام داد.
بهادری موفق به دریافت نشان‌های متعدد از جمله مدال هنر از نمایشگاه کالای ایران، نشان سپاس علمی و هنر از وزارت معارف، مدال طلا از نمایشگاه جهانی بروکسل و نشان علم و هنر از طرف دولت فرانسه شد.
وی سال 1365 در غربت چشم از جهان فرو بست و در گورستان «پرلاشز» شهر پاریس به خاک سپرده شد.

سبک و مولفه های طراحی بهادری
بهادری خالق طرح هایی همچون «شکار چرخ» و «ستاره دریایی»، به طرزی حیرت آور از طرح و رنگ های سنتی در فرش استفاده کرد و با قدرت تخیل بی مانند و قلم ماهرانه خود برای نخستین بار مفاهیمی عرفانی و نمادین را در پیچش گل ها و برگ ها و «موتیف» های سنتی پیاده کرد.
هر یک از طراحان برجسته و تاثیر گذار در زمینه هنرهای سنتی و فرش، روش ویژه خود را در ساماندهی و روندِ طراحی دارند که شناسایی این روش ها از طریق تجزیه و تحلیل طرح هایشان میسر است. به عبارت دیگر از ویژگی های مهم طراحی سنتی، به طور عام و به طور خاص طراحی قالی، روشمند بودن آن است. طراحی، ساماندهی نقوش و اجزا است که با ترکیب بندی هم معنا است. طراحان سنتی برای رسیدن به طرح یا ترکیب درخور نوع و سبک طراحی خود، روش ویژه خود را انتخاب می کنند. هنرمندان طراح در سبک شخصی خود به نحوه انسجام بخشیدن کادر یا فضا می پردازند. آثار طراحی فرش بهادری به 2 گروه موضوعی و غیرموضوعی تقسیم می شود. در شکل گیری روش طراحی فرش بهادری، «موضوع» مهمترین عاملی است که ویژگی های خاص و بی مانند آثار وی را پدید آورده است.(1)
یکی از طرح های بهادری «فرش بشریت» است که به عنوان اثری ماندگار، فلسفه حیات و تداوم زندگی را رویاگونه نشان داده است. در این فرش ترکیب فلسفه و فن علمی و تسلط بر عناصر سنتی را به حد اعجاز می توان مشاهده کرد. بیشتر صاحبنظران در مینیاتور و نقش قالی، در استادی بهادری هم نظر هستند.
بهادری بر اساس مبانی هنر ایرانی- اسلامی و ویژگی های صوری اصول تزیینیِ اسلیمی و ختایی، طرح‌ها، نقش‌مایه‌ها و آرایه‌های نوینی با مضمون‌های فلسفی، عرفانی و اساطیری ارایه کرد. ضمن این که برای هر طرحی بر اساس موضوع انتخابی، دست به نوآوری و خلق نقوش جدید زد. او مبتکر نقش‌های گل، برگ و پرنده به جای اشکال هندسی بر روی خاتم است. او در سال 1338 برای نخستین بار چهره ‌بافی را به شیوه نقاشی اجرا کرد.

نقد و بررسی
به اعتقاد صاحبنظران، بین طراحان و نقشگران فرش در ایران، بهادری هنرمند یگانه ای است که حقی غیرقابل انکار بر هنرهای سنتی ایران ، به ویژه طراحی فرش دارد. او کسی است که آموزش طراحی، نقشه کشی و بافت فرش را به روش علمی و منظم طی مدتی طولانی هدف کار خود قرار داد.
وی انسانی هنر دوست و جدی بود و به مدت30 سال ریاست هنرستان هنرهای زیبای اصفهان را بر هر پست و مقام دیگری ترجیح داد.
بررسی های انجام شده درباره آثار بهادری نشان می دهد که او مطالعات گسترده و دانش زیادی در زمینه ایران باستان، اسطوره های ایرانی، هنرهای سنتی، مینیاتور و سایر هنرها داشته است. به باور بسیاری از صاحبنظران هدف وی از طراحی فرش، تمتع مادی و رسیدن به ثروت نبود، بلکه او به توسعه و تعالی هنر و ترویج سبک طراحی ایرانی می اندیشید.
همچنین، برخی منتقدان بهادری و شاگردانش را در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، پیشگامان تاثیرگذار طرح فرشِ اصفهان در سده اخیر می دانند.

*پی نوشت ها
1- مظفری زاده یزدی، محمد، زاویه، سعید، «اهمیت موضوع در روش طراحی قالی عیسی بهادری»، دوفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، شماره نوزدهم، پاییز-زمستان1392، ص58-57
خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

قالی چالشتر گوهر مشهور ایران

40 درصد تولید فرش دستباف چهارمحال و بختیاری از نوع قالی چالشتری است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: بافندگان قالی چالشتر سالانه توانایی بافت 200 هزار متر مربع انواع فرش و گلیم را دارند که سهم قالی چالشتری حدود 40 درصد است.
سید نعیم امامی افزود: در صورتی که این مقدار قالی بافته شود، ارزش تقریبی آن 60 میلیارد ریال خواهد بود.

قالی چالشتر گوهر مشهور ایران

وی گفت: خریداران اروپایی(آلمان)، آمریکا و آسیایی(چین)، مهمترین مشتریان قالی چالشتر هستند.
درحال حاضر 90 هزار بافنده در چهارمحال و بختیاری بر روی 45 هزار دار قالی سالانه به طور متوسط یک صد هزار متر مربع فرش دستباف تولید می کنند که بیش از 85 درصد از فرش تولید شده، به کشورهای مختلف صادر می شود.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری هم گفت: کیفیت مواد اولیه و نوع بافت قالی چالشتر و طرح های متنوع سنتی، از عوامل توجه مشتریان داخلی به این اثر فاخر کشورمان است.
علیرضا جیلان افزود: مهمترین ویژگی قالی چالشتر استفاده از مواد اولیه مرغوب و رنگرزی مناسب به همراه بافت ممتاز و منحصر به فرد است.
وی گفت: طرح‌های رایج قالی چالشتری، از انواع خشتی، ستون دار، پیاز، سرو، طاووس، چمن یه ور، خشت انگور، بید مجنون، جانوری، قابی سماوری، حقه ای، لوزی، بیضی، کوزه ای، قاب قوری، نقشه بی‌بی‌باف، گلدانی، سرو و کاج، بید مجنون، لچک و ترنج، گل مینا، کف ساده، کلیل ترنج و ترنج خربزه ای هستند.
چالشتر- شهری در فاصله هشت کیلومتری غرب شهرکرد- یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین مناطق قالی‌ بافی با خصوصیات روستایی در چهارمحال و بختیاری است.




خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

فرش های نفیس جدید در موزه آستان قدس

دو فرش نفیس جدید همزمان با دهه وقف در موزه فرش آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.
به گزارش خبرنگار خراسان رضوی خبرگزاری صدا و سیما، رئیس اداره گنجینه‌ های معاونت امور موزه‌ های آستان قدس رضوی گفت: قالیچه "افشان نمایش دو فرش نفیس جدید در موزه فرش آستان قدس رضویترنج‌ دار" و قالی "ترنج‌ دار بته‌ ای"، دو اثر نفیس اهدایی به بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، در موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی، به نمایش درآمده است.
جواد درسویی افزود: قالیچه نفیس افشان ترنج‌ دار در دوره قاجار در تهران بافته شده که جنس تار و پرز آن از ابریشم و پود آن از پنبه است و سیدحسین عراقچی به مجموعه آستان قدس رضوی اهداء کرده است.

فرش های جدید در موزه فرش آستان قدس

او افزود: قالی بی‌ بدیل ترنج‌ دار بته‌ ای هم در نیمه دوم قرن 14 شمسی در تبریز بافته شده که جنس تار، پود و پرز آن از ابریشم است و احد عظیم‌ زاده به این آستان ملکوتی اهداء کرده است.
رئیس اداره گنجینه‌ های معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: این دو فرش فاخر با همکاری موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی و اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌ های سازمان کتابخانه‌ ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد این آستان مقدس برای دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی به نمایش در آمده است.
درسویی از موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی، به عنوان یکی از بزرگترین موزه‌ های تخصصی فرش جهان نام برد و گفت: در این موزه در زیربنایی به مساحت 6 هزار و 647 مترمربع 102 تخته فرش شامل قالی، قالیچه‌ و تابلو فرش با قدمت دوره صفویه تا معاصر در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده که بسیاری از آن‌ ها علاوه بر ارزش تاریخی و هنری، دارای ارزش‌ های کاربردی بوده است.
او افزود: این آثار ارزشمند طی دوره‌ های مختلف تاریخی توسط شیفتگان و ارادتمندان حضرت رضا(ع) وقف یا اهداء و یا برای استفاده در حرم مطهر و بیوتات خریداری شده است.
موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12 و 30، پنج‌ شنبه‌ ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌ ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12، در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، در مجاورت موزه مرکزی آستان قدس رضوی، پذیرای زائران و مجاوران اهل فرهنگ و هنر است.
امروز 12 آذر ششمین روز از دهه وقف است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ابتکار یک نقاش خلاق برای تزیین گلیم

یک هنرمند نقاش مجموعه‌ای از گلیم‌های نقاشی‌شده خود را در قالب نمایشگاهی انفرادی ارائه می‌کند.
محبوبه رضایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی برپایی نمایشگاه «فرش‌های نو» اظهار کرد: آثاری که به‌نمایش گذاشته می‌شوند، نقاشی روی گلیم هستند. من برای خلق این نقاشی‌ها از طبیعت اطراف شهرم، یعنی شاهرود الهام گرفته‌ام. فکر می‌کنم اولین نفری هستم که با این سبک و تکنیک به نقاشی روی گلیم پرداخته‌ام.
او ادامه داد: گلیم جزو اولین زیراندازها و کفپوش‌های مورد استفاده انسان‌ها بوده و من تصمیم گرفتم آن را با یک هنر ابداعی تلفیق کنم. بنابراین نقاشی روی گلیم را انتخاب و آثاری در این زمینه خلق کردم.

ابتکار یک نقاش خلاق برای تزیین گلیم

رضایی گفت: ماده استفاده‌شده در این آثار، رنگ پارچه است که قابل شست‌وشو است. همچنین از گلیم‌های بافته‌شده توسط بافنده‌های سمنانی برای این نقاشی‌ها استفاده کرده‌ام. این آثار برای فروش در نمایشگاه ارائه شده‌اند.
این هنرمند همچنین بیان کرد: چند سالی است که در زمینه‌ی هنر نقاشی روی پارچه کار می‌کنم و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی متعددی در این حوزه داشته‌ام، اما «فرش‌های نو» نخستین نمایشگاه من در زمینه نقاشی روی گلیم است.
این نمایشگاه از ۱۲ تا ۱۷ آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «گلستان» به نشانی دروس، خیابان کماسایی، شماره ۳۴ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

افتتاح نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در آنکارا

نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی و هدیه ای کشورها، امروز جمعه در آنکارا با حضور چهار غرفه از جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.
به گزارش ایرنا ، در این نمایشگاه 30 کشور از جمله ایران ؛ هند ، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان و مقدونیه شرکت کرده اند.
جمهوری اسلامی ایران با چهار غرفه مهمان ویژه این نمایشگاه می باشد.
این نمایشگاه بصورت سالانه و در ماه دسامبر در محل نمایشگاه های بین المللی آنکارا برگزار شده و صنایع دستی، وسایل تزئینی و هدایای کوچک از شهرهای مختلف ترکیه و سایر کشورها در معرض دید و فروش علاقمندان قرار می گیرد.

افتتاح نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در آنکارا

چهار غرفه ایران که توسط بخش خصوصی دایر شده است از تابلو فرش های ابریشم و کرک ایران تا خاتم و میناکاری و صنایع دستی استان های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان و فارس و هرمزگان را در معرض دید و فروش علاقمندان قرار داده است.
'رمزی چایر' مدیر نمایشگاه در مراسم افتتاحیه درخصوص برگزاری نمایشگاه و دعوت از هنرمندان کشورهای مختلف برای عرضه هنر و پیام دوستی و همبستگی سخن گفت.
'حسن صفرخانی' رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز با قرائت شعری از مولانا در زمینه هنر، هنر و هنرمندان را پرتوی از حسن الهی دانست و نگاه هنرمند را به هستی نگاه زیبا و محبت آمیز برشمرد.
وی افزود: امروز بیش از پیش نیازمند یکدیگر و نگاه هنرمندانه به اطراف و ملت های دیگر هستیم و می بایست با نگاه هنرمندان با جوامع دیگر ارتباط برقرار کرد. نگاهی که منادی صلح و دوستی و یکرنگی باشد.
وی با اشاره به حضور هنرمندان ایران در کنار سایر هنرمندان؛ ایران و ترکیه را دارای تمدن ؛هنر و هنرمندانی برجسته دانست و بر توسعه روابط فرهنگی و هنری بین ملت ها به ویژه ایران و ترکیه تاکید کرد و از برگزارکنندگان نمایشگاه و هنرمندان ایرانی تشکر و قدردانی کرد.
این نمایشگاه بمدت 10 روز در آنکارا پذیرای علاقمندان می باشد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

اهدای 200 فرش نفیس به موزه اراک

یکی از واقفان تهرانی در اقدامی خیرخواهانه 200 تخته فرش که به گفته او ارزشی معادل 450 میلیارد ریال دارد را به موزه فرش بهارستان شهدای اراک تقدیم کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم حسین جانی که از کلکسیون داران تهران است، روز جمعه هنگامی که خبرنگاران همراه با احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در برنامه تهران گردی به منزل وی رفتند، از این اقدام خود خبر داد.

اهدای 200 فرش نفیس به موزه اراک

به گفته این واقف، فرش های اهدایی دارای قدمتی بین 100 تا 400 سال قدمت دارند و ابعادشان از یک و نیم متر تا 21 متر نیز متغیر است.
حسین جانی اظهار کرد: این فرش ها اغلب بافته شده توسط هنرمندان ایرانی از نقاطی چون همدان ،بیجار ،تبریز، قشقایی و بختیاری و.. می باشد.
به مناسبت هفته وقف، اصحاب رسانه در برنامه تهران گردی از مسجدجامع بازار تهران، بیمارستان نجمیه، مدرسه مروی، امامزاده سید اسماعیل، مدرسه فیروزکوهی و... بازدید کردند.
هفته وقف از هفتم تا 13 آذر می باشد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب