دستها و رنگها از نقش های قالی می گوید

«دستها و رنگها» ساخته سیدوحید حسینی نامی با پخش از شبکه مستند، از طرح و نقش فرش تبریز و ریشه های آن می گوید.
سیدوحید حسینی نامی کارگردان مستند «دستها و رنگها» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تولید این مستند توضیح داد: موضوع این مستند درباره طرح و نقش فرش تبریز است که ریشه در مکاتب نگارگری شگرفی دارد که در دوره های ایلخانی و صفوی در تبریز پایه گذاری شده اند.

دستها و رنگها از نقش های قالی می گوید

وی افزود: طرح فرش تبریز به لحاظ تنوع و برخورد هنرمند با پیرامون و طبیعت، خصایص ویژه ای دارد که ایده اصلی فیلم از این سرچشمه می گیرد.
این مستندساز درباره نوع نگاه و زاویه دید خود به این موضوع توضیح داد: تلاش کردم فارغ از کلیشه های رایج، خود طرح فرش تبریز به بیان خود بپردازد و معرف خود باشد. با مبنا قرار دادن این موضوع، طرح های فرش تبریز به عنوان نخ تسبیح روایت عمل می کرد.
نامی درباره محل ساخت این اثر اظهار کرد: این فیلم در تبریز و معدود کارگاه های بافت و رنگرزی های فرش در تبریز فیلمبرداری شد.
به گفته این مستندساز، «دستها و رنگها» تا به حال در جشنواره فیلم رشد، بازار فیلم جشنواره سینما حقیقت، جشن تصویر سال و جشنواره فیلم کوتاه تبریز حضور داشته است.
وی در پایان درباره عنوان مستند خود نیز گفت: اسم بر مبنای دو عنصر اساسی در هنر فرش انتخاب شده است؛ عنصر انسانی یعنی دست و عنصر طبیعت یعنی رنگ.
«دست ها و رنگ ها» از مجموعه «سینما حقیقت» شنبه ۳۰ بهمن ساعت ۲۱ برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه ۱ اسفند ساعت ۱۰ و جمعه ۶ اسفند ساعت ۹ بازپخش می شود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

آغوش گشایی نمایشگاه میلان روی فرش ایرانی

رییس نمایشگاه بین المللی صنایع دستی میلان (ایتالیا) با حضور در مرکز ملی فرش ایران خواستار حضور فرش ایرانی در این نمایشگاه شد.
به گزارش کارایان و به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، آنتونیو اینتیگلیتا در دیدار با رییس مرکز ملی فرش ایران با تشریح ویژگیهای نمایشگاه صنایع دستی میلان از اشتیاق برگزارکنندگان این رویداد به حضور موثر و پررنگ فرش دستباف ایران در نمایشگاه یادشده خبر داد.

آغوش گشایی نمایشگاه میلان روی فرش ایرانی

بر اساس این گزارش، رییس نمایشگاه بین المللی صنایع دستی میلان که فدریکو رنستو (مدیر امور بین الملل نمایشگاه میلان) نیز او را همراهی می کرد گفت: در نمایشگاه صنایع دستی میلان بیش از 3 هزار صنعتگر از بیش از صد کشور حضور می یابند و بیش از 3 میلیون نفر نیز سالانه از این رویداد بازدید می کنند.
ایتیگلیتا افزون بر حضور بخش خصوصی و فعالیت تجاری خواستار حضور فرهنگی و هنری فرش ایران شد و گفت: مایلیم اروپاییان با فرایند تولید فرش دستباف آشنا شوند. من با 60 سال سن به خوبی با فرش ایران آشنا هستم و در باور من فرش ایران فوق العاده درخشان است اما نسل جدید و جوانترها آشنایی کافی با ارزش های فرش ندارند.
رییس مرکز ملی فرش ایران نیز در این دیدار خواستار دریافت امتیازات مناسب از سوی برگزارکنندگان نمایشگاه به سود فرش ایرانی شد و افزود: حضور فرهنگی و فاخر فرش ایران در نمایشگاه میلان می تواند به اعتبار آن رویداد نیز بیفزاید و از این رو شایسته است تا در هزینه ها و نیز تبلیغات مناسب شاهد همراهی ایتالیایی ها باشیم.
حمید کارگر با اعلام آمادگی مرکز ملی فرش ایران خواستار دریافت بسته پیشنهادی نمایشگاه میلان برای حضور مناسب فرش ایران شد که مورد پذیرش طرف ایتالیایی قرار گرفت.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

طرحی برای تبلیغات فرش ایران در چین

نشست بررسی و دفاع از طرح مطالعاتی بررسی بازار چین و برنامه تبلیغاتی برای توسعه بازار فرش ایران در این کشور برگزار شد.
به گزارش مرکز ملی فرش ایران، در این نشست مجید شماعی زاده و محمد اخوی پور به عنوان پژوهشگر و مسعود کمالی اردکانی به عنوان ناظر طرح پژوهشی به ارایه یافته های خود پرداختند و حاضران در نشست نیز طرح یادشده را مورد نقد و بررسی قرار دارند.

طرحی برای تبلیغات فرش ایران در چین

بر اساس این گزارش، طرح پژوهشی یادشده به سفارش مرکز ملی فرش ایران برای دستیابی به برنامه ای مناسب برای تبلیغ فرش دستباف ایران در چین با تمرکز بر دو شهر پکن و شانگهای به انجام رسیده است.
پس از بحث و بررسی در این زمینه مقرر شد پژوهشگران اصلاحات لازم را روی طرح اعمال کرده و طرح نهایی برای بهره برداری در اختیار ذینفعان قرار گیرد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب