موزه هنرهای معاصر میزبان نمایشگاه هنری

نمایشگاه هنری تاپستری های معاصر با عنوان "حکایت بافته ها" شامل آثار هنرمند فرانسوی در موزه هنرهای معاصر افتتاح می شود.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،تازه ‌‌ترین نمایشگاه هنری تاپستری های معاصر با عنوان "حکایت بافته ها" شامل 42 اثر از خانم کاترین میسان در موزه هنرهای معاصر افتتاح می شود.
نمایشگاه آثار تاپستری حکایت بافته ها از 14 آذرماه جاری در محل گالری شماره یک موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان افتتاح شده و مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.

موزه هنرهای معاصر میزبان نمایشگاه هنری

نشست تخصصی این نمایشگاه نیز با حضور "کاترین میسان" هنرمند آثار و دکتر "اصغر جوانی" استاد گروه نقاشی دانشگاه هنر اصفهان 14 آذرماه ساعت16:30 در محل سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار خواهد شد.
کاترین میسان متولد 1956 در پاریس (فرانسه)، ساکن و مشغول به فعالیت هنری است. وی با استفاده از الیاف گیاهی، صنایع‌دستی می‌بافد.
این نمایشگاه تا 14 دی ماه در محل موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برپا خواهد بود و همه روزه از ساعت 9 تا 13:30 و 15 تا 18 مورد بازدید قرار خواهد گرفت.
گفتنی است؛ تاپستری ‌به پارچه‌هایی گفته می شود که بر مبنای گلیم‌بافت تهیه شده باشد و شیوه ساده موسوم به گلیم‌بافت در نساجی به آن معناست که پودها روی تارها را بپوشانند و نقوش گوناگون ایجاد کنند.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ارزش رسمی صنایع دستی کشور در سال

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارزش صادرات رسمی صنایع دستی ایران را 200 میلیون دلار در سال اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، بهمن نامور مطلق عصر روز دوشنبه در حاشیه جلسه بررسی مسائل و مشکلات صنایع دستی اردستان و بازدید از کارگاه های صنایع دستی این شهرستان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این رقم به جز صادرات فرش، زیورآلات، سنگ های قیمتی و مبلمان است که در صورت احتساب این کالاها میزان صادرات به بیش از 600 میلیون دلار در سال می رسد.

ارزش رسمی صنایع دستی کشور در سال

وی با اشاره به روند روبه رشد وضعیت صنایع دستی کشور گفت: 400 هزار نفر فعال حوزه صنایع دستی در کشور ساماندهی شده اند اما تعداد فعالان این حوزه در کشور حداقل 2 برابر تعدادی است که ساماندهی شده اند.
وی ابراز کرد: توسعه صادرات یکی از مهمترین انگیزه های تولید است که در این راستا شاهد افزایش دو برابری صادرات صنایع دستی در کشور در ماه های اخیر بوده ایم.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور توجه به ایجاد اشتغال را از مهم ترین اولویت های این سازمان اعلام کرد و افزود: در این راستا به زودی همایش بزرگ مرتبط با دانش آموختگان حوزه صنایع دستی را در راستای ایجاد تولید و کارگاه های صنایع دستی برگزار خواهیم کرد.
وی هدف از سفر به شهرستان اردستان را ایجاد تعامل بین مسئولان این شهرستان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و آشنایی با ظرفیت ها و فرصت های موجود این شهرستان اعلام کرد.
نامور مطلق افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نقشه راهی برای فعالیت های سه گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان اردستان تهیه خواهد کرد تا پس از تصویب شاهد ارتقا وضعیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این شهرستان باشیم.
وی با بیان این که در حوزه صنایع دستی کارگاه های خوبی در منطقه اردستان وجود دارد که باید توسعه و تنوع رشته های آن ها بیشتر شود تصریح کرد: صنایع دستی این شهرستان باید هویت و ویژگی منحصر به فرد خود را پیدا کنند تا در بازار روبه بهبود قدرت رقابت با شهرستان های دیگر را داشته باشند.
شهرستان اردستان با 45 هزار نفر جمعیت در 118 کیلومتری شمال مرکز استان اصفهان قراردارد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

سهم کم اصفهان از صادرات فرش ایران

تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع‌دستی برای استفاده از تجربه صادرکنندگان و فعالان این بخش از مسائل مهم مطرح شده در نشست هفته صادرات در اصفهان بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در نشست هفته صادرات اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان 75 درصد صنایع دستی کشور و 30 درصد صنایع را به خود اختصاص دارد.
جعفر جعفرصالحی مهمترین چالش پیش روی صنایع دستی را بازرگانی و فروش دانست و گفت: تولید و آموزش صنایع دستی در شرایط مطلوب است ولی انبارهای تولیدکنندگان پر از محصولات قابل صادر است.
وی مشکلات بانکی، فقدان مسترکارت و ویزا کارت، نبود استاندارد برای تولیدات صنایع‌دستی، نبود شناسنامه برای محصولات، ناهمسانی قیمت‌ها، ضعف عمده در طراحی محصول، بسته‌بندی نامناسب و رعایت نکردن حقوق مالکیت را از معضلات صنایع دستی کشور برشمرد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان عدم وجود برند در صنایع دستی، فقدان بانک اطلاعاتی صنایع‌دستی، ضعف در تجارت الکترونیک، عدم وجود شرکت توانمند برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی از دیگر نقاط ضعف صنایع دستی عنوان کرد.

صادرات فرش اصفهان


ظرفیت تشکل‌ها برای تقویت صادرات استفاده شود


رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان در این نشست با انتقاد از تفکیک اتحادیه‌های تولیدکننده صنایع دستی و تقسیم آن بین اتحادیه‌های صنفی گفت: برای تقویت صادرات صنایع دستی ابتدا باید از ظرفیت اتحادیه‌های مرتبط با آن استفاده کنیم تا آنان علاوه بر سازمان دهی زمینه صادرات را برای محصولات تولید شده اعضا فراهم کنند.
عباس شیردل وجود تولیدکنندگان متعدد و خرد در صنایع‌دستی را عامل تقویت صادرات این بخش ندانست و گفت: تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع‌دستی می‌تواند تولیدکنندگان را برای صادرات انگیزه بخشد.
وی ضمن تقدیر از اتاق بازرگانی در توجه به موضوع صادرات صنایع‌دستی گفت: تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع دستی با استفاده از تجربه صادرکنندگان و فعالان این بخش می‌تواند نوید رونق برای فعالان صنایع دستی استان باشد.

سهم صادرات استان اصفهان از فرش ایران کمتر از 8 درصد است

عضو اتحادیه فرش دستباف اصفهان در این جلسه گفت: از گردش مالی 1.5 میلیارد دلاری فرش در جهان در سال 2015 سهم ایران 280 میلیون دلار بوده و این در حالی است که سهم ایران در سال 1355 از بازار فرش دنیا 75 درصد بوده است.
علی ماهانی اضافه کرد: آمار در این بخش از 712 هزار فعال در سال 85 امروز به 429 هزار نفر رسیده است و این آمار نشان می‌دهد که در بخش فرش با چالش‌های تولیدی و صادراتی روبه‌رو هستیم.
وی گفت: سهم استان اصفهان در صادرات فرش ایران در سال 1385 برابر 18.2 درصد و در سال 95 به کمتر از 8 درصد رسیده است.
عضو اتحادیه فرش دستباف اصفهان بازاریابی ضعیف بخش فرش و توجه‌نکردن به تجارت الکترونیک را از عوامل کاهش صادرات فرش اصفهان برشمرد و گفت: تسهیلات گران قیمت بانک‌ها برای تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش، شرایط را برای ادامه فعالیت دشوار ساخته است.

هفته صادرات برای نخستین بار در اصفهان برگزار می‌شود

رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق اصفهان با اشاره به برپایی نشست‌های تخصصی برای شناسایی مسائل و مشکلات صادرکنندگان گفت: هفته صادرات برای نخستین بار در کشور در اتاق بازرگانی اصفهان شکل گرفته است.
حمیدرضا مومنی در خصوص برپایی نشست‌های تخصصی بین کمیسیونی و هفته صادرات در اصفهان اظهار داشت: با توجه به حوزه فعالیت کمیته در بخش صادرات و شناسایی مشکلات و مباحث پیش روی صادرکنندگان و ارائه راهکارها و پیشنهادات و به دنبال اینکه اتاق بازرگانی مشاور سه قوه است، بررسی این مسائل به کمیته توسعه صادرات واگذار شده است.
وی با بیان اینکه در جلساتی به این نتیجه رسیدیم که به شکل تخصصی با کمیسیون‌ها و فعالان حوزه صادرات در بخش‌های معدن، صنعت، گردشگری، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی نشست‌هایی برگزار کنیم.
در این نشست بر تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع دستی استان، حل مشکل کارت‌های اعتباری بین المللی، اجباری‌شدن استاندارد در محصولات صادراتی، برقراری ارتباط بین طراحان صنعتی و هنرمندان صنایع‌دستی برای تولید محصولات جدید، توجه به بسته بندی صنایع دستی، توجه به ثبت حریم جغرافیایی برای رعایت حقوق مالکیت معنوی، توجه به تجارت الکترونیک و برگزاری کارگاه‌های آموزش صادرات در بخش صنایع دستی تاکید شد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

عزم جدی نمایندگان استان اصفهان در احیای هنر فرش‌بافی

عزم جدی نمایندگان استان اصفهان در احیای هنر فرش‌بافی

مجمع نمایندگان استان اصفهان در دومین جلسه این مجمع بر عزم جدی نمایندگان استان در احیای هنر فرش‌بافی اصفهان تأکید کردند.

قالی اصفهان


به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید کننده فرش دستباف روستایی استان اصفهان شامگاه یکشنبه در دومین جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان در شهرضا با بیان اینکه فرش یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ملی کشور است اظهار داشت: استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در هنر فرش‌بافی است تا جایی که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید این محصول یاد می‌کنند.

علی شهبازی با تأکید بر اینکه فرش در حوزه اقتصاد مقاومتی کاربرد بسیاری دارد و می‌تواند زمینه اشتغال و کسب درآمد برای افراد زیادی را ایجاد کند افزود: با وجود اهمیت هنر فرش بافی در کشور و تأثیر آن در اقتصاد و معیشت و اشغال مردم هیچ یک از کمیسیون‌های مجلس به آن اختصاص نیافته و بدتر از همه اینکه در برنامه ششم توسعه نیز هیچ بندی برای حمایت از آن پیش‌بینی نشده است.

وی با بیان اینکه بیمه یکی از معضلات مهم فرش‌بافان استان است بیان کرد: متأسفانه افرادی که سالیان زیادی بیمه فرش‌بافی را پرداخت کرده‌اند اگر به هر دلیلی نتوانند حق بیمه خود را پرداخت کنند و با به دلایلی همچون بیماری قادر به ادامه فرش‌بافی نباشند بلافاصله بیمه آنها قطع می‌شود این در حالی است که همه سال‌های پرداخت حق بیمه آنها نیز کان لَم یَکن تلقی می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید کننده فرش دستباف روستایی استان اصفهان با انتقاد از اینکه باوجود کسادی بازار و عدم فروش فرش، باز هم فرش‌فروشان مشمول پرداخت مالیات می‌شوند تصریح کرد: به دلیل پرداخت مالیات بسیاری از فرش فروشان بازار حکیم اصفهان اقدام به تغییر شغل یا تعطیلی مغازه خود کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان اصفهان 300 هزار بافنده فرش وجود دارد و این در حالی است که در همین زمان 900 هزار مترمربع فرش در استان بافته می‌شود بیان کرد: فرش‌های اصفهان و نایین به ترتیب در جایگاه نخست و دوم برترین انواع فرش در استان قرار دارند.

اتخاذ تصمیات اشتباه در حوزه مدیریت هنر فرش‌بافی مشکلاتی را ایجاد کرده است


نماینده مردم نایین در ادامه جلسه با بیان اینکه اتخاذ تصمیات اشتباه در حوزه مدیریت هنر فرشبافی در گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده اظهار داشت: بخش‌نامه اخیر اداره صنعت معدن تجارت نیز سبب ایجاد رکود بیشتر در بازار این هنر می‌شود.

عباسعلی پوربافرانی بیان کرد: متأسفانه ما برای ایجاد آرایشگاه تسهیلات در اختیار افراد قرار می‌دهیم اما برای حمایت از فرش‌بافان که بخش مهمی از میراث کشور را حفظ می‌کنند تسهیلاتی ابلاغ نشده است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه با بیان اینکه متأسفانه شواهدی موجود است که رانت‌های گسترده و دلالان در برخی از عرصه‌ها سبب رونق و در برخی از عرصه‌ها رکود در بازار صنایع و حرفه‌های مختلف شده‌اند گفت: در برخی از زمینه‌ها همانند شیلات شاهد رونق بازار هستیم اما در عرصه‌هایی همانند فرش‌بافی یا پرورش زنبور عسل با رکود روبه‌رو هستیم.

محسن کوهکن افزود: متأسفانه واسطه‌ها سبب تضعیف بازار پر رونق برخی از محصولاتی می‌شوند که کشور در آنها مستقل است بنابراین باید برای بررسی این معضلات اینگونه از بخش‌ها با بدبینی وارد عمل شویم.

فرش یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگی استان اصفهان است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل مربوط به فرش در بخش‌های مختلفی قابل طرح و پیگیری است گفت: ایجاد مرکز ملی فرش نیز اقدامی در راستای حمایت و احیای این هنر بوده است.

حمیدرضا فولادگر با تأکید بر اینکه لازم است که این هنر از حوزه صنایع دستی فراتر رفته و با دیدگاهی جامع درباره آن بحث شود افزود: فرش یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگی استان اصفهان در مناطق مختلف است و برای رونق بازار این محصول باید زمینه‌های صادرات آن را افزایش دهیم زیرا ظرفیت خرید فرش در بازار داخلی محدود است.

اصفهان ظرفیت اجرای طرح‌های پایلوت کشوری در حمایت از هنر فرش‌بافی را دارد


نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه با تاکید بر ضرورت عزم جدی نمایندگان استان در احیای هنر فرشبافی اصفهان گفت: اگر بخواهیم در زمینه اقتصاد مقاومتی حضور فعالی داشته باشیم باید هنر فرشبافی را رونق دهیم.

حجت‌الاسلام احمد سالک افزود: استان اصفهان ظرفیت اجرای طرح‌های پایلوت کشوری در حمایت از هنر فرش‌بافی را دارد و به همین دلیل باید خلأهای قانونی در این زمینه برطرف شود.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

رونق بازار فرش استان اصفهان مستلزم تسهیل در صادرات این محصول است

رونق بازار فرش استان اصفهان مستلزم تسهیل در صادرات این محصول است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: فرش یکی از مهمترین ویژگی‌های فرهنگی استان اصفهان در مناطق مختلف است و برای رونق بازار این محصول باید زمینه‌های صادرات آن را افزایش دهیم.

بررسی مسائل و معضلات «هنر – صنعت فرش» در استان اصفهان، مهمترین دستور کار دومین جلسه «مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی» بود که در فرمانداری شهرضا برگزار شد، در این جلسه فعالان این هنر - صنعت در استان اصفهان ضمن بیان دیدگاه‌ها، نیازها و خلاءهای قانونی در حمایت از این هنر – صنعت، خواستار حمایت جدی اعضاء مجمع نمایندگان استان از خود شدند.

علی شهبازی – مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی تولید کننده فرش دستباف روستایی استان اصفهان در این جلسه عنوان کرد: یکی از مهمترین سرمایه‌های ملی کشور فرش است تا جایی که در همه مناطق جهان، ایران را با عنوان فرش می‌شناسند.

وی اظهار کرد: استان اصفهان یکی از مهمترین استانهای کشور در هنر فرش بافی است تا جایی که از آن به عنوان یکی از مهمترین قطبهای تولید این محصول یاد می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی تولید کننده فرش دستباف روستایی استان اصفهان بیان کرد: در حال حاضر در استان اصفهان 300 هزار بافنده فرش وجود دارد و این در حالی است که در همین زمان 900 هزار مترمربع فرش در استان بافته می‌شود.

شهبازی گفت: در استان اصفهان بیش از 10 سبک فرش بافی وجود دارد که از این تعداد 3 سبک آن در سیاهه آثار جهانی به ثبت رسیده و «فرش یلمه سمیرم» نیز در آستانه پیوستن به این فهرست است.

وی عنوان کرد: فرش منشور چند وجهی در معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی است و در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز کاربرد زیادی داشته و می‌تواند زمینه اشتغال و کسب درآمد برای افراد زیادی را ایجاد کند.

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی تولید کننده فرش دستباف روستایی استان اصفهان اذعان کرد: با وجود اهمیت فوق العاده هنر فرش بافی در کشور و تأثیرات آن در اقتصاد و معیشت مردم، هیچ یک از کمیسیون‌های مجلس به آن اختصاص نیافته و بدتر از همه اینکه در برنامه ششم توسعه نیز هیچ بندی برای حمایت از آن پیشبینی نشده است.

شهبازی وجود معضلاتی در بیمه فرشبافان را از جمله دیگر معضلات صنفی آنان برشمرد و افزود: متأسفانه افرادی که سالیان زیادی بیمه فرشبافی را پرداخت کرده‌اند اگر به هر دلیلی نتوانند حق بیمه خود را پرداخت کنند و با به دلایلی همچون بیماری یا زایمان قادر به ادامه فرشبافی نباشند، بلافاصله بیمه آنها قطع می‌شود، این در حالی است که همه سنوات پرداخت حق بیمه آنها نیز کَأن لَم یَکن تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: اخذ مالیات نیز معضل دیگری است که فعالان این بخش با آن مواجه هستند، بسیاری از فرش فروشان باوجود کسادی بازار و عدم فروش فرش، باز هم مشمول پرداخت مالیات می‌شوند، ادامه این رویه از سوی اداره مالیاتی باعث شده که به عنوان مثال بسیاری از فرش فروشان «بازار حکیم اصفهان» اقدام به تغییر شغل یا تعطیلی مغازه خود کنند.

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی تولید کننده فرش دستباف روستایی استان اصفهان با اشاره به فعالیت 10 میلیون نفر در صنعت فرشبافی در کشور، عنوان کرد: این تعداد شامل همه افرادی است که از مرحله تهیه پشم تا فروش فرش فعالیت می‌کنند.

شهبازی گفت: فرشهای اصفهان و نایین به ترتیب در جایگاه نخست و دوم برترین انواع فرش در استان قرار دارند.

احمد سالک – نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تأکید بر ضرورت عزم جدی نمایندگان استان در احیای هنر فرشبافی اصفهان، عنوان کرد: اگر بخواهیم در زمینه اقتصاد مقاومتی حضور فعالی داشته باشیم باید هنر فرشبافی را رونق دهیم.

وی اظهار کرد: استان اصفهان ظرفیت اجرای طرحهای پایلوت کشوری در حمایت از هنر فرشبافی را دارد و به همین دلیل باید خلاءهای قانونی در این زمینه برطرف شود.

عباسعلی پوربافرانی – نماینده مردم نایین و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز، اظهار کرد: اتخاذ تصمیات اشتباه در حوزه مدیریت هنر فرشبافی در گشذته مشکلاتی را ایجاد کرده، بخشنامه اخیر اداره صنعت معدن تجارت نیز باعث ایجاد رکود بیشتر در بازار این هنر می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه ما برای ایجاد آرایشگاه تسهیلات در اختیار افراد قرار می‌دهیم اما برای حمایت از فرشبافان که بخش مهمی از میراث کشور را حفظ می‌کنند، تسهیلاتی ابلاغ نشده است.

محسن کوهکن – نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه عنوان کرد: متأسفانه شواهدی موجود است که رانتهای گسترده و دلالان در برخی از عرصه‌ها باعث رونق و در برخی از عرصه‌ها باعث رکود در بازار صنایع و حرفه‌های مختلف شده‌اند.
وی ادامه داد: در برخی از زمینه‌ها همانند شیلات شاهد رونق بازار هستیم اما در عرصه‌هایی همانند فرشبافی یا پرورش زنبور عسل با رکود مواجه هستیم.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متأسفانه واسطه‌ها باعث تضعیف بازار پر رونق برخی از محصولاتی می‌شوند که کشور در آنها مستقل است بنابراین باید برای بررسی این معضلات اینگونه از بخشها با بدبینی وارد عمل شویم.

حمیدرضا فولادگر – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: مسائل مربوط به فرش در بخشهای مختلفی قابل طرح و پیگیری است، بنابراین لازم است که این هنر از حوزه صنایع دستی فراتر رفته و با دیدگاهی جامع درباره آن بحث شود.
وی عنوان کرد: ایجاد مرکز ملی فرش نیز اقدامی در راستای حمایت و احیای این هنر بوده است؛ فرش یکی از مهمترین ویژگی‌های فرهنگی استان اصفهان در مناطق مختلف است و برای رونق بازار این محصول باید زمینه‌های صادرات آن را افزایش دهیم زیرا ظرفیت خرید فرش در بازار داخلی محدود است.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

هنری گره خورده با نام وطن

هنری گره خورده با نام وطن

فرش دستباف اصفهان، با کیفیت، تنوع و زبیایی بی نظیرش بر تارک دنیا می درخشند.

هنر فرش برجسته


هنر برجسته قالی بافی تاریخ بس پرپیچ و خمی دارد. طرح های بنام و شناسا که به مرور زمان از ترکیب و تلفیق آنها، طرح هایی جدید پدید آمده است.

کیفیت نگرش طراح و تکنیک بافنده سبب شده تا فرش های خارجی در برابر عمق ریزنقش ها و شبکه ی تودرتوی رنگ ها، رنگ ببازد و این اعتبار به برکت استعداد خلاقان خودجوش هنری محقق شده است.

جولان دادن تخیل و ذهن، نگاه تیزبینانه به عالم هستی و الگو قرار دادن ظرافت هنری بناهای تاریخی اصفهان نظیر: عمارت چهلستون، مدرسه چهارباغ و امثال آن پشتوانه اصول طراحی نقوش فرش بوده همان نقش هایی که با کمال مهارت برای هر گرهی طراحی شده است.

طرحی دیرین و بنیادین که با گذشت هزاران سال و پس و پیش شدن مرزهای خاک وطن همچنان دست نخورده باقی مانده است.

در گپ و گفتی با یکی از بلند همتان اصفهان جزئیات این پازل بی نظیر را جویا شدیم تا گوشه ایی از هنر دست این هنرمندان ماندگار را به رشته تحریر در آوریم.

اعظم ترکی نه تنها در این فن سررشته داشته بلکه با راه اندازی کارگاهی به وسعت20 دار قالی چراغ امید را برای 40 بافنده زن روشن نگه داشته است.

صدای عبور سرپنجه های گره بافان از لابه لای تارهای قالی چون آهنگ گیتار توجه مرا به هنر-صنعت فرش و اینکه از چه ابزاری تشکیل شده است، جلب کرد.

سردار، زیردار، تیرهای راست رو و چپ رو اجزای چفت و بستی دارقالی هستند که همچون قابی بزرگ در کنار دیوارهای کارگاه قد علم کرده اند و در طول آن تارهایی از جنس پشم، پنبه و ابریشم پهلو به پهلو قرار دارند و اما رنگی که برگرفته از جوشش پوست انار، گردو، حنا، زرشک و روناس می باشد.

بریدن سرنخ های اضافی پس از هر بار گره زدن به وسیله کاردک انجام می شود. زائده کوچک و تیزی در نوک تمام کاردک ها قرار دارد که از آن برای بیرون آوردن گره های معیوب یا اشتباه استفاده می شود.

بافندگان ایرانی دفتین اصفهان را با حجم و وزن زیاد می شناسند. خواباندن و جاگیری گره ها و پودهای ضخیم و نازک با آهنگ یکنواخت و یکدست دفتین که نوازشگر فرشینه های ایرانی است، صورت می گیرد و اینجاست که مشخص می شود یک ردیف از بافت گره های فرش یا به قول معروف یک رج به اتمام رسید است.

پس از بافت هر رج، سرپرزهای اضافی حاصل از گره زدن به کمک قیچی بریده می شود در میان انواع قیچی های متداول در کشور قیچی اصفهان شهرت یافته است. رعایت ارتفاع پرزهای فرش در هنگام چیدن با وجود لبه مضاعف تیغه های قیچی فراهم می شود و نتیجه این ممتازی در سطح فرش یکدست و منظم رخ نشان می دهد.

ترکی سرپرست کارگاه که انگیزه اجدادی برای بافتن و خلق این اثرها داشته و دارد سال ها پیش دست به کار شد و تصمیم گرفت برای انتقال تجربیات خود فرزندانش را آموزش دهد تا آنان هم در چرخش چرخ این اصالت سهیم باشند.

کارگران کارگاه ترکی با شوق بسیار کار می کردند و تمرکز بر کیفیت و اثر بخشی جزئیات بی شمار نگارها تمام هم و غم آنان بوده است مثل مریم ترکی که از کودکی با قالی بافی آبدیده شده بود بدون اینکه نقشه خوانی کند قالی می بافت از او علت را جویا شدم گفت: در این سال های پیاپی بافندگی تمام ریزکاری های نقوش قالی در ذهنم حک شده است.
سرپرست کارگاه با بیان اینکه در ازای بافت هر رج هزار تومان به بافنده تعلق می گیرد می گفت: سرعت و مهارت فن گره بافی بسته به عادت است که در این میان برخی کار را بیشتر از حد انتظار پیش می برند و این چابکی دست به استعداد خدادادی آنان برمی گردد.

از یک طرف هزینه های سرسام آور مواد اولیه قالی بافی به ویژه رنگ و از طرف دیگر عیب و ایراد بی چون و چرای واسطه ها روی بافت قالی، آن هم به خاطر پرداخت هزینه های کمترشده درد تنها شماری از بافندگان یکی از کارگاه های قالی بافی استان اصفهان.

اما انگار قرار نیست گلایه آنان تنها بر پاشنه مسائل اقتصادی بچرخد و تهویه نامناسب کارگاه، گرفتگی عضلات و افزایش شماره دید چشم هم به سبد گلایه کارگران بافنده افزوده شد.

در کارگاه این کارآفرین هم صحبت از حمایت ها است ترکی که در این میدان با دست اندازهای زیادی مواجه بوده است می گوید: در سالهای اخیر قیمت قالی دست بافت هیچ تکانی نخورده اما هزینه پرداختی بیمه آن روند صعودی دارد اگر وام های زیادی برگردنم نبود دیگر این روند را ادامه نمی دادم.

عضو هیئت رئیسه تولیدکنندگان فرش دستبافت استان در گفتگویی برابری پهنای گره با بلندای آن، جفت بافی و به کارگیری گشاده دستانه و بی باکانه رنگ ها را تنها بخشی از قوانین پایه ای قالی بافی دانست و گفت: 2 رنگی بودن زمینه فرش، گره های متفاوت، نامنظم و با فاصله و نداشتن وزن و متراژ استاندارد فرش از نواقص قالی بافی به شمار می رود که کاهش ارزش این اثر هنری را به همراه داشته است.

سعید عصاچی از خیز خارجی ها برای خرید فرش دستباف ایران تا سقوط این برند جهانی از عرش صنعت صادرات خبر داد و اظهار داشت: بازاری که تا چند دهه پیش فرازهایی داشت و پس از نفت بالاترین منبع ارزی کشور را به خود اختصاص داده بود حالا گریبانگیر افزایش تعداد رقبا، استفاده از مواد اولیه نامرغوب و تفاوت قیمت دلار در زمان های مختلف شده است.

به گفته وی با اینکه در سال های اخیر شمار گردشگران افزایش چشمگیری داشته است اما متاسفانه آنان از کشورهای ضعیفی هستند و توان خرید صنایع دستی اصفهان به ویژه فرش را ندارند.

عضو هیئت رئیسه تولیدکنندگان فرش دستبافت استان ایستایی طرح بافندگان، نداشتن نبوغ و خلاقیت هنری را عامل موثری در طرد مشتری دانست و افزود: علاوه بر برخی محدودیت های دست و پا گیر، دیگر طرح ونگارهای قالی جوابگوی نیاز، سلیقه و ذاعقه مشتری نیست با این وجود طرح های ارائه شده از دانشکده هنر به بازار 10 درصد برمیزان صادرات اصفهان تاثیر داشته است.

عصاچی که خود سرپرست یکی از 10 مجتمع فرش دستباف استان اصفهان با حدود 150 بافنده است گفت: در حال حاضر اوضاع فرش دستباف اصفهان تنها بر پاشنه افزایش هزینه مواد اولیه می چرخد و چاره ای جز انبار کردن فرش های تولیدی نیست تا شاید روزی این بازار سر و سامان یابد.
وی حفظ و صیانت این هنر را در گرو دیده شدن آن دانست و گفت: اگر موزه فرش استان احداث شود و فرش های قیمتی اصفهان که در حال حاضر در موزه های خارج از مرزهای استان و کشور قرار دارد، بازگردانده شود و در کنار آن در فهرست برنامه های گردشگری بازدید از موزه فرش امری الزامی باشد، بازار فرش از این رخوت چند ساله رهایی می یابد.

عضو هیئت رئیسه تولیدکنندگان فرش دستبافت استان افزود: قبل از اعمال تحریم ها آمریکا با خرید 18 درصد فرش دستبافت اصفهان بزرگترین خواهان این هنر-صنعت در خارج از مرزها بود اما خبرخوش اینکه درحال حاضر چَند و چون اجرای یکی از بندهای برجام درخصوص فرش دستباف کنار زده شد و دست ایران برای صادرات فرش بازگذاشته شد.
گفتنی است پا گرفتن ظرافت و اصالت فرش دستباف در بازارهای غیر وطنی و در پی آن درآمد زایی و دلگرم کردن فعالان این عرصه همت همه جانبه را می طلبد.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

قالیبافان آران و بیدگل چشم انتظار باز شدن گره مشکلات

قالیبافان آران و بیدگل چشم انتظار باز شدن گره مشکلات
شهرستان آران و بیدگل از گذشته های دور تاکنون خاستگاه تولید فرش دستباف اصیل ایرانی بوده است و مردمان این دیار با بر پا کردن دارهای قالی، با تلفیق عشق و هنر نقش های زیبایی در گره های قالی بافته و هنر خود را جهانی کرده اند.

قالی آران و بیدگل

فرش دستباف با استفاده از دستگاه ساده ای به نام دار و ابزارهایی از جمله چاقو، شانه و قلاب بافته می شود که می توان آن را از ویژگی های این هنر به حساب آورد.
بی تردید خلق چنین اثرهای با ارزشی با استفاده از ابزار ساده، مواد و رنگ طبیعی نوعی شاهکار است و نمایش این فرش ها در موزه های معتبر جهان این موضوع را ثابت می کند.
به گفته کارشناسان فرش، در حوزه اقتصاد مقاومتی، فرش دستباف می تواند قابل تکیه و نماد صادرات با تکیه بر اقتصاد بومی باشد و علت آن را می توان در تولید با استفاده از مواد اولیه، طراحی و رنگ داخلی که در همه جغرافیای کشور در دسترس است خلاصه کرد.
همچنین جهانیان فرش دستباف را به عنوان عنصری کمک کننده به محیط زیست معرفی می کنند و این به دلیل استفاده از الیاف طبیعی است که هیچ ضرری به محیط زیست نمی رساند و حتی برای استحصال پشم از گوسفند نیاز به ذبح آن نیست.
اما در آران و بیدگل به عنوان شهرستانی که روزگاری خاستگاه فرش دستباف ایرانی بوده است تولید فرش با کاهشی محسوس را شاهد هستیم.
بر اساس آمارهای موجود تولید فرش دستباف در این شهرستان نسبت به دهه 70 از کاهشی حدود 75 درصدی برخوردار بوده است به طویکه تعداد دارهای قالی از 20 هزار دار به حدود پنج هزار دار قالی کاهش یافته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران درگفت وگو با ایرنا اظهار کرد: فرش دستباف آران و بیدگل درعرصه جهانی شهرت ویژه ای دارد و نمایش این فرش ها در نمایشگاه های بین المللی و موزه های دنیا موید ارزش و برند آن است.
حمید کارگر با اشاره به تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر اقتصاد مقاومتی افزود: فرش دستباف از مواد اولیه گرفته تا کلیه طراحی، رنگ و در نهایت تولید آن در همه جغرافیای ایران انجام می گیرد و از این رو نماد عینی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و می توان با تکیه بر آن به رونق اقتصادی در دورترین روستاهای ایران کمک کرد.
وی به رکود فرش دستباف در 10 سال گذشته اشاره کرد و گفت: فرش دستباف بنا به دلایلی از جمله توقف صادرات در پنج سال گذشته به علت وضع تحریم ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش بیمه و هزینه حمل و نقل با نوعی افت همراه بوده است.
کارگر با اشاره به این که دو سوم تولید فرش دستباف ایران نیاز به صادرات دارد افزود: افت صادرات در سال های گذشته فرش دستباف را در معرض آسیب جدی قرار داده و نوعی رکود و در نهایت آسیب جدی برای تولید کننده به همراه دارد.
وی بیان کرد: پرداخت یارانه نقدی مستقیم به قالیبافان باعث از گردونه خارج شدن تعداد زیادی از تولید کنندگان فرش دستباف و باعث افزایش دستمزدها شد و در چنین شرایطی رقیبانی مانند هند و پاکستان فعال شده و با تولید فرش دستباف با قیمت های پایین، بازار جهانی را تصاحب کردند.
رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: تغییر سبک زندگی، ورود فرش های ماشینی، تغییر ذائقه و سبک زندگی در سایر کشورها، استفاده از پارکت و سرامیک به جای فرش، رکود اقتصادی در اروپا و نا آرامی های سیاسی کشورهای عربی نیز پیامدهای مستقیم و غیرمستقیمی بر رکود فرش دستباف گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: راهکارهایی برای خروج از این رکود در دولت تدبیر و امید آغاز شده است و از جمله ایجاد رشته های دانشگاهی و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی فرش و ترغیب نسل جوان برای تحصیل در این رشته، رایزنی با کشورها جهت افزایش صادرات، اتخاذ سیاست های تشویقی مانند تقویت بیمه قالی بافی را شاهد هستیم.
وی با اشاره به این که اعتبارات مصوب برای بیمه کردن تعداد بیشتر قالیبافان جوابگو نیست خاطرنشان کرد: رایزنی ها در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است تا اعتبارات افزایش یافته و نقص های قانون مرتفع شود و با همراهی سازمان تامین اجتماعی بیمه ها تقویت شوند.
مدیر عامل شرکت تعاونی فرش آران و بیدگل نیز با اشاره به رکود بازار فرش دستباف گفت: افزایش نرخ دستمزد و مواد اولیه تولید فرش در سال های گذشته منجر به افزایش قیمت تمام شده فرش و در نتیجه کاهش توان رقابت کشور در عرصه صادرات شده است.
عباس داروغه افزود: بیشتر تولیدات فرش دستباف، صادراتی است اما در شرایط کنونی برای صادرات مشکلاتی داریم که امیدواریم به دنبال برداشته شدن تحریم ها این وضعیت بهبود یابد.
وی یکی از مشکلات صادرات فرش دستباف را رقیبان خارجی چون کشورهای هند، افغانستان و پاکستان خواند و خاطرنشان کرد: این کشورها با قیمت تمام شده پایین تر، بخشی از بازارهای فرش ایرانی را قبضه کرده اند.
داروغه ترویج فرش ماشینی با طرح های به روز، متنوع و با قیمتی بسیار پایین تر از فرش دستباف در داخل را یکی دیگر از عامل های رکود فرش دستباف عنوان کرد و افزود: متاسفانه اقبال به فرش دستباف بر اثر این عوامل کم شده و امروز بسیاری از بافندگان غیرفعال شده اند.
داروغه یکی از راه های اصلاح وضعیت حاکم بر فرش دستباف و بازگشت رونق به تولید آن را کمک به این صنعت از طریق اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بلند مدت بیان کرد و افزود: با برداشته شدن تحریم ها می توان بازارهای هدف صادراتی گذشته به ویژه آمریکا را دوباره به دست آورد تا فرش ایرانی باردیگر جایگاه خود را پیدا کند.
کارشناس فرش دستباف نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که فرش دستباف به نوعی از طرف مردم و مسئولان مورد بی مهری قرار گرفته است ، افزود: جنبه هنری فرش باید مورد توجه باشد و جوانان و قشر تحصیل کرده نیز با وجود سایر شغل های بیمه ای با درآمد بالاتر رغبتی برای ورود به بازار فرش دستباف ندارند.
حمید سکوت با تاکید بر این که سیاست های تشویقی دولت جواب نمی دهد افزود: سیاست های دولت در زمینه فرش دستباف باید متمرکز باشد و نباید هر از گاهی تغییر کرده و فرش دستباف در زمره صنایع دستی محسوب شود.
وی بیان کرد: ارائه تسهیلات و آموزش و حمایت از رشته های دانشگاهی فرش باید در اولویت اقدام های دولت قرار گیرد و با ارائه سیاست های تشویقی شاهد رونق تولید باشیم.
وی با اشاره به افت شدید قیمت ها و درآمدها در بازار فرش دستباف گفت: زمانی یک بافنده فرش دستباف با فروش یک فرش خود یک زمین ،مسکن یا جهیزیه کامل می خرید ولی با کاهش درآمدها و رکود شاهد هستیم که بافنده فرش دستباف با فروش یک فرش حتی یک یخچال نیز نمی تواند خریداری کند که می توان تفاوت فاحش را دید.
با توجه به کاهش 75 درصدی بافندگان فرش دستباف در آران و بیدگل دولت باید با ارائه سیاست های تشویقی و حمایتی این صنعت قدیمی و با ارزش را دوباره رونق بخشد تا این صنعت که بیشتر موجب اشتغال زنان و اقشار ضعیف جامعه است، موجب شکوفایی اقتصادی شود.
ارائه تسهیلات به بافندگان، ایجاد و حمایت از رشته های دانشگاهی فرش، تقویت آموزش، شناسنامه دار کردن فرش و هم چنین اضافه کردن فرش دستباف در زمره صنایع دستی می تواند از جمله عامل هایی باشد که باعث تشویق و در نتیجه رونق بازار فرش دستباف شود.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب