آشنایی با عیوب شمشیری شدن فرش دستباف

از عیوب مربوط به ابعاد عرضی قالی و مترادف با سرکجی است که، یا در ابتدا و یا در انتهای بافت فرش رخ می دهد و باعث سرکجی یا موج دار شدن آن می شود. وجه تسمیه آن بدین دلیل است که در برخی موارد لبه‌های عرضی فرش در بالا و یا پایین قوس و یا انحنایی پیدا کرده و به تیغه شمشیر تشابه دارد. در صورت بروز چنین حالتی، در اصطلاح گفته می‌شود فرش شمشیری شده است. در صورت بروز چنین آسیبی، رج‌های فرش در ناحیه‌ای مشخص و گاه در تمام فرش در یک سطح قرار نداشته و دارای انحنا می‌باشد. به عبارت دیگر رجشمار‌ها از پشت فرش حالت طبیعی و خطی ندارد. این عیب عموماً در فرش‌هایی که فاقد زیرسازی مناسب در بخش گلیم بافت و یا فاقد چوب مهار باشد، دیده می‌شود.
فرش شمشیری
این عیب از روی فرش در حال بافت قابل تشخیص نیست و فقط با بریدن و از دار پایین آمدن فرش قابل تشخیص است. برای مثال ممکن است فرشی بر روی کار به دلیل کشش چله ها شمشیری به نظر رسد ولی بعد از بریدن قالی و برداشتن فشار چله ها به حالت عادی برگردد.
همچنین احتمال رخ دادن این عیب در قالی های ترکی باف بیش از فارسی باف است.

دلایل ایجاد این آسیب:

چله کشی شل و نامناسب
عدم زیر سازی مناسب توسط چله کش
نامناسب بودن و منحنی بودن دستگاه بافت قالی
ایراد در طراحی نقشه
استفاده از تار و پود نامناسب

برای پیشگیری از بروز چنین آسیبی باید اقداماتی پیش از بافت فرش انجام داد. حتما باید پیش از آغاز به بافت فرش، تراکم چله‎ها در تمامی طول سردار و زیردار بررسی شود، به نحوی که از یکنواختی و پراکندگی یکسان برخوردار بوده و با رجشمار مورد نظر متناسب و یکسان باشد. همچنین از تسمه‌های چرمی و یا پلاستیکی، برای مهار چله‌های می‌توان استفاده کرد. نیاز به توضیحی است که در صورتی که عرض فرش زیاد باشد، باید دقت شود که تسمه در محل خود کاملا ثابت باشد. برای ایجاد ثبات در تسمه‌ها، میخ‌های کوچکی را در فواصلی منظم زیر تسمه کوبیده می‌شود. علاوه بر موارد مذکور، تعداد رج‌هایی که به گلیم بافت اختصاص دارند، باید متناسب با عرض فرش، به صورت راست، صاف و بدون کجی بافته شود. بدین دلیل پیش از شروع گلیم بافی باید از بافت‌های استوار زنجیره و ملیله استفاده کرد تا پایداری بخش گلیم بافت افزایش یابد.

ادامه مطلب

فرش دستباف در دکوراسیون

فرش در دکوراسیون


فرش در دکوراسیون

با توجه به اینکه فرش ایران در هر قسمتی از منزل و یا دفتر کار،مایه گرمی و شکوه است و بیشترین جلوه را به این مکان ها و مبلمان موجود در آنها می دهد. اما رعایت برخی از اصول اساسی در رابطه انتخاب فرش و دکوراسیون علاوه بر آنکه نشانگر ذوق و سلیقه ی خریدار است در دوام و پاکیزگی و نمای هر چه بیشتر فرش نیز تاثیر انکار ناپذیری دارد.در این ارتباط باید عوامل رنگ،بافت و طرح فرش را مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال فرش های کم دوام،ظریف،ابریشمی و قدیمی و عتیقه و یا زمینه روشن را نباید در اتاق نشیمن،نهار خوری و اتاق کودکان قرار داد.مکان های مناسب برای اینگونه فرش ها به طور معمول اتاق های پذیرایی،خواب،کتابخانه و سرانجام مکان های کم رفت و آمد است.فرش اتاق نهارخوری باید به اندازه ای باشد که پایه های صندلی مستقر در اطراف میز نهار خوری به تمامی روی آن قرار گیرد.به عبارت دیگر ابعاد فرش باید از هر طرف حداقل 60 تا 70 سانتی متر بزرگ تر از میز نهار خوری باشد.
در سالن های پذیرایی فرش مقابل مبل ها و کاناپه ها را به اندازه ای انتخاب می کنند که ضمن پوشش مساحت مورد نظر مقداری از سطح آن نیز زیر پایه های مبل و کاناپه قرار گیرد.نکته دیگر این است که هیچ گاه مساحت مقابل کاناپه و مبل را با یک جفت قالیپه مفروش ننمائید چون که از نقطه نظر زیبایی تاثیر نامطلوب و نا خوشایندی دارد.
به جای مفروش نمودن اتاق خواب با یک تخته فرش بزرگ که به اجبار قسمت هایی از آن به زیر تختواب می رود بپوشانیم،توصیه می شود از چند تخته قالیچه کوچک و پاتختی ترجیحا با رنگهای روشن استفاده شود.
عامل طرح در انتخاب فرش برای مکان مورد نظر نیز از اهمیت ویژ های برخوردار است به عنوان چند اصل می توان گفت که در منازل و محل هایی که با مبلمان استیل تزئین شده باشند طرح های گلدار و همچنین فرش هایی با طرح های هندسی و شاخه شکسته جلوه و زیبایی بیشتری دارند.
فرش های ترنج دار در سالن های پذیرایی و در محل هایی که نقش ترنج آن در معرض دید کامل باشد و قالی های بانقش سرتاسری و یا خشتی در سالن های نهار خوری و پذیرایی و نشیمن و کتاب خانه منظره بهتری دارند.



منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه242

ادامه مطلب