یادنگار طراحان فرش کرمان

یادنگار طراحان فرش کرمان


یادنگار طراحان فرش کرمان



علی صاحب الزمانی و حسن صوتی یکی از طرحهای قدیمی کرمان را معرفی می کنند. تصویر علی صوتی بر دیوار کارگاه دیده می شود.

این تصویر و فضای تاریک کارگاه نمودار کاملی از انحطاط و درماندگی هنری است که روزی مایه فخر و مباهات قالیهای کرمان بود.


منبع عکس:کتاب طراحان بزرگ فرش ایران/مولف: شیرین صوراسرافیل/انتشارات پیکان/چاپ دوم 1381/صفحه 338

ادامه مطلب

رفوگری فرش دستباف از شاغل سنتی چهارمحال

حرفه روفوگری فرش همزمان با قالیبافی به وجودآمده است. وظیفه رفوگر علاوه بر رفع عیوبی مانند چروکیدگی، کجی‌ و پارگی‌، تعمیراتی از قبیل ریشه بافی نیز هست. وقتی که ریشه‌های فرش از بین بروند، با الیاف مشابه ریشه‌های جدید ایجاد می کنند واین کاری ست که رفوگران چهارمحال و بختیاری به خوبی از عهده آن برمی آیند.


عکاس:آمنه طاهرزاده

رفوگری فرش دستباف

رفوگری فرش دستباف

رفوگری فرش دستباف

رفوگری فرش دستباف

رفوگری فرش دستباف

رفوگری فرش دستباف

رفوگری فرش دستباف

ادامه مطلب

تار و پود قالی های آذری

تبریز یکی از مهم‌ترین مراکز بافت قالی در ایران است و قالی‌های بافته شده در آن از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردارند. پیشینه صنعت فرش بافی در تبریز به قبل از دوران صفویه باز می‌گردد. این شهر، در حال حاضر از سوی «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده است.
قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

قالی آذری

ادامه مطلب

تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش

عکاس ایرانی که طی سال های اخیر پروژه عکاسی خود با موضوع فرش ایرانی را دنبال می کند به تازگی این سوژه را در بیابان خشک و خالی مورد عکاسی قرار داده است.
به گزارش کارایان و به نقل از گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جلال سپهر عکاس خودآموخته و شناخته شده‌ی ایرانی در این مجموعه که «منطقه قرمز» نامیده فرش را در فضاهایی خشک و بیابانی با آسمان‌های گرفته به تصویر کشیده است. منتقدان هنری این مجموعه را بازتاب فضای ناآرام خاورمیانه و جنگ‌هایی که در این منطقه به وقوع پیوسته است می‌دانند.
بر این اساس بستر و پس‌زمینه‌ی همه عکس‌ها، بیابان و جاده‌ای است که رو به بی‌نهایت فرش شده و آسمانی ابری و گرفته با حال و هوایی سنگین تاکیدی بر احساس عدم امنیت قلمداد می شود. در فریمی، فرشی، وسط جاده‌ای در بیابان، گسترده شده و گودالی عمیق و بزرگ وسط آن ایجاد شده است. در قابی دیگر با همان پس‌زمینه، سنگی عظیم بر روی فرش افتاده است. در عکسی دیگر طوفانی از شن در راه است تا امنیت متزلزل قاب‌های پیش را از بین ببرد و در جایی دیگر خانواده‌ای چمدان به دست رو به افق در همان فضا، احتمالا در فکر گریز اند. فضایی که در قابی دیگر، هواپیمایی در بالای جاده‌ی فرش پوش بر فراز آن در حال پرواز است. مفاهیمی از مهاجرت، بی‌ثباتی، خطر و نبود امنیت که این روزها در خاورمیانه به چشم می خورد.گفتنی است جلال سپهر در پروژه عکاسی خود فرش ایرانی را در پس زمینه هایی متفاوت از ابنیه تاریخی با معماری سنتی تا فضاهایی از طبیعت جنوب ایران قرار داده و از آن عکاسی کرده است. در زیر نگاهی می اندازیم به مجموعه "منطقه قرمز” و دیگر تجربیات این عکاس خلاق با "فرش ایرانی".


تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش


تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش


تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش


تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش


تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش


تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش


تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش


تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش


تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش


تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش


تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش


خبرنامه کارایان

یادنگار کارایان

ادامه مطلب

تصاویری از بازار فرش تبریز

تصویر تیمچه مظفریه در بازار فرش تبریز را نشان می دهد. معروفترین بخش بازار فرش تبریز تیمچه مظفریه است که از بازارهای قدیمی و شناخته شده فرش در جهان است و از نظر معماری جزو جاذبه های گردشگری ایران محسوب می شود. سالانه افزون بر 300 میلیون دلار فرش تبریز تنها از گمرکات آذربایجان شرقی به خارج از کشور صادر می شود. عکاس ایرنا در یک بازه زمانی شش ساله(1389 تا 1395) تلاش فعالان بازار فرش تبریز برای گذران زندگی را به تصویر کشیده است.


عکس: علی حامد حق دوست

بازار فرش تبریز


بازار فرش تبریز


بازار فرش تبریز


بازار فرش تبریز

ادامه مطلب