هاست


    طرح مینا خانی در قالی بافی ایران

    موضوع : طراحی و رنگ بندی تاریخ ارسال : 19 تیر 1398, 23:43 شکایت
    در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است:

    (صفحه 51)
    طرح مینا خانی

    گفته می شود که وجه تسمیه این طرح به مناسبت مردی تبریزی بنام میناخان بوده که آن را به وجود آورده و متداول ساخته است. به نظر من این توضیح را باید با احتیاط تلقی کرده چه قدمت این طرح از هفتاد و پنجمین سال قرن نهم، یعني هنگامی که طرحهای ایرانی تحت نفوذ طراحان تبریزی قرار گرفت، بیشتر است. من معتقدم که به احتمال قوی منشاء این طرح کردستان باشد، چه غالبا در قالیهای قدیمی ساوجبلاغ و بیجار دیده می شود.
    این طرح با وجود یکنواختی مؤثر است و چون قسمت کوچکی است که تکرار می شود بافتن آن آسان است. به این جهت در اغلب نقاط ایران متداول شده است. قبل از جنگ این تنها طرحی بود که مردم ورامین (ناحیه ای حاصلخیز در جنوب تهران) از آن در قالیبافی استفاده می کردند. مردم این روستا به قدری قالی های مشابه از لحاظ طرح و اندازه بافتند که در فروش آنها دچار اشکال شدند. به این جهت، طرح دیگری اختیار کردند که آن هم بیش از قالی های قبلی برای آنها خوش یمن نبود. طرح مینا خانی یکی از طرحهای نمونه و رسمی است که توسط قاليبافان مشک آباد اراک (به صفحه ۱۵۸مراجعه شود)

    (صفحه 52)
    به کار برده می شود. استادان قالیباف تبریز نیز گاه گاه از آن استفاده می کنند و همچنین هر چند گاه یک بار در قالی های هریس و همدان و چهار محال دیده می شود.


    اطلاعات منبع:
    کتاب قالی ایران
    مولف: سسیل ادواردز
    مترجم: مهین دخت صبا
    ناشر: فرهنگسرا
    چاپ دوم: 1370
    صفحات نقل شده: 51 تا 52


    قالی میناخانی

    طرح لچک ترنج در قالی ایران

    در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است: (صفحه 47) لچک ترنجی طرح لچک ترنجی با همه زیبایی و ظرافت آن یک طرح کاملا ایرانی به شمار می رود. نخستین بار در قرن پانزدهم به عنوان طرحی برای جلدهای برجسته چرمی (تصاویر ۲۳...

    طرح بته ای در قالی ایران

    در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است: (صفحه 46) طرح کاج و انواع مختلف آن مدت چندین سال است که اصل و منشاء طرح ایرانی کاج مورد بحث و گفتگوی دوستداران قالی ایران است. آن را به آتش مقدس زرتشت، به کاج، به نخل، به...

    سبک های دوگانه طرح قالی ایران

    در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است: (صفحه 43) سبکهای دوگانه طرح قالی ایران طرح قالی ایران به طور طبیعی به دو نوع با دو سبک کاملا متفاوت که به آسانی قابل تمیز و تشخیص است تقسیم می شود (۱) طرحهایی که از خطوط...

    طرح بندی ورامین یا میناخانی در فرش

    بندی ورامین یا میناخانی نویسنده:سعید یزدی زاده راوری یکی از مشهور ترین و محبوب ترین طرح های بندی طرح ورامین یا مینا خانی است .در این نقش تکرار نقشی کوچک و مربع مانند زمینه متن فرش را پر می کند.که بندها وگل های پیوند دهنده واگیره...

    نقش بندی در فرش

    نقش بندی در فرش نقش بندی : یکی از سبک ها ونقش های فرش ایرانی نقش بندی است که گاه با نام واگیره ای نیز خوانده می شود.در تعریف بند در فرشنامه ایران آمده است که"نگاره ای همچون حلقه رابط و پیوند که میان دو نقش و بیشتر اسلیمی به نظر...

    ارسال نظر
    برای ارسال دیدگاه خود ، فرم زیر را تکمیل نمایید.

    کد امنیتی :
    عکس خوانده نمی شود


بهترین برند فرش ایرانی کدام است؟

هاست
هاست
هاست
هاست
درباره ما

کارایان نامی است که در ایران باستان به فرش‌های ایرانی اطلاق می شد. کارایان واژه ای است باستانی که واژه “کالین” ریشه اصلی کلمه ” قالی” از آن گرفته شده است. کارایان به معنای کاشتن است وایرانیان باستان بستن گره در میان تار وپود فرش را هم ردیف با کاشتن بذر و نهال می‌دانستند.
تگ ها


<    «  مرداد 1398  »    >
شیدسچپج
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
© Copyiright 2019 - پژوهشکده فرش کارایان.

آمارگیر وبلاگ