قالیبافان آران و بیدگل چشم انتظار باز شدن گره مشکلات

قالیبافان آران و بیدگل چشم انتظار باز شدن گره مشکلات
شهرستان آران و بیدگل از گذشته های دور تاکنون خاستگاه تولید فرش دستباف اصیل ایرانی بوده است و مردمان این دیار با بر پا کردن دارهای قالی، با تلفیق عشق و هنر نقش های زیبایی در گره های قالی بافته و هنر خود را جهانی کرده اند.

قالی آران و بیدگل

فرش دستباف با استفاده از دستگاه ساده ای به نام دار و ابزارهایی از جمله چاقو، شانه و قلاب بافته می شود که می توان آن را از ویژگی های این هنر به حساب آورد.
بی تردید خلق چنین اثرهای با ارزشی با استفاده از ابزار ساده، مواد و رنگ طبیعی نوعی شاهکار است و نمایش این فرش ها در موزه های معتبر جهان این موضوع را ثابت می کند.
به گفته کارشناسان فرش، در حوزه اقتصاد مقاومتی، فرش دستباف می تواند قابل تکیه و نماد صادرات با تکیه بر اقتصاد بومی باشد و علت آن را می توان در تولید با استفاده از مواد اولیه، طراحی و رنگ داخلی که در همه جغرافیای کشور در دسترس است خلاصه کرد.
همچنین جهانیان فرش دستباف را به عنوان عنصری کمک کننده به محیط زیست معرفی می کنند و این به دلیل استفاده از الیاف طبیعی است که هیچ ضرری به محیط زیست نمی رساند و حتی برای استحصال پشم از گوسفند نیاز به ذبح آن نیست.
اما در آران و بیدگل به عنوان شهرستانی که روزگاری خاستگاه فرش دستباف ایرانی بوده است تولید فرش با کاهشی محسوس را شاهد هستیم.
بر اساس آمارهای موجود تولید فرش دستباف در این شهرستان نسبت به دهه 70 از کاهشی حدود 75 درصدی برخوردار بوده است به طویکه تعداد دارهای قالی از 20 هزار دار به حدود پنج هزار دار قالی کاهش یافته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران درگفت وگو با ایرنا اظهار کرد: فرش دستباف آران و بیدگل درعرصه جهانی شهرت ویژه ای دارد و نمایش این فرش ها در نمایشگاه های بین المللی و موزه های دنیا موید ارزش و برند آن است.
حمید کارگر با اشاره به تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر اقتصاد مقاومتی افزود: فرش دستباف از مواد اولیه گرفته تا کلیه طراحی، رنگ و در نهایت تولید آن در همه جغرافیای ایران انجام می گیرد و از این رو نماد عینی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و می توان با تکیه بر آن به رونق اقتصادی در دورترین روستاهای ایران کمک کرد.
وی به رکود فرش دستباف در 10 سال گذشته اشاره کرد و گفت: فرش دستباف بنا به دلایلی از جمله توقف صادرات در پنج سال گذشته به علت وضع تحریم ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش بیمه و هزینه حمل و نقل با نوعی افت همراه بوده است.
کارگر با اشاره به این که دو سوم تولید فرش دستباف ایران نیاز به صادرات دارد افزود: افت صادرات در سال های گذشته فرش دستباف را در معرض آسیب جدی قرار داده و نوعی رکود و در نهایت آسیب جدی برای تولید کننده به همراه دارد.
وی بیان کرد: پرداخت یارانه نقدی مستقیم به قالیبافان باعث از گردونه خارج شدن تعداد زیادی از تولید کنندگان فرش دستباف و باعث افزایش دستمزدها شد و در چنین شرایطی رقیبانی مانند هند و پاکستان فعال شده و با تولید فرش دستباف با قیمت های پایین، بازار جهانی را تصاحب کردند.
رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: تغییر سبک زندگی، ورود فرش های ماشینی، تغییر ذائقه و سبک زندگی در سایر کشورها، استفاده از پارکت و سرامیک به جای فرش، رکود اقتصادی در اروپا و نا آرامی های سیاسی کشورهای عربی نیز پیامدهای مستقیم و غیرمستقیمی بر رکود فرش دستباف گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: راهکارهایی برای خروج از این رکود در دولت تدبیر و امید آغاز شده است و از جمله ایجاد رشته های دانشگاهی و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی فرش و ترغیب نسل جوان برای تحصیل در این رشته، رایزنی با کشورها جهت افزایش صادرات، اتخاذ سیاست های تشویقی مانند تقویت بیمه قالی بافی را شاهد هستیم.
وی با اشاره به این که اعتبارات مصوب برای بیمه کردن تعداد بیشتر قالیبافان جوابگو نیست خاطرنشان کرد: رایزنی ها در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است تا اعتبارات افزایش یافته و نقص های قانون مرتفع شود و با همراهی سازمان تامین اجتماعی بیمه ها تقویت شوند.
مدیر عامل شرکت تعاونی فرش آران و بیدگل نیز با اشاره به رکود بازار فرش دستباف گفت: افزایش نرخ دستمزد و مواد اولیه تولید فرش در سال های گذشته منجر به افزایش قیمت تمام شده فرش و در نتیجه کاهش توان رقابت کشور در عرصه صادرات شده است.
عباس داروغه افزود: بیشتر تولیدات فرش دستباف، صادراتی است اما در شرایط کنونی برای صادرات مشکلاتی داریم که امیدواریم به دنبال برداشته شدن تحریم ها این وضعیت بهبود یابد.
وی یکی از مشکلات صادرات فرش دستباف را رقیبان خارجی چون کشورهای هند، افغانستان و پاکستان خواند و خاطرنشان کرد: این کشورها با قیمت تمام شده پایین تر، بخشی از بازارهای فرش ایرانی را قبضه کرده اند.
داروغه ترویج فرش ماشینی با طرح های به روز، متنوع و با قیمتی بسیار پایین تر از فرش دستباف در داخل را یکی دیگر از عامل های رکود فرش دستباف عنوان کرد و افزود: متاسفانه اقبال به فرش دستباف بر اثر این عوامل کم شده و امروز بسیاری از بافندگان غیرفعال شده اند.
داروغه یکی از راه های اصلاح وضعیت حاکم بر فرش دستباف و بازگشت رونق به تولید آن را کمک به این صنعت از طریق اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بلند مدت بیان کرد و افزود: با برداشته شدن تحریم ها می توان بازارهای هدف صادراتی گذشته به ویژه آمریکا را دوباره به دست آورد تا فرش ایرانی باردیگر جایگاه خود را پیدا کند.
کارشناس فرش دستباف نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که فرش دستباف به نوعی از طرف مردم و مسئولان مورد بی مهری قرار گرفته است ، افزود: جنبه هنری فرش باید مورد توجه باشد و جوانان و قشر تحصیل کرده نیز با وجود سایر شغل های بیمه ای با درآمد بالاتر رغبتی برای ورود به بازار فرش دستباف ندارند.
حمید سکوت با تاکید بر این که سیاست های تشویقی دولت جواب نمی دهد افزود: سیاست های دولت در زمینه فرش دستباف باید متمرکز باشد و نباید هر از گاهی تغییر کرده و فرش دستباف در زمره صنایع دستی محسوب شود.
وی بیان کرد: ارائه تسهیلات و آموزش و حمایت از رشته های دانشگاهی فرش باید در اولویت اقدام های دولت قرار گیرد و با ارائه سیاست های تشویقی شاهد رونق تولید باشیم.
وی با اشاره به افت شدید قیمت ها و درآمدها در بازار فرش دستباف گفت: زمانی یک بافنده فرش دستباف با فروش یک فرش خود یک زمین ،مسکن یا جهیزیه کامل می خرید ولی با کاهش درآمدها و رکود شاهد هستیم که بافنده فرش دستباف با فروش یک فرش حتی یک یخچال نیز نمی تواند خریداری کند که می توان تفاوت فاحش را دید.
با توجه به کاهش 75 درصدی بافندگان فرش دستباف در آران و بیدگل دولت باید با ارائه سیاست های تشویقی و حمایتی این صنعت قدیمی و با ارزش را دوباره رونق بخشد تا این صنعت که بیشتر موجب اشتغال زنان و اقشار ضعیف جامعه است، موجب شکوفایی اقتصادی شود.
ارائه تسهیلات به بافندگان، ایجاد و حمایت از رشته های دانشگاهی فرش، تقویت آموزش، شناسنامه دار کردن فرش و هم چنین اضافه کردن فرش دستباف در زمره صنایع دستی می تواند از جمله عامل هایی باشد که باعث تشویق و در نتیجه رونق بازار فرش دستباف شود.



خبرنامه کارایان

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود