هنر و صنعت قالی بافی در کردستان

قالی استان کردستان

ویژگی های تاریخی و جغرافیایی کردستان

هنر و صنعت قالی بافی در کردستان

به استناد اسناد و مدارک تاریخی و آثار مکشوفه ثابت شده است که کردها مردمانی آریایی نژاداند، که در چندین هزار سال قبل از میلاد به سرزمین هایی که در حال حاضر در آنها سکونت دارند آمده اند و چه بسا طایفه کرد از اختلاط فاتحان ایرانی با ساکنین سابق نواحی کوهستانی به وجود آمده اند. تاریخ کرد پس از اسلام بر اثر تالیفات مورخان اسلامی تا اندازه ای روشن تر شد. شرف الدین بدلیسی اولین کسی است که در دوره صفویه کتابی مشتمل بر شرح حال قوم کرد تالیف کرد. مسلمانان در سال 16 یا 20 هجری قمری استحکامات کردها را تصرف کردند.
استان کردستان در غرب ایران قرار دارد. از شمال به آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب به همدان و کرمانشاه، از مشرق به زنجان و همدان و از غرب به کشور عراق محدود است. مرکز استان کردستان شهر سنندج است و دیگر شهرهای این استان عبارتند از: بیجار، قروه، مریوان، سقز، بانه.

سابقه قالیبافی


از قدمت قالیبافی در استان کردستان اطلاع دقیقی در دست نیست. اما به اعتبار قالي اصيل و عشايري آن مي‌توان قدمت فرش‌بافي در كردستان را در سده‌هاي طولاني دانست. قالی امروز کردستان بیشترین شهرت خود را مدیون بافندگان شهرهای بیجار و سنندج است. قالی هایی که در طی100 سال گذشته به ویژه در اوایل سده چهاردهم هجری شمسی در این مناطق بافته شده از شاهکارهای تاریخ فرشبافی ایران است. بر اساس مطالعات انجام شده مراكز شمالي استان كردستان داراي سوابق طولاني‌تري در قاليبافي هستند كه مضمون برخي از نقوش آنها تاريخي بيش از هزار سال را براي آن رقم مي‌زند.نقوش گلستان یا باغی از همین نقوش هستند. اما نوع قالیچه های عشایری کردهای کردستان نیز دارای ارزشهای خاصی است که متاسفانه تولید آنها در طی دهه های گذشته به شدت کاهش یافته. این قالیچه ها هم توسط کردهای غرب ایران و هم کردهای عراق و ترکیه بافته شده اند. در طی سالهای اخیر ویلیام ایگلتون از جمله کارشناسانی بود که برای اولین بار کتابی در مورد قالیچه ها و برخی دستبافتهای کردی ایران و عراق و ترکیه و حتی قالیچه های کردی قفقاز و سوریه منتشر نمود و به سوابق تاریخی آنها اشاراتی داشته است.

مهمترین مراکز قالیبافی


شهرهای سنندج، بیجارف قروه و بانه از مهمترین مراکز بافندگی استان کردستان هستند. هم چنین قالیچه های عشایری کردستان نیز که هم اکنون توسط عشایر کوچ نشین مناطق سقز، بانه، مریوان، دیوان دره و اورامانات بافته می شوند از مهمترین بافته های اصیل استان کردستان به شمار می روند.

کتاب منبع:پژوهشی در فرش ایران/تورج ژوله/انتشارت یساولی-تهران-1390/صفحه194

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود