ثبت نقش فرش ایران در سازمان جهانی

یکی از صنایع مهمی که باید در بخش صادرات غیرنفتی مورد توجه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است و در همین راستا نقش فرش ۲۹ منطقه ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت شده است.
خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: یکی از صنایع مهمی که باید در بخش صادرات غیرنفتی مورد توجه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است. شاخص توان رقابت صادراتی فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸/۰ است و بیانگر این است که فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹/۰ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش مذکور می‌باشد.

ثبت نقش فرش ایران در سازمان جهانی

بنابراین گزارش، در راستای توجه به این صنعت شاهد رونق صادرات فرش دستباف ایرانی به کشورهای مختلف هستیم و به تازگی آمریکا نیز در این لیست قرار گرفته است. به دنبال تلاش ها برای رونق صادرات و تثبیت جایگاه فرش دستباف ایرانی؛ نقش فرش 29 منطقه ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت شده است.
این گزارش می افزاید: ایرنا در این زمینه به نقل از حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش دستباف نوشته است: "هم اکنون نقش فرش دستبافت 40 منطقه جغرافیایی کشور به عنوان هنر اصیل ایرانی ثبت ملی شد که از این تعداد 29 مورد آن در 2 سال گذشته در سازمان جهانی مالکیت معنوی به ثبت رسیده که از این تعداد 14مورد آن مربوط به سال 1395 است. از مجموع نقش جغرافیایی فرش های ایران که در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت شد، 2 مورد مربوط به خراسان جنوبی است. نقش فرش قهستان شهرستان مرزی درمیان و مود شهرستان مرزی سربیشه از آن جمله است. فرش دستباف ایران عنصر بسیار پررنگ و شاخصی دارد نه فقط در ارز آوری که شاید امروز در مقایسه با سایر اقلام صادراتی عدد بزرگی نباشد اما ویژگی های مهمی در خود نهفته دارد."
یادآور می شود: در 6 ماهه نخست امسال بیش از 2 هزار و 300 تن فرش دستبافت به ارزش افزون بر 134 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 18 درصد و وزن 11 درصد رشد دارد. از این مقدار بیش از هزار تن فرش دستبافت به ارزش حدود 37 میلیون دلار به صورت مستقیم به آمریکا صادر شد.

خبرنامه کارایان

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود