حمایت از صنایع دستی خراسان جنوبی

حمایت از صنایع دستی، محور توسعه خراسان جنوبی است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از بیرجند ؛ریشه اش در روستا است و ماهیتش به مناطق روستایی برمی گردد. صنایع دستی بیش از هرچیز دیگری هنرمردمان روستایی و زحمت کش است هرچند این هنر صنعت امروزه در شهرهای بزرگ نیز بیش از پیش به چشم می خورد.
صنایع دستی در حقیقت نشان دهنده ذوق هنری و استعداد زنان و مردان هنرمند ایرانی است که حاصل سرپنجه های هنرمندانه آنان است.
امروزه با توجه به وجود برخی از مشکلات در استان های گوناگون کشور از جمله خشکسالی و یا آمار بالای بیکاری، می توان از صنایع دستی به عنوان یک صنعت جایگزین که دارای ظرفیت های فراوان است استفاده کرد.
در این میان روستاییان به عنوان مردمانی زحمت کش از استعدادهای فراوانی برخوردارند و آموزش رشته های مختلف به آن ها می تواند باعث تقویت و توسعه صنایع دستی و جایگزینی این صنعت در روستاها شود.

حمایت از صنایع دستی خراسان جنوبی

مهمترین مزیت صنایع دستی پاک بودن این صنعت و انتطباق آن با محیط زیست است. ضمن اینکه سرمایه اندک برای راه اندازی کارگاه صنایع دستی و امکان اشتغال سه تا پنج نفر در هر کارگاه از دیگر مزیت های صنایع دستی به شمار می رود.
این هنر می تواند در استان های کم برخوردار و یا استان هایی که بیشترین جمعیت روستایی نشین را دارند به عنوان یک منبع مهم اشتغال ودرآمد زایی تلقی شود.
به عنوان مثال خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان های شرقی کشور که قسمتی از آن تا جنوب شرق نیز ادامه دارد و دارای سهم عمده ای در روستا نشینی است یکی از استان هایی است که توجه به صنایع دستی در این استان می تواند نقش مهمی در توسعه، اشتغال زایی، کارآفرینی و درآمدزایی مردم سخت کوش این استان داشته باشد.
از 700 رشته صنایع دستی فعال در کشور، 40 رشته در خراسان جنوبی فعال است و از رشته های مزیت دار استان می توان به جاجیم بافی، گلیم بافی، برک بافی، حوله بافی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی وسایر رشته ها اشاره کرد.
در حال حاضر تعداد هنرمندان صنایع دستی این استان به 5 هزار نفر افزایش یافته که می تواند نوید بخش اشتغال زایی و در آمدزایی مناسب برای مردمان این استان باشد.
یکی از مهمترین مشکلات در خراسان جنوبی مشکل خشکسالی است که در همین ارتباط تقویت صنایع دستی و آموزش رشته های مختلف صنایع دستی می تواند نقش مهمی در حل مشکل بیکاری در این استان داشته باشد.

خبرنامه کارایان

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود