ضرورت تقویت هنر صنعت فرش در استان ها

در دیدار رییس مرکز ملی فرش ایران با استاندار قزوین عنوان شد؛ تقویت هنر- صنعت فرش کشوردر نقاط مختلف نیازمند حمایت مسئولان ارشد استانی است.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، حمید کارگر عصر یکشنبه در دیدار با فریدون همتی استاندار قزوین گفت: پس از برجام صادرات فرش ایران به آمریکا که در زمان تحریمها متوقف شده بود، از سرگرفته شده است و نشانه های بهبود و رونق در حوزه های مختلف تولید و تجارت فرش مشهود است هرچند که تنگناها و مشکلات نیز فراوانند.
رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: تحریمها بر تولید و تجارت فرش کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذاربود و در عین حال عوامل دیگری همچون قدرت یافتن کفپوش های جایگزین و تغییر در سلایق مصرف کنندگان نیز بر صدور فرش ایرانی اثر کاهنده داشت.

ضرورت تقویت هنر صنعت فرش در استان ها

وی با اشاره به توانمندی قزوین در تولید فرش اظهارکرد: فرشبافی منحصر به شهر یا منطقه خاصی از ایران نیست اما در برخی نقاط کشور این هنر- صنعت ازشهرت خاصی برخوردار بوده است و برای نمونه فرشبافی در قزوین به ویژه در اوایل قرن حاضر و سالهای حکمرانی پهلوی اول با وجود کارخانه هایی چون اعتماد و سلامت نامدار شده است.
کارگر یکی از مشکلات تولیدکنندگان فرش دستباف را نداشتن مکان مناسب برای عرضه هنر و توانمندی خود و تنوع موجود در دستبافته ها عنوان کرد و با اشاره به برپایی نمایشگاه فرش در سرای تاریخی سعدالسلطنه خواستار دایمی شدن این رخداد با حمایت استانداری شد.

سرای سعدالسلطنه در خدمت فرش خواهد بود
در این دیدار استاندار قزوین گفت: توجه به حوزه فرش می توان در اشتغالزایی و صادرات نقش به سزایی داشته باشد و استانداری به این مهم توجه دارد.
همتی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و افزود: تسهیلات ارائه شده به تولیدکنندگان فرش و پیگیری حل مشکلات آنان توانسته کمک شایانی به این قشر بکند.
استاندار به احیای فرش قزوین اشاره کرد و اذعان داشت: فرش قزوین جز برترین و نفیس ترین فرش های جهان به شمار می رود که احیای این فرش در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه خواستار تقویت هنر- صنعت فرش در قزوین شد و اظهارداشت: یکی از معاونت های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید به شکل ویژه مامور تقویت این بخش بشود.
استاندار قزوین اظهار کرد: برای تقویت صنعت فرش استان باید از توان نیروهای متخصص و مجرب در این حوزه به کار گرفت و از ظرفیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری نیز می توان برای تقویت هنر- صنعت فرش دستباف در استان بهره برد.
همتی، رونق تولید را دغدغه اصلی مدیران استان در راستای اشتغالزایی و تقویت معیشت مردم بر شمرد و در پایان اظهار داشت: برای تحقق اهداف خود در این زمینه از همه ظرفیتها استفاده کرده ایم و رونق صنعت فرش و افزایش اشتغالزایی در این بخش نیز می تواند بخشی از برنامه های دراین زمینه باشد.

صادرات فرش قزوین به سوئیس وکانادا
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز در این دیدارگفت: برای نخستین بار امسال فرش قزوین به کشورهای سوئیس و کانادا صادرشد.
علی اکبرکبیری افزود: درسال جاری 2 تن فرش به ارزش 120 هزار دلار از قزوین به خارج صادرشده است.
وی اظهارکرد: با ارائه تسهیلات بانکی 32 کارگاه فرشبافی در استان قزوین احیا یا راه اندازی شده اند که در مجموع دارای 400 نفر شاغل هستند.
کبیری اظهارکرد: توجه به ارتقای هنر- صنعت فرش استان به لحاظ کمی وکیفی به عنوان یکی از اولویتهای سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین به شمار می رود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین افزود: برنامه هایی را برای تقویت فرش استان در دستورکار داریم و امیدواریم با اجرای آنها افزایش اشتغال این هنر- صنعت وگسترش صادرات این کالا از قزوین به خارج از کشور را شاهد باشیم.

خبرنامه کارایان

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود