تشکیل اتحادیه صادرکنندگان فرش خراسان شمالی

عامل توسعه کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی گفت: اتحادیه صادرکنندگان فرش در این استان 941 هزار نفری تشکیل می شود و در این راستا اقدامات لازم انجام شده است.
حامد چمن رخ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون اتحادیه صادرکنندگان فرش در چهار استان تشکیل شده و ما پیگیر هستیم تا پنجمین آن در خراسان شمالی راه اندازی شود.
وی افزود: این اتحادیه زیر نظر اتاق ایران فعالیت خواهد داشت و اکنون اقدامات اولیه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی انجام شده است.

تشکیل اتحادیه صادرکنندگان فرش خراسان شمالی

چمن رخ گفت: ثبت کنسرسیوم صادراتی فرش خراسان شمالی نیز یکی دیگر از اقدامات در حال پیگیری است.
عامل توسعه کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی در ادامه با گلایه از اینکه مرکز ملی فرش نتوانسته است رضایت فرشی را آن گونه که باید و شاید جلب کند گفت: این مرکز از رسالت و مسئولیت خود فاصله گرفته است.
پیش از این، شرکت سهامی فرش که به عنوان متولی فرش، به تولید و بازار فرش نظارت داشت، توجه زیادی به رونق فرش دستباف داشت، اما از زمان تاسیس مرکز ملی فرش ایران روز به روز شاهد افول فرش دستباف در کشور هستیم.
وی افزود: تاسف بارتر این که شرکت فرش ایران نیز دیگر فعالیتی در شان تاریخچه خود ندارد و اکنون نیز به مالکیت بانک تجارت درآمده است.
چمن رخ خاطرنشان کرد: مرکز ملی فرش که زیر نظر وزارت بازرگانی سابق برای سامان دادن به اوضاع فرش شکل گرفت هنوز نتوانسته است اقدامی که رضایت خاطر فرشی ها و خانواده فرش را جلب کند، انجام دهد و از این حیث کارنامه قابل قبولی ندارد.
وی تصریح کرد: عملکرد مرکز ملی فرش در زمینه حمایت از تولید فرش دستباف قابل دفاع نبوده و نتوانسته رسالت خود در زمینه بازاریابی را خوب انجام دهد، البته در زمینه تحقیق و پژوهش اقدامات خوبی انجام داده اما این آثار تحقیقی و پژوهشی در کتابخانه مرکز آرشیو شده است.
عامل توسعه کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی اظهار کرد: بارها مشاهده شده افرادی که به دنبال منابع تحقیقی و پژوهشی هستند و این منابع را از مرکز ملی فرش جست وجو می کنند، اما به آن دست پیدا نمی کنند، معلوم نیست چرا این اطلاعات و پژوهش ها به اشتراک گذاشته نمی شود؟
وی درباره برنامه های کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی گفت: این کنسرسیوم پیش از این دست یابی به بازارهای آمریکا را هدفگذاری کرده بود زیرا بازارهای آمریکایی یکی از بهترین بازارهای فرش ایران بود اما با اعمال تحریم ها بتدریج از دست رفته است.
چمن رخ افزود: در آن سال ها، کشورهای پاکستان و هند جای ما را در بازار آمریکا گرفتند اما پس از برجام تلاش ما این بود که بتوانیم دوباره این بازار را احیا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن رییس جمهوری جدید آمریکا برنامه ریزی برای دست یابی به بازارهای آن کشور از برنامه خارج شد و اکنون تلاش داریم تا بتوانیم در بازار چین فعالیت کنیم و بیشتر در این بازار حضور داشته باشیم.
چمن رخ افزود: قراراست در فروردین ماه سال آتی تیمی از تجار و فعالان فرش ایران برای حضور در نمایشگاه دموتکس به شانگ های چین اعزام شوند. این حضور می تواند اهداف بسیاری از بازاریابی در کشور چین را محقق سازد.
در استان خراسان شمالی حدود 18 هزار کارگاه قالیبافی با 21 هزار بافنده وجود دارد که سالانه حدود 400 هزار متر مربع فرش در این استان تولید می شود.
طبق گزارش اتحادیه فرشبافان خراسان شمالی این استان حدود 9 درصد از تولید فرش دستباف ایران را به خود اختصاص داده و سالانه 100 هزار متر مربع از فرش این منطقه به خارج از کشور صادر می شود.
خراسان شمالی برای سامان دادن به صنعت فرش دستباف، خوشه صنعتی فرش را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند در این قالب، فرش دستباف استان را با طرح و نام این منطقه به بازارهای داخلی و جهانی عرضه کند. همچنین شهرک فرش نیز با هدف ساماندهی کارگاه های تولید و عرضه فرش در شهرک صنعتی بجنورد، فعال شده است.
به گفته مسئولان مربوطه کمبود نقدینگی، پایین بودن کیفیت تولیدات و متناسب نبودن تولیدات فرش دستباف با سلائق مشتریان و نیز کمبود امکانات زیرساختی از اساسی ترین مشکلات فعالان این صنعت در این استان است.

خبرنامه کارایان

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود