نگاه دموکرات‌ها به فرش ایران خوب بود/ دولت قالیبافان را دریابد

نگاه دموکرات‌ها به فرش ایران خوب بود/ دولت قالیبافان را دریابد

مدیر عامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های فرش دستباف می‌گوید در شش ماهه نخست امسال ۴۲ میلیون دلار به آمریکا صادرات داشتیم، بنابراین به انتخابات آمریکا و تغییر رویکرد سیاست‌گذاری در این کشور خوش‌بین هستم.

نگاه دموکرات‌ها به فرش ایران خوب بود/ دولت قالیبافان را دریابد

به گزارش ایسنا، عبدالله بهرامی با حضور در غرفه ایسنا، در بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اظهار کرد: انتخابات آمریکا در اقتصاد ایران تاثیر چندانی ندارد هرچند که می‌تواند در بحث صادرات و فروش نفت موثر باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از بازارهای جهان از جمله بازار ارز و بورس ایران از انتخابات آمریکا متاثر شده است. البته در دورانی که دموکرات‌ها سرکار بودند بازار فرش دستباف ایران خوب بود و بیشترین ضربه را از جمهوری‌خواهان متحمل شدیم، اما با توجه به صادرات ۴۲ میلیون دلاری ایران به آمریکا در شش ماهه نخست سال به تغییر رویکرد سیاست‌گذاری در ایالات متحده آمریکا خوشبینم و آن را به نفع اقتصاد ایران می‌دانم.

مدیر عامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های فرش دستباف در ادامه بزرگ‌ترین مشکل تعاونی‌های فرش دستباف را عدم پوشش بیمه قالیبافان عنوان کرد و گفت: یکی از مسائلی که به لحاظ انگیزشی و جایگاه اجتماعی برای قالیبافان اهمیت دارد، بیمه تامین اجتماعی است متاسفانه دولت دو سال است که بیمه قالیبافان را قطع کرده و افراد جدیدی را هم پوشش نداده است.

بهرامی از بیمه ۴۶۰ هزار نفر از قالیبافان تا پایان سال ۱۳۹۲ خبر داد و اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ به این طرف پوشش بیمه‌ای جدیدی نداشته‌ایم و بیمه حدود ۶۵ هزار بافنده نیز به بهانه‌های مختلف نظیر بافت کم، تغییر کارگاه و تاخیر در پرداخت سهم بیمه قطع شده است.

مدیر عامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های فرش دستباف از دولت خواست تا گوشه‌چشمی به قالیبافان و تعاونی‌های فرش دستباف داشته باشند و گفت: بیمه قالیبافان سال ۱۳۸۸ مصوب شد و براساس آن مقرر شد تا هفت درصد سهم بیمه را بافنده و ۲۰ درصد را دولت بپردازد. برهمین اساس از مجلس درخواست کردیم ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص دهد که بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان آن محقق نشد.

به گفته وی، سازمان تامین اجتماعی با کمبود بودجه و منابع روبه‌رو است و دولت و مجلس هم بودجه بیشتری برای این امر در نظر نگرفته است، در حالی که آتیه و بیمه برای قالیبافان اهمیت بسیار بالایی دارد.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

معاون وزیر: بازاریابی بزرگترین مساله صنعت فرش کشور است

معاون وزیر: بازاریابی بزرگترین مساله صنعت فرش کشور است

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت، بازاریابی را بزرگترین مساله صنعت فرش کشور دانست و گفت: یکی از مولفه های مهم در افزایش سهم بیشتر در بازارهای جهانی فرش، ارتقای کیفیت و تولید بر اساس ذائقه خریدار است.

بازاریابی بزرگترین مساله صنعت فرش کشور است


به گزارش خبرنگار ایرنا مجتبی خسروتاج روز پنجشنبه در کارگروه توسعه صادرات استان کردستان در سنندج با اشاره به اینکه لازمه این کار شناخت از بازارهای جهانی است، اظهار کرد: در این راستا شرکت های مدیریت صادرات می توانند به خانواده ها سفارش بدهند و آنها بر آن اساس فرش تولید کنند.
وی ادامه داد: برای حضور در بازارهای جهانی باید به قیمت رقابتی و کیفیت رقابتی توجه کنیم و این بدون همکاری کل نظام اقتصادی کشور شامل هر 2 بخش دولتی و خصوصی امکان پذیر نیست.
وی یادآور شد: با تعامل بخش خصوصی و دولتی زمینه های حضور در بازارهای جهانی فراهم می شود.
خسروتاج گفت: نباید چنین تصوری وجود داشته باشد که توسعه صادارات در بخش های مختلف تنها وظیفه دولت است، بلکه هر بخشی باید باتوجه به توان وظرفیت خود در این عرصه نقش آفرینی کند.
وی بیان کرد: نگاه به تولید از گذشته برای تامین نیازهای داخل بوده است و حضور در بازارهای جهانی مدنظر نبوده است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت حمل و نقل عمومی نقش مهمی در توسعه صادرات دارد، گفت: شرکت های حمل و نقل عمومی در دنیا وجود دارد که از هر یک از خودروهای شرکت بهره مناسب را می برند اما در کشور ما خودروها با یک راننده فعالیت می کنند.
خسروتاج ادامه داد: شکی نیست که ناوگان حمل و نقل کشور باید نوسازی شود اما مشکل اصلی حوزه حمل و نقل نبود شرکت های حمل و نقل است.
وی گفت: کاهش سود بانکی و تسهیلات به صورت دستوری و در زمانی که میزان تورم بالاتر است، امکان پذیر نیست.
هم اکنون 90 هزار بافنده فرش در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد حدود 60 هزار نفر آنها فعال هستند.
از این تعداد نیز 14 هزار و 500 نفر در استان بیمه قالیبافی دارند که این مقدار پاسخگوی درخواست قالیبافان نیست.
در حال حاضر سالانه 160 تا 180 هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید می شود.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

سلیقه یابی و سفارش پذیری در تولید فرش باید اجرا شود

سلیقه یابی و سفارش پذیری در تولید فرش باید اجرا شود

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران گفت: تولید فرش در کشور که بر اساس خواسته های فردی و ذهنیت بافنده است باید به سمت سلیقه یابی و سفارش پذیری تغییر کند.

سلیقه یابی و سفارش پذیری در تولید فرش باید اجرا شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم عزیزی شامگاه پنجشنبه در نشست کارگروه صادرات کردستان در سنندج، افزود: این مساله یکی از مشکلات تمامی استان های تولید کننده فرش کشور است.
وی اظهار کرد: تمرکز بر تبلیغ فرش دستباف کشور است و در این راستا رایزنی های خوبی با شرکت های آلمانی انجام شده است.
وی اقدامات تبلیغی و تعامل با دکوراتورهای جهان برای بهره گیری از فرش ایرانی در طراحی داخلی را از دیگر اقداماتی دانست که به منظور بازاریابی فرش انجام شده است.
عزیزی با اشاره به اینکه آمادگی برای آموزش تجار فرش وجود دارد، گفت: سندی باید در استان کردستان تدوین شود تا خواسته ها و اولویت ها مشخص شود.
وی بیان کرد: اعتبارات محدود است و برای اینکه از تخصیص اعتبارات نتیجه بگیریم موارد مهم باید اولویت بندی شوند.
وی اظهار کرد: طرح تحقیقاتی در مورد سلیقه و ترجیح مصرف کنندگان در کشور عراق انجام شد که نتیجه آن در اختیار تولید کنندگان استان کردستان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: فرش به اندازه تنوع طرح و نقوش آن مشکلات و معضلات خود را دارد که به واسطه تحریم ها شدت پیدا کرده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست گفت: کردستان ظرفیت 90 هزار بافنده دارد که از این میزان 60 هزار نفر فعال هستند.
محمد دره وزمی افزود: هزار و 600 تُن پشم در استان تولید اما فرآوری نمی شود و قالیبافان مواد اولیه را از استان های دیگر تامین می کنند.
وی اظهار کرد: سالانه 160 تا 180 هزار متر ظرفیت تولید فرش در استان کردستان وجود دارد که سه مجتمع، 29 کارگاه متمرکز و 91 کارگاه غیرمتمرکز بخشی از این ظرفیت را ایجاد کرده اند.
وی با اشاره به اینکه 45 تا 50 هزار دار قالی در استان وجود دارد، گفت: امسال زنجیره فرش را برای گسترش صادرات آن تعریف کردیم.
دره وزمی ادامه داد: از تولید پشم تا تولید فرش و برنامه ریزی برای صادرات آن در این زنجیره تعریف می شود.
وی با بیان اینکه ضرورت حمایت مالی از تولید کنندگان فرش با شیوه هایی از جمله ایجاد صندوق وجود دارد، افزود: 24 هزار بیمه شده در این حوزه وجود داشت که به 11 هزار نفر کاهش یافته است.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب