تولید ماهانه ۱۳۰۰ مترمربع فرش دستباف در گنبدکاووس

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس گفت که هنرمندان صنایع دستی بویژه قالیبافان این شهرستان ماهانه هزار و ۳۰۰ مترمربع فرش دستباف ترکمن تولید و روانه بازار می‌کنند.
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از ایرنا، خلیل رجبلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هم اکنون در شهرستان گنبدکاووس سه هزار و ۸۳ هنرمند و بافنده فرش ترکمن شناسایی شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ نفر آنها با حمایت دولت بیمه تامین اجتماعی هستند.
وی با بیان اینکه بیشتر بافندگان فرش ترکمن در محل زندگی خود فعالیت دارند، اضافه کرد: حجم تولید قالی و فرش ترکمن توسط هنرمندان گنبدی که بیشتر برای مصارف خودشان است، مشخص نیست اما این هنرمندان به‌طور میانگین ماهانه مقدار فرش یادشده روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند.
رجبلی اضافه کرد: برآوردها نشان می‌دهد هنرمندان حوزه فرش دستباف ترکمن در گنبدکاووس حداقل ۲ تا سه برابر میزان عرضه فرش به بازارهای داخلی و خارجی، برای مصارف زندگی خود تولید می‌کنند.
رییس صعنت، معدن و تجارت گنبدکاووس از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به بافندگان فرش و قالی ترکمن خبر داد و گفت: سقف این تسهیلات که با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال است.
وی ادامه داد: تاکنون ۴۰ نفر از بافندگان فرش ترکمن در گنبدکاووس برای دریافت تسهیلات مراجعه کردند که پرونده ۲۰ نفر آنها به بانک ارسال و ۲۰ نفر دیگر به زودی ارسال می‌شود.
به گزارش ایرنا، استان گلستان بویژه گنبدکاووس از دیرباز مهد تولید صنایع دستی از جمله فرش دستباف ترکمن بوده که نقوش این فرش اصیل ذهنی یا حفظی بافت است و زنان ترکمن در تولید این دستبافت، آرمان‌ها و اندیشه‌هایشان را با رنگ‌های دلخواه بر روی تار قالی گره می‌زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش روی بینندگان قرار دهند.
به گفته کارشناسان، بر روی فرش دستباف ترکمن بیش از ‎ ۸۱۱طرح و نماد بافته می‌شود، طرح‌هایی که ترکمن‌ها در بافت فرش به کار می‌برند، بیشتر شکسته و هندسی و شبیه طرح‌های بخارایی می‌باشد که به آن "آخال" می‌گویند، زمینه این نوع قالی‌ها مزین به کتیبه‌ها و یا قاب‌های لوزی شکل است که به کمک خطوط متقاطع به هم ارتباط یافته‌اند.
مهمترین نقوش و گل‌هایی که در بافته‌های ترکمن مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبارت از "ماری گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تکه گل، انسی، قزل ایاق، تونیک گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساری گل، دالی و بشیر" است.
فرش‌های ترکمن در اندازه‌های بین یک تا ۱۲ متر مربع و در رنگ‌های قرمز لاکی، آبی سرمه‌ای، سبز پررنگ، سفید و بژ بافته می‌شود و رنگ‌هایی که اینک به فرش دستباف ترکمن اضافه شده شامل طوسی، دارچینی، عبایی، قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره، طلایی، نخودی و آبی آسمانی است.


خبرنامه کار ایان
Tags
File engine/modules/userbox.php not found.

ارسال نظر

  • عکس خوانده نمی شود
    • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
      heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
      winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
      worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
      expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
      disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
      joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
      sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
      neutral_faceno_mouthinnocent

نظرات دیگران

در حال حاضر نظری ارسال نشده است ، اولین نفر باشید !