هاست


    طرح بیدمجنون در قالیبافی ایران

    موضوع : طراحی و رنگ بندی تاریخ ارسال : 22 تیر 1398, 00:22 شکایت
    طرح بیدمجنون از طرح های قدیمی فرش دستباف ایران است که در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است:

    (صفحه 58)
    طرح بید مجنون

    طرح بید مجنون (تصوير ۳۲) یکی مشهورترین و جالب توجه ترین طرحهای قدیمی ایران است، در ترکیب بید مجنون و سرو و درخت تبریزی و درختان میوه کیفیتی موجود است و چنان جالب توجه و دارای خصوصیات و ویژگی هایی است که در کلیه کشورهای تهیه کننده قالی از آن تقلید شده است. اصل و منشاء آن معلوم نیست، ولی مثل طرح میناخانی احتمال دارد کردستان باشد، چه نمونه های قدیمی آن که در اختیار ماست در بیجار تهیه شده است.
    این موضوع که این طرح کاملا با خطوط شکسته بافنه می شود می رساند که اصل و منشاء آن روستاهای ایران بوده است. نسخه اصلی آن مثل طرحهای قالیهای مشهور صفويه توسط استاد طراح بر روي تخته مخصوص طراحی تهیه نگردیده است. بدون شک هنگامی که زن خانه دار روستایی با چهره گندمگون مشتاقانه پشت دار قالی می نشسته و ضمن بافتن درختان بید مجنون و سرو و تبریزی باغ خود را از نظر می گذرانده، طرح آنها را بر روی قالی خود پدید آورده است. این طرح سابق در نواحی شمال غربی ایران و در روستاهای بیجار و همدان و اراک و ملایر رواج داشت. ولی اکنون کمتر متداول است. لکن تبریزی ها، آن تقلید کنندگان بزرگ، هنوز این طرح را می بافند. این طرح در حال حاضر در قالیهای بافت اراک به ندرت دیده می شود
    طرحهایی که با خطوط شکسته بافته می شود برای قالیهای مرغوب مناسب نیست، زیرا قالی ای که این گونه بافته شود خیلی سخت و خشک از کار در می آید، به این جهت طرح بیدمجنون در کرمان و اصفهان و کاشان و قم و حتی در مشهد ناشناخته است. در مقابل، این طرح برای قالیهای نوع متوسط و درشت بافت بسیار مناسب است. به این جهت هنگامی که قالی اوشاک (ترکیه) معمول و مرسوم بود هزاران تخته قالی با این طرح در این ناحیه تهیه گردید.


    اطلاعات منبع:
    کتاب قالی ایران
    مولف: سسیل ادواردز
    مترجم: مهین دخت صبا
    ناشر: فرهنگسرا
    چاپ دوم: 1370
    صفحه نقل شده: 58



    قالی بیدمجنون

    طرح مینا خانی در قالی بافی ایران

    در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است: (صفحه 51) طرح مینا خانی گفته می شود که وجه تسمیه این طرح به مناسبت مردی تبریزی بنام میناخان بوده که آن را به وجود آورده و متداول ساخته است. به نظر من این توضیح را باید با...

    طرح بته ای در قالی ایران

    در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است: (صفحه 46) طرح کاج و انواع مختلف آن مدت چندین سال است که اصل و منشاء طرح ایرانی کاج مورد بحث و گفتگوی دوستداران قالی ایران است. آن را به آتش مقدس زرتشت، به کاج، به نخل، به...

    طرح هراتی در قالیبافی ایران

    در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است: (صفحه 45) طرح هراتی مشهورترین و متداولترین این طرحها طرح هراتی است (که به آن طرح ماهی نیز می گویند). شهرت این طرح کاملا به جا است، چه وقتی آن را با پشم مرغوب بر روی متن...

    طرح بید مجنون در فرش

    بید مجنون [bid-e majnun] طرحی با بهره گیری از نگارههای نقشه « درختی جنگلی»، ترکیبی از نگارهای بید مجنون، سرو، تبریزی و درختهای میوه که در آن، درختهای پر از شکوفه و میوه، به صورت شکسته نقش شده است و متن را می پوشاند. این طرح زمانی...

    طرح بندی ورامین یا میناخانی در فرش

    بندی ورامین یا میناخانی نویسنده:سعید یزدی زاده راوری یکی از مشهور ترین و محبوب ترین طرح های بندی طرح ورامین یا مینا خانی است .در این نقش تکرار نقشی کوچک و مربع مانند زمینه متن فرش را پر می کند.که بندها وگل های پیوند دهنده واگیره...

    ارسال نظر
    برای ارسال دیدگاه خود ، فرم زیر را تکمیل نمایید.

    کد امنیتی :
    عکس خوانده نمی شود


بهترین برند فرش ایرانی کدام است؟

هاست
هاست
هاست
هاست
درباره ما

کارایان نامی است که در ایران باستان به فرش‌های ایرانی اطلاق می شد. کارایان واژه ای است باستانی که واژه “کالین” ریشه اصلی کلمه ” قالی” از آن گرفته شده است. کارایان به معنای کاشتن است وایرانیان باستان بستن گره در میان تار وپود فرش را هم ردیف با کاشتن بذر و نهال می‌دانستند.
تگ ها


<    «  مرداد 1398  »    >
شیدسچپج
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
© Copyiright 2019 - پژوهشکده فرش کارایان.

آمارگیر وبلاگ