بافندگان فرش با نبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند

بافندگان فرش با نبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین به فقدان بازار مواد اولیه فرش دستباف در این استان گفت: در استان قزوین بازار مواد اولیه فرش دستباف وجود ندارد.

فرش قزوین


به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی‌اکبر کبیری در جلسه کارگروه امور اقتصادی استان قزوین که ظهر امروز در سالن معاونت اقتصادی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر 19 واحد کارگاهی متمرکز و 16 واحد کارگاهی غیرمتمرکز فرش‌بافی در این استان فعال است و رویکرد این بود که تشکل‌های این حوزه را به صورت کارگاهی با همکاری اداره کار و تأمین اجتماعی پشتیبانی و ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به ساماندهی 35 کارگاه فرش‌بافی در استان قزوین افزود: با توجه به داده‌هایی که در این طرح داشتیم، اثربخشی به مراتب از سایر موارد بود و در حال حاضر هم 12 واحد متمرکز و غیرمتمرکز فرش‌بافی این استان برای دریافت تسهیلات 100 میلیون تومانی به بانک‌ها معرفی شده‌ است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اضافه کرد: کارگروه فرش با محوریت این سازمان شکل گرفته و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین به عنوان دبیرخانه کارگروه فعالیت می‌کند.

کبیری با اشاره به مشکلات بیمه‌ای فرش‌بافان استان قزوین ادامه داد: با توجه به قانون تأمین اجتماعی از سال 93 به بعد هیچ یک از بافندگان فرش این استان بیمه نشده‌اند که این امر موجب نگرانی بافنده‌ها هم شده است.

این مسؤول عنوان کرد: همچنین در سال‌های اخیر به دلیل سخت‌گیری‌های سازمان تأمین اجتماعی بیمه برخی از بافندگان که حتی سابقه بیمه‌ای خوبی هم داشتند، قطع شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به آمار بافندگان این استان تصریح کرد: 7 هزار و 246 بافنده فرش در استان قزوین فعالیت می‌کنند که حدود 2 هزار و 96 نفر از آنان در مناطق روستایی ساکن بوده و در مجموع 2 هزار و 633 نفر هم زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.

کبیری گفت: از مجموع بافندگان فرش استان قزوین 90 درصد خانم‌ها هستند و بر اساس آمارها هر بافنده فرش به طور میانگین سالانه 10 میلیون تومان درآمد دارد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای بافندگان فرش استان قزوین بیان کرد: 4 دوره آموزشی برای بافندگان فرش این استان پیش‌بینی شده و 160 میلیون ریال اعتبار هم برای این دوره‌ها در نظر گرفته شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین خاطرنشان کرد: عضوگیری و کارآمدی خانه فرش این استان یکی از اقداماتی است که در دستور کار داریم و در حال حاضر هم این تشکل 400 عضو دارد که هفته آینده انتخابات هیأت‌مدیره آن برگزار می‌شود.

کبیری با اشاره به فقدان بازار مواد اولیه فرش دستباف در استان قزوین یادآور شد: با توجه به اینکه در این استان بازار مواد اولیه فرش دستباف نداریم، بافندگان باید مواد اولیه را از استان‌های دیگر تأمین کنند که این امر مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرده است بنابراین تأسیس تعاونی برای تهیه و توزیع مواد اولیه فرش دستباف در استان قزوین ضرورت دارد.



خبرنامه کارایان
Tags
File engine/modules/userbox.php not found.

ارسال نظر

  • عکس خوانده نمی شود
    • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
      heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
      winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
      worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
      expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
      disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
      joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
      sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
      neutral_faceno_mouthinnocent

نظرات دیگران

در حال حاضر نظری ارسال نشده است ، اولین نفر باشید !