قدمت فرش سیستان و بافته های سکایی باستان

آثار و بافته های بدست آمده از شهر سوخته سیستان با تمدن پنج هزار ساله خود بهترین دلیل بر قدمت بافت فرش در این منطقه است.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، سارینا جهانتیغ عامل توسعه خوشه فرش دستباف سیستان گفت:قدمت سنت بافندگی سیستانیان به بافته های سکایی جهان باستان می پیوندد.
با آمدن سکاها به سیستان تحول بزرگی در این منطقه صورت گرفت و بافته های این منطقه تحت تاثیر هنر سکاها قرار گرفت.

قدمت فرش سیستان و بافته های سکایی باستان

وی اضافه کرد: متن قالی اصیل سیستان بر خلاف سایر نقوش فرش های ایرانی با همان نقوش پر شده که در حاشیه وجود دارد. نقوش تماما ذهنی است ، از شاخصه های فرش سیستان بافت گلیمک پهن در دو سر قالی است مه موجب اسحکام قالی می شود.
عامل توسعه خوشه فرش سیستان بیان کرد: قالی های سیستان با زمینه های آبی ، سرمه ای و فیروزه ای یادگار سنت سکایی است. از رنگ های دیگری که در فرش سیستان رویت می شود رنگ سرخ و رنگ های روشن مانند سفید و زرد درخشان است که در قالی های بسیاری از نواحی دیگر ایران نیز رایج است.
وی ادامه داد: قالی سیستان از موی بز و پشم با کیفیت دام های منطقه بافته می شود، بافندگان فرش در سیستان اکثرا زنان و دختران هستند که بعد از کار در بخش کشاورزی به عنوان کمک خرج خانواده به این کار مشغول اند.
سرپرست غرفه فرش سیستان در نمایشگاه صنایع دستی ایل آفرید گفت: خوشه فرش سیستان شامل کلیه تولید کننگان فرش دستباف در استان ، تامین کنندگان مواد اولیه، فروشندگان ، واردکنندگان و صادر کنندگان ، طراحان ، رنگرزها ، قالیشویان ، رفوگران کلیه ارگانهای ارائه دهنده خدمات کسب و کار و سازمان های دولتی مرتبط و کلیه ذینفعان این حوزه است.
جهانتیغ افزود: میزان تولید فرش در استان با توجه به اینکه فرش بافی در استان بیشتر در سیستان متمرکز است و اکثر کارگاههای تولیدی و شرکت های فرش دستباف و کارگاههای قالی بافی خانگی در این منطقه است، به طور میانگین سالیانه حدود سه الی چهار هزار متر مربع فرش دستباف تولید و عرضه می شود.
وی اظهار کرد:از نقوش اصیل قالی سیستان می توان فتح الهی ، مددخانی، هراتی، گلدانی یا گنبدی، قندانی(گل قندانی) ، اساطیری، درختی، قابی، گل پنجه ای، جانمازی و سه ترنج نام برد.
وی در خصوص شاخصه های فرش سیستان اذعان کرد: آثار و یافته های شهر سوخته خود بهترین دلیل بر قدمت بافت فرش در این منطقه است و دلیل بافت بدون عیب و نقص آن است، نقوش اساطیری و رنگ های چشم نواز سورمه ای، آبی ، زرد و قرمز قالی سیستان یادگار سکونت سکاها در این منطقه است.
مشخصه دیگر فرش سیستان تارهای عاجی است که نشانگر این است که سیستانی ها توانسته اند برای تار فرش خود از یک رنگ مشخص استفاده کنند که این امتیازات در فرش سیستان نقش یک شناسنامه را دارد.
این فعال اقتصادی در مورد چشم انداز خوشه فرش دستباف سیستان تصریح کرد: خوشه فرش سیستان با توجه به کیفیت فرش سیستان و اصالت نقوش جزء برترین دستبافته های ایران بوده و با استفاده از ظرفیت های موجود در منطقه – رشد تولید نخ از پشم بومی را خواهد داشت و با افزایش میزان تولید و تثبیت برند قالی سیستان تا سال ۱۴۰۰ با ایجاد بازارهای جدید و ارتباط با مخاطبان سراسر دنیا، از نظر کیفی و کمی در جهت ایجاد ارزش افزوده برای ذینفعان گام برمی دارد.

خبرنامه کارایان
Tags
File engine/modules/userbox.php not found.

ارسال نظر

  • عکس خوانده نمی شود
    • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
      heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
      winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
      worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
      expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
      disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
      joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
      sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
      neutral_faceno_mouthinnocent

نظرات دیگران

در حال حاضر نظری ارسال نشده است ، اولین نفر باشید !