هنر و صنعت قالیبافی در کاشان

کاشان از شهرهای نامی ایران در تولید قالی می باشد که محصولات آن قرنهاست که دل هر هنر دوست را در سرتاسر جهان می ربایند. در مورد قالی کاشان در کتاب قالیها و قالیجه های شهر و روستایی ایران آمده:
کاشان
هنگامیکه از قالیهای نفیس و مرغوب شرق صحبت می شود نام اصفهان و کاشان در صدر هستند. کاشان در نیمه راه خط شمالی اصفهان به تهران واقع است.
کاشان شهری است دارای آب و هوای مساعد در حاشیه غربی کویر نمک که در طول قرنها قالیهای بسیار زیبا و گرانبها تولید و صادر می کرده است.قالی طرح شکاری وین در موزه هنرهای دستی اطریش،قالی اردبیل در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن و قالی ابریشمی معروف در موزه هنر متروپولیتن نیویورک از بهترین بقایای تاریخی عصری است که با بافت قالی های پولونزی بسفارش دربار های اروپای شرقی به پایان رسید.

هنر و صنعت قالیبافی در کاشان

امروز کاشان مخمل، ابریشم و قالی و سرامیک و صنایع فلزی تولید می کند.
بازار بزرگ این شهر و حجره هایش در اختیار قالی هایی است که در ۱۵000 کارگاه قالی بافی، روزانه 100 قالی تولید می شوند.
ابعاد: در کارگاههای شهری قالی در همه اندازه های معمول تا ۱۲ متر تولید می شود. روستایی ها قالیچه هایی در ابعاد 20/2×5/1 می بافند.
رنگها: آبی شفاف یا درجات قرمز و همچنین بژ و شیری زمینه را تشکیل می دهد و از رنگ های بسیاری برای ایجاد تضاد و طرحهای داخلی استفاده می شود. رنگها درخشندگی خاصی دارند.
نقشها: در میان طرح های بسیار، بیش از صد طرح ترنج، طرحهای اسلیمی، ساقه گل،نخل، گل زرد و شکوفه و برگ بچشم می خورد. قالیچه ها با طرح مدال، ترنج، نقشهای متقارن، گلدان یافت می شود ولی قالیهای تصویری رواج کمتری دارند.
ساختار اولیه: تار و پود از نخ ظریف و ابریشم است.
گره: قالی بافت بسیار فشرده و متراکمی دارند و گره فارسی بکار برده می شود. بافت ظریف تا بسیار ظریف به تعداد 000/10 تا ۲۰۰۰۰ گرفت هر دسی متر و یا حتی بیش از این در قالی های ابریشمی رواج دارد.
پرز: پشم بسیار مرغوب از کرمانشاه، قطعات نفیس از پشم کرک دار و برای طرحهای داخلی گاه از ابریشم استفاده می شود. پرورش کرم ابریشم در خود کاشان صورت می‌گیرد. پرز قالی‌های کاشان را کوتاه می چینند و قطعاتی که از پشم گوسفند یا ابریشم تهیه می شود بسیار کوتاه می شود.
کیفیت: این قالیها از بهترین تولیدات فرش ایران هستند و دوام بسیار و جنبه تزیینی دارند. بهترین فرشها،خصوصا قطعات قدیمی سرمایه خوبی بشمار می آیند. با اینحال قالی هایی با کیفیت پایین تر در بازار بعنوان قالی کاشان عرض می شوند که در حقیقت تهیه شده در روستاهای حومه هستند. این قالیها بعنوان درجه 2 آران- کاشان، ناتن کاشان یا نصرآباد کاشان عرضه می شوند. بطور کلی چنین قالیچه هایی درشت بافت هستند و استاندارد پائینی دارند. با اینحال قطعات خوبی برای فرش کردن منازل بشمار می آیند.
نام محتشم کاشانی، یکی از قالی بافان ایرانی، که امروزه بر روی کارگاه های قالی بافی گذاشته شده است، از بهترین قالی های کاشان محسوب می شود.
قالی های پشمی یا ابریشمی کاشان دارای طرحی بسیار دلنشین شامل ترنج بیضی عینا در گوشه های کادر مرکزی تکرار شده اند.
قالی پشمی یا ابریشمی کاشان دارای طرحی بسیار دلنشین شامل ترنج بیضی در مرکز می باشند که بعنوان لچک عینا در گوشه های زمینه اصلی تکرار میشوند.

کتاب منبع:قالیها و قالیچه های شهری و روستایی ایران/اریک اشنبرنر/یساولی1384/صفحه 70

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود