هنری گره خورده با نام وطن

هنری گره خورده با نام وطن

فرش دستباف اصفهان، با کیفیت، تنوع و زبیایی بی نظیرش بر تارک دنیا می درخشند.

هنر فرش برجسته


هنر برجسته قالی بافی تاریخ بس پرپیچ و خمی دارد. طرح های بنام و شناسا که به مرور زمان از ترکیب و تلفیق آنها، طرح هایی جدید پدید آمده است.

کیفیت نگرش طراح و تکنیک بافنده سبب شده تا فرش های خارجی در برابر عمق ریزنقش ها و شبکه ی تودرتوی رنگ ها، رنگ ببازد و این اعتبار به برکت استعداد خلاقان خودجوش هنری محقق شده است.

جولان دادن تخیل و ذهن، نگاه تیزبینانه به عالم هستی و الگو قرار دادن ظرافت هنری بناهای تاریخی اصفهان نظیر: عمارت چهلستون، مدرسه چهارباغ و امثال آن پشتوانه اصول طراحی نقوش فرش بوده همان نقش هایی که با کمال مهارت برای هر گرهی طراحی شده است.

طرحی دیرین و بنیادین که با گذشت هزاران سال و پس و پیش شدن مرزهای خاک وطن همچنان دست نخورده باقی مانده است.

در گپ و گفتی با یکی از بلند همتان اصفهان جزئیات این پازل بی نظیر را جویا شدیم تا گوشه ایی از هنر دست این هنرمندان ماندگار را به رشته تحریر در آوریم.

اعظم ترکی نه تنها در این فن سررشته داشته بلکه با راه اندازی کارگاهی به وسعت20 دار قالی چراغ امید را برای 40 بافنده زن روشن نگه داشته است.

صدای عبور سرپنجه های گره بافان از لابه لای تارهای قالی چون آهنگ گیتار توجه مرا به هنر-صنعت فرش و اینکه از چه ابزاری تشکیل شده است، جلب کرد.

سردار، زیردار، تیرهای راست رو و چپ رو اجزای چفت و بستی دارقالی هستند که همچون قابی بزرگ در کنار دیوارهای کارگاه قد علم کرده اند و در طول آن تارهایی از جنس پشم، پنبه و ابریشم پهلو به پهلو قرار دارند و اما رنگی که برگرفته از جوشش پوست انار، گردو، حنا، زرشک و روناس می باشد.

بریدن سرنخ های اضافی پس از هر بار گره زدن به وسیله کاردک انجام می شود. زائده کوچک و تیزی در نوک تمام کاردک ها قرار دارد که از آن برای بیرون آوردن گره های معیوب یا اشتباه استفاده می شود.

بافندگان ایرانی دفتین اصفهان را با حجم و وزن زیاد می شناسند. خواباندن و جاگیری گره ها و پودهای ضخیم و نازک با آهنگ یکنواخت و یکدست دفتین که نوازشگر فرشینه های ایرانی است، صورت می گیرد و اینجاست که مشخص می شود یک ردیف از بافت گره های فرش یا به قول معروف یک رج به اتمام رسید است.

پس از بافت هر رج، سرپرزهای اضافی حاصل از گره زدن به کمک قیچی بریده می شود در میان انواع قیچی های متداول در کشور قیچی اصفهان شهرت یافته است. رعایت ارتفاع پرزهای فرش در هنگام چیدن با وجود لبه مضاعف تیغه های قیچی فراهم می شود و نتیجه این ممتازی در سطح فرش یکدست و منظم رخ نشان می دهد.

ترکی سرپرست کارگاه که انگیزه اجدادی برای بافتن و خلق این اثرها داشته و دارد سال ها پیش دست به کار شد و تصمیم گرفت برای انتقال تجربیات خود فرزندانش را آموزش دهد تا آنان هم در چرخش چرخ این اصالت سهیم باشند.

کارگران کارگاه ترکی با شوق بسیار کار می کردند و تمرکز بر کیفیت و اثر بخشی جزئیات بی شمار نگارها تمام هم و غم آنان بوده است مثل مریم ترکی که از کودکی با قالی بافی آبدیده شده بود بدون اینکه نقشه خوانی کند قالی می بافت از او علت را جویا شدم گفت: در این سال های پیاپی بافندگی تمام ریزکاری های نقوش قالی در ذهنم حک شده است.
سرپرست کارگاه با بیان اینکه در ازای بافت هر رج هزار تومان به بافنده تعلق می گیرد می گفت: سرعت و مهارت فن گره بافی بسته به عادت است که در این میان برخی کار را بیشتر از حد انتظار پیش می برند و این چابکی دست به استعداد خدادادی آنان برمی گردد.

از یک طرف هزینه های سرسام آور مواد اولیه قالی بافی به ویژه رنگ و از طرف دیگر عیب و ایراد بی چون و چرای واسطه ها روی بافت قالی، آن هم به خاطر پرداخت هزینه های کمترشده درد تنها شماری از بافندگان یکی از کارگاه های قالی بافی استان اصفهان.

اما انگار قرار نیست گلایه آنان تنها بر پاشنه مسائل اقتصادی بچرخد و تهویه نامناسب کارگاه، گرفتگی عضلات و افزایش شماره دید چشم هم به سبد گلایه کارگران بافنده افزوده شد.

در کارگاه این کارآفرین هم صحبت از حمایت ها است ترکی که در این میدان با دست اندازهای زیادی مواجه بوده است می گوید: در سالهای اخیر قیمت قالی دست بافت هیچ تکانی نخورده اما هزینه پرداختی بیمه آن روند صعودی دارد اگر وام های زیادی برگردنم نبود دیگر این روند را ادامه نمی دادم.

عضو هیئت رئیسه تولیدکنندگان فرش دستبافت استان در گفتگویی برابری پهنای گره با بلندای آن، جفت بافی و به کارگیری گشاده دستانه و بی باکانه رنگ ها را تنها بخشی از قوانین پایه ای قالی بافی دانست و گفت: 2 رنگی بودن زمینه فرش، گره های متفاوت، نامنظم و با فاصله و نداشتن وزن و متراژ استاندارد فرش از نواقص قالی بافی به شمار می رود که کاهش ارزش این اثر هنری را به همراه داشته است.

سعید عصاچی از خیز خارجی ها برای خرید فرش دستباف ایران تا سقوط این برند جهانی از عرش صنعت صادرات خبر داد و اظهار داشت: بازاری که تا چند دهه پیش فرازهایی داشت و پس از نفت بالاترین منبع ارزی کشور را به خود اختصاص داده بود حالا گریبانگیر افزایش تعداد رقبا، استفاده از مواد اولیه نامرغوب و تفاوت قیمت دلار در زمان های مختلف شده است.

به گفته وی با اینکه در سال های اخیر شمار گردشگران افزایش چشمگیری داشته است اما متاسفانه آنان از کشورهای ضعیفی هستند و توان خرید صنایع دستی اصفهان به ویژه فرش را ندارند.

عضو هیئت رئیسه تولیدکنندگان فرش دستبافت استان ایستایی طرح بافندگان، نداشتن نبوغ و خلاقیت هنری را عامل موثری در طرد مشتری دانست و افزود: علاوه بر برخی محدودیت های دست و پا گیر، دیگر طرح ونگارهای قالی جوابگوی نیاز، سلیقه و ذاعقه مشتری نیست با این وجود طرح های ارائه شده از دانشکده هنر به بازار 10 درصد برمیزان صادرات اصفهان تاثیر داشته است.

عصاچی که خود سرپرست یکی از 10 مجتمع فرش دستباف استان اصفهان با حدود 150 بافنده است گفت: در حال حاضر اوضاع فرش دستباف اصفهان تنها بر پاشنه افزایش هزینه مواد اولیه می چرخد و چاره ای جز انبار کردن فرش های تولیدی نیست تا شاید روزی این بازار سر و سامان یابد.
وی حفظ و صیانت این هنر را در گرو دیده شدن آن دانست و گفت: اگر موزه فرش استان احداث شود و فرش های قیمتی اصفهان که در حال حاضر در موزه های خارج از مرزهای استان و کشور قرار دارد، بازگردانده شود و در کنار آن در فهرست برنامه های گردشگری بازدید از موزه فرش امری الزامی باشد، بازار فرش از این رخوت چند ساله رهایی می یابد.

عضو هیئت رئیسه تولیدکنندگان فرش دستبافت استان افزود: قبل از اعمال تحریم ها آمریکا با خرید 18 درصد فرش دستبافت اصفهان بزرگترین خواهان این هنر-صنعت در خارج از مرزها بود اما خبرخوش اینکه درحال حاضر چَند و چون اجرای یکی از بندهای برجام درخصوص فرش دستباف کنار زده شد و دست ایران برای صادرات فرش بازگذاشته شد.
گفتنی است پا گرفتن ظرافت و اصالت فرش دستباف در بازارهای غیر وطنی و در پی آن درآمد زایی و دلگرم کردن فعالان این عرصه همت همه جانبه را می طلبد.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ارزآوری 4 میلیون دلاری صادرات فرش فارس

ارزآوری 4 میلیون دلاری صادرات فرش فارس

فرش فارس


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ خداداد رحیمی مدیر کل گمرکات فارس گفت : از ابتدای امسال تاکنون 118 تن فرش دستباف از فارس صادر شده که در مقایسه با پارسال از لحاظ ارزشی 6 درصد افزایش داشته است.
رحیمی افزود: فرش فارس بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس،امارات،آلمان و ژاپن صادر شده است.
فارس با تولید حدود یک میلیون و200 هزار متر مربع فرش مقام اول تولید و صادرات فرش را در کشور به خود اختصاص داده است.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ویژه نامه نشریه استرالیایی در گرامیداشت صنایع دستی ایران

نشریه گارلند استرالیا: تمایل بسیار زیادی برای حضور در ایران و شناخت فرهنگ این کشور وجود دارد

مجله اینترنتی استرالیایی 'گارلند' در پی برگزاری هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی با حضور روسای شورای صنایع دستی چهار قاره جهان در شهر اصفهان ویژه نامه ای برای گرامیداشت صنایع دستی سنتی ایران منتشر و تاکید کرد تمایل بسیار زیادی برای حضور در ایران و شناخت فرهنگ این کشور وجود دارد.
فرش دستباف

نشریه گارلند استرالیا: تمایل بسیار زیادی برای حضور در ایران و شناخت فرهنگ این کشور وجود دارد
به گزارش ایرنا، هنرمندانی از سراسر جهان هفته گذشته در هجدهمین مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان گردهم آمدند.
مجمع عمومی امسال روی ایجاد شبکه های بین شهرها برای بزرگداشت برجستگی های سبک های صنایع دستی آنها و تشویق تبادل فرهنگی متمرکز شده بود.
به همین مناسبت مجله اینترنتی استرالیایی 'گارلند' یک ویژه نامه برای گرامیداشت صنایع دستی سنتی ایرانی منتشر کرد که در آن به فرش ایرانی تا پته دوزی پرداخت و هنرمندان ایرانی ساکن استرالیا را که در این صنایع دستی سرآمد هستند، معرفی کرد.
این نشریه در بیانیه ای پیش از انتشار به موضوع رفع تحریم ها علیه ایران اشاره و تاکید کرد تمایل بسیار زیادی برای حضور در ایران و شناخت فرهنگ این کشور وجود دارد.
گارلند ابراز امیدواری کرد ویژه نامه ایران این نشریه بتواند نقش مهمی در بهبود مناسبات فرهنگی ایران و غرب ایفا کند.
براین اساس، در این ویژه نامه مطالب مختلف مرتبط با فرهنگ و هنر ایران به ویژه صنایع دستی کشورمان ارائه شده است که از آن جمله می توان به صنعت فرش ایرانی در تبریز، جواهرآلات و فیروزه در مشهد، کلکسیون جواهرآلات جدید در تهران و سفالگری در شهر لالجین اشاره کرد.
این نشریه به صورت آنلاین در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است و نسخه چاپی ویژه آن نیز با چاپ آثار هنرمندان ایرانی ساکن استرالیا تهیه شده است.
هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی با حضور 200 نفر از شخصیت های بین المللی از 90 کشور روز یکشنبه گذشته با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی در هتل عباسی اصفهان برگزار شد و برگزاری آن از نظر کارشناسان، نقطه عطف این تحولات عنوان شده است.
از نکات مهم این اجلاس تاکید سخنرانان بر موضوع های مشترک نظیر نقش صنایع دستی در درک متقابل ملت ها، شناخت جوامع از یکدیگر و فهم مشترک از واقعیت های هنری و نشانه شناسی به عنوان ارزش های تمدنی کهن و روزآمد است.
همچنین در این اجلاس ورود فناوری به عرصه صنایع دستی به عنوان فرصت در بخش بازرگانی، بسته بندی و عرضه و به عنوان چالش در بخش تولید ماشینی و انبوه مطرح شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
از طرفی برخی کارشناسان برگزاری این اجلاس را گامی موثر و بلند برای ورود مجدد و بازگشت صنایع دستی اصیل ایرانی به بازارهای جهانی و در واقع مبادله فرهنگی و اقتصادی با دنیا دانسته و معتقدند این اجلاس سرفصلی تازه برای شکوفایی صنعت هنرهای دستی است.




خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

قالیبافان آران و بیدگل چشم انتظار باز شدن گره مشکلات

قالیبافان آران و بیدگل چشم انتظار باز شدن گره مشکلات
شهرستان آران و بیدگل از گذشته های دور تاکنون خاستگاه تولید فرش دستباف اصیل ایرانی بوده است و مردمان این دیار با بر پا کردن دارهای قالی، با تلفیق عشق و هنر نقش های زیبایی در گره های قالی بافته و هنر خود را جهانی کرده اند.

قالی آران و بیدگل

فرش دستباف با استفاده از دستگاه ساده ای به نام دار و ابزارهایی از جمله چاقو، شانه و قلاب بافته می شود که می توان آن را از ویژگی های این هنر به حساب آورد.
بی تردید خلق چنین اثرهای با ارزشی با استفاده از ابزار ساده، مواد و رنگ طبیعی نوعی شاهکار است و نمایش این فرش ها در موزه های معتبر جهان این موضوع را ثابت می کند.
به گفته کارشناسان فرش، در حوزه اقتصاد مقاومتی، فرش دستباف می تواند قابل تکیه و نماد صادرات با تکیه بر اقتصاد بومی باشد و علت آن را می توان در تولید با استفاده از مواد اولیه، طراحی و رنگ داخلی که در همه جغرافیای کشور در دسترس است خلاصه کرد.
همچنین جهانیان فرش دستباف را به عنوان عنصری کمک کننده به محیط زیست معرفی می کنند و این به دلیل استفاده از الیاف طبیعی است که هیچ ضرری به محیط زیست نمی رساند و حتی برای استحصال پشم از گوسفند نیاز به ذبح آن نیست.
اما در آران و بیدگل به عنوان شهرستانی که روزگاری خاستگاه فرش دستباف ایرانی بوده است تولید فرش با کاهشی محسوس را شاهد هستیم.
بر اساس آمارهای موجود تولید فرش دستباف در این شهرستان نسبت به دهه 70 از کاهشی حدود 75 درصدی برخوردار بوده است به طویکه تعداد دارهای قالی از 20 هزار دار به حدود پنج هزار دار قالی کاهش یافته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران درگفت وگو با ایرنا اظهار کرد: فرش دستباف آران و بیدگل درعرصه جهانی شهرت ویژه ای دارد و نمایش این فرش ها در نمایشگاه های بین المللی و موزه های دنیا موید ارزش و برند آن است.
حمید کارگر با اشاره به تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر اقتصاد مقاومتی افزود: فرش دستباف از مواد اولیه گرفته تا کلیه طراحی، رنگ و در نهایت تولید آن در همه جغرافیای ایران انجام می گیرد و از این رو نماد عینی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و می توان با تکیه بر آن به رونق اقتصادی در دورترین روستاهای ایران کمک کرد.
وی به رکود فرش دستباف در 10 سال گذشته اشاره کرد و گفت: فرش دستباف بنا به دلایلی از جمله توقف صادرات در پنج سال گذشته به علت وضع تحریم ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش بیمه و هزینه حمل و نقل با نوعی افت همراه بوده است.
کارگر با اشاره به این که دو سوم تولید فرش دستباف ایران نیاز به صادرات دارد افزود: افت صادرات در سال های گذشته فرش دستباف را در معرض آسیب جدی قرار داده و نوعی رکود و در نهایت آسیب جدی برای تولید کننده به همراه دارد.
وی بیان کرد: پرداخت یارانه نقدی مستقیم به قالیبافان باعث از گردونه خارج شدن تعداد زیادی از تولید کنندگان فرش دستباف و باعث افزایش دستمزدها شد و در چنین شرایطی رقیبانی مانند هند و پاکستان فعال شده و با تولید فرش دستباف با قیمت های پایین، بازار جهانی را تصاحب کردند.
رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: تغییر سبک زندگی، ورود فرش های ماشینی، تغییر ذائقه و سبک زندگی در سایر کشورها، استفاده از پارکت و سرامیک به جای فرش، رکود اقتصادی در اروپا و نا آرامی های سیاسی کشورهای عربی نیز پیامدهای مستقیم و غیرمستقیمی بر رکود فرش دستباف گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: راهکارهایی برای خروج از این رکود در دولت تدبیر و امید آغاز شده است و از جمله ایجاد رشته های دانشگاهی و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی فرش و ترغیب نسل جوان برای تحصیل در این رشته، رایزنی با کشورها جهت افزایش صادرات، اتخاذ سیاست های تشویقی مانند تقویت بیمه قالی بافی را شاهد هستیم.
وی با اشاره به این که اعتبارات مصوب برای بیمه کردن تعداد بیشتر قالیبافان جوابگو نیست خاطرنشان کرد: رایزنی ها در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است تا اعتبارات افزایش یافته و نقص های قانون مرتفع شود و با همراهی سازمان تامین اجتماعی بیمه ها تقویت شوند.
مدیر عامل شرکت تعاونی فرش آران و بیدگل نیز با اشاره به رکود بازار فرش دستباف گفت: افزایش نرخ دستمزد و مواد اولیه تولید فرش در سال های گذشته منجر به افزایش قیمت تمام شده فرش و در نتیجه کاهش توان رقابت کشور در عرصه صادرات شده است.
عباس داروغه افزود: بیشتر تولیدات فرش دستباف، صادراتی است اما در شرایط کنونی برای صادرات مشکلاتی داریم که امیدواریم به دنبال برداشته شدن تحریم ها این وضعیت بهبود یابد.
وی یکی از مشکلات صادرات فرش دستباف را رقیبان خارجی چون کشورهای هند، افغانستان و پاکستان خواند و خاطرنشان کرد: این کشورها با قیمت تمام شده پایین تر، بخشی از بازارهای فرش ایرانی را قبضه کرده اند.
داروغه ترویج فرش ماشینی با طرح های به روز، متنوع و با قیمتی بسیار پایین تر از فرش دستباف در داخل را یکی دیگر از عامل های رکود فرش دستباف عنوان کرد و افزود: متاسفانه اقبال به فرش دستباف بر اثر این عوامل کم شده و امروز بسیاری از بافندگان غیرفعال شده اند.
داروغه یکی از راه های اصلاح وضعیت حاکم بر فرش دستباف و بازگشت رونق به تولید آن را کمک به این صنعت از طریق اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بلند مدت بیان کرد و افزود: با برداشته شدن تحریم ها می توان بازارهای هدف صادراتی گذشته به ویژه آمریکا را دوباره به دست آورد تا فرش ایرانی باردیگر جایگاه خود را پیدا کند.
کارشناس فرش دستباف نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که فرش دستباف به نوعی از طرف مردم و مسئولان مورد بی مهری قرار گرفته است ، افزود: جنبه هنری فرش باید مورد توجه باشد و جوانان و قشر تحصیل کرده نیز با وجود سایر شغل های بیمه ای با درآمد بالاتر رغبتی برای ورود به بازار فرش دستباف ندارند.
حمید سکوت با تاکید بر این که سیاست های تشویقی دولت جواب نمی دهد افزود: سیاست های دولت در زمینه فرش دستباف باید متمرکز باشد و نباید هر از گاهی تغییر کرده و فرش دستباف در زمره صنایع دستی محسوب شود.
وی بیان کرد: ارائه تسهیلات و آموزش و حمایت از رشته های دانشگاهی فرش باید در اولویت اقدام های دولت قرار گیرد و با ارائه سیاست های تشویقی شاهد رونق تولید باشیم.
وی با اشاره به افت شدید قیمت ها و درآمدها در بازار فرش دستباف گفت: زمانی یک بافنده فرش دستباف با فروش یک فرش خود یک زمین ،مسکن یا جهیزیه کامل می خرید ولی با کاهش درآمدها و رکود شاهد هستیم که بافنده فرش دستباف با فروش یک فرش حتی یک یخچال نیز نمی تواند خریداری کند که می توان تفاوت فاحش را دید.
با توجه به کاهش 75 درصدی بافندگان فرش دستباف در آران و بیدگل دولت باید با ارائه سیاست های تشویقی و حمایتی این صنعت قدیمی و با ارزش را دوباره رونق بخشد تا این صنعت که بیشتر موجب اشتغال زنان و اقشار ضعیف جامعه است، موجب شکوفایی اقتصادی شود.
ارائه تسهیلات به بافندگان، ایجاد و حمایت از رشته های دانشگاهی فرش، تقویت آموزش، شناسنامه دار کردن فرش و هم چنین اضافه کردن فرش دستباف در زمره صنایع دستی می تواند از جمله عامل هایی باشد که باعث تشویق و در نتیجه رونق بازار فرش دستباف شود.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

افتتاح اولین مرکز تخصصی نمد مالی ترکمن در گلستان

افتتاح اولین مرکز تخصصی نمد مالی ترکمن در گلستان

همزمان با هفته گردشگری اولین مرکز تخصصی نمد مالی استان گلستان در روستای کرد شهرستان آق قلا افتتاح شد.

نمد مالی

به گزارش ایسنا، سارا اخوت، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی گلستان اظهار کرد: همزمان با هفته گردشگری و در راستای مصوبات اقتصاد مقاومتی اولین کارگاه تخصصی نمد مالی ترکمن با حضور مسئولان استان در روستای کرد شهرستان آق قلا افتتاح شد. فعالیت مرکز تخصصی نمد مالی شامل قسمتهای شستشوی پشم، رنگرزی طبیعی، حلاجی پشم، نقش زنی، نمدمالی، اتاق مشاوره و بازاریابی است.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز با تخصیص مبلغ 500 میلیون ریال از محل اعتبارات صنایع دستی اداره کل و 220 میلیون ریال تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی امید کار خود را آغاز کرد.
به گزارش ایسنا، نمد، پارچه‌ای کلفت است که از پشم یا کرک مالیده ساخته می‌شود و در تولید فرش و کلاه و لباس کاربرد دارد. نمدمالی از کهنترین شیوه های فراهم سازی زیرانداز است. این زیرانداز نوعی بافته سنتی است که با پشم تولید می‌شود. همچنین نمد ساده ترین نوع کف پوش است. در واقع از خاصیت طبیعی پشم که عبارت از در هم پیچیدن الیاف آن در اثر رطوبت و فشار است، استفاده می‌شود.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

مجموعه «پردیس پارسی» در دسترس علاقه مندان

مجموعه «پردیس پارسی» در دسترس علاقه مندان
نوزده قسمت از مجموعه تلویزیونی «پردیس پارسی» در تارنمای مرکز ملی فرش ایران قرار گرفت.

مجموعه پردیس پارسی

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ علاقه مندان می توانند قسمت های مختلف این مجموعه را به صورت آنلاین روی این تارنما مشاهده یا آن را دانلود کنند.

براساس این گزارش، مجموعه برنامه تلویزیونی «پردیس پارسی» با هدف ترویج و احیای هنر- صنعت فرش دستباف ایران، از شبکه یک سیما پخش شده است، به طوری که نیمی از این مجموعه شامل تصاویر مستندی از شهرستانها، بافندگان، رنگرزهای سنتی و بازارهای فرش دستباف کشور است و بخش دیگری از برنامه به صحبت ها و بحث های مدیران و کارشناسان هنر صنعت فرش دستباف اختصاص دارد.

در این مجموعه ضمن ارایه دیدگاه ها و دغدغه های فعالان فرش دستباف در حوزه های مختلف تولید تا تجارت، فضایی برای فرهنگ سازی در استفاده از فرش دستباف ایرانی و ترویج و تبلیغ این هنر- صنعت فراهم شده و مخاطبان به شناختی اجمالی درباره انواع طرح و نقش، سابقه تاریخی، تنوع مناطق تولید فرش در ایران دست می یابند.

گفتنی است با رایزنی های در حال انجام امید است به زودی پخش این برنامه از شبکه یک سیما از سر گرفته شود.


برای مشاهده اینجا کلیک نمایید.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

رکود صادرات و انبارگردانی فرش دستباف/ گلایه بافندگان فرش از کاهش دستمزدها

رکود صادرات و انبارگردانی فرش دستباف/ گلایه بافندگان فرش از کاهش دستمزدها

کاهش صادرات فرش از جمله مشکلات پیش‌روی قالیبافان است، زیرا این امر کاهش دستمزد آنها را به همراه دارد، به طوری که ترجیح می‌دهند در مشاغل دیگر مشغول به کار شوند.

کاهش صادرات فرش

فرش دستباف با چرخش سرانگشت هنرمندان و عبور نخ‌های ابریشمی و پشمی از میان تار و پودهای دار قالی خلق می‌شود، می‌توان بیان کرد قلب تپنده فرهنگ ایران در فرش دستباف می‌تپد و به عنوان نماد معرفی هنر کشور محسوب می‌شود.

کشور ایران به دلیل دارا بودن قدمت در عرصه این هنر، کیفیت طرح‌ها و نقش‌ها از قطب‌های مهم در بازار فرش است که عاملی برای تعامل ایران با جوامع دیگر به وجود آورده است.

قدمت قالیبافی در قم به زمان روستاییان و عشایر بازمی‌گردد، ولی با شیوه کنونی قالیبافی حدود 80 سال قدمت دارد که از قم به روستاهای پیرامون آن گسترش پیدا کرده، به تدریج قالیبافان ظرافت در نقش‌ها را با استفاده از ابریشم به منصه ظهور رساندند و قالی‌ها با عنوان قالی‌های گل ابریشم و تمام ابریشم در ویترین بازارها ارائه شد.

ایجاد ارزش افزوده و درآمد ارزی و افزایش صادرات و رونق و توسعه زندگی روستایی را می‌توان از مزیت‌های این صنعت به شمار آورد.

350 تولیدکننده دارای پروانه فرش دستباف در استان قم وجود دارد و تا کنون حدود 27 هزار نفر موفق به دریافت کارت مهارت بافندگی شده‌اند که از این تعداد 80 درصد مشغول فعالیت هستند.

صنعت فرش به حمایت‌هایی در این عرصه نیازمند است، به طوری که اگر پشتیبانی‌های لازم از این هنر صورت نگیرد، بازارهای رقیب میدان خودنمایی را پیدا می‌کنند و گوی سبقت از فرش قم را می‌ربایند و این امر سبب پسرفت و محرومیت این هنر از بازارهای جهانی می‌شود.




رکود صادرات فرش

ابوالفضل رجبیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش استان قم با بیان اینکه بازار فرش از رونق پیشین برخوردار نیست و حالت رکود دارد، عنوان می‌کند: صادرات فرش نیز دارای وضعیت رکود است و وضعیت خوبی ندارد، هنوز انتظار مورد نظر از پسا برجام به نتیجه نرسیده است.

به گفته وی، صادرات کنونی حالت انبارگردانی دارد، ممکن است از کشور صادر شود ولی در آن طرف مرزها در انبارها نگهداری می‌شود.

رجبیان به عنوان یکی از صادرکنندگان با بیان اینکه فرش تمام ابریشم قم در سطح کشور و جهان منحصر به فرد است، خاطرنشان می‌کند: کسانی برای خریداری این کالا مراجعه می‌کنند که سایر نیازهای ضروری خود را برآورده کرده باشند، بنابراین افراد باید شرایط، وضعیت اقتصادی و قدرت خرید داشته باشند.

وی می‌گوید: اکنون اکثریت کالاها در حالت رکود هستند، یک فاکتور مهم برای صادرات تعامل با کشورها است، اکنون در کشورهای عربی، یمن و سوریه جنگ است و با کشورهای حوزه خلیج فارس روابط خوبی وجود ندارد، این امر اثرات مستقیم بر صادرات فرش دستباف بر جای می‌گذارند.

رجبیان تبلیغات در بازارهای هدف را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌افزاید: حمایت دولت در زمینه تبلیغات نیاز است، باید در نظر داشت مصداق اقتصاد مقاومتی تولید فرش دستباف است، با نصب یک دار قالی اشتغال‌زایی مستقیم و مشاغل جانبی فراهم می‌شود.

اشتغال مستقیم و غیر مستقیم از مزیت‌های فرش دستباف است که صادرکنندگان، طراحان و نقاشان، رفوگرها، رنگرزها، پرداخت کارها، فروشندگان مواد اولیه، فروشندگان دار، ابزار قالی و نقشه قالی و قالیشویی‌ها هر یک دستی بر این کار در خانواده فرش دارند که سهم زیادی در رونق اقتصاد استان را به خود اختصاص می‌دهد و از صادرات غیر نفتی محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش استان قم با بیان اینکه حدود 60 تا 70 صادرکننده در قم وجود دارد، می‌گوید: 70 تا 80 درصد ارزش فرش دستباف به تولیدکننده تعلق می‌گیرد، اینگونه نیست که بیشتر سود به صادرکننده تعلق گیرد، بلکه این واحدها مانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند.




کیفیت منحصر به فرد فرش دستباف قم

با وجود رقیبانی مانند تبریز، اصفهان و نائین همچنان فرش قم از نظر کیفیت و رنگ‌آمیزی در سطح بازارهای جهان یکه تازی می‌کند و در اوج قله هنر ایستاده، از نظر استادکاران تخصص این هنر در استان قم است.

وی با اشاره به میزان صادرات فرش قم نسبت به کشور تصریح کرد: میزان صادرات فرش قم 15 تا 20 درصد صادرات کل کشور را تشکیل می‌دهد.

رضا بلندیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، فروشندگان و بافندگان فرش دستباف استان قم با اشاره به وضعیت ضعیف صادرات فرش ابریشم می‌گوید: سال به سال آمارهای صادرات فرش کاهش پیدا کرده به دلیل نبود امنیت در کشورهای منطقه که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، استقبال کمی در زمینه خرید فرش ابریشم صورت می‌گیرد.

به کارگیری تکنیک و نظم از مواردی است که در قالی‌های قم خودنمایی می‌کند و سبک فرش قم، هماهنگی نقوش و رنگ‌آمیزی کم‌نظیر را به خود اختصاص داده ولی در این زمینه خلأهایی در قالی‌های کاشان، تهران و کرمان وجود دارد.

بافندگان قمی خالق طرح‌های اسلیمی، ختایی، لچک، ترنجدار، کومه‌ای(درختی، حیوانی، بوته‌ای) و شاه عباسی، گل فرنگ و شکارگاهی هستند.

در مراحل ابتدایی فرش قم دارای چهار تا 6 رنگ بود، ولی تنوع رنگ در تکامل فرش برای خود جای باز کرد و اکنون بافندگان 16 رنگ لاکی روشن و تیره، سرمه‌ای، کرم روشن و تیره، نخودی، بژ، قهوه‌ای سوخته و روشن، آبی روشن و سیر، مشکی، خاکی، طلایی و مسی روی اثر خود می‌پاشند.

تولیدکنندگان قمی تلاش می‌کنند متناسب با سلیقه بازار هدف فرش تولید کنند و رنگ و کیفیت بافت را در نظر داشته باشند ولی متاسفانه رکود بازار در صنعت فرش تأثیرگذار بوده است.

یکی از تولیدکنندگان فرش دستباف از حمایت نکردن دولت از فرش دستباف گلایه می‌کند و می‌افزاید: هنوز بسته حمایتی تعریف شده بانکی برای تولیدکننده وجود ندارد، بودجه‌ای در این زمینه اختصاصی ندادند، بنابراین اوضاع خوبی مشاهده نمی‌شود.

بیمه بافندگان هر چند تاحدودی دلگرمی را به خانواده قالبیافان برگرداند، ولی تعداد زیادی از بافندگان به دلیل بازنشسته بودن و نداشتن توانایی جسمی در بافت قالی به دلیل کهولت سن نتوانستند از بیمه بافندگی استفاده کنند و این بیمه نتوانست آنچنان که باید و شاید بافندگان را دلگرم کند.




*کاهش دستمزد قالیبافان با رکود بازار

پای درد و دل هر یک از بافندگان قالی که با سرانگشت خود نقش و هنر را در میان تار و پودها می‌آفرینند، می‌نشینی از کاهش دستمزد گلایه دارند، زیرا با توجه به رکود بازار و فروش، تولیدکنندگان مجبور شدند هزینه‌ها را کاهش دهند، بنابراین کاهش دستمزد قالیبافان سبب شده این افراد ترجیح دهند، در مشاغل دیگر کار کنند.

مالزی، کویت، قطر، فرانسه، عربستان، عراق، سنگاپور، ژاپن، چین، ترکمنستان، بحرین، ایتالیا، امارت متحده عربی و آلمان بیشترین صادرات فرش را از استان قم پذیرا هستند.

باید هر چه سریع‌تر برای هنر فرش دستباف فکری شود، تا کوله‌بار تجربه هنرمندان این عرصه بدون استفاده در گوشه‌ای قرار نگیرد و خاک نخورد.

در این حوزه می‌توان از تأمین مواد اولیه، شناسایی بازارهای جدید و توسعه بازارهای هدف و ارتقای مهارت نیروی انسانی استفاده کرد.

برگزاری مسابقات، برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت این بخش و دوره‌های آموزشی برای ارتقای مهارت‌های منابع انسانی از جمله داروهای مسکن برای تسکین درد فرش دستباف است ولی درمان محسوب نمی‌شود


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

نگاه بازارهای دنیا به فرش‌های کرمان

نگاه بازارهای دنیا به فرش‌های کرمان

فرش کرمان

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه صادارت فرش کرمان از طریق گمرکات استان های دیگر بخصوص گمرکات غرب تهران صورت می گیرد اذعان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده و پرسش از صادر کنندگان فعال فرش در استان کرمان و جمع آوری اطلاعات و همچنین اظهارات کارشناسان ارزیاب گمرکات ایران، صادارت فرش کرمان به بیش از 60 میلیون دلار رسیده است.

"مصطفی زریسفی" در جلسه کارگروه انتخاب صادر کننده نمونه استانی گفت: تعداد 27 شرکت از طریق سامانه برای انتخاب واحد نمونه صادرکننده استانی ثبت نام کردند که بیشتر متقاضیان در زمینه صادارت خشکبار (پسته) فعالیت می کنند و خوشبختانه اختیارات استان در زمینه برگزاری انتخاب صادر کننده نمونه افزایش پیدا کرده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: میزان صادرات از طریق گمرکات استان کرمان در پنج ماه گذشته 398 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد بالایی برخوردار شده است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر بیش از 90 درصد صادرات استان مربوط به محصولات پسته بوده است اظهار داشت: ترکیب صادرات استان تغییر کرده و اکنون صادرات حوزه صنعت و معدن استان کرمان بیش از 49 درصد از کل سهم صادارت استان را به خود اختصاص داده است.

وی هدف تعیین شده صادارت استان کرمان در برنامه اقتصاد مقاومتی معادل یک میلیارد و 169 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه عمده صادارت استان کرمان در شش ماه دوم سال انجام می شود این هدف تعیین شده در برنامه صددرصد محقق خواهد شد.

زریسفی با اشاره به اینکه صادارت فرش کرمان از طریق گمرکات استان های دیگر بخصوص گمرکات غرب تهران صورت می گیرد اذعان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده و پرسش از صادر کنندگان فعال فرش در استان کرمان و جمع آوری اطلاعات و همچنین اظهارات کارشناسان ارزیاب گمرکات ایران، صادارت فرش کرمان به بیش از 60 میلیون دلار رسیده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، سهم استان کرمان از صادارت فرش کشور را بر اساس برآوردهای انجام شده حدود 12 درصد دانست و گفت: نگاه دنیا به سمت خرید فرش های تولید کرمان رفته است و دو فرش از کرمان در حراجی کریستی لندن و نیویورک به ارزش بیش از 40 میلیون دلار به فروش رفته اند.

به گزارش ایسنا، در این نشست تعیین شد تا تعداد 15 شرکت از بین ثبت نام کنندگان بر اساس معیارهای لازم به عنوان صادرکننده نمونه استانی در روز بزرگداشت صادارت معرفی و از آنها تقدیر و تجلیل به عمل می آید.

29 مهر ماه به عنوان رو ملی صادارت نامگذاری شده است که در همین ارتباط مراسم ویژه ای در سالن اجلاس سران در تهران برگزار و از صادرکنندگان نمونه کشوری تقدیر و تجلیل به عمل می آید.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب