داستان فرش دستباف داستان آدم هاست

فرش دستباف کردستان آوازه جهانی دارد و می توان با سرمایه گذاری روی این بخش، اشتغال زایی و رونق اقتصادی این استان را رونق بخشید.
زمانی را که وارد دنیای فرش شده به یاد نمی‌آورد، اما در دورترین نقطه حافظه اش زمزمه‌های مادرش را به یاد دارد که پای دار قالی نقشه را به شعر می‌خواند. خودش شش، هفت ساله بود که پای دار قالی نشست و برای آموختن این هنر از ۱۰-۱۲سالگی نزد استاد حاج علی میرزا رفت.
حالا کاک محمود ۶۵ساله است وسال‌ها تجربه را در فرش و بازار خرید و فروش آن در مغازه فرش فروشیش به نمایش گذاشته، فرش‌ها را یکی‌یکی ورق می‌زند. این از اصطلاحات خودشان است.
داستان فرش دستباف داستان آدم هاست
فرش‌های دستبافتی که از همه روستا‌های کردستان جمع کرده، توی مغازه کوچکش، جهان‌ها و داستان‌هایی دارد که گفتنش سال‌ها طول می‌کشد. کاک محمود با دقت، یکی از فرش‌ها را ورق می‌زند و می‌رسد به یک فرش خاص و بعد دستی روی فرش می‌کشد و می‌گوید: این فرش را از یک خانواده روستایی خریدم. دوباره به فرش نگاه می‌کند و می‌گوید: این فرش را یک مادر و دختر بافتند می‌خواستند خرج عمل جراحی پدر خانواده را تهیه کنند، من فرش را از آن‌ها پیش‌خرید کردم که کارشان راه بیفتد. قیمت فرش را گران نمی‌گوید، پیداست که هم دلبسته فرش است و هم نمی‌خواهد سود خاصی روی این فرش کند. بعد دوباره به فرش خیره می‌شود و همانطور می‌گوید: فرش دستبافت کردستان، داستان دارد. من عاشق این داستان‌ها هستم، می‌بینی داستان رو؟
کاک محمود می‌گوید:"من برای داستان حاضرم هزینه کنم". می‌گویم: داستان دیگری نشانم بده. چند فرش را ورق می‌زند و می‌رسد به فرشی که ۲ آدمک مرد و زن در دوطرف حاشیه فرش بافته شده است؛ ۲ آدمک بسیار کوچک، کمتر از یک کف دست. می‌گوید: تو داستانش را بگو. فکر می‌کنم و می‌گویم: عاشقانه است. لبخندی می‌زند و تعریف می‌کند بین برخی از روستائیان رسم است که مادر، همراه دخترش که قرار است ازدواج کند، فرشی می‌بافند. بعد شکل آدمک عروس را یک طرف حاشیه فرش می‌بافند و عکس داماد را طرف دیگر. کاک محمود می‌گوید: به گمانشان شگون دارد. اما کاک محمود از این همه داستان که در فرش‌ها می‌بیند، خوشحال نیست، غمگین است. علتش را که می‌پرسم، می‌گوید: امروز صبح یکی از بهترین بافنده‌هایم را دیدم، آمده بود شهر برای کارگری و این اصلا داستان شادی نیست.
در حال حاضر فرشبافان با ناامیدی فرش می‌بافند و همیشه این دغدغه را دارند که آیا فرششان به فروش می‌رسد یا خیر؟ کاک محمودمی‌گوید: جوانان، ذوق خود را از دست داده‌اند. اگر رونق در بازار وجود داشته باشد، طرح‌های نو و جدید هم وارد بازار خواهد شد.
کاک محمود مرد مهربانی است. لبخند تلخی می‌زند و به فرشی اشاره می‌کند که به دیوار آویزان است و می‌گوید: شبیه آخرین داستانی که از یک نویسنده چاپ شده باشد، امروز که دور همین میدان دیدمش، آمده کارگری، تصمیم گرفتم فرشی را که بافته به دیوار بزنم، مکث می‌کند و می‌گوید: داستانش چطوره؟ می‌گویم: بی‌نظیره.
استاد محمدامین ساعدپناه را امروز به عنوان چهره ماندگار فرش دستباف کردستان می‌شناسند؛ فردی که از ۱۶-۱۷سالگی قدم به عرصه هنر – صنعت فرش می‌گذارد و امروز ۵۰ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند.
او فرش را مجموعه‌ای از چند هنر، اعتقادات، مذاهب قبل و پس از اسلام و سنت ایران می‌داند و می‌گوید: فرش، داستان یک ملت است... فرش، داستان آدم هاست و به همین زودی از بین رفتنی نیست.
استاد ساعدپناه فرق زیادی بین فضای کاری گذشته و امروز نمی‌بیند تنها تفاوت را در شور و هیجان دیروز و دلهره و ندانم‌کاری‌های امروز می‌داند و معتقد است که اگر همتی باشد، همین الان هم فرش ایران حرف بسیاری برای گفتن دارد.
اسماعیل یکتا یکی دیگر از اساتید صنعت فرش استان که اصالتا بیجاریست می‌گوید: اگر در زمینه فرش کمی گشایش برای جوانان ایجاد شود نه چین، نه هند و نه هیچ کشور دیگری توان رقابت با بازار فرش کردستان را نخواهد داشت.
این هنرمند که در طی فعالیت خود به کشور‌های مختلفی سفر کرده و فرش‌های بسیاری دیده، معتقد است که فرش آن کشور‌ها هیچ حرف گفتنی ندارد چرا که در چین، فرش را به مدت پنج سال تضمین می‌کنند در حالی که من فرش خودم را سه هزار سال تضمین می‌کنم. حتی برای رنگ آن پنج هزار سال استاندارد گرفته‌ام. با این حال آیا می‌توان فرش کردستان ایران را با فرش‌های سایر کشور‌ها مقایسه کرد؟! فرش کردستان از آن فرهنگ ایرانی است.
برای تکمیل گزارشم، عصر یک روز زیبای پاییزی به یکی از فعال‌ترین کارگاه‌های فرش بافی شهر سنندج رفتم کارگاه خانم نسرین محمدی که برای ۱۵نفر از زنان اشتغال ایجاد کرده است.
بافنده‌های پیر و جوان با لباس‌های یک‌دست و مرتب نشسته‌اند و می‌بافند. صدای شانه زدن دار قالی فضای کارگاه را پر کرده است. برخی از آن‌ها سال‌هاست که هر روز هشت ساعت فرش می‌بافند.
خانم محمدی مدیر کارگاه می‌گوید: تولید فرش دستبافت در استان کردستان به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب و بومی در سال‌های نه چندان دور، اعتباری جهانی داشت، اما به دلیل عدم وجود انسجام لازم در این عرصه و همچنین استفاده از مواد اولیه صنعتی و نامرغوب امروز، این جایگاه را از دست داده و فرش‌های استان که با دستان هنرمند زنان و مردان کردستانی بافته می‌شوند، در حسرت کسب اعتبار گذشته و از دست رفته خود هستند.
او می‌گوید: مهم‌ترین مشکلات کارگاه‌ها و مجتمع‌های تولیدی فرش در کردستان نبود سرمایه در گردش و نبود نقدینگی برای تقویت و توسعه بخش تولید است.
حاجی کبری، فرشباف سنندجی که حدود ۴۰سال است پشت دارقالی دراین رشته فعالیت می‌کند، می‌گوید: بیشتر فرش‌های بافته شده ام نقشه بیجار بوده وقتی می‌دیدم که امروز چند رج بیشتر از دیروز بافته ام و با همین چند رج یکی دیگر از نقش‌های زیبا مثل حوض و حتی ماهی‌های آن پیدا می‌شد و ظرافت فرش چند برابر می‌شد، خوشحال میشدم.
این بافنده میان سال یادآور شد: امروز سال‌های زیادی از آن ایام می‌گذرد و این گذشت زمان ذره‌ای از انگیزه ام برای بافتن طرح و نگار فرش کم نکرده است، چون با هر گره‌ای که از قالی می‌بافم گره‌هایی در زندگیم را به دست فراموشی می‌سپارم.
او می‌گوید: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که فرشبافی برای فرد دارد امروزه استقبال بسیار کم و حتی ناچیزی از آن می‌شود و فرش بافی به دلیل نبود بازار عرضه و سختی کار، بافنده کمی دارد و ارزش اقتصادی آن نیز زیاد بالا نبوده و بیشتر سود آن به جیب دلالان فرش می‌رود و همین امر از ارزش این حرفه کاسته است.
بسیاری از بافندگان فرش کردستان این کار را از مادرانشان به ارث برده‌اند و برخی از جوانان هم که به این کار رو آورده‌اند، به گفته خودشان، به‌دلیل فقر و نداشتن شغل به فرش‌بافی می‌پردازند.
از یکی از بافنده‌هایی که ۶۰ساله است، می‌پرسم فرزندان‌تان هم می‌توانند فرش ببافند؟ او جواب می‌دهد: نه اجازه نمی‌دهم.
همین که با او گرم صحبت هستم بافنده کناری هم وارد بحث می‌شود و می‌گوید، خیلی از بافنده‌ها دیگر اجازه نمی‌دهند فرزندان‌شان این کار را انجام دهند، زیرا شغل پردردسری است و عاقبتی هم ندارد.
خانم ناصری رئیس اتحادیه فرش استان کردستان هم می‌گوید: یکی از دلایل بی رونق شدن فرش کردستان وجود تابلو فرش‌هایی است که از تبریز وارد کردستان می‌شود.
او می‌گوید: ناتوانی بافندگان کردستانی به دلیل بالا رفتن سن یکی دیگر از دلایل بافته نشدن فرش کردستان است و زنان جوان کردستانی دیگر حاضر به فرش بافی نیستند و ترجیح می‌دهند تابلو فرش تبریز را با دستمزد مناسب انجام دهند و مدت‌ها وقت خود را برای بافت فرش کردستان تلف نکنند.
ناصری یادآور شد: با وجود دستمزدی که بابت این نوع فرش به قالی بافان کردستانی داده می‌شود دیگر هیچ کس حاضر به بافت فرش کردستان نیست و در دو سال اخیر فرش کردستان نسبت به گذشته بیشتر از رونق افتاده است.
محمد دره وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان می‌گوید: هم اکنون ۹۰هزار نفر در حوزه فرش دستبافت در بخش‌های بافندگی و رنگرزی، رفوگری، طراحی و خرید و فروش آن اشتغال و ساماندهی شده اند که از این تعداد ۱۳هزار و ۴۵نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.
با تلاش و هنرمندی فرشبافان کردستانی سالانه ۱۸۰هزار مترمربع فرش دستبافت در این استان تولید می‌شود.
به گفته دره وزمی این میزان فرش در چهار کارگاه متمرکز و بیش از ۴۹ کارگاه غیرمتمرکز دارای مجوز، و بعضا کارگاه‌های خانگی در این استان تولید شده است.
بر اساس آمار‌های اعلام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در کشور به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت تنها سه نفر بافنده فرش وجود دارد، در حالیکه این آمار در کردستان به ازای هر ۱۰۰نفر شش نفر به بافت فرش اشتغال دارند که در مقایسه این آمار، به این نتیجه می‌رسیم که مردم کردستان علاقه خاصی به انجام این کار دارند و باید مورد حمایت بهتری قرار گیرند.
محمد بختیار خلیقی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم می‌گوید: تلاش در راستای شناسایی و ساماندهی فرشبافان واقعی از مهم‌ترین اولویت‌های خانه فرش استان است و در این راستا نیز سامانه و نرم افزار لازم تعریف شده است.
خلیقی می‌گوید:هر چند که خود بافندگان و حتی متولیان از روز‌های ناخوش فرش کردستان سخن به میان می‌آورند، ولی در کنار این مهم باید در نظر داشت که در صورت برنامه ریزی مناسب دولت می‌توان برای احیای این نام و نشان اقدام کرد و همچنین برگزاری نشست‌های هم اندیشی و بررسی مشکلات و موانع در حوزه‌های مختلف قطعاً می‌تواند در رسیدن به راهکار‌های مناسب برای خروج از مشکلات حوزه فرش، تاثیر گذار باشد.
تولید فرش‌های ماشینی و همچنین تقلب کشور‌های مختلف به ویژه هندوستان و چین و تولید فرش‌هایی با نام‌های ایرانی در بازار‌های جهانی و در کنار این مهم نبود سیاستگذاری یکپارچه در امر بازاریابی و حمایت از بافندگان فرش دستباف از جمله عواملی است که می‌توان در خصوص عدم مقبولیت فرش‌های استان کردستان، بایدمورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار داد.
سعید نظری کارشناس فرش، در خصوص سابقه و دلایل مرغوبیت فرش کردستان می‌گوید: طرح، بافت و استفاده از مصالح و مواد اولیه مرغوب از جمله ویژگی‌های اصلی و قابل توجه فرش‌های تولیدی در استان کردستان بوده و متاسفانه امروز کمتر این موارد به چشم می‌خورد.
او می‌گوید: فرش‌های استان کردستان در سه سبک سنه، بیجار و افشار بافته می‌شوند که هر سبک برگرفته از ویژگی‌ها و شرایط خاص منطقه بوده و به همین دلیل تنوع در رنگ‌ها و نوع بافت‌ها نیز متفاوت بوده است.
نظری می‌گوید: با وجود بی مهری به توسعه فرش دستبافت استان کردستان، همچنان فرش کردستان، زینت بخش خانه‌های بسیاری از مردم در کشورمان و سایر کشور‌های جهان از جمله کشور‌های ایتالیا، آلمان، چین، روسیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس است.
متاسفانه باتوجه به اینکه انواع محصولات فرش دستبافت کردستان از پایانه‌های خارج از استان صادر می‌شود، از ارزش ریالی صادرات فرش این استان آماری در دست نیست و به همین دلیل است که باید برنامه ریزی و نظارت بهتری در این حوزه صورت گیرد.
بهمن احترامی مدیرشرکت سهامی فرش ایران دراستان کردستان خاطرنشان کرد: به گفته کارشناسان قدمت فرش دراین استان به ۴۰۰سال پیش برمی گردد وهمچنان یکی از معروف‌ترین فرش‌های جهان است.
احترامی می‌گوید: به اعتبار قالی‌های موجود در موزه فرش ایران می‌توان قدمت فرشبافی در استان را طولانی دانست و فرش‌های ۱۵۰سال پیش در موزه تهران حاکی ازآن است که بیش از ۲۰قطعه فرش متعلق به قالی‌های استان کردستان است، واین استان بیشترین شهرت خود را مدیون بافندگان فرش شهر‌های بیجار و سنندج است.
او با اشاره به بازار رکودفرش و افت صادرات دراین زمینه می‌گوید: حمایت از تولیدکنندگان فرش کردستان، پرداخت تسهیلات کم بهره به واحد‌های تولیدی فرش، کاهش واسطه‌های تولید و فروش فرش‌های دستبافت، افزایش حمایت‌های دولتی از بافندگان و شناخت بازار و سلیقه‌های مشتریان از جمله راهکاری‌هایی است که باید بیش از همه مورد توجه مسئولان قرار گرفته شود و بازگرداندن جایگاه فرش کردستان در بازار‌های جهانی را در راس فعالیت‌های خود قرار دهند، چرا که؛ فرش دستباف کردستان آوازه جهانی دارد ومی توان با سرمایه گذاری روی این بخش، اشتغالزایی و رونق اقتصادی این استان را رونق بخشید.

نویسنده: ژیلا امامی

ادامه مطلب

تجلیل از برگزیدگان فرش دستباف قم

برگزیدگان رشته‌های مختلف حوزه فرش دستباف، امروز در پنجمین همایش گره طلایی رشتی‌زاده تجلیل شدند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم، در چهارمین روز این همایش با اهدای تندیس و لوح از یک پیشکسوت، سرویس‌کار، بافنده، طراح و نقاش، تولیدکننده و صادرکننده برگزیده فرش دستباف ابریشم قم قدردانی شد.

تندیس ویژه این همایش هم با آقای رضی میری از پیشکسوتان عرصه تولید فرش دستباف قم و دارنده نخستین جایزه اسکار فرش اهدا شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران در حاشیه این همایش به برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش ۲۰ درصدی سهم بیمه تامین اجتماعی بافندگان فرش دستباف در بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۹۹ هزار قالیباف در سراسر کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.
خانم دست پاک افزود: در سال آینده تلاش می‌کنیم این تعداد بیمه شده به ۶۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند که برای این منظور یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
وی تامین مواد اولیه تولید فرش دستباف را یکی دیگر از نیازهای تولیدکنندگان این بخش دانست و گفت: با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی چابهار از موضوع تحریم‌ها مستثنا شده است در نظر داریم از این منطقه برای تامین مواد اولیه قالیبافان استفاده کنیم.
رئیس مرکز ملی فرش، پیگیری تسهیل صادرات و شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف را از دیگر اهداف این مرکز برشمرد.
براساس اعلام اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم قالیبافان قمی حدود 20 درصد از صادرات فرش دستباف کشور را به خود اختصاص داده‌اند که ارزش این صادرات سال گذشته حدود 70 میلیون دلار برآورده شده است.
به مناسبت ارتحال استاد علی رشتی‌زاده، پیشکسوت فرش دستباف قم، که نقش ویژه‌ای در توسعه این هنر گران‌بها داشته است، هر ساله همایش گره طلایی رشتی زاده با هدف معرفی هرچه بیشتر فرش دستباف ابریشم قم برگزار می‌شود.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

فعالیت 60هزار بافنده قالی در قم

دبیر همایش گره طلایی گفت: در تجلیل از فعالان عرصه فرش دستباف پنجمین همایش گره طلایی در قم برگزار می‌شود.
به گزارش ‌ایسنا‌، محمدرضا رشتی‌زاده یک شنبه 11 آذر در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری پنجمین همایش گره طلایی عنوان کرد: در قم ظرفیت های بالنده ای در تولید فرش دستباف وجود دارد.‌ با توجه به این ظرفیت ها پنجمین همایش گره طلایی به منظور تجلیل از برترین های عرصه فرش دستباف در قم 16 آذرماه در تالار مرکزی شهر قم برگزار خواهد شد.
وی در خصوص توانمندی های تولید فرش در قم اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده در قم برای 12 هزار نفر کارت بافندگی قالی صادر شده است.
رشتی زاده بیان کرد:همچنین در رابطه با تولید فرش دستباف در قم 360 واحد تولیدی فعال است ضمن اینکه قم 250 هزار بافنده قالی دارد که تعداد زیادی از آن ها در خارج از قم فعال هستند و در حدود 60 هزار بافنده در قم بهترین برندهای فرش دستباف را تولید می کنند.
وی تصریح کرد: در رابطه با طراحی فرش ها نیز 110 طراح ماهر فرش در استان قم فعالیت دارند با این وجود هنوز اطلاع رسانی در مورد هنر فرش در قم ضعیف است و تاکنون نتوانسته ایم به خوبی جایگاه فرش قم را معرفی کنیم.
دبیر پنجمین همایش گره طلایی خاطرنشان کرد: فرش قم در سالهای اخیر از نظر طراحی و رنگ و کیفیت پیشرفت های خوبی را پشت سر گذاشته است.
وی گفت: ثبت ایده در طراحی فرش اهمیت زیادی دارد و باید راهکاری در مورد نقشه و مالکیت طرح فرش در قم شود. با توجه به اینکه فرش قم برند جهانی دارد؛ باید برای ثبت مالکیت طرح فرش به دنبال راهکارهای قانونی باشیم.
رشتی زاده افزود: باید ارزش و بهای واقعی فرش دستباف را نشان داد و با ثبت برندها در مصرف کنندگان نیز اطمینان خاطر ایجاد کرد.
دبیر پنجمین همایش گره طلایی تصریح کرد: در این همایش برآنیم از 7 فعال برتر فرش دستباف از جمله کارشناس اول فرش ایران و بافنده فرش صلح جهانی تقدیر کنیم همچنین از 50 تن از فعالان در اتحادیه فرش و از تولیدکنندگان تجلیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: امسال پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم از 13 الی 17 آذرماه در نمایشگاه دائمی استان قم برپا خواهد شد.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

چهارمین مسابقه طرح و نقش فرش دستباف

مرکز ملی فرش ایران چهارمین مسابقه طرح و نقش را برگزار می کند.
مراحل شرکت در چهارمین مسابقه ملی طرح و نقشه فرش، در سایت اطلاع رسانی مرکز ملی ایران بارگزاری شد.
شرکت در مسابقه فرآیند ساده ای دارد. شما باید ابتدا مطابق دستور العمل زیر در سایت مسابقه ثبت نام کنید و آثار خود را در سایت آپلود کنید. در نهایت پس از اعلام پذیرفته بودن آثار شما در مرحله اول نسبت به ارسال فیزیکی آن به دبیرخانه مرکزی یا منطقه ای اقدام کنید. تمام فرایند شرکت در مسابقه در 4 مرحله خلاصه شده است که در زیر می توانید مطالعه کنید.
چهارمین مسابقه طرح و نقش فرش دستباف
1- هر شرکت کننده ابتدا باید در سایت مسابقه به نشانی www.nagshfarsh.ir ثبت نام و اطلاعات فردی خود را تکمیل کند.
2- پس از ثبت نام، ابتدا باید آثار مطابق آیین نامه اجرایی مسابقه در سایت ثبت شود. در این مرحله برای هر اثر کد رهگیری مجزا صادر می شود.
3-پ س از تایید اطلاعات و ارزیابی اولیه آثار به شرکت کنندگان برای ارسال اصل آثار به دبیرخانه مرکزی یا منطقه‌ای اطلاع رسانی می‌شود.
4- هر شرکت کننده کد رهگیری مربوط به هر اثر را پشت اصل اثر چسبانده و آثار را از طریق پست یا به صورت حضوری به دبیرخانه مرکزی یا منطقه ای تحویل می‌دهد.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

نمايشگاه تخصصي صادراتي فرش دستباف مشهد

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، دهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف مشهد، در تاریخ 12 الی 16 آذر ماه 97 برگزار می شود.
نمایشگاه فرش مشهد
ساعات بازدید 10 الی ۲1 و محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد می‌باشد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

نمايشگاه تخصصي صادراتي فرش دستباف اصفهان

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، یازدهمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از 20 آذرماه الی 25 آذرماه امسال برگزار می‌گردد. در این نمایشگاه، برترین هنرمندان و تولیدکنندگان فرش‌های نفیس دستباف اصفهان حضور دارند.
نمایشگاه فرش اصفهان
ساعات بازدید ۱۵ الی ۲2 و مکان برگزاری: اصفهان- پل تاریخی شهرستان، نمایشگاه بین المللی استان اصفهان می‌باشد.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم

پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم برگزار می‌شود.
پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم از ۱۳ آذرماه الی ۱۷ آذرماه امسال برگزار می‌گردد. در این نمایشگاه، برترین هنرمندان و تولیدکنندگان فرش‌های نفیس دستباف تمام ابریشم قم حضور دارند.
نمایشگاه فرش قم
ساعات بازدید ۱۵ الی ۲۱ و مکان برگزاری: قم، انتهای خیابان امام موسی صدر، محل دائمی نمایشگاه‌های استان قم می‌باشد.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بافت فرش ۲۴متری با دستان هنرمند جوشقانی

بانوی هنرمند جوشقانی بزرگترین فرش ۲۴متری دستباف را در این منطقه بافته است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان؛ نرجس یعقوب زاده ابعاد فرش های جوشقانی را 2، 4، 6، 9 و 12 متر بیان کرد و گفت: برای اولین بار یک جفت قالی 24 متری بر اساس سفارش مشتری بافته شده است.
فرش جوشقانی
وی با اشاره به اینکه قالی جوشقان بدون نقشه است و از حفظ بافته می شود افزود: در بافت این فرش ها از بهترین و قدیمی ترین هنرمندان منطقه استفاده شده است و از میان نقشه های کشمیری، هندسی، سخت ترین نقشه یعنی جنگلی (لچک و ترنج) با کمک ذهن هنرمندان منطقه بر روی این فرش ها پیاده شده است.
نرجس یعقوب زاده با اشاره به قدمت قالی جوشقان و اهمیت احیای این هنر تاریخی گفت: در گذشته نه چندان دور در همه ی خانه های اهالی یک دستگاه قالی بود و زنان و مردان به بافت آن اهتمام داشتند، اما در چند سال گذشته این هنر رونق خود را از دست داده بود.
در حال حاضر با همت خانم یعقوب زاده بیش از 20بانوی جوشقانی در راستای احیای قالی های تاریخی این منطقه فعال شده اند.
قالی جوشقان تاریخی 1300ساله دارد و اوج رونق آن به زمان صفوی باز می گردد که جوشقان مرکز کارگاه های فرش سلطنتی بوده است.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب