هنر و صنعت قالیبافی در اسپانیا

اسپانیا با مساحت ۵۸۰۹ ۵۰ کیلومتر مربع در غرب اروپا واقع و با کشورهای پرتغال و فرانسه هم مرز می باشد. آب و هوای اسپانیا معتدل است. البته معروف است که اسپانیا دارای دو فصل تابستان و زمستان می باشد و بهار و پاییز ندارد. پایتخت آن مادرید، نوع حکومت مشروطه سلطنتی است، دین مسیحی و مذهب کاتولیک می باشد. برخی شهرهای مهم آن کردبا، اشبهلیه و بریشتر می باشند. اسپانیا از شمال به فرانسه و خلیج بیسکای، از مغرب به پرتقال و اقیانوس اطلس، از مشرق و جنوب به اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه محدود است. رشته کوه های پیرنه در مرز اسپانیا با فرانسه قرار دارد. این سرزمین فلات مرتفعی است که اطراف آن را رشته کوه های مرتفع فراگرفته و رودخانه های مهمی از آنها سرچشمه می گیرد.
بنادر مهم صادراتی و وارداتی این کشور عبارتند از بندر بیلبائو که امر صادرات و واردات را انجام می دهد. بندر مهم کادیز که به منظور امور وارداتی از آن استفاده می شود، بندر مهم والنسیا که مرکز مهم ابریشم و مرکبات اسپانیا می باشد، بندر مالاکا که بندر مهم صادراتی و مرکز صنعتی این کشور است و بندر بارسلونا که بندر عمده تجارتی شرق اسپانیا است.

فرش دستباف اسپانیا

صنعت فرش دستباف
وضعیت جغرافیایی سرزمین اسپانیا مهیای دامداری و بهره برداری از محصولات دامی از جمله پشم می باشد. بنابراین برای تولید فرش دستباف، پشم مورد نیاز خود را تأمین می کند.
همچنین این کشور در زمینه تولید و صادرات ابریشم فعالیت می نماید، بطوری که در بالا ذکر شد بندر والنسیا مرکز مهم ابریشم می باشد. وجود همین مواد اولیه موجب روی آوردن این کشور به تولید و صادرات فرش دستباف شده است. البته در حال حاضر تولید فرش دستباف در این کشور چندان رونق ندارد.
فرش شناسان با توجه به نوع بافت دستباف های این کشور چنین اظهار نظر می نمایند که قالی بافی از مصر به آنجا راه یافته است. این کشور اولین ناحیه از اروپا است که از قرن هشتم میلادی و پس از آشنایی با اسلام به تولید فرش دستباف گره دار پرداختند و تکامل این حرفه به گونه ای در این سرزمین بوده که در قرن ۱۲ میلادی فرش اسپانیا در دربار خلفا مورد استفاده قرار می گرفته است. قرن ۱۴ میلادی را می توان عصر رونق فرش دستباف این کشور دانست.
انواع بافت
گره مورد استفاده در فرش های دستباف اسپانیا، گره تک بر تار نام دارد و کلا این نوع روش گره به نام مردم اسپانیا در جهان شهرت یافته است. و بافت فرش آن چند پوده است.
روش چنده پوده به این صورت است که به جای استفاده از یک پود و یا دو پود از سه پود استفاده می شود.
طرح
«نقش زیراندازها در این کشور نقش ترکی و اسپانیایی اصیل است که تقلیدی از طرح های ترکی می باشد.»
رنگ
رنگ های مورد استفاده در فرش اسپانیا بیشتر شیمیایی است و رنگ های آبی، کرم، قهوه ای، قرمز روشن و سیر بیشترین استفاده را دارند.


کتاب منبع: جغرافیای فرش دستباف/ مولف:حمیده واعظی/انتشارات خدمات فرهنگی کرمان/نوبت چاپ: اول ، کرمان، 1382/صفحات 64 الی 66

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود