صنعت فرش دستباف هند

صنعت فرش دستباف هند

فرش هند

«شرایط آب وهوایی گرم و مرطوب در این کشور موجب گسترش کشاورزی و جنگل های انبوه ومملو از انواع میوه ها گردیده است. یکی از این میوه ها نارگیل است که جزء مواد اولیه برای یک نوع دستباف که بنام فرش های حصیری معروف است،می باشد و ارزش صادراتی بسیار بالایی دارد. وجود پنبه به عنوان یکی از کالاهای اساسی صادراتی این کشور نیز موجب روی آوردن مردم به تولید فرش دستباف گردیده است.
یکی دیگر از فرش هایی که در کشور هند تولید می شود فرش ساروق با نقشه آمریکایی می باشد که با شست وشویی یکدست و الیاف پشمی که به نرمی و براقی موی گربه معروف است،بافته می شود.در این کشور2500000نفر در صنعت فرش دستباف فعالیت دارند و تنها2/1 در صد نیروی کار را کودکان تشکیل می دهند.»
از جهت صادرات،35 درصد فرش دستباف این کشور به کشور آمریکا صادر می شود، وبقیه به کشورهای اروپایی به خصوص کشور آلمان فرستاده می شود.

طرح
طرح های فرش دستباف در این کشور برگرفته و تقلیدی از طرح های ایرانی است که به دلیل تحریم ایران از زمان انقلاب اسلامی از سوی کشور آمریکا،این کشورها توانستند جای خالی کشور ایران را پر کنند و چون طرح های ایرانی بسیار زیبا ومورد دلخواه جهانیان بود،تجار وارد کننده فرش ایران در کشورهای اروپایی و آمریکا،طرح های فرش ایران را به کشورهای چین،هند وپاکستان بردند وبه تولید فرش های دستباف با طرح های ایرانی در این کشور ها پرداختند.
صادرات فرش دستباف در هند به سه دسته تقسیم می شود:
1-فرش های پنبه ای وپشمی که خود به چند دسته تقسیم می شود:
الف)فرش هایی با پرزهایی بلند که به دو رنگ،رنگ زمینه روشن و رنگ تیره تر از زمینه و در طرح هایی مثل ببر وپروانه بافته می شود.
ب)فرش هایی که طرح های بسیار ساده با چند رنگ ساده با پرز بلند دارند و چند طرح هندسی ساده که بنا به سلیقه مشتری از نظر تنوع رنگ وطرح تغییر می کند.
ج)گبه که مثل گبه ایران ساده وبا پرز بلند وطرح های ساده مثل تصویر پرنده یا یک دختر در اندازه های متنوع بافته می شود.
د)فرش هندی نپالی که از ترکیب رنگ هندی و طرح نپالی به دست می آید،بسیار ساده و مرغوب ومورد توجه بازارهای اروپایی می باشد.
2-فرش های ابریشمی که در چند منطقه هندوستان با کیفیت بالا و طرح های بسیار متنوع مثل گلدانی،لچک وترنج بافته می شود.
3-فرش های حصیری با الیاف نارگیل یا COIR:این فرش ها از قرن 19به بعد در منطقه ای به نام کارلا که یکی از مناطق بسیار زیبای هند است،رشد کرد،ومملو از درختان نارگیل می باشد.زنان این منطقه با استفاده از الیاف نارگیل،آنها را به صورت حلقه های کلاف بسیار باریک به اندازه نخ درست می کنند وبه بافت زیباترین حصیر و بوریا می پردازند که در حال حاضر در این صنعت5/1میلیون نفر از جمعیت هند مشغول به کار هستند.
کشور هند به تولید یک نوع دیگر فرش با طرح ماهی در هم یا ریز ماهی در رنگ های قهوه ای و زرشکی می پردازد که مانند ترمه یزد ایران است.

اندازه
اندازه فرش دستباف در کشور هند عبارتند از:60*30سانتیمتر-90*60سانتی متر-140*70سانتی متر-200*140سانتی متر-300*200 سانتی متر-180*120سانتی متر وبطور کلی هر اندازه که سلیقه بازار جهانی در آن باشد تولید می شود
برای تولید فرش دستباف کلا چهار عامل لازم است:
1- تار از جهت میزان تاب آنها که تار فرش هندی4/2یا3/6 نخ تابیده می باشد.
2- دوم پود است و پود فرش های هندی یا از جنس پنبه و یا غیر پنبه می باشد.
3- وزن است وزن فرش های هندی2کیلوگرم در متر مربع می باشد.
4- اندازه است که اندازه ها در بالا ذکر شد.

سازمان های متولی فرش دستباف هند

یکی از این سازمان ها به نام مرکز فرش هندی است که این مرکز در سال1969 شروع به کار کرده ویکی از بزرگترین مراکز صادرات هند و در دهلی نو قرار دارد که به تولید صادرات چند نوع فرش به شرح زیر می پردازد.
1-فرش های تافتینگ که به فرش های با پرز بلند گفته می شود واین فرش ها به چند دسته تقسم می شود:
الف)فرش های ریشه دار به شکل ساده با طرح حیوانات ساده یا در هم.
ب)فرش های معاصر که به تولید یک طرح در بیش از25یا 30 رنگ مختلف می پردازد و نوع رنگ وسایز آن با کامپیوتر طراحی می شود.
ج)فرش های کلاسیک که از طرح های هندسی و ترکیبی از اشکال هندسی می باشد.
د)فرش هایی که مخصوص بچه ها تولید می شود و از طرح های کارتونی ومطابق با اتاق کودک تشکیل می شود.
2-فرش دستباف که ترکیبی از طرح های هندسی متضاد است وبا کامپیوتر طرح ورنگ آن عوض می شود.
3-فرش های دستباف برای خانه که بسیار موفق بوده است و توانسته توجه مشتری زیادی را به خود جلب کند.بدین صورت که مشتری با در دست داشتن عکس مکانی که می خواهد برای آن فرش تهیه کند،به تولید کننده مراجعه و او با استفاده از کامپیوتر،یا استفاده از کارشناسان طراح فرش،فرش مورد سلیقه مشتری را در کمترین زمان و با توجه به اثاثیه منزل تهیه و در اختیار او قرار می دهد.
سازمان دیگر متولی فرش هند با نام بنگاه صادرات فرش دستباف است که متولی تولید وصادرات فرش می باشد و در این امر سهم عمده ای در کشور هند دارد به ویژه در تولید قالی کشمیر که قالی بسیار زیبایی می باشد واولین بار توسط مغول ها در قرن 16 به این کشور معرفی وسپس هنرمندان هندی آن را حرفه خود ساخته و از نسلی به نسل دیگر گسترش دادند.

رنگ
هندی ها از رنگ گیاهی زیاد استفاده نمی کنند اما این کشور مملو از رنگ های گیاهی و طبیعی است.کشور ایران خیلی از مواد رنگی را از هند وارد می کند،مثل رنگ لاکی کرمانی که از حشره ای به نام قرمز دانه تهیه می شود،لغت لاکی اصیلت هندی دارد معنی لاکی یعنی هزاران حشره قرمزدانه که چون بر روی درخت درخت در کنار هم قرار می گیرند به عنوان لاک معروف شده اند.ایران قرمز دانه وبلغم سیاه را از هند وارد می کرده است و همچنین کشورهای اروپایی از قرمزدانه هند بدلیل مرغوبیت بالای آن در صنعت لوازم آرایشی استفاده می کنند.



کتاب منبع:جغرافیای فرش دستباف/حمیده واعظی/انتشارات خدمات فرهنگی کرمان

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود