طرح و نقش قالی اصیل خراسان رو به خاموشی

اصالت قالی خراسان اثر خلاقیت قالی بافانی است که در طول قرنها با نبوغ خود نقش های زیبا آفریدند و غم ها و شادی های خود را گره زدند، به همین دلیل این هنر صنعت دستی حکایت از فرهنگ و هنر یک ملت دارد که اینک متاثر از مدرنیته و بازار، کم فروغ شده است.
خراسان رضوی یکی از مهم ترین مناطق بافت قالی کشور است که قدمت هنر قالی بافی در آن به عهد تیموریان باز می گردد و در طول قرنها فرش بافی در این منطقه سیر تکامل خود به لحاظ تولید ، هنر و تجارت را طی کرده است.

طرح و نقش قالی اصیل خراسان رو به خاموشی

فرش در این منطقه به لحاظ نقش، طرح، رنگ، تعداد گره و رج با دیگر مناطق کشور متفاوت است و نقش و طرح هایی که هنرمندان این عرصه در طول قرنها برای قالی خلق می کردند، اینک برندی در قالی خراسان به شمار می رود و اسامی هنرمندانی مانند عمواوغلی، مخملباف، صابر، خدیوی، علیپور و شیخ بورنگی به عنوان برندی برای طرحهای قالی امروز در خراسان به شمار رفته و شهرت جهانی دارد.
بیکاری، مشکلات معیشتی، تولیدات فله ای با طرحهای تکراری، عدم حمایت از خلاقان و هنرمندان صاحب سبک در طرح و نقش قالی و فشارهای بین المللی همه و همه دست به دست هم داده و قالی خراسان رضوی را از جایگاه اصلی خود دور کرده است.

قالی بافی دچار دو باطل شده است
یک پژوهشگر فرش و عضو پیوسته انجمن علمی فرش به خبرنگار ایرنا گفت: کاشمر، مشهد، نیشابور و سبزوار بزرگترین قطب های تولید فرش در کشور هستند و در این بین مشهد و کاشمر از معدود مناطقی هستند که قالی بافی برای مردان شغل اصلی بوده و زن و مرد با مشارکت همدیگر فرش می بافند.
عبدالله احراری افزود: این اصالت و جایگاه برای تولید قالی در خراسان رضوی در حال کمرنگ شدن است زیرا زمانی ایران به طور عمده تولید کننده فرش بود اما اکنون بسیاری از کشورها از جمله افغانستان، چین، هند، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان که مشکل اشتغال دارند به تولید فرش رو آورده اند.
وی اظهار کرد: در کشورهای مزبور هزینه تمام شده تولید فرش بسیار کمتر از ایران است به این معنا که آنها می توانند یک سوم قیمت تولید فرش در ایران آن را تولید و به بازار جهانی عرضه کنند لذا فرش ایرانی به لحاظ قیمت تمام شده قدرت رقابت با فرش کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و هند را ندارد.
این پژوهشگر فرش گفت: در آن کشورها ممکن است بافنده برای داشتن یک وعده غذا فرش ببافد اما در ایران این گونه نیست، زیرا فرش بخشی از فرهنگ و هویت و هنر این سرزمین است.
احراری ادامه داد: فرش خراسان و در مجموع فرش ایران از دو بعد دچار مشکل و محدودیت است؛ یک سری محدودیت ها به خارج از کشور مربوط می شود و بخشی از مشکلات قالی بافی هم به مسئولان و مردم مرتبط است.
عضو پیوسته انجمن علمی فرش در تشریح دلایل بروز مشکلات برای هنر – صنعت قالی بافی در کشور بیان کرد: بخشی از مشکلات تولید فرش در ایران مربوط به مسائل سیاسی و تحریم های اعمال شده علیه ایران می شود.
وی خاطر نشان کرد: قبل از برجام ایران بسیاری از بازارهای جهانی را از دست داد، به عنوان مثال به طور مشخص بازار فرش آمریکا دست ایران بود اما این بازار توسط پاکستانی ها و هندی ها گرفته شد.
احراری افزود: پس از برجام بخشی از مشکلات در ارتباط با بازار فرش حل شد و ایران بازارهای قدیمی را بدست آورد اما دیگر تولید مناسب با آن بازارها بویژه بازار آمریکا در ایران وجود ندارد.
وی بیان کرد: نگاه ایران چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی به فرش به عنوان یک کالای فرهنگی نیست؛ هر زمان که درآمدهای ارزی و نفتی دولتها کم شده است، توجه دولت به فرش معطوف شده اما هر زمان که قیمت نفت افزایش یافته و ارز مورد نیاز تامین شده، به فرش کم توجهی شده است.
وی اظهار کرد: نگاه بخش خصوصی به هنر قالی بافی که ما آن را هویت فرهنگی – هنری ایران می دانیم نیز عمدتا نگاه سنتی، بسیار محدود و به دور از استفاده از علم و فناوری روز است.
این پژوهشگر فرش گفت: در مقاطع مختلف زمانی به تولید فرش، رویکرد اشتغال حاکم بوده است و در مجموع سیاست های مختلفی در ارتباط با فرش وجود داشته جز آنچه باید در مورد فرش اعمال می شده است.
احراری افزود: بعد اصلی فرش حتی برای خود جامعه فرش هم هنوز ناشناخته است؛ اینکه فرش در قالب یک کالای هنری به عنوان پرچم دوم ایران برافراشته است و باید هویت فرهنگی – هنری داشته باشد.
وی اظهار کرد: هر نقش و طرح برای قالی مخصوص یک منطقه است و قالی باید با همان نقش و طرح بافته شود؛ در مواد اولیه آن هم باید استانداردها رعایت شود و کیفیت لازم را داشته باشد اما اکنون استفاده از مواد اولیه از جمله پشم داخلی و رنگهای طبیعی همگی وارونه شده است.
احراری گفت: قالی ایران که زمانی 100 درصد متکی به پشم داخلی بود، اکنون به صورت عمده به پشم خارجی متکی شده و سلایق عمومی به سمتی پیش رفته است که باید از پشم خارجی در آن استفاده و باید ابریشم در آن به کار رود یا فرش باید توام با نقش های عجیب و رنگهای بسیار گیرا بوده تا مشتری پسند باشد و این مسائلی است که بر جامعه فرش تحمیل شده است.
این پژوهشگر فرش اظهار کرد: خیلی از طرح ها و نقش های مناطق مختلف تولید فرش در ایران کمرنگ شده است؛ به عنوان مثال در خراسان قالی بلوچ، قالی کرد، قالی ترکمن بخشی از تولید بوده و مناطق قالی بافی سبزوار، نیشابور، کاشمر، مشهد هر کدام مشخصه ویژه خود را داشته اند.
احراری اظهار کرد: زمانی که به قالی نگاه می کردید، گویی با شما حرف می زده است، به طوری که از روی رنگ و طرح و نقش آن متوجه می شدید که این نوع فرش در کدام منطقه بافته شده و هر کدام از نقش ها و رنگها دارای چه معانی و تفاسیری هستند.
وی گفت: اکنون متاسفانه رنگهای شیمیایی جایگزین رنگهای طبیعی و پشم های خارجی بی کیفیت یا پشم دباغی شده داخلی جایگزین پشم خوب گوسفند که در سمت خراسان جنوبی، کرمان و چهارمحال بختیاری تولید می شد، شده است.
این پژوهشگر فرش اظهار کرد: اکنون قالی ایران دچار یک دور باطل شده است به این معنا که فرش ها با نقشه تکراری و مواد اولیه نامرغوب و عدم دقت و خلاقیت بافنده تولید می شود، سپس چون سود کافی برای تولیدکننده ندارد، در بازار به قیمت واقعی خود به فروش نمی رسد.
احراری گفت: در ادامه این دور باطل از هزینه های تولید کم می شود و همین طور این دور ادامه پیدا می کند تا اینکه خود تولیدکننده از این دور خارج می شود.
وی ادامه داد: در دهه 70 صادرات فرش دستباف در ایران نزدیک به دو میلیارد دلار بود و کشورمان 48 درصد از بازار فرش جهان را در اختیار داشت، در واقع گردش تجارت جهانی فرش هم نزدیک به 4 یا 5 میلیارد دلار بود.
این پژوهشگر فرش اظهار کرد: اکنون گردش تجارت جهانی فرش به 1.5 میلیارد دلار رسیده یعنی نگاه جهانی به فرش دستباف از کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل شده و حجم تولید آن به یک سوم رسیده است و از این میزان هم سهم ایران 25 درصد بیشتر نیست.
احراری افزود: اگر خواسته باشیم فرش بافی به جایگاه خود بازگردد و مورد توجه قرار گیرد؛ باید دیدگاه های انحرافی که فکر می کند باید سلایق کشورهای غربی در نظر گرفته و در زمینه تولید فرش در ایران اجرا شود؛ اصلاح شود.
وی اظهار کرد: فرش ایران همیشه از این بعد مورد توجه بوده که بیانگر هویت، فرهنگ، اقلیم، طبیعت و اندیشه ایرانی است، کشورمان از متنوع ترین فرهنگ ها و اقلیم ها برخوردار می باشد و محققان هنوز نتوانسته اند نقوش و طراحی مربوط به فرش فقط در مرکز ایران را مورد بررسی قرار دهند زیرا تنوع طرح و نقش آنقدر در نقاط مختلف ایران زیاد است که کار تحقیقاتی بسیار گسترده ای را می طلبد.
این پژوهشگر فرش گفت: این سیاست که درباره خواسته های مربوط به کشورهای مختلف سلیقه یابی شود و بافندگان ایرانی بخواهند طرح ها و نقش های خود را به تبعیت از فرش هند و پاکستان به کار گیرند، محکوم به شکست است، چون آنها دنبال قیمت هستند.
احراری اظهار کرد: بهتر است در تولید فرش به بعد هنری آن توجه بیشتری شود و با پذیرش طرح ها و نقش های ایرانی و با بکارگیری خلاقیتی که در گذشته بوده است، این خلاقیت را در چارچوب هویت فرهنگی و هنری تلفیق کرد تا اینکه فرش ایران دوباره مورد توجه قرار گیرد به شرط اینکه دولت کمک نماید و بخش خصوصی هم نگاه سنتی و کوتاه مدت خود را اصلاح کند.
وی بیان کرد: باید در مواد اولیه مورد استفاده، توجه به بافنده و همه عوامل تولید، تجدیدنظری اعمال شود زیرا رویکرد فعلی در حوزه فرش روز به روز این هنر- صنعت را به قهقرا خواهد کشاند.
این پژوهشگر فرش ادامه داد: متاسفانه کارهایی که مسئولان تاکنون در خصوص تولید فرش انجام داده اند در عمل با مشکل مواجه شده و نتیجه عکس داشته است، به عنوان مثال سالانه پنج هزار میلیارد ریال برای بیمه تامین اجتماعی بافندگان فرش هزینه می شود، اما در اجرا بسیاری از کسانی که بیمه شدند، بافنده واقعی نیستند و عمدتا فقط یک تابلو فرش کوچک تولید می کنند.
احراری افزود: افراد برای استمرار بیمه خود ناچار به تولید هستند اما تولید آنها بیانگرهویت، فرهنگ و هنر ایرانی نیست بلکه عمدتا تابلو فرش یا فرش فله ای یا گره کوری است که این مساله بیشتر بازار فرش را تهدید می کند.
وی بیان کرد: این کار باعث می شود که تولید زیادی از فرش روی دست بافنده باقی بماند و بافنده به اجبار برای اینکه بیمه اش قطع نشود، مجبور می شود دائما محصول ارائه دهد.
احراری اظهار کرد: دولت دهم به جای اینکه تولید کارفرمایی را هدایت و حمایت کند، تسهیلات را به تک تک بافندگان داد و ما برای نجات فرش باید همه امکانات را به سمت کسانی سوق دهیم که خلاقیت دارند و می توانند عده ای بافنده را حمایت کنند.
وی بیان کرد: اکنون نمایشگاه های فرش نیز نمایش دهنده فرش های واقعی نیستند، به عنوان مثال در نمایشگاه فرش مشهد، فرش تبریز دیده می شود و علتش این است که فرش ایرانی به انحراف رفته است، به چند طرح و نقش محدود شده و همه کپی کار شده و خلاقیت از فرش دستباف رخت بربسته است.
این پژوهشگر فرش گفت: توزیع منابع و امکانات بین همه بافندگان که بسیاری از آنها فقط گره زدن بلد هستند و نمی دانند چه طرحی ببافند یا چگونه آن را به بازار عرضه کنند؛ باعث می شود که وضعیت فرش بدتر شود.
وی با تاکید بر اینکه باید منابع و امکانات صرف زیرساخت های فرش شود؛ افزود: کوچکترین مطلب درباره فرش و نقش و طرح خراسان در هیچ جا ثبت نشده که قابل آموزش باشد، هیچ کتاب و جزوه یا مستند 10 دقیقه ای درباره فرش باقدمت این منطقه تولید نشده است و هیچ منبع مطالعاتی برای نشان دادن سیمای فرش خراسان وجود ندارد.
احراری گفت: در بعد تبلیغ فرش بسیار بسیار ضعیف عمل شده است و در هیچ کدام از شبکه های تلویزیونی پرمخاطب استان یا ایران یک دقیقه نیز برای فرش ایران تبلیغ نمی شود.
وی ادامه داد: تقویت زیرساخت های فرش ، حمایت از طراحان با خلاقیت، تولید مواد اولیه مرغوب، احداث کارگاه های نمونه، بیمه بافندگان واقعی از راههای بازگشت فرش خراسان و دیگر نقاط ایران به جایگاه اصلی خود است.

تحول و نوآوری در فرش خراسان برای دستیابی به بازارهای از دست رفته ضروری است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی نیز گفت: این استان جایگاه ممتاز و ویژه ای در سطح کشور و بازارهای بین المللی در حوزه فرش دستباف دارد و فرش خراسان در اکثر بازارهای جهانی مطابق با ذائقه آن کشورهاست.
هادی مخملی افزود: خراسان برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی فرش نیازمند تحول و نوآوری است و باید تولید قالی بافان مطابق با سلیقه بازار و مشتری باشد.
وی بیان کرد: زنجیره تولید فرش از مواد اولیه گرفته تا طراحی، رنگرزی، بازار و صادرات آن چرخه ای است که حلقه های آن باید با هم ارتباط متعادل و پویایی داشته باشند و اطلاعات را به ترتیب به بخش های دیگر منتقل کنند.
وی اظهار کرد: یک صادرکننده پیش قراول اصلی و نقطه عطف صادرات فرش در کشورهای خارجی است که می تواند عنوان یک عامل تحقیق و توسعه یا آر اند دی(R&D)اطلاعات بازار را به بخش های ماقبل خود در این زنجیره تولید منتقل کند تا دیگر عوامل تولید بتوانند با حفظ سلسله مراتب کار را انجام دهند و تولیدات خود را به روز کنند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش خراسان رضوی گفت: این نوع همکاری در زنجیره تولید فرش و به روز سانی اطلاعات بازار و سلایق مشتری در حوزه فرش خراسان بوجود نیامده و تولیدکنندگان و صادرکنندگان نتوانستاه اند خلاءهای موجود را پر کنند.
مخملی افزود: از سوی دیگر ضعف بزرگ در تبلیغات فرش ایرانی برای نسل جدید در بازارهای جهانی بر این زنجیره تولید اثرگذار بود زیرا چند نسل از مصرف کننده در بازار جهانی، فرش را به عنوان یک کف پوش نمی شناسند و فرش دستباف ایرانی بین کلکسیون داران به عنوان یک هنر و صنعت شناخته می شود.
وی بیان کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی موفق نشدند بخش هنری فرش دستباف را برای نسل جدید به خوبی تبیین کنند و به دلیل ضعف تبلیغات رغبت نسل قدیم نیز نسبت به خرید قالی ایرانی کمتر شده است.
وی اظهار کرد: در بخش صنعت یا تجارت فرش، دانش صادرکنندگان و تولیدکنندگان باید مطابق با نیاز و ذائقه روز بازار باشد و تحقق این مهم مستلزم انتقال اطلاعات مناسب به چرخه تولید است که فرش های قابل رقابت را به بازار عرضه کند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: متاسفانه کشورهای دیگر با کپی برداری از طرح و نقش ایرانی سطح تولید خود را افزایش دادند و براساس مطالعات و شناختی که از بازار جهانی داشتند ذائقه مردم را تحریک کرده و بازار را به سمت تولید خود سوق دادند.
مخملی اظهار کرد: حفظ بازار سنتی فرش ایران در جهان مستلزم تولید براساس ذائقه و سلیقه مشتری، به روزرسانی و نوآوری در بخش تولید ، انجام تبلیغات موثر برای احیاء طرح و نقش فرش ایرانی می باشد.
وی گفت: کیفیت تولید فرش باید آنقدر ارتقا یابد که فرش صادراتی ایران برگشت ناپذیر باشد و تحقق این مهم نیاز به ایجاد مدیریت جامع کیفیت می باشد تا همه دست اندرکاران در یک شبکه منسجم متناسب با بازار تولید فرش داشته باشند و فرش ایرانی ویژگی راهبردی خود را حفظ کند.
وی خاطر نشان کرد: فرش ایرانی به لحاظ فرهنگی، هنری و صنعتی یک کالای استراتژیک برای کشور به شمار می رود لذا باید تولیدکنندگان همه سلایق را پوشش دهند.
مخملی با تاکید بر لزوم برندسازی انواع طرح و نقش فرش ایرانی گفت: مالکیت معنوی فرش ایرانی در 13 منطقه به ثبت رسیده و زیرمجموعه های آن به عنوان یک برند مطرح هستند و بعضی هم از برندهای اسطوره ای برخوردار می باشند.
وی افزود: متخصصان فرش در دنیا با فرش ایرانی آشنا هستند لذا باید برای حفظ این موقعیت در تبلیغات و به روزرسانی چرخه تولید کار بیشتری انجام گیرد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 6 هزار و 850 کیلوگرم فرش دستباف به ارزش 110 میلیارد ریال از گمرک استان به 11 کشور اروپایی، آمریکایی، حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر شده است.
مخملی اضافه کرد: فرش طرح عشایری و تابلوفرش های مشهد بسیار شهرت دارند و تنوع در تین نوع فرش ها به حدی است که بازار خود را در کشورهای اروپایی پیدا کرده و سهم عمده ای در کالاهای صادراتی کشور دارند.

لزوم رفع مشکل بیمه قالی بافان در خراسان رضوی
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: قالی بافی، هنر 1500 ساله این استان سالانه 75 میلیون دلار ارزآوری دارد و بافندگان استان با تولید متوسط سالانه بیش از 650 هزار متر مربع قالی ، قالیچه و فرش های تزیینی ، 25 درصد تولید فرش دستباف کشور را انجام می دهند.
سعید کاظمی افزود: مراکز بافت خراسان رضوی شهرستان های نیشابور، سبزوار، کاشمر و مشهد هستند که محبوبیت فرش مشهد و کاشمر از نظر کیفیت و تعداد رج آن بیشتر است.
وی اظهار کرد: فرش دستباف مشهد و کاشمر از نظر پیشینه، کیفیت و نوع طرح و بافت شهرت جهانی دارد و اکنون بنا به سلیقه و شرایط بازار، طرح و بافت آن به روز شده است.
وی بیان کرد: به منظور برندسازی فرش و جلوگیری از کپی برداری کشورهای دیگر از طرح و نقش قالی خراسان، منطقه جغرافیایی فرش مشهد و کاشمر به ثبت جهانی رسیده تا نقش و طرح فرش این مناطق انحصاری شود و دیگر مورد سوء استفاده کشورهای دیگر قرار نگیرد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: قالیبافان در کل شهرستانهای این استان مشغول فعالیت هستند اما قالیبافی در شهرستان کاشمر به عنوان یک شغل برای مردان به شمار می رود.
وی ادامه داد: فرش های خانگی، گلیم فرش، قالیچه، زرع ونیم، ظریف باف، پادری، گبه، فرشهای تزئینی و بزرگ پارچه و تابلو فرش از انواع قالی بافی در خراسان رضوی است که از بازار خاص خود برخوردار می باشد.
کاظمی گفت: خراسان رضوی دارای بزرگترین تشکل های مرتبط با تولید فرش های تزئینی در ایران است که نمایندگیهایی در کل کشور دارد.
وی ادامه داد: 450 کارگاه و مجتمع تولید قالی به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در خراسان رضوی فعالیت دارند و همچنین تاکنون 90 هزار قالیباف در این استان شناسایی شده اند.
وی افزود: از این تعداد بافنده تاکنون 21 هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند اما معرفی افراد توسط این سازمان برای برخورداری از مزایای بیمه 35 هزار نفر بوده که این افراد توسط بیمه تامین اجتماعی مورد پذیرش قرار نگرفتند زیرا دولت منابع مورد نیاز را تامین نکرده است.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال یک میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات از محل منابع قرض الحسنه بانک های تجارت و ملی با کارمزد 4 درصد به بافندگان استان پرداخت شده تا به آنان در توسعه کارگاه هایشان کمک شود.
وی خاطر نشان کرد: امسال توسعه مجتمع های متمرکز قالیبافی با مشارکت بخش خصوصی در مناطق محروم استان در اولویت قرار گرفت.
وی افزود: در این راستا پروانه برای دو مجتمع متمرکز قالی بافی صادر شده است و هم اکنون دو مجتمع متمرکز دیگر زیر پوشش آستان قدس رضوی در روستاهای مشهد و کاشمر و دو مجتمع در نیشابور فعالیت دارند.
وی ادامه داد: پارسال نیز دو مجتمع متمرکز قالیبافی با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی در شهرستانهای گناباد و بجستان ایجاد و یک مجتمع نیز در صالح آباد تربت جام افتتاح شد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: راه اندازی این مجتمع های متمرکز باعث تسهیل سفارش پذیری و حمایت از حقوق تولیدکنندگان در نقاط محروم می شود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

دستها و رنگها از نقش های قالی می گوید

«دستها و رنگها» ساخته سیدوحید حسینی نامی با پخش از شبکه مستند، از طرح و نقش فرش تبریز و ریشه های آن می گوید.
سیدوحید حسینی نامی کارگردان مستند «دستها و رنگها» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تولید این مستند توضیح داد: موضوع این مستند درباره طرح و نقش فرش تبریز است که ریشه در مکاتب نگارگری شگرفی دارد که در دوره های ایلخانی و صفوی در تبریز پایه گذاری شده اند.

دستها و رنگها از نقش های قالی می گوید

وی افزود: طرح فرش تبریز به لحاظ تنوع و برخورد هنرمند با پیرامون و طبیعت، خصایص ویژه ای دارد که ایده اصلی فیلم از این سرچشمه می گیرد.
این مستندساز درباره نوع نگاه و زاویه دید خود به این موضوع توضیح داد: تلاش کردم فارغ از کلیشه های رایج، خود طرح فرش تبریز به بیان خود بپردازد و معرف خود باشد. با مبنا قرار دادن این موضوع، طرح های فرش تبریز به عنوان نخ تسبیح روایت عمل می کرد.
نامی درباره محل ساخت این اثر اظهار کرد: این فیلم در تبریز و معدود کارگاه های بافت و رنگرزی های فرش در تبریز فیلمبرداری شد.
به گفته این مستندساز، «دستها و رنگها» تا به حال در جشنواره فیلم رشد، بازار فیلم جشنواره سینما حقیقت، جشن تصویر سال و جشنواره فیلم کوتاه تبریز حضور داشته است.
وی در پایان درباره عنوان مستند خود نیز گفت: اسم بر مبنای دو عنصر اساسی در هنر فرش انتخاب شده است؛ عنصر انسانی یعنی دست و عنصر طبیعت یعنی رنگ.
«دست ها و رنگ ها» از مجموعه «سینما حقیقت» شنبه ۳۰ بهمن ساعت ۲۱ برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه ۱ اسفند ساعت ۱۰ و جمعه ۶ اسفند ساعت ۹ بازپخش می شود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

آغوش گشایی نمایشگاه میلان روی فرش ایرانی

رییس نمایشگاه بین المللی صنایع دستی میلان (ایتالیا) با حضور در مرکز ملی فرش ایران خواستار حضور فرش ایرانی در این نمایشگاه شد.
به گزارش کارایان و به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، آنتونیو اینتیگلیتا در دیدار با رییس مرکز ملی فرش ایران با تشریح ویژگیهای نمایشگاه صنایع دستی میلان از اشتیاق برگزارکنندگان این رویداد به حضور موثر و پررنگ فرش دستباف ایران در نمایشگاه یادشده خبر داد.

آغوش گشایی نمایشگاه میلان روی فرش ایرانی

بر اساس این گزارش، رییس نمایشگاه بین المللی صنایع دستی میلان که فدریکو رنستو (مدیر امور بین الملل نمایشگاه میلان) نیز او را همراهی می کرد گفت: در نمایشگاه صنایع دستی میلان بیش از 3 هزار صنعتگر از بیش از صد کشور حضور می یابند و بیش از 3 میلیون نفر نیز سالانه از این رویداد بازدید می کنند.
ایتیگلیتا افزون بر حضور بخش خصوصی و فعالیت تجاری خواستار حضور فرهنگی و هنری فرش ایران شد و گفت: مایلیم اروپاییان با فرایند تولید فرش دستباف آشنا شوند. من با 60 سال سن به خوبی با فرش ایران آشنا هستم و در باور من فرش ایران فوق العاده درخشان است اما نسل جدید و جوانترها آشنایی کافی با ارزش های فرش ندارند.
رییس مرکز ملی فرش ایران نیز در این دیدار خواستار دریافت امتیازات مناسب از سوی برگزارکنندگان نمایشگاه به سود فرش ایرانی شد و افزود: حضور فرهنگی و فاخر فرش ایران در نمایشگاه میلان می تواند به اعتبار آن رویداد نیز بیفزاید و از این رو شایسته است تا در هزینه ها و نیز تبلیغات مناسب شاهد همراهی ایتالیایی ها باشیم.
حمید کارگر با اعلام آمادگی مرکز ملی فرش ایران خواستار دریافت بسته پیشنهادی نمایشگاه میلان برای حضور مناسب فرش ایران شد که مورد پذیرش طرف ایتالیایی قرار گرفت.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

طرحی برای تبلیغات فرش ایران در چین

نشست بررسی و دفاع از طرح مطالعاتی بررسی بازار چین و برنامه تبلیغاتی برای توسعه بازار فرش ایران در این کشور برگزار شد.
به گزارش مرکز ملی فرش ایران، در این نشست مجید شماعی زاده و محمد اخوی پور به عنوان پژوهشگر و مسعود کمالی اردکانی به عنوان ناظر طرح پژوهشی به ارایه یافته های خود پرداختند و حاضران در نشست نیز طرح یادشده را مورد نقد و بررسی قرار دارند.

طرحی برای تبلیغات فرش ایران در چین

بر اساس این گزارش، طرح پژوهشی یادشده به سفارش مرکز ملی فرش ایران برای دستیابی به برنامه ای مناسب برای تبلیغ فرش دستباف ایران در چین با تمرکز بر دو شهر پکن و شانگهای به انجام رسیده است.
پس از بحث و بررسی در این زمینه مقرر شد پژوهشگران اصلاحات لازم را روی طرح اعمال کرده و طرح نهایی برای بهره برداری در اختیار ذینفعان قرار گیرد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

آلمان مشتری فرش دستباف ورامین

این روزها کشور آلمان یکی از مشتریان فرش‌های دستباف شهرستان ورامین بوده و تفاهم‌نامه‌ای با کشور عمان نیز در حال انعقاد است تا مساجد این کشور از هنر قالی‌بافان ورامینی مفروش شود.
درگذشته ایران به‌عنوان تنها قدرت فرش‌بافی در جهان محسوب می‌شد و مشتریان خارجی فراوانی برای سفارش خرید هنر قالی‌بافان و فرش‌بافان ایرانی وارد مذاکره می‌شدند.
طی سال‌های اخیر سودآوری حوزه فرش سبب شده تا برخی کشورهای آسیایی نیز رقیبی جدی برای فرش ایران شوند و بخش قابل‌توجهی از بازارهای این حوزه را در اختیار بگیرند.
بر اساس نظر کارشناسان و فعالان حوزه فرش، هم‌اکنون نیز کیفیت فرش ایران از تمام کشورهای جهان بهتر و بالاتر بوده و آن چیزی که باید از سوی مسئولان موردتوجه باشد، بازاریابی و جذب مشتریان و سرمایه‌گذاران حوزه فرش به ایران است.
شهرستان ورامین از گذشته تاکنون یکی از قدرت‌ها و قطب‌های تولید فرش دستباف در ایران محسوب شده و همچنان نیز این هنر اصیل ایرانی جایگاه ویژه‌ای در میان هنرمندان این خطه دارد.

آلمان مشتری فرش دستباف ورامین

ردِ هنر قالی‌بافان ورامینی در اروپای غربی
موفقیت فرش ورامین به حدی است که طرح میناخانی این منطقه به ثبت ملی رسیده و ده‌ها طرح فرش حاصل دست هنرمندان توانای ورامینی وجود دارد.
مسئولان شهرستان ورامین اعم از فرماندار و متولیان امر در اداره صنعت، معدن و تجارت و شرکت تعاونی فرش در تلاش هستند تا زمینه را برای فعالیت هر چه مطلوب‌تر هنرمندان و فرش‌بافان ورامینی فراهم آورند.
برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات هنری قالی‌بافان و فرش‌بافان ورامینی به همراه برگزاری همایش‌های مختلف در این حوزه در دستور کار قرار دارد.
بهنام میرزایی کارشناس و فعال در حوزه فرش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این نکته که هم‌اکنون هنر قالی‌بافان ورامینی به برخی نقاط جهان صادر می‌شود، اظهار داشت: این روزها کشور آلمان یکی از مشتریان فرش‌های دستباف شهرستان ورامین است.
وی افزود: علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران آلمانی با توجه به کیفیت و تنوع موجود در فرش ورامین، ثبت سفارش کرده و هنرمندان ورامینی نیز فرش موردنظر را بافته و به اروپای غربی صادر می‌کنند.
میرزایی با اشاره به این نکته که هم‌اکنون کشور عمان نیز خواهان استفاده از ظرفیت هنرمندان ورامینی در کشور خود است، ادامه داد: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ای با کشور عمان در حال انعقاد است تا مساجد این کشور از هنر قالی‌بافان ورامینی مفروش شود.
در حال حاضر تفاهم نامه ای با کشور عمان در حال انعقاد است تا مساجد این کشور از هنر قالی بافان ورامینی مفروش شود
وی با تأکید بر این نکته که ظرفیت‌های خوبی در حوزه فرش دستبافت شهرستان ورامین وجود دارد، گفت: می‌توان از این هنر برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و نشان دادن توانمندی‌های شهرستان ورامین استفاده کرد.
حسن میرزایی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت چندین شرکت تعاونی فرش در این شهرستان اظهار داشت: هم‌اکنون سه تعاونی فرش در شهرستان ورامین فعال هستند.

سه شرکت تعاونی فرش در ورامین مشغول به فعالیت است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین با اشاره به عضویت سه هزار بافنده در یکی از شرکت‌های تعاونی فرش شهرستان افزود: تنها در شرکت تعاونی فرش شهید بهشتی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تعاونی فرش شهرستان ورامین، سه هزار بافنده عضویت دارند.
وی با تأکید بر این نکته که ظرفیت‌های مناسبی در حوزه فرش‌بافی شهرستان ورامین وجود دارد، ادامه دارد: شرکت‌های تعاونی فرش در کنار اداره صنعت و معدن و سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط تلاش دارند تا از ظرفیت هنرمندان این شهرستان در حوزه فرش استفاده کنند.
میرزایی با اشاره به این نکته که فرش ورامین در حوزه صادرات نیز ورود پیداکرده است، گفت: هم‌اکنون فرش دستباف ورامین دارای مشتریانی در کشورهای اروپایی و آسیایی است که این امر مایه مباهات بوده و ضرورت توجه جدی به این بخش را نشان می‌دهد.

آموزش فرش بافی به صورت رایگان در ورامین انجام می شود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین در پاسخ به این سؤال خبرنگار مهر که چه تمهیداتی برای جذب علاقه‌مندان به فرش‌بافی در این شهرستان اندیشیده شده است، یادآور شد: هم‌اکنون آموزشگاه‌های خصوصی در حوزه آموزش فرش‌بافی و قالی‌بافی در ورامین فعال هستند.
وی با اشاره به آموزش رایگان فرش‌بافی به علاقه‌مندان این حوزه افزود: تعاونی فرش شهید بهشتی به‌صورت رایگان به علاقه‌مندانی که در این زمینه استعداد و توانمندی دارند، فرش‌بافی و قالی‌بافی را آموزش می‌دهد.
میرزایی تأکید کرد: در طول سال نیز یک یا دو دوره کارگاه‌های آموزشی به بافی به‌منظور افزایش سطح توانمندی فعالان این حوزه برگزار می‌شود.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین با اشاره به ثبت طرح میناخانی فرش ورامین یادآور شد: سازمان مالکیت جهانی، طرح میناخانی فرش ورامین را به ثبت جهانی رسانده است که این یک موفقیت بزرگ برای شهرستان محسوب می‌شود.
سازمان مالکیت جهانی، طرح میناخانی فرش ورامین را به ثبت جهانی رسانده است که این یک موفقیت بزرگ برای شهرستان محسوب می شود
وی گفت: این موفقیت با تلاش اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین و مرکز ملی فرش تحقق یافت و قرار است همایشی به‌منظور معرفی دستاوردهای هنر فرش‌بافی ورامین برگزار شود.
میرزایی ادامه داد: اداره صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا زمینه حضور هر چه بیشتر علاقه‌مندان به حوزه فرش‌بافی و قالی‌بافی را فراهم آورده و این هنر اصیل ایرانی را رونق بیشتری ببخشد.
مجتبی بوربور معاون فرماندار ورامین نیز در این زمینه با اشاره به جایگاه فرش ورامین در ایران اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده، طرح‌های فرش متعددی در ورامین وجود دارد که این امر نشان‌دهنده ظرفیت‌های موجود در این منطقه است.
وی افزود: ثبت طرح مینا خانی فرش ورامین نشان‌دهنده هنر فرش‌بافان و قالی‌بافان این منطقه است و ایران جایگاه ویژه‌ای را در هنر فرش در جهان دارد.

معرفی ظرفیت‌های فرش ورامین ضروری است
بوربور ادامه داد: بدون تردید فرش‌بافی ازجمله هنرهایی است که می‌توان فرهنگ، آداب‌ورسوم رایج در منطقه را در آن پیاده و به‌عنوان یک نماد فرهنگی و هنری تلقی کرد.
معاون فرماندار ورامین اضافه کرد: امروز باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در صنعت فرش ورامین برای جذب سرمایه‌گذاران، هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه با جدیت از سوی نهادها و ارگان‌های مربوطه پیگیری شود و بدون تردید نباید از تبلیغات در این حوزه غفلت کرد.
وی گفت: بدون تردید در صورت معرفی هر چه بیشتر توانمندی‌های موجود در حوزه فرش ورامین، می‌توان آینده بهتری را برای این هنر متصور بود.
به هر ترتیب با ظرفیت‌های موجود در هنر فرش دستبافت ورامین، می‌توان آینده و افق‌های روشنی را برای این هنر اصیل ایرانی متصور بود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

برگزاری نمایشگاه فرش دستباف روستایی در قم

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف روستایی قم گفت: نمایشگاه فرش دستباف روستایی با هدف ارائه تولیدات روستائیان قم برگزار می‌شود.
به گزارش کارایان فرش مجید اخوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نمایشگاه فرش دستباف روستایی از اول تا دهم اسفندماه به منظور ارائه تولیدات فرش روستایی قم برگزار می‌شود.
وی در این زمینه با بیان اینکه فرش‌های توزیع شده با تخفیف ۱۰ درصد و به شکل اقساطی ارائه می‌شود، ابراز کرد: این فرش‌ها تولیدات بافندگان فرش روستایی استان قم است که تحت پوشش اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف روستایی این استان در هفت شرکت تعاونی کهک، قنوات، مرکزی (گلبافت)، جعفریه (گازران)، خلجستان(دستجرد)، قاهان و قمرود با ۵ هزار عضو فعالیت می‌کنند.

برگزاری نمایشگاه فرش دستباف روستایی در قم

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف روستایی قم با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه، گفت: تشویق خانواده‌ها به استفاده از فرش دستباف از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه فرش دستباف روستایی قم ۷۰۰ تخته فرش به نمایش گذاشته می‌شود، تأکید کرد: استفاده از فرش در راستای ایجاد اشتغال برای بافندگان است و هم نمایانگر فرهنگ و تمدن قوی ایرانی است.
اخوان با اشاره به اینکه فرش کالای سرمایه‌ای است، گفت: فرش از مواد طبیعی مانند پشم، ابریشم و پنبه تشکیل شده است که با ارگانیک بدن سازگار است در حالی که در فرش‌های ماشینی از مواد شیمیایی و غیر طبیعی استفاده می‌شود.
یادآور می‌شود: نمایشگاه فرش دستباف روستایی در محل اتحادیه واقع در خیابان باجک کوچه ۳۲ برگزار می‌شود و ساعات بازدید از این نمایشگاه از ۱۷ الی ۲۲ است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

نشستی برای بررسی طرح واردات تخم نوغان

در ادامه سلسله نشست های علمی- تخصصی فرش دستباف، سومین نشست با عنوان «طرح واردات تخم نوغان و چشم انداز آن در تامین ابریشم مصرفی در فرش دستباف ایران» برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ این نشست دوشنبه 2 اسفند ماه از ساعت 15 تا 17 با حضور فعالان این بخش، استادان، فعالان حوزه فرش دستباف و علاقه مندان به این هنر- صنعت در محل موزه فرش ایران برگزار می شود.

نشستی برای بررسی طرح واردات تخم نوغان

براساس این گزارش؛ آقایان علی اصغر داداش پور (رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور) از طرح واردات و مهدی پورحسین (سرپرست شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم)، خیر (مدیرعامل شرکت ابریشم فرش حریر اصفهان) و مجید اخوان (مدیر عامل اتحادیه فرش دستباف روستایی قم) از چشم انداز تامین ابریشم مصرفی در فرش دستباف سخن می گویند.
گفتنی است این نشست تخصصی دوشنبه 2 اسفند ماه 1395 از ساعت 13 الی 17 در محل موزه فرش ایران برگزار می شود و شرکت برای عموم آزاد است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

تار و پود فرش کرمانشاه بوی نان نمی دهد

صنعتی که می تواند اسب سرکش بیکاری را در کرمانشاه مهار کند به دلیل نبود زنجیره کامل تولید پشم به فرش و مدرن نبودن نقشه های فرش، رونق خوبی ندارد و با این وجود هنوز هم تار و پود این هنر با ارزش، به دست لرزان قالی بافان به یکدیگر گره می خورد.
به گزارش کارایان به نقل از ایرنا، تار و پود هنر قالیبافان کرمانشاهی اصالت دارد و بوی فرهنگ و تمدن هزار ساله از رج به رج آن به مشام می رسد، هنری که به سختی خلق می شود و به دشواری می تواند جایگاهی در بازار استانی و ملی پیدا کند و باز هم از قافله بازار جهانی هم عقب می ماند.
مشکلات صنعت فرش کرمانشاه زیاد است، حلقه و زنجیره کامل تولید پشم به فرش در استان وجود ندارد، نقشه فرش این دیار قدیمی است و به طرحی نو نیاز دارد.
از سوی دیگر آمار دقیقی از تعداد قالی بافان وجود ندارد و روند بیمه شدگان فرش نیز سیر کاهشی داشته به گونه ای که براساس آمار اعلام شده در نیمه ابتدای امسال، از 24 هزار قالیباف که به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده اند، تاکنون کمتر از 14 هزار نفر بیمه شده اند که بخشی از آنها هم ریزش پیدا کرده اند.

صنعت فرش کرمانشاه شرایط خوبی ندارد
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،گفت: براساس ارزیابی های بعمل آمده در حوزه صنعت فرش کرمانشاه، به این نتیجه می رسیم که باید اقدام ها و برنامه های بهتری برای رفع معضلات این صنعت در نظر گرفته شود و شرایط کنونی مناسب نیست.
نعمت الله حقیقی با بیان اینکه زنجیره و حلقه ارزش افزوده پشم تا فرش به صورت کامل در استان وجود ندارد، ادامه داد: این زنجیره همچون پشم شویی، نخ ریسی، رنگرزی و پرداخت به صورت کامل در استان وجود ندارد.
حقیقی ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه فرش به ارزش افزوده نهایی دست یابیم باید حداقل زمینه برای تولید سه هزار تن پشم برای تبدیل به نخ فراهم شود و باید زنجیره ارزش افزوده در استان به تکامل برسد.

آمار متمرکزی از صادرات فرش در استان نداریم
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه آمار متمرکزی در زمینه میزان صادرات فرش از کرمانشاه وجود ندارد، در مورد چرایی این مقوله گفت: همه صادرات فرش خارج از استان و به ویژه از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ارزش افزوده نهایی ایجاد نشده و بخش عمده صادرات بازار فرش، به فرامرزی و خارج استان بر می گردد در حوزه تجارت هم نیاز به تغییرات داریم و باید برای شست و شو، پرداخت و سپس ایجاد بازار فرش با شرکت در نمایشگاه های بین المللی و داخلی برنامه ای جدی در پیش گرفت.

برای صادرات فرش در سال آینده برنامه داریم/ تبدیل هزار تن پشم به 500 تن نخ
حقیقی با بیان اینکه برای رسیدن و پرداختن به همه این مراحل برنامه داریم، گفت: اکنون براساس تعاملات انجام شده با یک سرمایه گذار، قرار است حداقل یک هزار تن پشم را به 500 تن نخ تبدیل شود و سپس در مرحله رنگرزی و سپس ریسندگی به صورت نیمه صنعتی قرار گیرد.
وی با تاکید براینکه آغاز برنامه مذکور در سال 96 انجام می شود، گفت: تسهیلات با بهره و سود 18درصدی برای قالی بافان سنگین است و فعالان فرش برای تامین مواد اولیه و پرداختن به ریسندگی و رنگرزی نیازمند تسهیلات کم بهره و یا به همراه یارانه هستند.

شرکت پنج هزار کرمانشاهی در دوره های آموزشی قالیبافی
حقیقی در زمینه اقدام های انجام شده برای به روز کردن نقشه فرش کرمانشاه اظهار کرد: علاوه بر تدریس رشته های دانشگاهی در ارتباط با فرش، با اداره کل فنی و حرفه ای تفاهم نامه ای در زمینه آموزش طراحی و نقشه فرش با استفاده از اساتید مجرب منعقد شده است.
به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون بیش از 36 کلاس آموزشی در زمینه فرش بافی در استان برگزار شده و در این دوره ها نزدیک به پنج هزار کرمانشاهی آموزش دیده اند.

آمار قالیبافان بیمه شده کاهش یافته است
در ادامه معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه به تازگی در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان ابراز کرد، آمار بیمه شدگان صنعت فرش بافی استان در یکی 2 سال اخیر 'از 14 به 10 هزار نفر' کاهش یافته است.
رضا رحیمی، دلیل این کاهش قابل توجه را بیان نکرد اما به گفته هاشم پیراینده معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، تامین اجتماعی اعلام کرده که از پذیرش افراد جدید معذور است و از فعالیت بیمه شده‌های سابق هم بازدید می کند تا در صورت فعال نبودن، بیمه آنها را لغو و در عوض فرد جدیدی را جایگزین کند.

یکنواختی نقشه قدیمی فرش سنقر برای تجار خارجی

شهرستان سنقر و کلیایی با 92 هزار نفر جمعیت بیشترین فرش تولیدی استان کرمانشاه را بر عهده دارد.
فرماندار سنقر و کلیایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، معتقد است نقشه با اصالت فرش سنقر به دلیل جدا ماندن از زمان و مدرن نبودن چندان به مذاق تجار خارجی از نظر کیفیت خوشایند نیست.
یاور محمدی از وجود برنامه هایی برای برون رفت از این معضل خبر داد و گفت: آمار رسمی از اشتغال و فعالیت یک هزار و 200 نفر و آمار غیررسمی از اشتغال سه هزار نفر قالیباف در شهرستان سنقر خبر می دهد.

پرداخت 70 میلیارد ریال تسهیلات به قالیبافان
فرماندار سنقر با اشاره به حمایت های دولت تدبیر و امید از قالیبافان، به پرداخت 70 میلیارد ریال تسهیلات توسط صندوق کارآفرینی امید اشاره کرد و افزود: برای آموزش به سبک جدید و نو شدن نقشه های فرش برای 600 نفر برنامه داریم و برای بازاریابی و یافتن جایگاه جهانی به دنبال مذاکره و هم افزایی با تجار خارجی هستیم.

نبود حلقه تکامل تولید پشم به فرش
در ادامه مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی کرمانشاه با بیان اینکه تولیدات فرش دستباف نسبت به سالهای گذشته بهتر شده گفت: با این وجود صادرات مستقیم فرش در استان انجام نمی شود و فرش ها توسط تجار خریداری می شود چرا که تجاری که مستقیم به صادرات خارج از کشور بپردازند به دلیل نبود حلقه تکامل تولید پشم به فرش در منطقه وجود ندارد.
قدرت الله احمدی به خبرنگار ایرنا افزود: از همین رو به دلیل نبود سرویس مناسب، صادرات از طریق تهران و برخی کلانشهرها صورت می گیرد.

حدود 10 هزار خانوار قالیباف در استان
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد قالیبافان در استان وجود ندارد، اظهار کرد: نزدیک به 10 هزار خانوار در استان کرمانشاه فرش می بافند که از این میزان چهار هزار و 500 بافنده در سنقر و کلیایی فعالیت می کنند.
به گفته احمدی، برای حرکت در مسیر صادرات، پیشنهاد داده ایم جایگاهی برای حلقه کامل تولید فرش در استان ایجاد شود که امید است این هدف در سال آینده محقق شود.
نقشه فرش دستباف سنقروکلیایی، نقشه ای اصیل و بافتی زیبا در ایران قلمداد می شود، دوگل اکبرآباد، بازوبندی، سروی، حسین آباد، پروانه و دارگل از جمله انواع و طرح های زیبای نقشه فرش این شهرستان است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب