میزان صادرات فرش دستباف ايران در پنج ماهه نخست سال1397

تغییرات سهم ارزشی و وزنی صادرات فرش‌ دستباف در پنج ماهه نخست سال 1397 و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل:
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، به نقل از مشاور اقتصادی این مرکز، بر اساس آمار دریافتی از گمرک ج. ا. ا در پنج ماهه نخست سال 1397، ارزش صادرات فرش دستباف معادل 120.9 میلیون دلار و برای دوره مشابه سال قبل معادل 119.2 میلیون دلار است که حاکی از تغییرات سهم ارزشي نسبت به دوره مشابه قبل، به ميزان 1.4 درصد است. هم چنین میزان صادرات فرش دستباف در دوره مورد بررسی به لحاظ وزنی، معادل 2412 تن و برای دوره مشابه سال قبل معادل 1544.7 تن حاكي از تغییرات سهم ارزشي نسبت به دوره مشابه قبل، به میزان 56 درصد است.
مقايسه صادرات فرش دستباف ايران در پنج ماهه نخست سال1397 با مدت مشابه سال قبل


صادرات فرش دستباف


ماخذ: گمرك جمهوري اسلامي ايران

ادامه مطلب

برگزاری چهارمین مسابقه ملی طرح و نقشه فرش دستباف

به همت مرکز ملی فرش ایران چهارمین مسابقه ملی طرح و نقشه فرش دستباف برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ به منظور ایجاد زمینه خلاقیت و نوآوری در طرح و نقشه فرش دستباف در کنار حفظ اصالت‌های این هنر و همچنین ایجاد انگیزه در میان هنرمندان به خصوص هنرمندان جوان این بخش پس از برگزاری سه دوره مسابقه ملی طرح و نقشه فرش چهارمین دوره این مسابقه برگزار می شود.


اهداف مسابقه
شناخت توانایی طراحان و نقاشان فرش ایران در ایجاد آثار بدیع و نو
نمایش بخشی از توانمندی‌های طراحی فرش کشور در قالب نمایشگاه آثار طرح‌ها و نقشه‌های فرش دستباف
الگو سازی جهت تولید طرح‌های با کیفیت با حفظ اصالت‌های فرش ایران
توجه به سلایق مصرف کنندگان فرش ایران و هماهنگی تولید طرح و نقشه فرش با نیاز بازار مصرف
ایجاد حس رقابت در بین طراحان جوان و زمینه آشنایی فعالان تولید فرش با آثار ایشان

بخش های مسابقه

طراحی نقشه فرش
رنگ آمیزی و نقطه گذاری نقشه فرش (نقاشی) بصورت دستی و کامپیوتری

ویژگی‌های آثار ارسالی

الف) آثار طراحی (گردان و شکسته)
نحوه اجرا: آثار باید به صورت سیاه قلم برروی کاغذ نقشه به صورت کامل اجرا شود. (اجرای کامل متن و حاشیه)
اندازه اثر: اندازه نقشه ارسالی (مثلا نقشه یک-چهارم فقط یک چهارم اجرا شده یا نقشه یک-دوم فقط یک دوم اجرا شده باشد) در عرض حداقل 50 سانتی متر و حداکثر 150 سانتی متر و در طول حداقل 70 سانتی متر و حداکثر 200 سانتی متر باشد.

ب- آثار رنگ و نقطه دستی (گردان و شکسته)
نحوه اجرا: آثار باید به صورت کامل بر روی کاغذ نقشه رنگ آمیزی و نقطه گذاری شود.
اندازه اثر: اندازه نقشه ارسالی (مثلا نقشه یک-چهارم فقط یک چهارم اجرا شده یا نقشه یک-دوم فقط یک دوم اجرا شده باشد) در عرض حداقل 50 سانتی متر و حداکثر 150 سانتی متر و در طول حداقل 70 سانتی متر و حداکثر 200 سانتی متر باشد.

ج- آثار رنگ ونقطه کامپیوتری
در بخش رنگ و نقطه کامپیوتری فقط فایل اثر باید ارسال شود.
نقشه به صورت کامل باید اجرا و رنگ و نقطه شده باشد.
فایل ارسالی باید بدون خطوط شطرنجی باشد.
اندازه در بخش رنگ و نقطه کامپیوتری آزاد است.
فایل اثر باید به صورت BMP یا TIF باشد.
ضروری است در پایین اثر تعداد رنگ استفاده شده به همراه نمونه رنگ نمایه شوند.

تاریخ‌های مهم

اعلام فراخوان: 7 مهر 1397
ثبت نام و ثبت اثر: 7 مهر تا 30 آذرماه 1397
ارسال اصل آثار به دبیرخانه مرکزی یا استانی: 1 تا 30 آذرماه 1397
نمایشگاه آثار برگزیده و تقدیر از برگزیدگان: بهمن ماه 1397

نحوه شرکت در مسابقه

هر شرکت کننده ابتدا باید در سایت مسابقه به نشانی www.nagshfarsh.ir ثبت نام و اطلاعات فردی خود را تکمیل کند.
پس از ثبت نام، ابتدا باید آثار مطابق آیین نامه اجرایی مسابقه در سایت ثبت شود. در این مرحله برای هر اثر کد رهگیری مجزا صادر می شود.
پس از تایید اطلاعات و ارزیابی اولیه آثار، نسبت به چگونگی ارسال اصل آثار از طریق دبیرخانه های منطقه‌ای به شرکت کنندگان اطلاع رسانی می‌شود.
هر شرکت کننده کد رهگیری مربوط به هر اثر را پشت اصل اثر چسبانده و آثار را با هماهنگی دبیرخانه مرکزی یا منطقه ای تحویل می‌دهد.


دبیرخانه‌های منطقه‌ای

برگزاری چهارمین مسابقه ملی طرح و نقشه فرش دستباف



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

قالیبافی ایران در قرون اولیه اسلامی

قرون اولیه هجری پس از نفوذ اسلام و حکومت خلفای عرب
منابع تاریخی مختلفی که از قرون اولیه هجری برجای مانده حکایت از آن دارد که در قرون اولیه اسلامی و در فاصله سالهای قرن ۱ تا ۵ هجری قمری که سلسله های مختلف ایرانی همچون طاهریان، سامانیان، آل بویه و ... در مناطق مختلف ایران و تحت امر خلفای عرب حکومت می کردند، در بسیاری از مناطق ایران قالیبافی وجود داشته است. از مهمترین این منابع کتاب حدود العالم است که به سال ۳۷۲ ه.ق. تالیف گردیده. مولف این کتاب در بخشهای مختلف و متعدد در وصف شهرها به محصولات هر شهر اشاره می کند از جمله می نویسد:
«آمل شهری است عظیم و قصبه طبرستان است. از وی جامه کتان و دستار خیش و فرش طبری و حصیر طبری خیزد، کی به همه جهان، جای دیگر نبود و گلیم سه گوش و گلیم دیلمی زربافت و دستار چه زربافت »
«پارس ناحیتی است که مشرق وی کرمان است و از وی جامهای گوناگون خیزد از کتان و پشم و پنبه و ... بساطها و فرشها و زیلوها و گلیمهای با قیمت خیزد»
«و جهرم شهری است خرم و از وی زیلو و مصلای نماز، نیکو خیزد».
نویسنده این کتاب از سایر شهرها و ولایات ایران نیز نام برده که قالیبافی در آنها رواج داشته است از جمله سیستان، آذربایجان و فارس. همچنین محمد بن عبدوس الجهشیاری در قرن چهارم می نویسد که در خراجی که حاکم طبرستان به خلفای عرب می پرداخته ششصد قطعه قالی طبری وجود داشته است. مقدسی نیز در اواخر قرن چهارم (۳۹۷ هجری) در کتاب احسن التقاسیم، قهستان در خراسان و شوشتر در خوزستان را از مهمترین مناطق فرشبافی ایران معرفی می کند که فرشهای آنها به سایر کشورها صادر می شده است. وی در کتاب خود سایر شهرهای آن روزگار مانند قرقوب (که امروز هیچ اثری از آن باقی مانده) در خوزستان، دارابجرد، جهرم و فسا در فارس و خوارزم و بخارا را از دیگر مراکز قالیبافی ایران معرفی می کند. سطحی از دیگر مورخان قرون اولیه اسلامی در اوایل قرن چهارم هجری نیز به شهرهایی که مقدسی به آن اشاره کرد پرداخته و نام آنها را در میان مناطق مهم فرشبافی ایران بیان می کند. ابن حوقل در قرن چهارم در سفرنامه خود به برخی دیگر از مناطق فرشبافی ایران اشاره می کند. وی علاوه بر ذکر فرشبافی فارس با توجه به مقایسه فرشهای در ابجرد با فرشهای طبری نه کیفیت خوب فرشهای در ایجرد تاکید می نماید و این خود مؤید کیفیت بالای فرشهای طبری (طبرستان) در قرن چهارم بوده است که سنت بافندگی آن در حال حاضر مضمحل شده است. مسعودی مورخ بزرگ اوایل قرن چهارم هجری نیز در ذکر داستانی مربوط به زمان خلافت معتمد خلیفه عباسی اشاره می کند که شهرت قالی سوسنگردی ایران تا قسطنطنیه نیز رسیده بود و در شرح طرح و نقش یکی از این فرشها آن را به باغی پرگل و زیبا تشبیه می نماید که آشکارا ما را به یاد قالی معروف بهارستان و نقوش گلستان می اندازد که امروز نیز در بسیاری از نقوش فرش ایرانی به کار می رود. همچنین وی در نقل یکی از حوادث سال دویست و چهل و هفت هجری و در نقل ماجرایی از دوران خلافت منتصر، تصویری زیبا از یک قالی سوسنگردی به دست می دهد که دارای نوشته هایی به خط فارسی نیز بوده است. مسعودی به نقل از ابولحماس محمد بن سهل می نویسد:
«من بدوران خلافت منتصر در دیوان سپاه شاکر به دبیر عتاب بن عتاب بودم. روزی وارد یکی از ایوان ها شدم که با قالی سوسنگرد مفروش بود و مسندی و نماز گاهی با مخده های قرمز و کبود آنجا بود. حاشیه فرش خانه ها و نقشی بود که در آن تصویر ادمها و نوشته های فارسی بود. من خواندن فارسی نیک می دانستم، در طرف راست نماز گاه، تصویر پادشاه بود و تاجی داشت گوبی سخنی می کرد. نوشته را خواندم چنین بود: (تصویر شیرویه قاتل پدرش پرويز شاه که شش ماه پادشاهی کرد)
تصویر پادشاهان دیگر نیز دیده می شد و در طرف چب نمازگاه، تصویر دیگری دیدم که بالا آن نوشته بود: تصویر یزیدبن ولید ابن عبدالملک، قاتل پسر عمویش ولیدبن یزیدبن عبدالملک که شش ماه بادشاهی کرد)»
متاسفانه از قرون اولیه هجری (۱ تا اواخر قرن ۵) هيج دست باف گره داری بدست ما نرسیده که بتوان از آنچه مورخان توصیف کرده اند نمونه ای بدست داد لیکن تمامی شواهد حکایت بر قالی بافی پر رونق در اغلب مناطق ایران دارد.


منبع: کتاب پژوهشی در فرش ایران/تورج ژوله/ انتشارات یساولی 1390/صفحات 13 و 14

ادامه مطلب

مقاله کانون های بافت فرش ایران

هنر فرش ایران مانند زبان فارسی از مرزهای جغرافیایی کشور فراتر رفته است. رواج سبک های طراحی و فنون بافندگی قالی ایران در کشورهای شرقی و شمالی کشور و تقلید نا به جای آن در کشورهایی مانند هندوستان، پاکستان و چین همگی خبر از قلمرو گسترش یافته جغرافیای فرش ایران می دهد. فراوانی تنوع و گستردگی کانون های بافت فرش در ایران، در مجموع از همسانی خاصی بهره می گیرد که سازنده نهاد فرش در ایران و تجلیگاه فرهنگ، مناسبات و شئون عدیده ای است که به مرور طی نسل های متمادی بر مبنای این خاستگاه شکل گرفته اند.
آمارهای جسته و گریخته حاکی از آن است که در کشور ایران، رقمی حدود سی هزار محل و کانون (۲۴) قالی بافی کوچک و بزرگ اعم از استان، شهر، ده و آبادی وجود دارد. پرداختن به همه این کانونها، حتى ذکر محل جغرافیایی آنها در این مختصر، ناممکن است. در این کتاب، کوشش شده است تا به طور گذرا، از برخی کانون های مهم (با ذکر یک یا چند ویژگی از آن یاد شود. این گذار از شمال شرقی ایران یعنی خراسان – که به قول قدما «مطلع الشمس» ایران است – راه را آغاز و به جنوب غربی در ایلات قشقایی نشین و خمسه نشین به این…

دانلود مقاله از سایت پژوهشگر

ادامه مطلب

مقاله آشنایی با انواع فرش دستباف ایران

فرش دستباف ایران انواع زیادی دارد. تنوع در روش تولید، اندازه، جنس، کیفیت، ظرافت، نفاست، و گونه گونی طرح، رنگ و تفاوت های ظاهری و ساختاری همگی باعث شده است که فرش دستباف ایران دارای فرآورده های خاصی باشد که هر یک نام مشخصی دارد. در این کتاب، کوشش شده است انواع فرش دستباف ایران بر مبنای یک طبقه بندی کلی به شرح زیر تعیین شود. از نظر سبک محلی
فرش شهری یعنی فرشی که در شهرها بافته می شود. فرش شهری باف که به وسیله بافنده شهر نشین بافته می شود، ظریف است و رجشمار آن بالاست و دارای نقشه و طرح ویژه ای است. بافت فرش در شهرها بیشتر در زمان صفویان با دایر کردن کارگاه های بزرگ قالی بافی در اصفهان و تبریز گسترش یافت.
فرش روستایی فرشی است که به صورت ساده و ابتدایی در روستاها میبافند. فرش روستایی اکثرا، بدون نقشه (ذهنی باف بافته می شود. قطع این فرش ها کوچک و به صورت ذرع و نیم، پشتی، کناره و خرک است. فرش های روستایی زمانی از نظر طرح و ترکیب ویژگی هایی داشت، ولی اینک تحت…
دانلود کامل مقاله از سایت پژوهشگر

ادامه مطلب

دانلود مقاله هنر و زیبایی در فرش ایران

در زبان فارسی، واژه «هنر» معادل «فن» و گاه «صنعت» به کار رفته است. در گذشته لفظ هنر معنی عام تری داشته است. معانی علم، كمال، فضل، زیرکی، شجاعت، عدالت، شهامت، تقوی و حکمت هم از واژه «هنر» مراد شده است. مثلا، در حکمت معنوی، مولانا هنر را با کمال، تقوی و انسانیت آورده است:

چون غرض آمد هنر پوشیده شد
صدحجاب از دل به سوی دیده شد

یا حافظ، هنر را مترادف با کمال ذکر می کند:

قلندران طریقت به نیم جو نخرند
قبای اطلس آنکس که از هنر عاری است

و فردوسی حکیم توس، صفت هنر و هنرمندی را برای آدمی می داند که شجاع است:

هنر نزد ایرانیان است و بس
نگیرند شیر ژیان را به کس

به دشمن نمایم هنر هرچه هست
زمردی و پیروزی و زوردست

امروزه، از معانی بسیار وسیع و پر دامنه «هنر» یکی هم برای «صنایع ظريفه» استفاده می شود. به عبارت دیگر در تقسیم بندی هایی که به تازگی معمول شده است، انواع هنر را به گروه ها و دسته های مشخصی تقسیم کرده اند که یکی هم «هنرهای صناعی» است که برخی از تعاریف آن با «هنرهای تجسمی» همخانه و یکسان است. گفتنی است چون بیشتر نمونه هنرهای صناعی در اثر زمان های گذشته با حفظ سنت های اصیل با به کار بستن ویژگی های ملی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی شکل گرفته اند (درحقیقت صورت محقق و تاریخی حقیقتی سرمدی هستند) و در شمار هنرهای سنتی و سرمدی محسوب می شوند. بنابراین می توانیم قالیبافی را در گروه هنرهای صناعی و سنتی قرار دهیم. بی شبهه، «سنت» حقیقتی ثابت و سرمدی و مبتنی بر معرفتی است که سرشتی مقدس دارد. اصولا سنت یک «رشته فرهنگی» است که بر حسب نیازهای اجتماعی در یک دوره پیدا می شود و به دوره های بعد انتقال می یابد دقت در جوهره و اساس «سنت» ما را به این نتیجه می رساند که سنت نمی تواند زشت باشد، زیرا اگر زشت می بود، به یقین، به مرور زمان متمادی از ذهن ها پاک می شد. این است که هنر سنتی همواره زیباست.

هنرهای سنتی رابطه ای ناگسستنی با هنرهای دینی و اسلامی دارند. در تعریف و تعبیر هنر اسلامی، یکی از کارشناسان به نام تیتوس بورکهارت، اظهار می دارد:

هنر اسلامی نمودار همان مفهومی است که از نامش بر می آید بدون هیچ ابهام و تردیدی. هنر اسلامی بیرونی ترین و ملموس ترین چهره اسلام است. ) در بررسی تکامل و شکل گیری هنر اسلامی چیزی که خیلی از هنرشناسان به آن معتقدند، سهم هنرمندان ایرانی نسبت به دیگر کشورهای اسلامی است و در این بین، سه هنر مشخص و والای ایرانی یعنی فرش دستباف، کاشی سازی و خوش نویسی بیش از همه چشمگیر است که در دنیا شهره آفاق شده است…
لینک دانلود از سایت پژوهشگر

ادامه مطلب

خانه فرش قشقایی فیروزآباد فارس افتتاح شد

پس از ثبت معنوی و جهانی فرش دستباف قشقایی و گبه فارس، خانه فرش قشقایی فیروزآباد آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران این مرکز برای تقویت و حمایت از تشکل‌ها و تولیدکنندگان فرش دستبافت، در راستای توسعه امر صادرات اقدام به احداث خانه فرش دستبافت در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود در هر منطقه کرده است.
هدف از راه‌اندازی خانه فرش قشقایی حفظ، احیا و رونق بخشیدن به هنر، صنعت چند هزار ساله استان به عنوان میراث فرهنگی ماندگار فارس در طرح ها ونقش ها ورنگ های متفاوت ترکی، لری، عربی و تاجیک است.
دست پاک رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: استان پهناور فارس ظرفیت بزرگی در حوزه فرش دستباف دارد حدود 165000‌‌ هزار نفر بافنده در حوزه فرش در این استان فعالیت می کنند، ضرورت دارد با تقویت تشکل های بخش خصوصی این استان به جایگاه اصلی خود در کشور دست یابد.
وی اظهار داشت: تعداد ۵۰ تعاونی با 3200 بافنده فرش در شهرستان فیروز آباد مشغول به فعالیت بوده و از این تعداد 700 نفر نیز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.
علی همتی رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت در آیین افتتاح این خانه فرش گفت: این اقدام علاوه بر حمایت و تقویت تولید کنندگان فرش دستباف، به توسعه صادرات فارس نیز کمک خواهد کرد.
وی افزود: خانه فرش قشقایی می تواند در ایجاد اشتغال و فرصت های شغلی منطقه نیز تاثیر بسیار داشته باشد. این استان پهناور ظرفیت بزرگی در حوزه فرش دستباف دارد به نحوی که 165 هزار نفر بافنده در حوزه فرش در آن فعالیت دارند و ضرورت دارد که با تقویت تشکل های بخش خصوصی به جایگاه اصلی خود در کشور دست یابد.
هدف مسولین استانی وملی از راه‌اندازی خانه فرش قشقایی حفظ، احیا و رونق بخشیدن به هنر ، صنعت چند هزار ساله استان به عنوان میراث فرهنگی ماندگار فارس در طرح ها ونقش ها ورنگ های متفاوت ترکی، لری، عربی و تاجیک است.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب