ایجاد 15 هزار شغل در کرمان/200 نفر را در یک کارگاه قالی بافی در شهرستان راور مشغول به کار

200 نفر را در یک کارگاه قالی بافی در شهرستان راور مشغول به کار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: از شهریور پارسال تا شهریور امسال برای 15 هزار نفر در حوزه مشاغل خانگی، خرد و کوچک به طور مستقیم اشتغال ایجاد شده است.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ رضا اسماعیلی در حاشیه تجلیل از کارآفرینان برگزیده شهرستان های انار، رفسنجان و شهربابک افزود: در این مدت برای این تعداد اشتغالزایی حدود هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار جذب و در حوزه مشاغل خانگی، خرد و کوچک در استان به کار گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه این اعتبارات به صورت تسهیلات کم بهره از محل صندوق کارآفرینی امید، بهزیستی، کمیته امداد و دیگر سازمان ها به متقاضیان پرداخت شد و امکان توسعه این اشتغال ها در آینده نزدیک وجود دارد، خاطر نشان کرد: امسال در حوزه مشاغل خرد توانسته ایم 200 نفر را در یک کارگاه قالی بافی در شهرستان راور مشغول به کار کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد : در کارگاه های بزرگ استان کرمان نیز اتفاق خوبی در حوزه اشتغالزایی رخ داده به طوری که آمار بیمه شدگان در تأمین اجتماعی گویای رشد قابل توجهی در نیمه دوم سال گذشته و نیمه اول امسال است.

وی یادآورشد: صنایع بزرگ وقتی بخواهد به نتیجه برسد به سرمایه هنگفت و زمان زیادی نیاز است در حالی که در مشاغل خانگی و کوچک با هزینه کم که می توان از طریق تسهیلات از دستگاه های مختلف تامین کرد با زمان کمتری به نتیجه رسید و درآمد پایدار حاصل شود.


اسماعیلی گفت: برای ایجاد یک شغل در صنایع بزرگ 20 میلیارد ریال باید هزینه شود.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

برگزاری دوره آموزش قالیبافی ویژه زنان عشایر

برگزاری دوره آموزش قالیبافی ویژه زنان عشایر

دوره آموزش قالیبافی ویژه زنان عشایر چاه ملک در شهرستان ریگان برگزارشد.

برگزاری دوره آموزش قالیبافی ویژه زنان عشایر


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ در راستای اقتصاد مقاومتی و تفاهم نامه همکاری با اداره کل عشایری استان دوره آموزش قالی بافی برای 42 نفر از زنان عشایر منطقه محروم چاه ملک شهرستان ریگان با همکاری آموزشگاه های آزاد برگزار شد.

این دوره تا نیمه اسفند امسال ادامه دارد و آموزش بهینه بافی و قالی بافی درجه 2 آموزش داده می شود.

ریگان در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

افتتاح نمایشگاه بافته های عشایردر رفسنجان

افتتاح نمایشگاه بافته های عشایردر رفسنجان

نمایشگاه فرشهای دست باف ، صنایع دستی و بافته های عشایر دررفسنجان برپاست.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز کرمان این اقلام در104غرفه ی این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است .
نمایشگاه درمصلای خامنه ای رفسنجان تا هفته آینده عصرها از ساعت 3 تا 9 شب برای بازدید مردم دایراست.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

جای خالی صنایع دستی کرمان در صادرات غیرنفتی

جای خالی صنایع دستی کرمان در صادرات غیرنفتی

در حالی که صنایع دستی موجود در کرمان با توجه به ارزآوری و کاربردی بودن می تواند نقش عمده و اساسی را در بخش صادرات غیرنفتی استان و کشور داشته باشد اما همچنان این بخش مورد غفلت واقع شده است.


وجود صنایع دستی مانند قالی کرمان، پته، گلیم، شال، قالیچه افشار، چاقو راین، معرق چوب و مس های قلم زنی شده و غیره ثروت هنگفتی در سرانگشتان زنان و مردان این دیار است که به فراموشی سپرده شده و آن طور که باید و شاید مورد استفاده و بهره وری قرار نمی گیرند.
قالی کرمان که از دیرباز راه خود را به منازل ایرانیان و کشورهای دیگر باز کرده بود امروز به دلایلی ازچرخه صادرات جا مانده در حالی که می تواند بخش عظیمی از صادرات غیرنفتی را با توجه به اقبال این کالا و برند آن در بازارهای جهانی به خود اختصاص دهد.
استاندار کرمان با راه اندازی کارگاه های قالی بافی به نوعی این صنعت و هنر از یاد رفته را در شهرستان های این استان احیا کرد و قرار است این کارگاه ها 30 هزار متر مربع فرش صحن مطهر حضرت زهرا (س) واقع در حرم مطهر حضرت علی (ع) در نجف اشرف را تامین کنند.
پته کرمان نیز در رنگ بندی و کاربری های مختلف به عنوان یکی از صنایع دستی قدیمی این استان می تواند کرسی مهمی را در صادرات غیرنفتی به خود اختصاص دهد.
حال آنکه چند سالی است استفاده از صنایع دستی کرمان توسط نسل جدید با اقدامات متعدد از جمله برپایی نمایشگاه های صنایع دستی به نوعی احیا شده است اما این اقدامات نمی تواند جای خالی صنایع دستی کرمان را در سبد کالاهای صادراتی غیرنفتی استان و کشور پر کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با نامگذاری سال های اخیر با عناوین اقتصادی به نوعی اهمیت تقویت اقتصاد را از راه های مختلف به مردم گوشزد کرده اند.
در این راستا و به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد خانوارها البته با هزینه اندک می توان صنایع دستی این استان را که به نوعی در سرانگشتان زنان و مردان این مرز و بوم نهفته است زنده کرد و این جز با برنامه ریزی و تعیین و تببین نقشه راه این مسیر محقق نخواهد شد.




خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

راه اندازی خوشه فرش دستباف کرمان

راه اندازی خوشه فرش دستباف کرمان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعت کرمان گفت: دوره های آموزشی مهارتی برای 2300 نفر، با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای و شرکت شهرک های صنعتی کرمان برگزارشد.

خوشه فرش دستباف راور و کرمان

به گزارش گروه استان های باشگاه حبرنگاران جوان از کرمان، مجید غفاری از امضا تفاهم نامه بین شرکت شهرک های صنعتی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای به منظور واگذاری بخشی از مرکز شماره 4 آموزش فنی و حرفه ای به مرکز تحقیق و توسعه خوشه کسب کار فرش دستباف کرمان و راورخبر داد.

وی افزود: امید وارم با عملی شدن این تفاهم نامه وضعیت فرش هم بهبود یافته و خوشه کسب کار فرش دستباف کرمان و راور بتواند دوره های مختلف آموزشی را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای برگزار نماید.

غفاری با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ای که در سطح ملی ، بین شرکت شهرک های صنعتی ایران و سازمان فنی و حرفه ای کشورمنعقد گردیده است افزود : 6250 دوره آموزشی و مهارتی برای 100هزار نفر از شاغلین واحد های صنعتی شهرکها و نواحی صنعتی کشور در نظر گرفته شده است که سهم استان کرمان ، آموزش برای 2300 نفرمی باشد .

وی ادامه داد : برگزاری دوره های آموزشی مهارتی نیاز سنجی شده برای 13 رشته صنعت خاص می باشد که انتظار می رود با تلاش های همه دست اندر کاران اجرای هرچه سریع تر مفاد تفاهم نامه در سطح استان محقق شود تا اثرات مثبت این دوره ها را در افزایش آگاهی کارکنان صنایع شاهد باشیم ، که در بلند مدت موجب رشد و افزایش بهره وری صنایع خواهد شد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای بیان کرد: ما در حال حاضراقدامات لازم برای برگزاری دوره ها را انجام دادیم وهمچینین این آمادگی را داریم ، در صورتی که شرکت کنندگان در آزمون پایان دوره نمره قبولی کسب نمایند ، گواهی نامه آموزشی به آنها اعطا نماییم.

محمد رضا جهانگیری افزود : امید واریم با برگزاری این دوره ها ، خصوصا در بحث ایمنی ، شاهد کاهش خسارت های جانی و مالی در صنایع باشیم . وی ادامه داد : در بحث خوشه فرش هم فضای مناسبی در اختیار این گروه قرار خواهد گرفت که در صورت پیشرفت آمادگی ، اختصاص فضای بیشتری از کارگاه ها را خواهیم داشت و امید داریم این همکاری موجب پیشرفت بیش از پیش فرش در استان خواهد شد.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

هنر و صنعت قالیبافی در کرمان

کرمان

قالی کرمان


قالی بافی در کرمان سابقه ای بسیار طولانی دارد. قطعه ای از یک تخته فرش بافته شده در این شهر در موزه ی حضرت امام رضا (علیه السلام) در مشهد نگهداری می شود سابقه ای دست کم پانصد ساله ی بافندگی در زمینه ی فرش های گره دار کرمان را ثابت می کند. به عقیده ی سرجان شاردن بهترین و بزرگ ترین فرش هایی که به دربارها راه یافتند اکثرا توسط هنرمندانچیره دست این خطه طراحی و بافته شده بودند. مارکوپولو ( MARCO POLO) سیاح معروف ایتالیایی نیز همین عقیده را در سال 1300 میلادی به هنگام سفر به مشرق زمین در سفرنامه ی خود ابراز کرده است. هم اوست در جای دیگر می گوید که «ایران سلطان فرش جهان» است.با صرف نظر از گذشته ها، به اجمال قالی بافی کرمان در دو سه قرن گذشته را مرور می کنیم که ما را تا حد نیاز در سیر و مراحل پیشرفت و تنزل فرش بافی کرمان قرار داده و بر علت هایی که به قالی کرمان شهرتی چنین عالم گیر بخشیده آشنا می کند.
منحنی پیشرفت قالی بافی کرمان نقطه ی اوج خود را در زمان صفویه و مرحله ی حضیض خود را در اوایل دوره ی قاجاریه ، یعنی زمانی که آقا محمد خان قاجار به سبب مساعدت اهالی کرمان با لطف علی خان دست به کشتار هولناک اهالی آن زد ، ثبت کرده است. بعد از این مرحله منحنی مورد بحث به حالت صعود درآمده و بعد از دو تنزل پی در پی که مراحل گذشتن از نقاط بحرانی دیگر چون جنگ جهانی اول و بحران اقتصادی 1929 میلادی است ، مسیر خود را با سطح تولید قابل ملاحظه ای در حال حاضر به صورت صعودی ادامه می دهد.
در قرن گذشته کرمان یکی از تولیدکنندگان عمده ی پارچه های طاق شالی بود که در اروپا و به ویژه انگلستان شهرت فراوان و هواخواهان بسیار داشت ولی بعد از آن که استفاده از پارچه های شال از مُد افتاد و همچنین رقابت با پارچه های شال باسمه ای ارزان قیمتی ، که بافنده های انگلیسی به بازار می فرستادند ، برای بافنده های کرمانی دیگر مقرون به صرفه نبود ، به ناچار تعدادی از آنان به قالی بافی روی آوردند.
کرمان از اولین شهرهایی است که شرکت های خارجی در آن کارگاه های قالی بافی تاسیس کرده و صدور فرش را برای رفع نیازمندی های بازار های غرب ار آن شروع کردند. نمایندگان شرکت های فرانسوی ، ایتالیایی و انگلیسی به امر تولید و تجارت قالی کرمان در اواخر قرن گذشته رونق فراوان دادند. سپس نمایندگان تجار امریکایی بودند که در سال های بعد از جنگ جهانی اول به میدان رقابت آمده و مشتریان پر و پا قرصی برای فرش های کرمان شدند.
متاسفانه بازار مشتاق و پر تقاضای امریکا برای فرش کرمان پیامد نامساعدی را نیز به همراه آورد و آن شیوع بدبافی و رواج گره های جفتی به خاطر به پایان بردن سریع بافت و عرضه ی سریع آن به بازار بود. عادت نکوهیده ای که با تاسف در بافنده ی کرمانی باقی ماند و نتیجه ی آن لطمه ی است که بر شهرت فرش کرمان وارد شده است.
یکی از دلایل شهرت قالی پر آوازه ی کرمان فراوانی نقش ها و طرح های جالب آن و استفاده از مجموعه ی متنوع رنگ هایی است که با یکدیگر در تعادل کامل هستند. طراح کرمانی هیچ گاه خود را در چند رنگ و نقش محدود نکرده است. او همیشه سنت شکن بوده و با سر انگشت ماهر و توانای خود همواره تخیلات نامحدود انسانی را به درون فرش کشانیده است. آن زمان که احساس کرد حاشیه و قاب برای متن فرش قید و بند است، آن را از میان برد و حاشیه را با زمینه یکی کرد و گاه متن را از گل ها و نگاره ها و آذینه ها پاک کرد و ترنج را در میان زمینه ای ساده جای داد و طرح قالی های کف ساده را انداخت. خلاصه کلام آنکه، نوآوری ها و بدعت هایش سبب شد که از رقیب دیرین خود کاشان که در بافت فرش های نفیس و زیبا سابقه ای طولانی و شهرتی بی نظیر داشت تا حدودی پیشی گیرد و عمده دلیل آن نیز این بود که بافنده ی کاشانی در طرح و رنگ محدود تری بافته بود.
بی مناسبت نیست که از دو بافنده ی بسیار معروف و قدیمی کرمان به نام های استاد حسین و استاد قاسم کرمانی که طرح های نقاشان قدیمی را با مهارت و چیره دستی بر روی دارهای قالی آوردند و فرش های نفیسی را از خود به جای گذاشته اند یاد کنیم.

طرح های معروفی که در کارگاه های قالی بافی کرمان بافته می شود عبارت اند از :
شاه عباسی لچک و ترنج ، بُّته ای ، اسلیمی لچک و ترنج ، شاه عباسی و طُره ای ، شکارگاه ، گوبلن یاکومه ای ، گلدار سرتاسری ، درختی سبزی کار ، قاب قرآنی ، بند اسلیمی ، منظره بافی و چهره بافی. نزدیک صد سال قبل بود که کار چهره بافی در کارگاه های بافندگی کرمان رونق گرفت و از این زمان هنرمندان کرمانی با استادی تمام تصاویری از شخصیت های مذهبی و تاریخی و سیاسی را بر روی فرش های خود نقش کردند.
پشمی که در قالی بافی کرمان مصرف می شود از منابع محلی و مقداری نیز از استان های خراسان و کرمانشاهان تامین می شود. مهم ترین مراکز تولید فرش این استان عبارتند از : رفسنجان ، بم ، جیرفت و نواحی اطراف شهر کرمان.

فرش های کرمان دو پوده و گاه سه پوده بوده و با گره های فارسی بافته می شوند. رواج گره های جفتی و بدتر از آن بی گره بافی (کمانشی) کار دختران خردسال بافنده در فرش های جدید بافت کرمان و بی سلیقگی برخی از بافنده هایی که فرش های کم دوام با حاشه های کج و کوله و موج دار و شیرازه های زشت به بازار می فرستند باعث عقب افتادگی فرش خوش سابفه ی کرمان در بازارهای جهانی شده است. امروزه کشور چین با تقلید استادانه ای از نقشه های قدیمی و جالب کرمان و همچنین نایین ، فرش هایی با بافت بسیار شسته و رفته با پشم های مرغوب و رنگ های درخشان شاید با استفاده از تکنیک های کامپیوتری به بازارهای غرب می فرستد که تهدیدی بسیار جدی برای تجارت و آینده فرش کرمان است.
تجارت این نوع فرش در ابتدا آن چنان پر درآمد بود که یکی از تجار کلیمی ایتالیا بر آن نام برکانا ( BERKANA) را که در زبان عبری به گونه ای معنی برکت خدا را می دهد ، گذاشت.

از نظر کیفیت و ظرافت بافت ، غیر از فرش های سفارشی در کرمان چهار نوع فرش بافته می شود که آنها را با شماره های دوتایی 35/70 و 40/80 و 45/90 و 50/100 در بازار می شناسند. تفسیر این شماره های دوگانه چنین است که ارقام 70 و 80 و 90 و 100 نماینده ی تعداد تارهای فرش در 7 سانتی متر عرض و رقم های 35 و 40 و 45 و 50 معرف تعداد ردیف های گره در 7 سانتی متر طول فرش است و از آنجایی که هر گره دو نخ از تارهای فرش را در بر می گیرد پس می توان گفت فرش 35/70 به معنی 35 * 35 گره در 49 سانتی متر مربع و فرش 40/80 به معنی 40 * 40 گره در 49 سانتی متر مربع خواهد بود. براساس این طبقه بندی تعداد گره های گروه های چهار گانه در هر دسی متر مربع تفریبا به قرار زیر خواهد بود.

گروه اول 35/70 تعداد گره 2500

گروه دوم 40/80 تعداد گره 3260

گروه سوم 45/90 تعداد گره 4130

گروه چهارم 50/100 تعداد گره 51000

آب منطقه ی کرمان دارای خواص شیمیایی خاص و مناسبی برای استفاده در رنگرزی است و نتیجه کار رنگرزان با استفاده از این آب بسیار درخشان ایت.

رنگ های به کار رفته در قالی های کرمان بسیار متنوع بوده و تعداد آنها در هر فرش رقمی بین 15 تا 30 رنگ و بیشتر در زمینه های لاکی ، آبی سرمه ای ، سبز روشن ، فیروزه ای ، صورتی ، نارنجی ، بژ و سایر رنگ های کلاسیک است. اکثر این رنگ ها که تا گذشته ی نه چندان دور در کارگاه های رنگرزی برای مصارف شال بافی و قالی بافی به کار می رفت ، از سری رنگ های طبیعی بود. ولی در سال های بعد از جنگ جهانی دوم مقداری رنگ های جوهری به کارگاه های رنگرزی آن راه یافت. با وجود این به طور کلی می توان گفت جز در مورد معدود ، پشم های مصرفی در قالی بافی کرمان همواره با رنگ های طبیعی و رنگ های شیمیایی با ثبات رنگ می شوند.



منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه200 الی 209

ادامه مطلب

طرح خشتی قالی کرمان

نقش خشتی

طرح خشتی قالی کرمان


این نقش از نظر بافت و نقش پیش پا افتاده ترین نقش ها در صنعت قالیبافی کرمان است که یا به صورت لوزی است یا به شکل صاف و در مجموع مثل قالب های خشت زنی است که در داخل آن گل یا مرغ به حیوان و یا دسته های گل و برگ کشیده می شود، در حاشیه بزرگ و کوچک نیز مربع ها به چشم می خورد .طرح های خشتی بیشتر به صورت بندی (واگیره) هستند و ندرتاً ممکن است در وسط طرح ترنج هم طرح شود.
گاه لاله های رنگارنگ و آهوان و غزالها در حاشیه و در متن طراحی شده است دور تا دور لوزی ها، حاشیه ها با اسلیمی ماری ترسیم شده است و در داخل آن ها گلدان های پر از گل که از تنوع خاصی برخوردارند، طراحی شده است.



منبع:واعظی،حمیده،طرح ها و نقوش فرش دستباف کرمان،کرمان،انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،1386،صفحه 24

ادامه مطلب

نقش فرش قابی یا قاب قرآنی کرمان

نقش قابی یا قاب قرآنی

قالی قاب قرآنی

این نقش کرمان به قاب قرآن معروف است . طرح متن قالی با تقسیم بندی های منظم، به قاب ها و کتیبه های چند ضلعی تقسیم شده است بطوری که هر یک جداگانه و مستقل، طراحی همسان با دیگر قاب ها و گاه متفاوت با آن ها را در بر می گیرد.
طرح قاب قرآنی در گذشته با رجشمار بالا و بیشتر به رنگ لاکی سیر در شهر راور بافته می شده است و حاشیه آن شبیه جلد قرآن بوده است. امروزه فقط در روستای اختیار آباد در 35 کیلومتری شهر کرمان با رجشمار پائین بافته می شود. به همین دلیل نام تجاری آن را طرح ستونی اختیار آبادی می نامند.
این طرح برخلاف طرح خشتی است، یعنی یک قاب کوچک و یک قاب بزرگ دارد، شاید چهارگونه قاب در داخل یک قالی کار شده باشد که عموماً چهار گوش یا مربع و یا مستطیل است و حاشیه آن به رنگ قاب قرآن و جلد قرآن شبیه است .
متن طرح اسلیمی ها و ختایی های شکسته به صورت زیبا پر شده است. این طرح به وسیله غیر ایرانی در کرمان سفارش و به قلم حسن خان هنرمند کرمانی که در قسمت قبل توضیح داده شده است طراحی شده و به نام قاب قرآن ثبت شده است.


منبع:واعظی،حمیده،طرح ها و نقوش فرش دستباف کرمان،کرمان،انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،1386،صفحه 25

ادامه مطلب