استاد محمود رسولی راوری

استاد محمود رسولی راوری

استاد محمود رسولی

مرحوم محمود رسولی یکی از طراحان خلاق و برتر فرش کرمان است که سال ها در این عرصه هنر آرایی کرد.او فرزند حسین رسولی از طراحان بزرگ فرش کرمان است که در سال1285خورشیدی در راور متولد شد. وی از کودکی در کار نقاشی صورت فعالیت داشت و در هرگونه سبکی هنرآرایی کرده است. او قبل از افتتاح شرکت فرش با کمپانی های خارجی همکاری داشت وبعد از انتقال مایلمک این شرکت ها به شرکت فرش به همکاری با آن شرکت پرداخت.

همچنین خودش در رابطه با شروع به کار طراحی فرش چنین گفته است:

"استاد من ابوی خودم بود،شاگردی کس دیگر را نکردم،اول که من کار را شروع کردم،در قلمرو گراوررسازی ونقاشی بود.پدرم به من گفت:نقش صورت را خوب کار می کنی اما عکاس بهتر از شما چهره پردازی می کند خوب است وارد هنر نقاشی قالی شوی.و از همین جا به اقلیم نقش قالی پای گذاردم.20سال قبل از افتتاح شرکت سهامی فرش ایران من در همین شرکت فرش کار می کردم که به نام چهار اداره خارجی بود."

او همچنین استاد چند نفر از طراحان حال حاضر کرمان بوده که ماشاالله خان افغان زاده و برادرش از جمله شاگردان او بوده است.


منابع:

منابع: صور اسرافیل،شیرین،طراحان بزرگ فرش ایران،تهران،نشر پیکان،چاپ دوم،1381 ص338

هنر قالیبافی از جان مایه می طلبد،مجلات،کیهان فرهنگی،سال پنجم،شماره2،اردیبهشت1367،صفحه44تا46

نویسنده: سعید یزدی زاده

ادامه مطلب

24 هزار قالیباف کرمانی پشت درب‌های بسته بیمه/افزایش تقاضا برای قالی کرمان

24 هزار قالیباف کرمانی پشت درب‌های بسته بیمه/افزایش تقاضا برای قالی کرمان

معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بااشاره به اینکه 18 هزار قالیباف کرمانی بیمه شده اند، اعلام کرد: حدود 70 هزار قالیباف در استان کرمان داریم که 24 هزار نفر از آنها دارای شرایط بیمه شدن می باشند اما متاسفانه اعتبار لازم در این خصوص را نداریم.


بیمه قالی بافی



"مصطفی زریسفی" در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، منطقه کویر، در خصوص بیمه قالیبافان کرمانی، گفت: بیمه قالیبافان هر ساله تمدید می گردد و بیمه آنها قطع نگردیده است.

وی با اشاره به اینکه سهم دولت 20 درصد و سهم بیمه شده 7 درصد می باشد، اظهار کرد: بیمه شده حدود 60 هزار تومان هر ماه باید پرداخت نماید و مابقی آن را دولت پرداخت می نماید.

معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان این مطلب که 18 هزار نفر اکنون تحت پوشش بیمه قالی بافی در استان کرمان هستند، عنوان کرد: متاسفانه افراد سودجویی خود را به عنوان بافنده فرش دستباف معرفی کرده بودند، که طی بازرسی هایی که انجام می گردد، بیمه آنها قطع می گردد.

وی با اشاره به آنکه به دنبال افزایش تعداد بیمه شدگان می باشیم، تصریح کرد: پیگیر بیمه قالیبافان واقعی که تا کنون به دلیل کمبود بودجه، بیمه نشده اند، می باشیم، اما اعتبار زیادی لازم دارد و مسئولین مربوط قول مساعدت داده اند، ولی در سال جاری این امر محقق نگردیده است.

زریسفی ادامه داد: ماهانه دولت 200 هزار تومان بابت هر بیمه شده قالیبافی پرداخت می نماید، که باید مد نظر داشت که 18 هزار نفر قالیباف در استان وجود دارد که اعتبار زیادی برای بیمه آنها اختصاص داده شده است.

وی اذعان کرد: حدود 70 هزار قالیباف در استان کرمان داریم که 24 هزار نفر از آنها دارای شرایط بیمه شدن می باشند، اما متاسفانه اعتبار لازم در این خصوص نداریم.

معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: پیگیر بیمه قالیبافانی که تا کنون موفق به بیمه نشده اند، از طریق وزارت صنعت، منعدن و تجارت و همچنین نمایندگان مجلس برای افزایش اعتبار بیمه قالیبافی می باشیم و تا روزی که به نتیجه برسد، پیگیر می باشیم.

وی در خصوص میزان صادرات فرش کرمان در بازارهای جهانی، ابراز کرد: طبق بررسی اخیر صادرات فرش توسط تجار کرمان از گمرکات تهران در سال 95-94 افزایش یافته است، به گونه ای که صادرات فرش به کشورهای ارپایی و آمریکایی حدود 30 میلیون دلار در سال رسیده است.

زریسفی در پایان با اشاره به برتری فرش کرمان، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قالی کرمان از لحاظ کیفیت و تنوع رنگ، طرح، مواد اولیه و نوع بافت آن داری کیفیتی متفاوت با سایر فرش های جهان است، در نتیجه تقاضا بیشتری برای آن می باشد.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

موزه فرش کرمان راه‌اندازی می‌شود

موزه فرش کرمان راه‌اندازی می‌شود

شهردار کرمان گفت: به زودی موزه فرش دستباف کرمان نیز در یکی از منازل تاریخی کرمان راه‌اندازی شده و مسیر کوچه گلبازخان پیاده‌روسازی می‌شود.

موزه فرش کرمان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، علی بابایی در جمع خبرنگاران در مورد اقدامات شهرداری در بافت فرسوده شهر کرمان اظهار‌داشت: کمیسیون ماده 5 و شورای توسعه برنامه‌ریزی استان منبع اعلام آمار شهری است و بر این اساس مساحت شهر کرمان 13 هزار و 300 هکتار است.

وی با اشاره به اینکه بافت فرسوده با سه ویژگی تعریف می‌شود، گفت: ناپایداری به معنای عدم استحکام ساختمان‌ها در بخشی از شهر، نفوذ‌ناپذیری به معنای وجود معابر با عرض کمتر از 6 متر و وجود ساختمان‌های با مساحت کمتر از 200 متر و یا از بعد مسائل زیست‌محیطی و فرهنگی‌-اجتماعی باعث ایجاد بافت فرسوده در یک نقطه می‌شود.

شهردار کرمان با بیان اینکه 1500 هکتار از مساحت شهر کرمان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که 500 هکتار از این مقدار بافت فرسوده تاریخی است افزود: در مجموع حدود 10 درصد از مساحت شهر کرمان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که پراکندگی زیادی هم دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث ورود به بافت فرسوده کرمان سه نوع مداخله می‌توانیم انجام دهیم، بیان کرد: در بحث اول بهسازی است که با رعایت اصل وفاداری حفظ میراث فرهنگی لازم است و در بحث دوم که نوسازی است باز هم با رعایت اصل وفاداری به گذشته با کمی تغییرات نوسازی ساختمان‌ها انجام می‌شود.

بابایی با بیان اینکه مسئله سوم مداخله به صورت بازسازی است، افزود: در بازسازی، تخریب و بازسازی ساختمان‌ها انجام می‌شود که در این مورد تسهیلاتی هم به متقاضیان داده شده و البته مبنای کار شهرداری طرح تفصیلی شهر است که توسط اساتید دانشگاهی تهیه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم قبل از خرید هر ملکی با شهرداری مناطق هماهنگ شوند، گفت: در بافت قدیم و فرسوده با حمایت استاندار کرمان کار بهسازی، کف‌سازی و بدنه‌سازی بازار بزرگ کرمان انجام شده و مدرسه حیاطی واقع در بازار به موزه اقتصادی تبدیل شده‌است.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه اخیرا مرمت حمام تاریخی "باغ لله" و مقبره "خواجه اتابک" و بسیاری از منازل تاریخی شهر کرمان شروع شده‌است، خاطر‌نشان کرد: به زودی موزه فرش دستباف کرمان نیز در یکی از منازل تاریخی کرمان راه‌اندازی شده و مسیر کوچه گلبازخان پیاده‌روسازی می‌شود.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

پی‌گیر بیمه‌ی فرش‌بافان هستیم

پی‌گیر بیمه‌ی فرش‌بافان هستیم


بیمه قالی بافان کرمان

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در سال گذشته 242 هزار مترمربع فرش دستباف بافته شده است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، حسینی‌نژاد افزود: با برنامه‌ریزی‌ها و اهداف سازمان، این مقدار به 400 هزار مترمربع خواهد رسید.
وی با بیان این‌که بیش از 20 میلیارد صادرات فرش استان کرمان از طریق گمرکات غرب تهران انجام می‌شود، گفت: پی‌گیر ایجاد زیرساخت‌های صادارت هستیم تا صادرات فرش استان از طریق گمرکات کرمان انجام شود.
وی ادامه داد: شهرستان‌هایی که فرش دست‌باف تولید می‌کنند، از رونق بیش‌تری بهره‌مند می‌شوند؛ ضمن این‌که اکنون در شهرستان راور دو کارگاه فرش‌بافی با حدود 300 نفر اشتغال وجود دارد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: فرش‌های مربوط به عتبات عالیات در این مراکز بافته می‌شود و به‌زودی نیز یک کارگاه در شهرستان بردسیر توسط بخش خصوصی راه‌اندازی خواهد شد.
حسینی‌نژاد با اشاره به این‌که بیش از 70 هزار نفر در حوزه‌ی فرش استان اشتغال دارند، خاطرنشان کرد: تاکنون، برای بیش از 40 هزار نفر در این حوزه کارت صادر شده و از این تعداد بیش از 18 هزار نفر بیمه شده‌اند.
وی افزود: پی‌گیر بیمه‌ی مابقی ثبت‌نام‌شدگان هستیم.
حسینی‌نژاد هم‌چنین گفت: فرش کرمان در سال 93 به‌عنوان یک برند ثبت جهانی شده که می‌توان این اقدام را یک حرکت ماندگار در تاریخ فرش کرمان دانست.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

فرش ارجمند کرمان در موزه ملت

فرش ارجمند کرمان در موزه ملت


فرش ارجمند کرمان در موزه ملت

در طی سده ی گذشته قالی کرمان به واسطه ی امتیازاتی چون طرح ونقش شاخص و کیفیت بالا در بازارهای جهانی به عنوان یک برند عالی شناخته شده ، که در این میان تولید کنندگان خلاق وپرتلاش عامل اصلی امتیازات بالای آن بوده اند،که شاخص ترین آنها «سلطان قالی» جهان است.
"این لقب به مرحوم محمد ارجمند،تاجر پرتلاش و کارفرمای خستگی ناپذیر قالی کرمان داده شد.مردی که با زحمات شبانه روزی و استعداد وخلاقیت هنری،توانست فرش کرمان را به جهانیان بشناسد و وکاخ های شاهان را به زیور و زینت این صنعت گرانقدر که هنر کوخ نشینان کرمانی است بیاراید."(1)
کارهای او توانسته در مکانهایی چون آستان مقدس رضوی،آستانه حضرت معصومه،کاخ سفید آمریکا،کاخ بوکینگهام انگلیس و... راه یابد.
آن مرحوم در سیزدهم آبان ماه سال1347 در نیویورک بدرود حیات گفت و رادیو برلین آلمان به مناسبت در گذشت او اعلام کرد«محمد ارجمند،سلطان قالی جهان،در گذشت».
یک نمونه از آثار آن مرحوم در سالن انتظار طبقه اول کاخ موزه ملت است که به لحاظ زیبایی و نوع بافت در خور توجه می باشد .
"مشخصات اثر
محل بافت: کرمان
نام طرح: لچک ترنج
رنگ زمینه: کرم
رنگ حاشیه : کرم
اندازه فرش: 45/8×38/14(122)
نوع گره: فارسی بافت نا متقارن
جنس: پرز پشم"(2)




منابع:

1-گلاب زاده،محمد علی،نام ها و لقب های جالب در تاریخ کرمان،کرمان،انتشارات ولی،1388،ص109
2-وب سایت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

ادامه مطلب

قالیچه تابلو تصویری حضرت رسول اکرم (ص)

قالیچه- تابلو تصویری حضرت رسول اکرم (ص)


قالیچه- تابلو تصویری حضرت رسول اکرم (ص)


اندازه : 40×60 سانتیمتر
رج شمار : 50
محل بافت : راور کرمان
نوع گره : نامتقارن
تار : ابریشم
پرز : پشم درجه یک
[محل نگهداری موزه فرش ایران]
منبع:ادب و عرفان در قالی ایران ص 126

ادامه مطلب

فاز اول بافت فرش عتبات عالیات در راور کرمان پایان یافت

فاز اول بافت فرش دستباف عتبات عالیات در شهرستان راور کرمان پایان یافت

هنرمندان راوری 537 مترمربع قالی دستباف را تقدیم ستاد عتبات عالیات کردند.

کارگاه فرش عتبات

به گزارش اختصاصی کارایان فرش مرحله اول بافت فرش عتبات عالیات در راور کرمان با بافت 37 تخته فرش 14.5 متری در کارگاه شماره یک شهرستان راور پایان یافت.
فرش های مذکور با سبک معروف فارسی باف و کمان بالای کرمان-راور در طی مدت یکسال با فعالیت بیش از یکصد بافنده فعال بافته شد.
مراسم برش قالی ها به صورت نمادین با حضور استاندار کرمان،مهاجری مسئول پروژه،منوچهر مظفری کارشناس فرش،مقامات محلی و هنرمندان قالی باف شهرستان در تاریخ 14 شهریورماه انجام شد.
همچنین 57 تخته قالی دیگردرکارگاه شماره 2 راور با مدریریت آقای مهاجری تا پایان آبان ماه آماده تحویل می با شد.
دو کارگاه دیگر عتبات در استان کرمان در شهرهای کرمان ورفسنجان مشغول بکار هستند که تا کنون خبری از مراحل بافت آنها مخابره نشده است.

منبع:خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

طرح و نقش قالی راور

طرح های فرش راور



طرح و نقش فرش راور

به علت رواج صنعت قالیبافی در منطقه راور از گذشته دور تا زمان حال، نام بردن از تمام طرح های به کار رفته در فرش راور کاری وسخت وناممکن است .
تاکنون طرح ها ونقش های زیبا وگوناگونی در بافت قالی راور مورد استفاده قرار گرفته اند که نمونه های متداول آن عبارتند از:جنگلی ،شاه عباسی،درختی حیواندار،درختی سبزیکار،لچک ترنج،شاه عباسی،محرابی، گلدانی،شکارگاه،سرام،درختی،شمایلی،خوشه ای و...که در این جا به معرفی چند طرح رایج در راور می پردازیم.

1-طرح شاه عباسی

این طرح در حوزه قالیبافی راور در گذشته ای نه چندان دور به خاطر رواج بیشتر قالی بافی رایج بوده و امروز به ندرت دیده می شود.عده ای از بافندگان راوری به دلایل خاص که شاید خو گرفتن با نگاره های اصیل طرح های کرمانی است،این طرح را نمی پسندند.
عقیده بر این است این طرح از زمان صفویه به وسیله رضا عباسی در فرش رایج شده است واصلاح شده گل نیلوفر آبی است.
"اساس این طرح را گل وبوته های خاصی که به نام گل های شاه عباسی معروفند،تشکیل می دهد.این گل ها همراه با اسلیمی وختائی ها وسایر موتیف های معمول در نقش قالی ساختار اصلی را در حاشیه ومتن به وجود می آورند.شاه عباسی لچک وترنج،شاه عباسی تصرفی،شاه عباسی افشان،شاه عباسی طره ای از گروه های فرعی این طرح هستند."(نصیری،1389؛71)
در فرش اتاق انتظار واقع در کاخ موزه سبز از فرش های برجسته بافت راور از این طرح استفاده شده است.


2-نقش سرام

اين نقش احتمالا بنام طراح اوليه آن نامگذاري شده است و خاص منطقه راور می توان برشمرد وبا نام سه کبک نیز خوانده می شود.این طرح داراي نقش شلوغي همراه با گلهاي ريز و پر گل ، متن را پوشانده و به صورت 90 جفت و 100 جفت در هر فوت بافته مي‌شود.از اين نقش مي‌توان نقش سرام بهارستاني را نام برد. که آقاي بهارستاني تغييراتي در طرح داده است. به همين علت آن را نقش سرام بهارستاني مي‌نامند .
بهترين نوع سرام بنام سرام سلسله دار است كه دور ترنج بيضي و دو سر ترنج آن را گلهاي اسليمي پيوسته پوشانده است . طرح حاشيه شكسته و از گلهاي ريز و درشت در قالب سرو و بته‌جقه طرح ريزي شده است و در متن هم داراي لچك ترنج بسيار زيبا مي‌باشد . كل متن با نقوش ختايي و دسته‌هاي گل ترسيم شده است و داراي مستطيل به شكل شكسته با سر ترنجهاي متناسب مي‌باشد . انواع ديگر طرح سرام به سرام گلداني ، سرام ترنج خورشيدي ، سرام افشان سرام باز و...معروفند .
امروزه به دلیل صادراتی بودن این طرح اکثر تولیدکنندگان به بافت آن مشغول هستند.


3-طرح درختی

اکثر کارشناسان معتقد اند که منشا اصلی این طرح در راور کرمان است. از آنجایی که این منطقه کویری می باشد، مردم این سرزمین همیشه در رویای مرتع سرسبز، آب و باغ های روح بخش بوده و آنان سعی داشتند آنچه را که در ذهنشان آرزو بوده را در تاروپود فرش زنده کنند.این طرح ها مملو از برگ ها، گل ها، حیوانات، درختان سبز سرو و آبگیرهایی که طراوت جنگل های سایه دار و انبوه را در ذهن بیننده تداعی می کند.
"در این گونه طرح ها اشکال درختان وشاخ وبرگ ها وبوته ها عنصر اصلی را تشکیل می دهند.گاه در میان شاه وبرگ های درختان به پرندگانی و در پای آنها به حیوانات وحشی در حالت چرا واستراحت برمی خوریم که در این صورت طرح نام درختی حیوان دار می یابد واگر در پی وحوش طراحی شده شکارچیانی سواره بر اسب ویا پیاده در حال صید دیده شوند طرح نام درختی شکارگاه به خود می گیرد."(همان؛75) و در فرش راور می توان نمونه تمام موارد ذکر شده را دید.


4-درختی سبزیکار

این نقش خاص منطقه راور بوده وجزئی از طرح های درختی به شمار می رود.که توانسته تاثیر زیادی بر طرح های فرش کرمان بگذارد."در صورتی که در میانه ی فرش به برکه ای آب که قاعدتا با رنگ فیروزه ای مشخص است،برخورد نماییم طرح را درختی سبزی کار ویا آب نما می گوییم.گاه در حالت اخیر از شکل درخت در طرح نشانه ای نیست بلکه شاخه ها وساقه های پرگل درختان هستند که عناصر غالب واصلی طرح را تشکیل می دهند.طرح درختی سبزی کاراز طرح های معروفی است که در حدود نودسال قبل از ناحیه ی راور کرمان راهی به درون مجموعه ی طرح های زیبای فرش یافت."(همان)نمونه های این طرح در موزه فرش ایران موجود است ودر کتاب شاهکارهای فرش ایران انتشارات شرکت فرش نیز به آن اشاره شده است.



5-لچک وترنج

این طرح از مرسوم ترین طرح فرش ها در ایران به شمار می رود و طبق نقش جانبی به زیر مجموعه های بی شماری تقسیم می شود.
به طور معمول در منطقه راور ترنج وسط بیضی وگاه متمایل به لوزی است که با وسیله شاخ وبرگ های تو در تو پوشانده می شود.
گفته می شود این طرح ابتدا برای تزئین جلد کتاب ها استفاده می شده و از قرن دهم هجری استفاده از آن مرسوم شد.ولی اطلاعات امروزی ثابت می کند این طرح ساده شده و یا بهتر بگوییم دگرگون شده ی فردوس های کهن است.
یکی از بهترین نمونه های این طرح با نگاره های خطی مربوط به منطقه راور در گنجینه موزه فرش نگه داری می شود.

6-نقش بته وجقه

این نقش در راور با نام «بته ای» و در کرمان گاه با نام بته خرقه ای معروف است."نقش مایه« بته وجقه» در طول دوران قاجار عمومیت خاصی داشت.این نقش نه تنها در فرش بلکه در طراحی شال ولباس مردان وزنان،به ویژه درباریان،صاحب منصبان،اعیان واشراف،خودنمایی می کرد...نقش مایه بته جقه که آن را گلابی،بادام،مشت بسته وآتش زرتشت تشبیه کرده اند یکی از نگاره های کهن فارسی است که تحول یافته درخت سرو است.مقدس بودن درخت سرو در ایران باستان باعث شده است این نگاره پس از اسلام و به خصوص در عصر صفوی در لباس شاهزادگان خودنمایی کند.به همین دلیل از این نگاره برای فرش وزیر انداز کمتر استفاده کردند تا هتک نشود و لگد مال نگردد،ولی در زمان قاجاریان این نظر عوض شد[احتمالا به دلیل نفوذ شرکت هابی خارجی فرش در ایران] ونگاره بته جقه علاوه بر اینکه زینت بخش لباس،کلاه تاج گردید در نقش فرش هم ظاهر شد و به شدت گسترش یافت.(حشمتی رضوی،1389؛263)
شکل بته جقه در فرش به گونه های مختلف به چشم می خورد گاهی چنان بزرگ که چندتایی ازآن برای پوشش سطح فرش کفایت می کند ولی در بیشتر موارد به اندازه کوچک و ردیف های موازی در متن فرش ویا دنبال یکدیگر در حاشیه ی قالی دیده می شوند.


7-طرح گلدانی

"در طرح"گلدانی"غالبا شکل گلدان در اندازه های مختلف به چشم می خورد.گاه به یگ گلدان پر از گل تمام فرش را می پوشاند.گاه چند گلدان کوچک به صورت متقارن در اطراف متن یا به دنبال هم،سرتاسر متن را فرا می گیرند.گروه های فرعی همین طرح عبارتند از«قنایی گلدانی»،«دوطرف گلدانی»،«محرابی گلدانی»،«سراسری گلدانی»،«ظل السلطان(گل وبلبل)گلدانی»،«حاج خانمی گلدانی»،«تکراری گلدانی لچک وترنج»و«گلدانی یکطرفه»(ناصری،1388،40)




8-طرح تصویری وشمایل


بی شک بهترین حوزه نقش های تصویری در کرمان مربوط به راور می شود واین طرح ها اکثرا در زمان قاجار بافته شده اند وتصاویر شاهان وبزرگان عالم ،مضامین مذهبی وعرفانی و عیانی را نشان می دهند. و به گفته برخی منابع این طرح ها سفارشی بوده اند که از جمله معروف ترین آنها می توان به قالیچه مشهور سلاطین و فرش شیخ صنعان و دختر ترسا موجود در مجموعه غرهنگی وتاریخی نیاوران وقالیچه های تصویری حضرت محمد(ص)وقالی حضرت عیسی(ع) و...اشاره کرد.

9-نقش گوبلن

به دلیل تقاضا و وابستگی صنعت فرش راور وکرمان به بازار امریکا،پس از پایان جنگ جهانی دوم طرحی غیر ایرانی وارد فرش راور وکرمان شد زیرا"بازار امریکا نگاره گل به شیوه گلهای بافته های فرانسه می خواست.نتیجه اش به اقتباس طراحان کرمان از نگاره گلهای بافت«اوبوسون»و«ساوونری»انجامید که این نگاره ها ه نام گوبلن وگل فرنگ در ایران معروف شد."(حشمتی رضوی،1389؛69).
در طرحهاي گوبلن ، استفاده از گلهاي ريز و چند پر كه در بين بافندگان به گل فرنگ وگل چغندری موسوم است ، و برخورداري ترنجها و لچكها از نقش اين گلها ،‌ طرحي را بوجود مي‌آورد ، كه بي‌شباهت به گوبلن فرانسوي نمي باشد و حاشيه‌ها ، نقوش و عوامل تشكيل دهنده در متن اصلي را كمابيش در خود منعكس مي‌سازد .
حاشيه اصلي اين طرح از خطوط صاف و مستقيم تداول پيروي نمي‌كند، بلكه گلها و بوته‌هاي گل فرنگ و گلدانهاي تجريدي در سراسر لبه خارجي قرار مي‌گيرندو با پيشروي در متن جلوه خاصي در نظر بيننده ايجاد مي‌نمايند.
اين طرح اغلب داراي خوشه‌هاي گل سرخ درشت و داراي متن كف ساده مي‌باشد. در متن ترتج گاهي با لچك گوشه و گاهي بدون گوشه مي‌باشند و در وسط ترنج گاهي به صورت يكسره طراحي شده و حالت 4/1 را ندارد.


10-طرح های پشتی و روصندلی

بی شک بهترین نمونه ی این طرح های پشتی و روصندلی که در ابعاد کمتر از یک متر تهیه می شود مربوط به منطقه راور بوده است. در این نمونه ها از طرح هایی چون سه کبک وسرام استفاده می شود.
این طرح ها جهت تولید پشتی ورو مبلی استفاده می شوند وبه طور معمول در هر تخته فرش حدود9 الی دوازده عدد بافته می شود.

منابع:
حشمتی رضوی،فضل الله،تاریخ فرش ایران سیر تحول وتطور فرش بافی،تهران،سمت،چاپ دوم،1389
ناصری،عباسعلی،طرح های فرش ایران،مقاله،ماهنامه رشد آموزش هنر،شماره18تابستان1388،صفحه39تا44
نصیری،محمد جواد،افسانه جاویدان فرش ایران،تهران،فرهنگسرای میردشتی،چاپ اول،1389


منبع:هزار و یک سند،هنر ایرانی،فرش ایرانی

نویسنده:سعید یزدیزاده راوری

ادامه مطلب