قالی رشید فرخی کرمان

نقش رشید فرخی

قالی رشید فرخی کرمان

این طرح بنام طراح اولیه آن نامگذاری شده است. این طرح به طرح شاه عباسی نزدیک است و از گل های شاه عباسی، ختایی و گل های چند پر ساده و مرکب تشکیل شده است و دارای لچک و ترنج می باشد. این گل ها سراسر متن فرش را پوشانده و با رنگ های روشن و ملایم زیبایی چشمگیری را به فرش می دهد.



منبع:واعظی،حمیده،طرح ها و نقوش فرش دستباف کرمان،کرمان،انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،1386،صفحه 30

ادامه مطلب

طرح حسن خانی قالی کرمان

نقش حسن خانی

طرح حسن خانی کرمان

این طرح بنام طراح آن حسن خان، از طراحان نامدار کرمان، نامگذاری شده است. وی پسر محسن خان پیش کسوت نقاشان قالی کرمان بود که به معلم ثانی نقاشان کرمان معروف است و در طول زندگی پربارش بیش از هزاران نقش قالی ابداع کرد که جز تعداد اندکی از آن ها باقی نمانده است، اما همین مقدار حکایت از ذوق هنری وی دارد. طرح حسن خانی یکسر بافت است، یعنی تمام طول و عرض قالی با گل های طبیعی ترسیم شده که تکراری نیست و قرینه ندارد و هماهنگی کامل و توازن در حاشیه و متن و لچک ترنج می باشد.



منبع:واعظی،حمیده،طرح ها و نقوش فرش دستباف کرمان،کرمان،انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،1386،صفحه 31

ادامه مطلب

کسب ۳۰ نشان ملی مرغوبیت توسط هنرمندان صنایع دستی استان کرمان

کسب ۳۰ نشان ملی مرغوبیت توسط هنرمندان صنایع دستی استان کرمان

وفایی

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان از کسب ۳۰ نشان ملی مرغوبیت توسط هنرمندان صنایع دستی استان در مدت یکسال اخیر خبر داد.

به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، محمود وفایی با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی استان کرمان در طول یکسال گذشته ۳۰ نشان ملی مرغوبیت دریافت کرده اند، گفت: این هنرمندان در رشته های بومی مانند گلیم شیریکی پیچ، پته و مس حائز رتبه شده اند.

وی با بیان اینکه آثار هنری هنرمندان برای دریافت مهر اصالت یونسکو که هر دو سال یکبار برگزار می شود، مورد ارزیابی قرار می گیرد، اظهار کرد: هنرمندان برای دریافت مهر اصالت یونسکو در ابتدای امر باید نشان ملی مرغوبیت را کسب کنند.

وفایی در ادامه از شناسایی روستای هدف گردشگری دارای ظرفیت در حوزه صنایع دستی خبر داد و بیان داشت: در این زمینه روستاهای هوتک، بلورد و میمند از روستاهای مد نظر برای توسعه، ترویج و احیاء رشته هایی چون ترمه، گلیم و سنگ فیروزه هستند.

وی همچنین به شناسایی رشته های اولویت دار بومی صنایع دستی برای استاندارد سازی اشاره و تصریح کرد: رشته هایی چون گلیم شیریکی پیچ، مس چکشی، قلم زنی مس و حصیر بافی جهت استانداردسازی شناسایی شده اند و به زودی با همکاری بخش خصوصی این امر به بهترین شکل انجام خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به تکمیل و پیگیری ثبت ملی برخی رشته های صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دنبال تکمیل پرونده رشته سیس بافی و همچنین ثبت ملی گلیم شیریکی پیچ سیرجان به عنوان میراث ناملموس هستیم.

وی با بیان اینکه احیاء رشته های منسوخ از اولویت های معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان است، گفت: تاکنون چندین کارگاه نساجی سنتی در سطح استان در رشته های عریض بافی و ترمه بافی شناسایی شده که می توان به وسیله انها به احیاء دوباره این دو رشته مهم و بومی کمک شایانی کرد.

وفایی از تکمیل فرم های مربوط به رشته های جدید صنایع دستی به منظور دریافت کد رشته خبر داد و تصریح کرد: استان کرمان دارای ظرفیت های زیادی در زمینه احیاء و راه اندازی رشته های مختلف صنایع دستی است که به زودی این امر محقق خواهد شد.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

استاد حسن خان شاهرخی

استاد حسن خان شاهرخی

حسن خان شاهرخی

حسن خان پسر محسن خان شاهرخی و شاگرد وی بود. معلوم و استاد دوم نقاشان قالی کرمان است. وی بیش از هزار نقش قالی ابداع کرد که بدبختانه بیش از 50 نقش از وی باقی نمانده است. طرح چهره بافی و تصویری برای فرش کرمان توسط حسن خان شاهرخی در سال 1900 میلادی ابداع و طراحی شد.


منبع:واعظی،حمیده،طرح ها و نقوش فرش دستباف کرمان،کرمان،انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،1386،صفحه 39

ادامه مطلب

استاد حسین کرمانی

استاد حسین کرمانی


از جمله بافندگان طراز اولی است که بیشتر به بافت قالیچه های لچک ترنج به سبک کلاسیک همراه با برگ و گل اسلیمی گلدار و گلدانی مبادرت می نموده است. در سال 1277 یک فرش با 45 گره در 10 سانتیمتر و دسته های گل سرخ در داخل گلدان هایی به اشکال مختلف تمام فرش را زینت بخشیده، به نحوی که تنوع در ارائه شکل گلدان ها، قالی را از یکنواختی بیرون آورده است. این قالی از جمله قدیمی ترین قالی های کرمان محسوب می شود که توسط استاد حسین کرمانی طراحی شده بود. یکی دیگر از طرح های شیخ حسین کرمانی ترسیم لوزی هایی است که داخل آن گل و برگ بوده است. طرح پنج ترنج با گل های رز در سال 1301 توسط حسین کرمانی طراحی شد.


منبع:واعظی،حمیده،طرح ها و نقوش فرش دستباف کرمان،کرمان،انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،1386،صفحه38

ادامه مطلب

فرش فراموش شده راور

فرش فراموش شده راور

فرش راور

طرح ونقش زیبا و شاخص از ویژگی های منحصر به فرد فرش کرمان است که در طول سده های اخیر به رشد این صنعت در منطقه کمک بسیار کرده است.اما این شاخصه در طول این دوران بنا به سلیقه بازار بسیار رنگ تغییر و دگرگونی به خود گرفته است. به عنوان مثال طرح و تکنیک فرش های دوره ترمه و بهارستانی کرمان با دوره های بعد مثل عصر گوبلن متفاوت است . به همین دلیل بسیاری از طرح ها در طول تاریخ فراموش شده اند که فرش روبه رو یکی از آنها است و به اختصار به معرفی آن می پردازیم:


"[محل بافت]:راور
نوع گره:نامتقارن
حدود 1270تا 1300ش.
424*579 سانتیمتر
طرح این فرش دقیقا از گروه طرح های تکراری واگیره است.واگیره ی آن به صورت آینه ای در طول وعرض فرش تکرار شده است ودر نهایت،به صورت ترنج ترنج نیز دیده می شود و می توان با این نقشه، فرش هایی با ابعاد بزرگتر یا کوچکتر بافت.
از نظر رنگ آمیزی نیز شباهت زیادی به نقشه های مشهور به «سبزی کار»کرمان دارد. این قبیل نقشه های کلاسیک و پر نقش ونگار،سال هاست به فراموشی سپرده شده اند وبعید است بافندگان وحتی طراحان معاصر آن خطه، از عهده ی آن برآیند.این فرش هفت ردیف حاشیه دارد که سه حاشیه ی میانی،دقیقا بر مبنای نقشه های سبزی کار طراحی شده اند."(1)



منبع:(1).کتاب شناخت فرش تورج ژوله،انتشارات یساولی،ص198



نویسنده:سعید یزدیزاده راوری

ادامه مطلب

قالیچه ی راور کرمان - طرح سرو منقش گلدانی با مرغ ها و طاووس

قالیچه ی راور کرمان - طرح سرو منقش گلدانی با مرغ ها و طاووس


فرش راور موزه فرش

تاریخ بافت:اوایل قرن بیستم
محل بافت:راور کرمان
ابعاد: 236*140سانتیمتر
نوع رنگرزی:رنگرزی شیمیایی
رنگهای اصلی:کرم در زمینه و سرمه ای و سفید در حاشیه
شیرازه:گرد
پود کشی:سه پود
نوع گره:نامتقارن(فارسی)
مصالح:تار پنبه ای،پود پنبه ای،خامه:پشم
رجشمار:55

اطلاعات تکمیلی:

این فرش با شکوه در کرمان بافته شده است. طرح آن متشکل است از یک درخت سرو که در یک گلدان قرار دارد و توسط پرندگان و طاووس و تزئین شده است.
اندیشه ی نهادن سرو منقوش در گلدان و یا به زبان دیگر گلدرخت هزار گل در گلدان ریشه در اساطیر آشوری و عیلامی دارد .
در دوره های اشکانی ، ساسانی و سپس در دوران اسلامی نقش دو مرغ در طرفین درخت مقدس سرو افزوده شد که بذر رستنی ها را بر فراز جهان می پراکندند .
بافت نقش سرو – گلزار ، اندیشه و نهادن باغ و درخت زندگی در قالب سرو از اواخر قرن 17 تا اوایل قرن 20 در کرمان متداول گشت.
فضای بالای طاق و حاشیه ی اصلی از گل ، بوته ، برگ و حاشیه ی پیچکی مواج پوشیده شده است و بر شکوه و زیبایی این قالیچه ی پر کار افزوده است .و در قسمت بالای قالیچه نام بافندگان آن حسین ، محمد ، غلامعلی بافته شده است .

منبع:سایت موزه فرش ایران به آدرس: www.carpetmuseum.ir

ادامه مطلب

فرش تخت جمشید کرمان در موزه فرش

قالی تخت جمشید

فرش تخت جمشید

تجسم بنای تخت جمشید و سربازان امپراطوری ایران بر روی سطح یک تخته قالی بزرگ اندازه (448×677 سانتی متر) بافت کرمان، این قالی هم اکنون در موزه فرش ایران نگهداری می شود.


منبع:نصیری،محمد جواد،افسانه جاویدان فرش ایران،تهران،میر دشتی،1389،صفحه 208

ادامه مطلب