20 میلیون دلار، سهم صادرات فرش دستباف آذربایجان غربی

20 میلیون دلار، سهم صادرات فرش دستباف آذربایجان غربی

کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، پای ثابت خرید فرش های دستباف آذربایجان غربی هستند.

فرش آذربایجان غربی

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، 20 میلیون دلار سهم صادرات فرش دستباف آذربایجان غربیگفت: هر سال 290 هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید می شود که این میزان 5 و 4 دهم درصد تولید فرش دستباف در کشور است.

درویشی افزود: شهرستان های تکاب، ارومیه، خوی، بوکان و مهاباد پایگاه های اصلی تولید فرش هستند و در این میان فرش افشار تکاب و ریزماهی خوی شهرت جهانی دارند.

وی تصریح کرد: فرش دستباف آذربایجان غربی به کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، روسیه، چین و آمریکای شمالی صادر می شود.

رییس اداره فرش سازمان صنعت و معدن آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر 70 هزار نفر در هنر-صنعت فرش در سطح استان فعالیت می کنند و 18 هزار نفر از قالیبافان بیمه دارند.

161 کارگاه فرش بافی شامل 156 کارگاه غیرمتمرکز و پنج کارگاه متمرکز فرش بافی در آذربایجان غربی فعالیت می کنند.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

فرش بهارستان معروف به بهار خسرو

فرش بهارستان معروف به «بهار خسرو»

فرش بهارستان معروف به بهار خسرو

در تأييد مجدد وجود قالي بافي در اين دوره، به فرش معروف «بهار خسرو» اشارتي داريم. ابوجعفر محمد جرير طبري در تاريخ طبري (311-225 هجري قمري) نيز به شرحي كه مي آوريم درباره اين قالي اظهار نظر كرده است:
« ... كه يك قالي بسيار عالي كار ايران موسوم به بهار خسرو در قصر تيسفون به طول 450 قدم و عرض 90 قدم موجود بوده است ... » در حالي كه دكتر ربرت بامبان نويسنده و پژوهشگر ايراني مقيم امريكا ابعاد اين فرش مزين به جواهرات گرانب ها را دركتاب خود به نام «آيا مي دانيد كه» 24×26 متر ذكر كرده است.
وجه تسميه اين قالي زربفت و گران بها به آن جهت است كه نقشه ی آن نمايانگر باغي آراسته با گل ها و پرندگان و جوي هاي آب روان بوده است. اين فرش زيبا و نفيس به روايتي به هنگامي كه خسرو پرويز پادشاه ساساني مغلوب «هراكليوس» (BYZANTINE EMPEROR HERAKLIUS) امپراطور رم گرديد به دست سپاهيان غالب افتاد و به عبارت ديگر، اين همان فرش معروف «بهارستان» است كه در شكست يزدگرد سوم آخرين پادشاه ساساني سپاهيان عرب آن را به غنيمت بردند.
در مدت دويست سالي كه ايران تحت تسلط اعراب بود هنر قالي بافي دچار ركود گرديد و از پيشرفتي كه در زمان ساسانيان داشت بازماند. اين امر به آن معني نبود كه اين حرفه دچار توقف كامل شده باشد بلکه در گوشه وكنار اين سرزمين بافت قالي و قاليچه با روند آرام تري ادامه داشت. يادآوري اين نكته در اين جا ضروري است كه اعراب در هيچ يك از دوره هاي تاريخي خود به فن قالي بافي اهميت قابل توجهي نشان ندادند .حتي امروزه نيز بافت قالي و قاليچه حرفه اي نيست كه اهالي كشورهاي عرب زبان را به خود جلب كند و به استثناي كشورهاي شمال آفريقا مانند مصر و تونس و مراكش ساكنان ساير كشورهاي عربي با تمام علاقه اي كه به خريد اين متاع دارند با وجود اين از كار در كنار دارهاي قالي روي گردان هستند.



منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 16

ادامه مطلب

قالی رشید فرخی کرمان

نقش رشید فرخی

قالی رشید فرخی کرمان

این طرح بنام طراح اولیه آن نامگذاری شده است. این طرح به طرح شاه عباسی نزدیک است و از گل های شاه عباسی، ختایی و گل های چند پر ساده و مرکب تشکیل شده است و دارای لچک و ترنج می باشد. این گل ها سراسر متن فرش را پوشانده و با رنگ های روشن و ملایم زیبایی چشمگیری را به فرش می دهد.



منبع:واعظی،حمیده،طرح ها و نقوش فرش دستباف کرمان،کرمان،انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،1386،صفحه 30

ادامه مطلب