بازدید میدانی از قالی بافان در شهرستان باغملک با حضور رییس مرکز فرش ایران

وی در دیدار با قالیبافان باغملک با اشاره به این که این هنر بی‌بدیل محصول سر پنجه‌های زنان این کشور است
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، رافع در این بازدید تصریح کرد: فرش بافان بر اساس سلیقه مصرف كننده محصول خود را تولید کنند چراكه ذائقه مردم تغییر کرده است.
وی در دیدار با قالیبافان باغملک با اشاره به این که این هنر بی‌بدیل محصول سر پنجه‌های زنان این کشور است، افزود: زنان نقش مهمی در حفظ و انتقال این هنر به آیندگان دارند و بقای این هنر - صنعت مدیون تلاش و کوشش این قشر خستگی‌ناپذیر است.
بازدید میدانی از قالی بافان در شهرستان باغملک با حضور رییس مرکز فرش ایران
همچنین رییس مرکز ملی فرش ایران ضمن بازدید از دو کارگاه دیگر از ظرفیت خوب این کارگاه ها در جهت افزایش دار قالیبافی و همچنین آموزش به قالیبافان جدید اشاره کردند و در ادامه در مذاکراتی که با حضور فرماندار، رییس اداره اصناف استان اداره صمت شهرستان و مسئول دفتر نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد تسهیلات قرض الحسنه به واجدین شرایط با توجه به کمک به اشتغال خانگی و همچنین اشتغال هر چه بیشتر زنان به مذاکره پرداختند.

منبع: مرکز ملی فرش ایران

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

کتاب بزرگ‌ترین گره‌بافته‌های تاریخیِ تصویری منتشر می‌شود

دبیر علمی همایش «فرش، سنّت، هنر» از انتشار سه کتاب پژوهشی از این رویداد خبر داد و گفت: کتاب بزرگ‌ترین گره‌بافته‌های تاریخیِ تصویری برای نخستین بار منتشر می‌شود.
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از روابط ‌عمومی فرهنگستان هنر، تورج ژوله دبیر علمی همایش فرش، سنّت، هنر طی گفت‌وگویی اطلاعات تازه‌ای از برگزاری این همایش عنوان کرد.
او در زمینه ارسال مقالاتِ رسیده به دبیرخانه همایش گفت: در بخش مقالات، ما با چالشی جدی مواجه بودیم. در فراخوانی که منتشر کردیم، کوشیدیم تا هدف اصلی همایش، منطبق با عنوان همایش باشد، اما برای بسیاری از مخاطبان که البته اغلب از جامعه دانشگاهی‌اند، موضوع قدری شفاف نبود و بعضی با ابهام مواجه شدند و پرسش‌هایی در این باره مطرح و به دبیرخانه همایش ارسال کردند.
وی در همین زمینه ادامه داد: در انتخاب عنوان همایش، توجه و تأکید گروه علمی و اجرایی به ضرورت‌ها و مُعضل امروز فرش ایران بود. در این باره تأکیدی ویژه بر موضوع سنّت و وجه هنری فرش ایران داشتیم؛ اینکه هویت فرش ایرانی در این همایش با رویکرد به «سنّت و هنر»، مورد توجه و بازنمایی خانواده بزرگ فرش ایران قرار گیرد؛ زیرا موضوع هویت در فرش ایران زمینه اصلی در اکثر قریب به اتفاق مشکلات امروزی آن است. سرانجام کمیته علمی همایش، عنوان «فرش، سنّت، هنر» را تأیید کرد.
کتاب بزرگ‌ترین گره‌بافته‌های تاریخیِ تصویری
دبیر علمی این همایش درباره سنّت‌های تاریخی فرش دستباف توضیح داد: فرش دستباف ایران متأثر از سنّت‌های تاریخی است و در طی صدها، بلکه هزاران سال به زمان ما رسیده است و با توجه به ویژگی‌های نهفته در آن باید باور داشت که فرش‌بافی و به‌طور کل بافندگی در زندگی ایرانیان، به‌مثابه سنّتی کهن و رسیده از نیاکان ماست.
وی افزود: این سنّت در طول زمان و همراه با عامل خلاقیت، به حوزه هنر وارد شده است و به همین دلیل فرش‌بافی جایگاهی ویژه در تاریخ هنر ایران دارد. با چنین نگاهی، از پژوهشگران و نویسندگان دعوت شده است تا فرش ایران را از زوایای مختلف نظیر طرح، رنگ، مواد اولیه، تاریخ و مباحثی از این دست مورد توجه قرار دهند و مقالات خود را برای دبیرخانه همایش ارسال کنند؛ بنابراین در هر زمینه‌ای و به‌صورت گسترده امکان ارسال مقاله برای همه علاقه‌مندان و با گرایش‌های مختلف مهیاست. در این باره تعاریفی ساده و مشخص نیز از سنّت و هنر ارائه شد که در وب‌گاه همایش درج شده است.
ژوله به همایش‌هایی که تاکنون در زمینه فرش برگزار شده اشاره کرد و گفت: به گمانم عادت جامعه علمی فرش ایران ــ با توجه به همایش‌هایی که در دو دهه گذشته شاهد آن بوده‌ایم ــ همان شیوه‌های متداول در طبقه‌بندی موضوعی فرش است که در آن، بخش‌های تاریخ، مواد اولیه و رنگرزی، طرح و نقشه، مسائل اجتماعی و... مورد توجه مجریان بوده است. رویکرد این همایش نیز جدای از این نیست. خوشبختانه پس از توضیحات تکمیلی و تشریح موضوع برای مخاطبان، جریان ارسال مقالات علمی به حرکت درآمد.
ژوله با توضیح اینکه بازه زمانی برای موضوعات مقالات وجود ندارد، گفت: موضوعات نه‌فقط می‌توانند متنوع باشند، بلکه هر موضوع در یک یا چند بازه زمانی می‌تواند مورد توجه نویسنده قرار گیرد. در واقع جریان سنّت و هنر در گستره بزرگ تاریخ فرش‌بافی ایران، از سده‌های پیش از میلاد تا دوره معاصر، می‌تواند دستمایه پژوهشی و نگارشیِ نویسندگان مقالات باشد. نویسندگان مقالات می‌توانند از هر مقطع تاریخی، آنچه را که در حوزه فرش دستباف و ترجیحاً با مقوله سنّت و هنر آمیخته باشد، موضوع مقاله خود قرار دهند. خوشبختانه چرخ دریافت مقالات به حرکت درآمده و تاکنون حدود ۳۰ چکیده و اصل مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که داوران در حال بررسی این مقالات‌اند.
دبیر علمی همایش به توضیح بخش نمایشگاهی این همایش پرداخت و ادامه داد: در بخش نمایشگاهی نیز رویکردی نزدیک به عنوان همایش در پیش گرفته‌ایم و موضوع نمایشگاه، با توجه به عنوان و اهداف همایش در وب‌گاه همایش اعلام شده است و اکنون در حال دریافت تصاویر قالی‌ها و معرفی نمونه‌های مختلفی از سوی مجموعه‌داران و مالکان چنین قالی‌هایی هستیم. عنوان این بخش از همایش را «گره‌بافته‌های تاریخیِ تصویری» برگزیدیم؛ زیرا پیشینه سنّت تصویربافی در فرش‌بافی ایران به هزاره‌های تاریخ می‌پیوندد و علاقه‌مندان و متخصصان فرش، اگر یافته‌های جدید تاریخی در دهه گذشته را پیگیری کرده باشند، با مستندات این مدعا آشنایند.
وی درباره اهداف اصلی این نمایشگاه توضیح بیشتری داد و گفت: هدف اصلی ما در این نمایشگاه، توجه به جریان تاریخیِ تصویربافی است و اینکه در دوره معاصر، به‌ویژه در دهه‌های اخیر، چگونه سنّت تصویربافی در مسیری متفاوت با جریان تاریخی خود قرار گرفته است. در این نمایشگاه و کتابی که همزمان منتشر خواهد شد، نشان می‌دهیم که بافندگان در مناطق عشایری، شهری و روستایی، چگونه خلاقیت و هنر را چاشنی سنّت فرش‌بافی کرده‌اند و آثاری مسحورکننده آفریده‌اند. خوشبختانه در بخش نمایشگاهی، نمونه‌های مختلفی معرفی شده است، اما با توجه به اهداف و ضابطه خاصی که برای این بخش در وب‌گاه فرهنگستان هنر اعلام شده و البته بعضی محدودیت‌ها، از پذیرش همه آثار معرفی‌شده معذوریم.
عضو گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر به یکی از فرش‌های نفیسی که در گنجینه کاخ گلستان است، اشاره کرد و گفت: یکی از فرش‌هایی که برای بخش نمایشگاه و کتابِ آن انتخاب کرده‌ایم، در گنجینه کاخ گلستان نگهداری می‌شود که با هماهنگی و همکاری سرکار خانم امامی، مدیر محترم مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان، عکاسی‌ آن به نحو مطلوب انجام یافته و تصاویر بسیار خوبی از آن منتشر خواهد شد.
وی در این باره خاطرنشان کرد: تصویر این قالی برای اولین بار است که منتشر می‌شود. این فرش با مساحتی در حدود ۲۸ مترمربع، یکی از گره‌بافته‌های بزرگ تاریخیِ تصویری است. به دلیل بعضی قوانین و محدودیت‌ها امکان حضور قالی‌های تصویری، از گنجینه موزه فرش ایران میسر نیست، اما با رایزنی و مذاکرات انجام‌شده با سرکار خانم بیضایی، مدیر محترم موزه فرش ایران، تصاویر حداقل دو نمونه از قالی‌های تصویری آن موزه نیز در ابعادی تقریباً مشابه با ابعاد اصلی، در کنار دیگر قالی‌ها در یکی از تالارهای ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر، به نمایش گذاشته خواهد شد.
ژوله در ادامه به کتاب‌هایی که در دست تألیف و تدوین نهایی برای انتشار است اشاره کرد و ادامه داد: این همایش سه کتاب را به‌عنوان دستاورد خود ارائه خواهد کرد؛ کتاب مجموعه مقالات منتخب، کتاب نمایشگاه گره‌بافته‌های تصویریِ تاریخی و کتاب فیلم‌شناخت فرش ایران. البته به دلیل شرایط غیرقابل پیش‌بینیِ بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، شاید نمایشگاه به شکل متعارف برگزار نشود، اما در هر صورت، کتاب نمایشگاه را منتشر و آثار منتخب را به‌صورت مجازی در وب‌گاه فرهنگستان هنر به نمایش خواهیم گذاشت.
وی درباره بخش سوم این همایش با عنوان «فرش در نگره فیلم‌سازان» این‌گونه توضیح داد: در بخش سوم که قرار است تاریخچه حضور فرش ایرانی در سینمای ایران از نگاه فیلم‌سازان بررسی شود، تمرکز دبیر این بخش، آقای علیرضا قاسم‌خان، بیشتر بر آثاری است که فیلم‌سازان، نگاهی ماهیت‌شناسانه و مفهومی‌تر به فرش ایران انداخته‌اند، نه نگاهی صرفاً تبلیغاتی و ساده؛ وگرنه تعداد آثار در این زمینه بسیار است. به همین منظور تعدادی از آثار منتخب به نمایش در خواهد آمد و با حضور تعدادی از فیلم‌سازان و کارشناسان فرش، به نقد و بررسی آنها پرداخته خواهد شد.
به گفته وی اتفاق خوبی که در این بخش افتاده این است که دبیر این بخش، کتابی نیز با نام اولیه فیلم‌شناخت فرش ایران در دست نگارش دارد که مراحل پایانی‌اش را سپری می‌کند. طبق گفته علیرضا قاسم‌خان و بر اساس مستندات و پژوهش‌ها، فرش ایران از اواخر دهه ۱۳۲۰، به‌تدریج مورد توجه فیلم‌سازان ایرانی قرار گرفته است.
دبیر علمی همایش «فرش، سنّت، هنر» در پایان این گفت‌وگو اضافه کرد: سلامت جامعه با توجه به وضعیت فعلی بیماری کرونا، اولویت فرهنگستان هنر است و لذا تاریخ برگزاری این رویداد سه‌گانه در آخرین جلسه گروه علمی تغییر یافته که اطلاعات آن در وب‌گاه فرهنگستان قابل مشاهده است و براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، بیستم دی‌ماه ۱۳۹۹، آخرین مهلت دریافت چکیده مقالات در بخش مقالات علمی این همایش تعیین شده است.


منبع: وب سایت مرکز ملی فرش ایران
خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

گزارش آیین اختتامیه جشنواره گره طلایی

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره گره طلایی روز یکشنبه 23آذرماه 1399 در هتل اسپیناس تهران با تعداد محدودی مهمان به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد. در این مراسم برگزیدگان هفتمین جشنواره معرفی شدند.
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، در این جشنواره ابتدا از سرکار خانم عصمت نیکبخت به عنوان بافنده برگزیده و سپس از آقایان هادی پورجهان به عنوان مرمت کار برگزیده، یداله بنی حسن به عنوان طراح و نقاش برگزیده و محمدحسین شانه زن به عنوان صادرکننده برگزیده تقدیر به عمل آمد و تندیس ویژه به نشریه هالی و تندیس خلاقیت به محمدعلی قره باغی تعلق گرفت.
در این راستا سردبیر نشریه هالی در پیامی ضمن ابراز خرسندی از انتخاب به عنوان برگزیده ویژه، در بخشی از پیامشان اعلام داشتند:
مجله‌ی هالی و بنیاد رشتی‌زاده از بسیاری جهات شبیه هم هستند. هر دو از پیشگامان به نام فرش دستبافت هستند. در عرصه‌ی بین‌المللی با کیفیت بالای کارشان شناخته می‌شوند و هردو مبلّغ فرش دستباف ایران در سرتاسر دنیا هستند.
گزارش آیین اختتامیه جشنواره گره طلایی
قدردانی بنیاد رشتی‌زاده از زحمات ما بهترین مشوق ما برای ادامه‌ این مسیر است. مسیری برای شناساندن ارزش فرش دستباف ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین میراث فرهنگی و اطمینان از اینکه فرش ایران آن طور که شایسته است مورد توجه و قدردانی قرار گیرد.
در ادامه معرفی شناسنامه ایران گره، مستند راز شقایق ، تقدیر از داوران جشنواره و تقدیر از طراح نشان تاییدی فرش دستباف ایران توسط مرکز ملی فرش ایران از دیگر برنامه های اختتامیه این جشنواره بودند.
در پایان سرکار خانم فرح ناز رافع رییس مرکز ملی فرش ایران در پیامی ضمن ابراز خرسندی گفت: فرش دستباف ایران آیینه تمام نمای تاریخ ، فرهنگ و هنر ایران زمین است.
به همین سبب همواره در فراخنای ایام، هر جا که تلاش شده تا ایران و ایرانی به جهانیان معرفی شوند اولین صنایع دستی که به ذهن متباور می شود هنر ناب، سحرانگیز و شورآفرین فرش دستباف بوده و هست.
تلاش برای برقراری ارتباط میان گذشته و حال در راستای هویت بخشی و حفظ میراث گذشتگان برای انتقال به آیندگان، بسیاری از دلسوزان هنرهای دستی ایران را همواره مستعد و کوشا برای برگزاری آیین هایی بر بستر تکریم از تمام خالقان آثار هنری کرده است.
از این رو زمینه سازی برای گردهمایی سالانه فعالان حوزه تولید و عرضه فرش دستباف ایران اقدامی شایسته می باشد که جشنواره گره طلائی عهده دار بخش کوچکی از این ممارست گرانقدر می باشد.
توجه ویژه به عنصر خلاقیت، زیبایی شناسی، حفظ سنت ها، نگاه به آینده با تاکید بر پایبندی به ریشه های هنری- تاریخی از الزامات چنین جشنواره هایی بوده و هست.
هم راستا با توجه به مقوله های هنری، پاسداشت و زنده نگاه داشتن استادان هنر فاخر فرش دستباف ایران در تمامی بخش های آن اعم از طراحی، رنگرزی، بافت و تکمیل و سایر مشاغل وابسته، علاوه بر اینکه ادای احترام به کلیه عاشقان این هنر بوده، سبب ایجاد انگیزه و تشویق و ترغیب نسل نو و جوان و پویای کشور به فرش دستباف می شود و از بستر چنین آیین ها یی استعداد ها شکوفا شده و فرصت های نو خلق می شود.
اینجانب به عنوان خدمتگزاری کوچک در جامعه پویای فرش دستباف ، مراتب سپاسگزاری و قدرشناسی خود و مرکز ملی فرش ایران را از تمامی دست اندرکاران، شرکت کنندگان و تمامی عزیزانی که در این آیین هنری به گرامیداشت هنر فرش دستباف برپا شده ابراز داشته، از خداوند متعال توفیق روز افزون برای همگان خواستارم.

منبع: وب سایت مرکز ملی فرش ایران

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

«شب سیروس پرهام» پژوهشگر بزرگ فرش دستباف برگزار شد

به همت انتشارات علمی و فرهنگی و مجله بخارا و همزمان با هفته پژوهش در پانصد و نود و چهارمین شب از شب‌های بخارا، شب «سیروس پرهام» به صورت مجازی برگزار شد. انتشارات علمی و فرهنگی در این راستا کتاب «همگام با زمانه» را که مجموعه مقالات سیروس پرهام است منتشر کرد.
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از ایلنا، پانصد و نود و چهارمین شب از شب‌های بخارا با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی، چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ به صورت ویدئویی و مجازی برگزار شد.
در این برنامه که به بزرگداشت استاد دکتر سیروس پرهام اختصاص داشت علی دهباشی، سردبیر مجلۀ بخارا برنامه را با ذکر این نکته آغاز کرد که به دلیل شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری مراسم به صورت حضوری نبود و به همین دلیل برنامه به صورت ضبط شده ارائه شده است.
او در ادامه به مقام علمی و فرهنگیِ استاد سیروس پرهام اشاره کرد و افزود: در این برنامه چند سخنرانِ فرهنگی دربارۀ فعالیت‌ها و کارنامۀ او سخن خواهند گفت. اگرچه فعالیت‌های او نیاز به معرفی ندارد و اساساً چنین مراسمی زمان کافی برای پرداختن به همۀ وجوه شخصیت برجسته‌ای مانند سیروس پرهام را نیز ندارد.
شب سیروس پرهام

سیروس پرهام به گواهی سوابق و آثارش، تفکر مانایی فرهنگ اصیل سرزمینش را به دوش می‌کشد


در ادامه نادره رضایی (مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی) با اشاره به کتاب «همگام با زمانه»، به کارنامۀ استاد سیروس پرهام پرداخت و به خاطر همکاری طولانی و اثرگذار با انتشارات فرانکلین و علمی و فرهنگی از ایشان قدردانی کرد. او ضمن تشکر از هایده ایلیاوی همسر دکتر پرهام به پاس یک عمر همراهی با این استاد بزرگ گفت استاد سیروس پرهام تفکر مانایی فرهنگ سرزمینش را به دوش می‌کشد
استاد سیروس پرهام به گواهی آثار پر شمار و سوابق اثرگذارش، تفکر مانایی فرهنگ اصیل سرزمینش را به دوش می‌کشد و بازتاب اندیشه‌اش، به شیوایی و زلالی در نگاشته‌های ایشان جاری و در بازشناخت انگاره‌های علمی و بومی و هنری این سرزمین ساری است. و ما به داشتن گنجینه‌ای عظیم و تکرارناشدنی چون استاد سیروس پرهام بر خود می‌بالیم، و تا همیشه تاریخ به تکریم از چنین بزرگی دست می‌فشانیم و بلندای حضور ایشان را ارج می‌نهیم.

سیروس پرهام پیشگام نقد کتاب است


سخنران بعدی، هرمز همایون‌پور بود. او به آغاز آشنایی با استاد سیروس پرهام پرداخت و خاطرنشان کرد: «دکتر پرهام از چند جهت برجسته است؛ در دهۀ سی که نقد کتاب یا تعریف و ستایش بود یا انتقاد و تسویه‌حساب شخصی، پرهام پیشگام نقد درست یا به قول خودش نقد تحلیلی بود. در نقد هنری و نقد تاریخی هم پرهام پیشرو بود و با همراهی بزرگانی همچون منوچهر انور، کریم امامی و نجف دریابندری، علم ویرایش را توسعه و ترویج داد».
همایون‌پور در ادامه به شاخه‌های دیگر فعالیت‌های سیروس پرهام پرداخت و کارهای او را در زمینه‌ی فرش‌های عشایری فارس ستایش کرد. او گفت: «در حالی که کشوری مثل سوئد ۹۰۰ سال است اسناد را جمع‌آوری می‌کنند، پرهام برای اولین بار در ایران برای این کار پیش‌قدم شد و در سال ۱۳۴۹ سازمان اسناد ایران را پایه‌گذاری کرد و توسعه داد».
هرمز همایون‌پور صحبت‌هایش را با تبریک به انتشارات علمی و فرهنگی ادامه داد و گفت: «کار انتشارات علمی و فرهنگی کار ارزشمندی است؛ چراکه با نشر این کتاب، از همکار ارزنده خودش قدردانی کرده است». او با تأکید بر اهمیت علمی کتابِ همگام با زمانه، به نثر کتاب هم پرداخت و گفت: «نثر این کتاب در نهایت اختصار و ایجاز، دلنشین است و همه به آن معترف هستند».

پرهام بنیانگذار سازمان اسناد ملی است


دکتر پارسی‌نژاد نیز سیروس پرهام را از پیشگامان فرهنگ معاصر ایران خواند و با اشاره به حوزه‌های گستردۀ فعالیت ایشان نشان داد که پرهام در نقد ادبی تحلیلی، ویرایش و حفظ اسناد ملی از سابقون و پیشگامان بوده است. سپس با یادآوری وضعیت نقد و تحلیل زمانۀ سیروس پرهام که عملاً نقدی در کار نبود و مقالات صرفاً مدح یا ذم بوده‌اند، بر عملکرد بدیع سیروس پرهام در نقد به معنای پرداختن به نقاط قوت و ضعف یک اثر تاکید کرد. در ادامه گفت: «سیروس پرهام نخستین فردی بود که به ویرایش و مقابلۀ کتاب در موسسه فرانکلین پرداخت و پس از او منوچهر انور، فتح الله مجتبایی و نجف دریابندری راه او را ادامه دادند».
از دیگر فعالیت‌های بسیار مهم سیروس پرهام که پارسی‌نژاد به آن اشاره کرد راه‌اندازی سازمان اسناد ملی ایران است؛ به گفتۀ پارسی‌نژاد «تا پیش از اقدام پرهام در راستای حفظ و نگهداری اسناد ملی، موضوع اهمیت حفظ این اوراق برای مسئولان امر مطرح نبود و از آن‌ها برای سوخت استفاده می‌شد، که با همت سیروس پرهام این مرکز راه اندازی شد و آرشیو ملی در ایران پدید آمد». همچنین پارسی نژاد اشاره کرد که فعالیت پرهام تنها برای حفظ اسناد مکتوب نبوده است و او درباره گنجینه اشیا و آثار تاریخی ایران نیز مقالات متعددی نوشته است که در کتاب «همگام با زمانه» نمونه‌هایی از این مقالات آمده است.
پارسی‌نژاد اقدامات پرهام را برخاسته از عشق او به ایران دانست و گفت: «همین عشق و اقدامات فراوان او بزرگداشت او را ضرورت می‌بخشد».

پرهام الگوی پژوهش‌های فرش است


تورج ژوله (تاریخ نگار فرش ایران) سخنران بعدی بود. وی با اشاره به تشویق دائمی دانشجویان به خواندن مقالات و آثار پژوهشی دکتر سیروس پرهام گفت: برای یک پایان‌نامه به یکی از دانشجویان گفتم کتاب «دست‌بافت‌های عشایری و روستایی فارس» را طبقه‌بندی موضوعی کند. بیش از ۴۰ موضوع مختلف به غیر از موضوع اصلی کتاب، در این اثر یافت شد. موضوعاتی مثل تاریخ اجتماعی‌سیاسی و تاریخ فرش ایران».
ژوله با ستایش جایگاه علمی و فرهنگی دکتر سیروس پرهام، تأکید کرد شیوه ایشان در حوزۀ پژوهش‌های فرش باید به یک الگو تبدیل و بین دانشجویان فرش ترویج شود.
این تاریخ‌نگار فرش ایران ضمن آرزوی سلامتی برای دکتر سیروس پرهام، از جامعۀ هنری خواست دربارۀ روش و شیوۀ نگاه و قلم ایشان بحث و گفت‌وگو کنند و نتیجۀ این کار منتشر شود.

مجموعه «سیری در هنر ایران» بی‌نظیر است


کیانوش معتقدی (نویسنده، مترجم و پژوهشگر هنر اسلامی) نیز گفت: «آدم‌هایی از جنس سیروس پرهام، ستون‌های فرهنگ و هنر ایران هستند. پرهام نه‌تنها در زمینه فرهنگ و هنر ایران بلکه در زمینه ادبیات، فرش ایران، ترجمه و مجموعه‌ای از توانمندی‌هایی را که شاید امروز در چند نفر جمع شود یک‌تنه به دوش خود کشیده و بیش از نیم‌قرن بدون توقف کار کرده است». همچنین او بیان کرد که تلاش خستگی‌ناپذیر شخصیت اندیمشند بزرگی مثل دکتر سیروس پرهام باعث شده که فرهنگ و هنر این سرزمین باقی بماند و ما بتوانیم برای آیندگان دستاوردهایی از جنس کتاب‌ها و مقالات ایشان را به ارمغان بیاوریم و حفظ کنیم. وی به هماهنگی مطالعات ایشان با مطالعات بین‌المللی و روزآمدبودن کار پرهام اشاره کرد و نمونۀ کار بی‌نظیر ایشان را مجموعۀ بزرگ «سیری در هنر ایران» معرفی کرد.
وی در خاتمه یکی از مهمترین وجوه تلاش‌های فرهنگی دکتر پرهام را تلاش ایشان در زمینه ترجمه هنر دانست: «نباید فراموش کنیم که در صد سال اخیر، نهضت ترجمه در ایران به‌خصوص ترجمه‌های هنری و ادبی مقارن با شرایط اجتماعی‌سیاسی خاص ایران آغاز شد. در بین گروه اول روشنفکران و دانش‌آموختگانی که تقریباً از سال ۱۳۰۰ به بعد به دنیا آمدند، دکتر پرهام با دقت نظر، چیزی اضافه بر آنچه که متن دارد، ترجمه می‌کند؛ زیرا ایشان به هنر اشراف دارند؛ به خصوص در رشته فرش».
«شب سیروس پرهام» پژوهشگر بزرگ فرش دستباف برگزار شد

«همگام با زمانه» در همکاری با انتشارات علمی و فرهنگی شکل گرفت


سیروس پرهام نیز در پانصد و نود و چهارمین شب بخارا دربارۀ کتاب «همگام با زمانه» صحبت کرد. این پژوهشگر برجسته گفت: «همگام با زمانه» مجموعه مقالاتی است که در طول ۶۴ سال نوشته شده و اولین مقاله در سال ۱۳۳۴ در مجلۀ «انتقاد کتاب» منتشر شده است.
او در توضیح فعالیت‌های خود، به نام برخی از مجلات اشاره کرد که در آن‌ها مقالات خود را به چاپ رسانده است؛ از جمله ماهنامۀ فرهنگستان، نامۀ بهارستان، مجلۀ آینده و به‌خصوص راهنمای کتاب به سردبیری دکتر یارشاطر و ایرج افشار. پرهام افزود در سال‌های اخیر بخش عمدۀ مقالات را در مجلات بخارا و نقد و بررسی کتاب تهران منتشر کرده است.
پرهام به زمینه‌های شکل‌گیری کتاب هم گریزی زد و گفت: «با توجه به اینکه همۀ مقالات در دسترس نبود از انتشارات علمی و فرهنگی خواهش کردم شروع به جمع‌آوری این مقالات کند و در چهار بخش «پژوهش و نقد ادبی»، «پژوهش و نقد هنری»، «پژوهش و نقد تاریخی» و «زیر و بم‌های ترجمه و ویرایش» به شکل کتاب به چاپ برساند».
او در پایان گفت: «من بیش از ۲۰۰ مقاله دارم ولی با صرف‌نظر از بعضی مقالات اولیه که آن‌ها را نمی‌پسندیدم حدود ۱۱۰ مقاله را در این کتاب منتشر کردم».


منبع: خبرگزاری ایلنا

ادامه مطلب

سه پای خارجی در کفش فرش ایران

کفشی که فرش دستباف ایران در بازار‌های خارجی به پا داشت، حال پاپوش سه کشور آسیایی دیگر شده است.
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، تا همین چند سال پیش، فرش دستباف را در بازار‌های خارجی به نام ایران می‌شناختند که دو برند معروف و جهانی آن شامل فرش مود و فرش قهستان مربوط به خطه خراسان جنوبی است.
دو دهه قبلتر را نگاهی بندازیم می‌بینیم پس از نفت ، فرش دستباف دومین منبع درآمد ارزی کشور بود و اگر چه ما این کالا را زیرانداز و سه پای خارجی در کفش فرش ایرانکفپوش خانه هایمان کرده بودیم، خارجی‌ها آن را قاب می‌گرفتند بر دیوارهایشان و کف تالار‌های تشریفاتی شان را با آن تزئین می‌کردند و حال این روزها..

کاهشی هزاران تنی در صادرات فرش دستباف ایران


مرکز ملی فرش ایران را که در اینترنت جستجو کنیم بخشی به نام آمار و اطلاعات در آن وجود دارد که در آن، آمار مربوط به صادرات فرش دستباف ایران از سال ۱۳۵۰ تا کنون درج شده است.
با بررسی اجمالی این آمار مشاهده می‌کنیم صادرات فرش دستباف ایران از دهه ۷۰ تا کنون از ۲۲ هزار تن به چیزی حدود ۳ هزار تن کاهش یافته است یعنی سال به سال تعداد تخته‌های کمتری از فرش دستباف ایران، مرز‌های کشور را پشت سر گذاشته و به بازار‌های خارجی راه یافته است.
صادرات فرش ایران در سال‌های ۷۳ تا ۷۵ بیش از ۲ میلیارد دلار بوده است که با این رقم، ایران مقام اول صادرات فرش دنیا را داشته و یک سوم بازار جهانی فرش، مربوط به فرش کشورمان بوده است. اما این آمار درخشان در سال ۹۷ به ۲۶۰ میلیون دلار و سال ۹۸ به ۷۰ میلیون دلار سقوط کرد که مطمئنا امسال هم کمتر از این رقم خواهد شد.
حال دیگر آنجایی که باید مشتری‌های خارجی فرش دستباف ایران را ببینند، فرش‌های دستباف تولید هند، افغانستان و پاکستان را می‌بینند.
سه پای خارجی در کفش فرش ایران

چه شد که چنین شد؟


سه پای خارجی در کفش فرش ایرانتحریم‌ها جلویش را گرفت؟ کرونا همه چیز را به هم ریخت؟ مواد اولیه کم بود یا نامرغوب؟ بافنده‌ها دیگر نمی‌بافند؟ با سلیقه بازار پیش نرفتیم؟ خارجی‌ها دیگر این کالا را نمی‌پسندند؟ آموزشی در کار نبود؟ چه و چه و چه ...؟ چه شد که چنین شد؟ کدام عامل سبب شد که حالا وقتی درِ کارگاه‌های فرش دستباف خراسان جنوبی را باز می‌کنی دارهای قالی را در کنج عزلت میبینی؟ اشکال کار کجاست؟
برای اینکه به جواب سوالاتم در خصوص تغییر وضعیت فروش فرش دستباف برسم به سراغ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف استان و تاجران این کالای هنری رفتم تا ببینم آن‌ها علت را در چه میبینند؟

روند صادرات، برعکس شده است


کامیابی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان جنوبی به تحریم‌های آمریکایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: پیش از این، صادرات فرش دستباف ایران و همچنین خراسان جنوبی چنان رونقی و نام و نشانی داشت که افغانستان هم گاه برای صادرات فرش‌های دستباف خود به ایران متوسل می‌شد و فرش‌های خود را به ایران ارسال می‌کرد تا با فرش‌های ایران صادر شود و به فروش رسد، اما حال به دلیل تحریمها، ما مجبوریم فرش خود را به افغانستان بفرستیم تا از این کشور و گاه حتی با نام خود افغانستان به کشور‌های آمریکایی و اروپایی صادر شود.

به دنبال بازار‌های جدید نگشتیم، همان قبلی‌ها را هم از دست داده ایم


کامیابی به موضوعی دیگر اشاره کرد و گفت: عمده بازار خارجی فرش ایران و خراسان جنوبی، آمریکا و کشور‌های اروپایی است که اکنون به دلایل مختلفی از جمله به روز نبودن بخشی از طرح‌ها و رنگ‌های به کارفته در بافت فرش، دیگر داغ داغ نیست و کشور‌هایی همچون هند، پاکستان و افغانستان از همین دلایل استفاده کرده اند و با نیازسنجی سلیقه مشتری‌های امروزی، پا در کفش صادرات فرش ایران و برند‌های جهانی آن همچون فرش مود و قهستان خراسان جنوبی کرده اند.
وی افزود: ما در خراسان جنوبی طراح فرش نداریم و بافندگان همچون قدیم ذهنی می‌بافند و تنها ۱۰ درصد تولیدات ما، به روز است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف همچنین به ارزان بودن هزینه کارگر در کشور‌هایی همچون هند و افغانستان اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب می‌شود هزینه تمام شده‌ی فرش برای تولیدکننده و صادرکننده کمتر تمام شود و به همان نسبت در بازار‌های صادراتی با قیمت ارزان تری به فروش برسد که همین موضوع، فروش فرش‌های دستباف این کشور‌ها را بیشتر و فرش ایران را کمتر کرده است.
کامیابی تأکید کرد ارزان بودن قیمت کارگر در کشور‌های یاد شده به این معنا نیست که مزد بافندگان فرش در ایران بالاست چرا که همین الان وضعیت معیشت قالی بافان استان خراسان جنوبی بسیار نامطلوب است و کارگری که به همان تعداد ساعت کار روزانه یک بافنده در شغلی دیگر کارگری کند، دستمزدی ۳ تا ۴ برابر یک قالیباف می‌گیرد.

سال ۷۰، حقوق یک قالیباف دو برابر یک کارمند بود


به سراغ یکی از تاجران فرش رفتم، آقای تقی زاده سالهاست که عمر خود را در خرید و فروش فرش صرف کرده است.
او می‌گوید: تعداد بافندگانی که من از آن‌ها فرش می‌خریدم در طی این سال‌ها نصف و حتی کمتر از نصف شده است چرا که در سال‌های دهه ۷۰، یک قالیباف تقریبا دو برابر یک کارمند درآمد داشت، ولی اکنون حتی نصف حقوق اداره کار هم گیرش نمی‌کند و همین سبب شده که از ۶۵ تا ۹۰ شرکت تعاونی که در آن سال‌ها در تولید و صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی فعال بودند اکنون اثری نباشد و ما هم، هم اکنون شخصی عمل می‌کنیم.

حال دیگر فقط زن‌ها می‌بافند


تاجر دیگری که خود رئیس هیأت مدیره شرکت فرش دستباف روستایی بیرجند است می‌گوید: الان بافنده روزی ۸ ساعت کار کند بسته سه پای خارجی در کفش فرش ایرانبه کیفیت کارش از ۱۵ هزار تومان می‌گیرد تا ۴۰ هزار تومان، که حتی در بهترین حالت هم باز دستمزد کارگر بیرون و برای کار‌های دیگر، از بافندگی بیشتر است و همین سبب شده حال دیگر هیچ بافنده‌ی مردی قالی نبافد و تنها زن‌ها به این کار پرزحمت و کم درآمد، تن دهند آنهم برای گذران زندگی.
او می‌گوید: سال‌های پیشین که متولی فرش در کشور، جهاد سازندگی بود با اجرای طرح‌هایی همچون انتخاب بافنده نمونه و فرش نمونه، انگیزه‌ی بافندگان برای به کار بردن نهایت ذوق و سلیقه و هنر در تولید فرشی کاملا مرغوب، چند برابر می‌شد و به همین دلیل تولیداتمان مشتری‌های خاص تری پیدا می‌کرد و فرش دستباف با سود فراوانی صادر می‌شد، اما حالا دیگر هیچ طرحی برای تشویق بافندگان در کشور نداریم و تازه حمایت‌های معیشتی بافندگان هم از بین رفته و طرح‌هایی همچون بیمه قالیبافان هم شروع نشده پایان یافته است.
او تأکید کرد یکی از عواملی که سبب شد در این سال‌ها به طور مکرر از تعداد بافندگان فرش دستباف استان کم شود نبود بیمه‌ای برای قالیبافان بود و، چون آنها، آینده‌ای برای شغلشان نمی‌دیدند به مشاغل دیگر روی آوردند.

تنها 7 درصد بافندگان استان بیمه اند


با تحقیقی در این مورد متوجه شدم در سال‌های ابتدای طرح بیمه بافندگان، ۵۷۰۰ نفر از ۵۰ هزار بافنده استان بیمه شدند که در سال‌های بعد این طرح منتفی و حتی بنا به دلیل ارائه شده از سوی دولت و تأمین اجتماعی مبنی بر اختصاص نیافتن بودجه‌ای برای بیمه بافندگان، بیمه حدود ۲ هزار نفر از آن‌هایی هم که در سال‌های اول این طرح بیمه شدند، قطع شد.
اکنون تنها ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ بافنده در خراسان جنوبی بیمه اند یعنی چیزی حدود 7 درصد جمعیت بافندگان استان.

به چشم کفپوش نگاهش کنیم، بازی را باخته است


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف استان، ظهور فرش ماشینی و کفپوش‌هایی مدرن همچون موکت و پارکت را از دیگر دلایل کاهش تولید و صادرات فرش دستباف و مشتری‌های خارجی و داخلی این کالای ارزشمند دانست و البته تأکید کرد نباید بین فرش دستباف و ماشینی مقایسه‌ای انجام دهیم چرا که اصلا قابل مقایسه نیستند و فرش دستباف یک هنر است و نه یک صنعت و هنر بر خلاف کالای صنعتی قیمت ندارد.
کامیابی، به موضوعی، مکرر اشاره و تأکید می‌کرد که ما به دنبال بازار‌های جدید و پیدا کردن مشتری‌های جدید نرفتیم تا تحریم‌ها جای ما را به دیگر کشور‌های آسیایی ندهد.
او افزود: دولت هم هیچ حمایتی از تولید این کالای ارزشمند نکرد و با رخنه کردن ناامیدی بین بافندگان، دیگر هنر و ذوق در فرش جهانی خراسان جنوبی شاید کمتر به چشم بخورد و فرشی هم که با ذوق و علاقه بافته نشود به طور حتم کیفیت مطلوب را برای عرضه به مشتری خارجی ندارد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف استان با اشاره به قدمت ۶۰۰ ساله‌ی فرش دستباف در خراسان جنوبی گفت: به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی و دامداری و همچنین نبود صنعت بزرگ و اشتغالزایی در خراسان جنوبی، تقریبا در تمامی روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما توان تولید در هر مقدار هم که بازار طلبد کند داریم فقط باید با آموزش و ساماندهی بافندگان تولید فرش دستباف را روز به روز تخصصی تر کنیم و بازار فروش و صادراتش را نیز رونق ببخشیم.

پاسخی جز پوزخند دریافت نکردم


کامیابی همچنین می‌افزاید: یکی از حمایت‌هایی که دولت می‌تواند از بافندگان و فعالان فرش داشته باشد و ندارد، ارائه تسهیلات بانکی به بافندگان و تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه مرغوب است چرا که هم اکنون بافندگان ما برای دریافت تسهیلات ۲ تا ۵ میلیون تومانی ماه‌ها در گیر و دار کاغذبازی‌های اداری و بانکی به انتظار می‌نشینند و آنگاه میبینیم وام‌های میلیاردی در حوزه فرش به کسانی ارائه می‌شود که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند.
او می‌افزاید من این مشکل را در نشست بررسی مسائل فرش در تهران نیز عنوان کردم و پاسخی جر پوزخند و سکوت حاضران نصیبم نشد.

کم کیفیت‌ها نصیب ما می‌شود


تقی زاده تاجر فرش خراسان جنوبی، نامرغوب شدن مواد اولیه و کمبود مواد اولیه مرغوب در بازار ایران را از دیگر دلایل کاهش صادرات فرش استان می‌داند و می‌گوید: مواد اولیه مرغوب به طور محدود و بدون اطلاع از مقدار نیاز کشور و تعداد بافنده‌ها وارد می‌شود و همان قدری هم که وارد می‌شود به استان‌های بزرگی همچون تهران، اصفهان و تبریز می‌رود و به استان‌هایی همچون خراسان جنوبی مواد اولیه نامرغوب و یا با کیفیت کم ارسال می‌شود که همین سبب شده کیفیت فرش دستباف این استان کاهش یابد و به تبع مشتری‌ها هم کمتر شوند.
او می‌گوید: پشم تولید داخل به دلیل کوتاه بودن پایه‌ی آن، در مصارف داخلی و برای تولید فرش‌های معمولی استفاده می‌شود، اما فرش‌هایی که برای صادرات بافته می‌شود باید از نخ‌های مرغوب خارجی که با پشم مرینوس با پایه بلند تهیه می‌شود، بافته شود و واردات این نخ‌ها اصلا با مقدار نیاز کشور و تعداد بافنده ها، همخوانی ندارد و بسیار کمتر است.

بافندگان از سود صادرات بی نصیبند


حسین پور دیگر تاجر فرش خراسان جنوبی، نبود اتحادیه و تشکلی دولتی و یا خصوصی صرفا برای فعالیت در حوزه صادرات را از جمله دلایل کاهش صادرات فرش دستباف استان می‌داند و می‌گوید: بافندگان برای فروش فرش شان با ما در ارتباطند و ما با تهرانی‌ها برای فروش آن که صادراتی هم اگر انجام شود سودش به جیب همان فعالان استان تهران می‌رود و چیزی از سوداوری صادرات نصیب بافنده و یا ما تاجران استانی نمی‌شود تا انگیزه‌ی تولید تخصصی و پرداختن به بافندگی هنری به عنوان یک شغل پایدار در خراسان جنوبی ادامه یابد.

یا تاکنون بودجه اش را نداشتند یا آدمای نابلدی بودند


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف همچنین با بیان اینکه هم اکنون تنها چین و مقداری هم مشتری‌های روسیه ای، فرش دستباف ایران را می‌خرند گفت: باید متولیان فرش کشور به ویژه مرکز ملی فرش ، در این سال‌ها به دنبال بازار‌های جدیدی برای فرش ایران می‌گشتند که چون این کار هم جمع آوری اطلاعات فراوان می‌خواهد و هم هزینه و ریسک دارد، مرکز ملی فرش ایران آن را انجام نداده ، چرا که یا بودجه‌ای نداشته است و یا متولیانش شخصیت‌های غیرمتخصصی در زمینه فرش بوده اند.

جای حمایت‌های دولتی خالی است


کامیابی افزود: کشوری همچون پاکستان هم دستیابی به مواد اولیه مرغوب برایش راحت است، هم دولتش برای فعالان فرش دستباف تخفیفات گمرکی لحاظ می‌کند و هم در نمایشگاه‌های بین المللی برایشان غرفه رزرو می‌کند و همین حمایت‌ها سبب شده امروز رشد روزافزون صادرات فرش این کشور و همچنین هند و افغانستان را شاهد باشیم و این همان کار‌هایی است که متولیان فرش ایران باید انجام می‌دادند و متأسفانه تلاشی در این زمینه نکردند.
او با اشاره به رقابت تنگاتنگ در بازار صادراتی فرش دستباف گفت: کشور‌های رقیب به دنبال برجسته شدن کاستی‌های فرش ایرانند تا جای پای خود را محکم کنند و همین حمایت نشدن سبب شده که به طور مثال از ۱۷۰ هزار مترمربع فرش تولید شده در سال گذشته در خراسان جنوبی، ۱۰۰ هزار مترمربع صادر شود و مابقی روی دست بافنده بماند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف افزود: اگر اکنون امریکا که بزرگترین بازار فرش دستباف ایران بوده ما را تحریم کرده، این وظیفه متولیان مرکز ملی فرش است که بازار‌های جدید را شناسایی و صادرکنندگان را برای ورود به این بازار تشویق کنند چرا که یک صادر کننده خود به تنهایی توان ورود به یک بازار جدید را ندارد و این وظیفه متولیان فرش کشور است که با حمایت‌های تسهیلاتی، راه را برای ورود صادرکنندگان به بازار‌های جدیدی همچون آفریقای جنوبی، برزیل و روسیه هموار کنند.
کامیابی ، دلال گری را در موضوع فرش قبول ندارد و می‌گوید: در نبود حمایتی از سوی مرکز ملی فرش ایران و دولت، اگر همین واسطه‌ها و یا به قول بازار، دلالان هم نبودند، تمام تولیدات فرش دستباف خراسان جنوبی روی دست بافنده‌ها می‌ماند.

نبود مدیریت صحیح در پیمان سپاری صادرات فرش


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه تصویب پیمان سپاری مانند سایر کالا‌ها برای فرش هم اجرا سه پای خارجی در کفش فرش ایرانمی‌شود گفت: در ابتدا بر طبق این تصویبیه، صادرکننده‌ی فرش باید ۳ ماه بعد از صادرات فرش، ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی تحویل می‌داد و از آنجاییکه فروش فرش بیشتر مواقع به صورت امانی است و گاهی ارز حاصل از فروش فرش در بازار صادراتی، تا ۲ سال به حساب صادرکننده واریز نمی‌شود برای همین صادرکننده مجبور بود ارز را از بازار آزاد تهیه و به سامانه نیمایی تحویل دهد تا بتواند به تعهدات ارزی خود عمل کند و همین موضوع، هزینه گزافی را بر دوش صادرکننده می‌گذاشت که سبب کاهش انگیزه تجار برای صادرات فرش شده است، به همین خاطر متولیان مرکز ملی فرش ایران مدت زمان تحویل ارز حاصل از صادرات فرش به سامانه نیمایی را از ۳ به ۷ ماه تغییر دادند، ولی ۷ ماه هم جوابگو نیست و تلاش می‌شود به یک سال تغییر یابد که این‌ها نشانه‌ی نبود مدیریت درست در موضوع فرش است چرا که وقتی قانون سامانه نیمایی برای فرش تصویب می‌شود متولیان فرش باید مدت زمان تعیین شده برای برگشت ارز را برای صادرکنندگان بر اساس اطلاعات بازار صادرات تعیین کنند.

راه حل را ۱۲ سال پیش ارائه دادیم، اما خبری از عملی شدنش نیست


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان جنوبی، راه حل مشکلات فرش دستباف استانی همچون خراسان جنوبی با ۵۰ هزار بافنده و ۲ برند جهانی فرش مود و قهستان را، راه اندازی فروشگاه دائمی فرش می‌داند که در آن بر اساس سفارش مشتری‌های خارجی و داخلی، فرش تولید شود و تولیدات طبق سلیقه مشتری بافته، و حتی قبل از بافته شدن فروخته شود.
او می‌گوید این راه حل را ۱۲ سال پیش به دولت ارائه دادیم، اما تا کنون هیچ اقدامی برای عملی کردن آن انجام نداده اند و هیچ بودجه‌ای هم اختصاص ندادند.
کامیابی معتقد است ظرافت، نرمی و انعطاف پذیری فرش دستباف خراسان جنوبی در کمتر منطقه‌ای از کشور دیده می‌شود و این جزء همان ملاک‌هایی هست که مشتری‌های خارجی را مجذوب فرش این استان کرده است و باید از این فرصت، بیشترین بهره را گرفت.

توسعه‌ی تولید و صادرات فرش، راه جلوگیری از تخلیه روستا‌ها


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه در این استان، خشکسالی بسیاری از روستائیان را بیکار کرده است و روز به روز خطر خالی شدن روستا‌ها از سکنه افزایش می‌یابد گفت: اگر به صنعت فرش پرداخته شود و حمایت‌ها برای تخصصی شدن این هنر و همچنین بازاریابی افزایش یابد، فرش بافی تبدیل به یک اشتغال پایدار در روستا‌ها می‌شود و دیگر امنیت استانی مرزی همچون خراسان جنوبی با خالی شدن روستا‌ها بخطر نمی‌افتد.

مائیم و همین فرش دستباف


سه پای خارجی در کفش فرش ایرانمحمد آقا، پیرمرد بافنده‌ای در یکی از روستا‌های شهر مود که فرش آن از برند‌های جهانی فرش دستباف استْ در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده و پینه‌های دستانش حکایت از سختی‌های او در کسب درآمد دارد می‌گوید: مائیم و همین فرش، اگر فرش نبافیم کاری نداریم بکنیم، چیزی نیست که با آن کسب درآمد داشته باشیم و مجبوریم برویم در شهر دستفروشی کنیم.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ادامه مطلب

هنر کاشی شکسته قم این بار با نام فرش ایرانی گره خورد

هنرمندان قمی یک قطعه فرش را در قالب هنر کاشی شکسته به مساحت ۴۸ متر مربع طراحی و اجرا کردند.
به گزارش خبرنامه کارایان به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، خانم کوه بر ،مجری و سرپرست گروه اجرای طرح قطعه فرش کاشی شکسته با بیان این که فرش دستباف یکی از هنر‌های اصیل و منحصر به فرد استان قم به شمار می‌رود، گفت: به منظور حفظ هنر فرش دستباف با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یک قطعه فرش به روش کاشی شکسته با استفاده از انواع خرده های کاشی و سرامیک و به مساحت ۴۸ متر مربع طراحی و اجرا شده است.
نصر، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به این که استان قم در زمره استان‌های فعال در زمینه هنر کاشی شکسته است، گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ کارگاه هر یک به ظرفیت ۱۵ هنرمند در استان قم فعالیت دارند.
فرش قم
او ارائه آموزش‌های کاربری و تسهیلات بانکی به هنرمندان متقاضی فعالیت در این رشته هنری را از جمله اقدامات استان برای توسعه این هنر برشمرد و افزود: هنر کاشی شکسته به سبب جذابیت و هزینه کم برای احداث کارگاه و خرید لوازم مورد نیاز می‌تواند ظرفیت مناسبی را برای اشتغال این افراد کند.
سلطانی، رئیس انجمن هنر‌های تجسمی استان قم هم با بیان این که استان قم دارای ظرفیت‌ها و استعدا‌های منحصر به فرد در رشته‌های مختلف هنری است اظهار کرد: با سرمایه گذاری هر چه بیشتر، توسعه امکانات و ارانه آموزش‌های کابردی امکان جذب هر چه بیشتر جوانان و علاقه مندان به رشته‌های متنوع هنری به ویژه هنر کاشی شکسته وجود دارد.
قرار است این اثر زیبا و ماندگار در یکی از طرح‌های شهرداری در هسته مرکزی شهر قم نصب و اجرا شود.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

پیام تسلیت رییس مرکز ملی فرش ایران در پی درگذشت جناب آقای منوچهر شیخ مظفری

پیام تسلیت رییس مرکز ملی فرش ایران در پی درگذشت جناب آقای منوچهر شیخ مظفری از اساتید بخش فرش دانشکده هنر
منوچهر شیخ مظفری
انالله و اناالیه راجعون
درگذشت نابهنگام استاد هنرمند جناب آقای منوچهر شیخ مظفری را که از اساتید بخش فرش دانشکده هنر بودند و عمر پر بارشان را در راه اعتلای فرش دستباف استان کرمان در طبق اخلاص نهادند به جامعه هنر ایران زمین به ویژه فعالین فرش دستباف استان کرمان و تمامی اصحاب هنر تسلیت عرض می کنم. برای آن مرحوم علو درجات و شکیبایی برای بازماندگان از درگاه احدیت خواستارم.
فرح ناز رافع
رییس مرکز ملی فرش

منبع: وب سایت مرکز ملی فرش ایران

ادامه مطلب

منوچهر شیخ مظفری درگذشت، فرش دستباف کرمان یتیم شد

منوچهر شیخ مظفری فعال حوزه فرش دستباف کرمان و پل ارتباطی فعالان سنتی و حوزه آکادمیک و علمی فرش کرمان در گذشت.
به گزارش خبرنامه کارایان، مرحوم منوچهر مظفری، فعال حوزه فرش دستباف و از اساتید دانشگاهی رشته فرش دار فانی را وداع گفت. مرحوم مظفری از سن 12 سالگی به صورت جدی وارد حرفه فرش دستباف شد و از بهترین اساتید حوزه مرمت، طراحی و بافت فرش دستباف به شمار می رفت. وی در طول چند دهه فعالیت هنری خود همواره دلسوز واقعی فرش کرمان بود و به عنوان راهنمای تولیدکنندگان خرد و کلان فرش کرمان به شمار می رفت. مرحوم مظری همچنین از بازوهای فعال مرکز ملی فرش برای برگزاری المپیادها و نمایشگاه ها به شمار می رفت و از جمله اقدامات هنری او می توان به همکاری در تولید فرش های فاخر مثل فرش جام جهانی 2014، همکاری در ساخت مجموعه مستند پردیس پارسی، نظارت بر پروژه ناتمام فرش عتبات کرمان، راه اندازی کارگاه فرش بافی نابینایان و همچنین تلاش برای احیای بنای تاریخی شرکت سهامی فرش کرمان اشاره کرد.
منوچهر شیخ مظفری درگذشت، فرش دستباف کرمان یتیم شد
منوچهر شیخ مظفری در سالیان اخیر تنها دلسوز بی ریا و واقعی فرش کرمان بود و درگذشت او ضایعه ای بزرگ برای هنر و صنعت فرش ایران و کرمان به شمار می رود. پژوهشکده فرش کارایان درگذشت این استاد گرامی را خدمت خانواده محترم ایشان و جامعه هنری فرش کرمان تسلیت می گوید.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب