فرش شجره طیّبه در موزه آستان قدس

تابلو فرش شجره طیّبه با طرح محرابی درختی و مزین به آیه تطهیر، تبلیغ و اکمال دین، که تعداد برگ‌هاي آن به تعداد سال‌هاي عمر شريف پيامبر اکرم (ص) است، در موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسئول موزه قرآن و نفایس این سازمان گفت: در موزه آستان قدس رضوی، افزون بر یکصد تخته قالی و قاليچه از نفيس‌ ترين شاهكارهای هنری دوره صفویه تاکنون، در معرض نمايش است که در اين ميان تابلوفرشی زیبا با طرح محرابی درختی و مزین به شجره طیبه‌ای که تعداد برگ‌های آن به تعداد سال‌های عمر شريف پیامبر اکرم (ص) بوده و 63 نام از نام‌های خداوند درون آن‌ها بافته شده است، از زيبايی خاصی برخوردار است.

فرش شجره طیّبه در موزه آستان قدس

محمدرضا ساقی با بيان اينکه مفهوم اين شجره طيّبه در آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم ذکر شده افزود: در اين آيه شريفه، خداوند کلمه طيبه را به درختی پربار و تنومند تشبيه کرده که دارای ريشه‌ای محکم و استوار است و شاخه‌های انبوه و فراوانش پهنه آسمان را فرا گرفته و چون فصل باردهی آن فرا رسد، ميوه‌های بسيارش هر بيننده‌ای را به شگفتی می‌آورد.
وی در بيان ديگر ويژگی ‌های ارزشمند اين اثر هنری گفت: 14 گل آفتاب‌گردان که نماد 14 معصوم است، در میان برگ‌های آن قرار دارد، داخل حاشیه دور محراب سه آیه معروف تبلیغ، اکمال دین و تطهیر بافته شده و در گلدانی که این درخت در آن ریشه دارد سوره کوثر آمده است.
مسئول موزه قرآن و نفایس این سازمان افزود: همچنين در دو طرف طاق محراب دو روایت منقول از امام محمد باقر (ع) در باب عدالت نوشته و بافته شده است، با این مفهوم که عدالت شاخص‌ترین عنصر حکومت و ولایت اهل بیت(ع) است.
ساقی گفت: حاشیه این اثر نفیس نيز مزین به شعر شاعر معروف معاصر، استاد شهریار درباره عدالت حضرت علی‌ (ع) است و در بالای محراب صلوات و سلام خاصه حضرت زهرا (س) و اولاد آن بزرگوار نقش شده است.
وی مدت بافت این اثر چشم نواز را یک سال عنوان کرد و افزود: جنس آن، تار، پود، و پرز آن ابریشم است، 14 رنگ در آن به کار برده شده و در ابعاد 85 در 140 سانتی‌متر توسط خانم سیده فریده موسوی بافته شده است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

فرش دستباف راور در سردر گمی تولید

بی شک برای هر فرش شناس برند راور نامی درخشان و آشناست که با نمونه هایی شاخص و جهانی یک تاریخ درخشان را برای صنعت این منطقه رقم زده است.
وقتی در حجره های فرش فروشی سری می زنیم کمتر به قالی های کرمان می رسیم، موضوع کمی عجیب بود برای همین از تجارتخانه ها قضیه را جویا شدیم و اکثرا نظرشان این بود که دلیل کمرنگ شدن فرش کرمان، قالی راور است به همین دلیل پس از جست و جو توانستیم با یکی از فعالین جوان حوزه فرش راور آقای سعید یزدی زاده مصاحبه ای تلفنی داشته باشیم، وی در پاسخ سوال ما مبنی بر اینکه چه به سر فرش راور آمده؟ و چه باید کرد؟ می گویید:
اگر تاریخ فرش بافی ایران را مرور کنیم، در فاصله حدود دو قرن پیش به مستنداتی از فرش بافی در راور کرمان می رسیم. منطقه ای که پس از کشف توسط بازرگانان فرش ایران،یک شبه و به یک چشم به هم زدن تبدیل به یک قطب فرشبافی در ایران و جهان شد. و دلیل آن نیز بی شک، سابقه کهن این منطقه در فرشبافی می باشد.
در آن روزگاران درخشش این منطقه، قالی کرمان را به صدر بازار جهانی فرش رساند و برند «فرش کرمان و لاور» (راور) را در بازارهای جهانی فرش موجب شد.

فرش دستباف راور در سردر گمی تولید

همه چیز برای فرش راور و کرمان خوب بود. هرگاه بازار متقاضی، شرایط اقتصادی و سیاسی، فرهنگ و... که تغییر می کرد بدنه انعطاف پذیر فرش راور، در کم ترین زمان ممکن خود را با شرایط جدید وفق می داد و دوره های جدیدی در فرش این منطقه شروع می شد. برای هر بازار و هر سلیقه ای در این منطقه فرش پیدا می شد. محدودیت در فرش راور معنا نداشت. و بی شک بهشت در این منطقه به زمین افتاده بود. فاصله ی فرش راور از رقبا در دیگر مناطق بسیار زیاد بود و هیچ کس تصورش را هم نمی کرد دیگر جایی بتواند با قالی راور رقابت کند.
اما این شرایط همیشه دوام نداشت. در تاریخ فرش ایران وقتی به صفحات آخر می رسیم در جایی حدود سه دهه ی گذشته و در زمانی که همه ی رقبا کمر همت به تولید و کیفیت زدند، کم کم شاهد افول و نزول هنر و صنعت فرش منطقه راور هستیم. و به یک باره کیفیت فدای کمیت شد.
نقوش تکراری و رخوت بر انگیز، رجشمارهای پایین، رنگ های محدود، مواد اولیه نا مرغوب و بدتر از همه بد بافی و بی مدیریتی آفت هایی بودند که تا پوست و استخوان، هنر وصنعت قالی راور پیش رفتند. تا جایی که امروزه تنوع نقوش این منطقه انگشت شمار شده و رجشمار میانگین منطقه حداکثر به چهل می رسد. در این شرایط بازار دیگر فرش راور را نمی پسندد و فقط از آن خاطره دارد.
در سال گذشته معجزه ای رخ داد و کارگاه های فرشبافی صحن حضرت زهرا (س)، به همت عتبات عالیات در این منطقه پا گرفت، اما این مساله هیچ ربطی به هنر و سنت فرش راور ندارد. این مراکز فقط صنعت فرشبافی راور را سرپا نگه داشتن و اگر ده ها سال هم در منطقه کار کرده و هزاران متر فرش تولید کنند تنها دو یا سه طرح را می بافند. چرا که پروژه سفارشیست و به طبع دارای چهار چوب است و خط قرمز دارد، به همین دلیل نباید از آنها انتظار معجزه داشت، همین که آمدند و ماندند و خواهند ماند جای تقدیر دارد. آنها فقط نشان می دهند که فرش بافی در راور جریان دارد و بافنده راوری هنوز می تواند با مواد اولیه مرغوب و رنگهای متعدد قالی های مرغوب ببافد.
برای حل مشکلات باید اصولی رفتار کرد. هنر و صنعت فرش راور مدیریت ندارد، هر نهادی که وجود دارد تنها در حد اسم است. اگر واقعا نهادها می خواهند به فرش راور کمک کنند باید در صنعت فرش راور انقلاب کنند، و اکثر موارد را تغییر داده و یا اصلاح کنند. باید طراحان آشنا به بازار روز را پیدا کنند و از آنان دعوت کنند در راور کار کنند. باید بر مواد اولیه فروشی ها نظارت کنند که هر مواد اولیه ای را به فروش نرسانند.دلال بازی را ریشه کن کنند. اگر می خواهند تسهیلات دهند باید برای آن چهار چوب استاندارد و شروط موثر داشته باشند. حالا که بحث بیمه قالیبافی گرم است بهتر است از آن طریق برای تولید کنندگان و بافندگان خویش فرما کلاس های آموزشی برپا کرده و به آنها ثابت کنند که قالی با کیفیت چقدر سود آورتر از قالی بی کیفیت است.کارگاه های فرش بافی صحن حضرت زهرا (س) یک فرصت است و مدیران فرش راور باید از این فرصت استاده کنند و فقط به عکس یادگاری گرفتن در آنجا بسنده نکنند.
وقتی حال فرش راور خوب باشد، قالی کرمان سر پا می شود، قالی کرمان وصف مادریست که بر بالین فرزند بیمار خود نشسته، و در اینجا آن فرزند فرش راور است. ساده بگویم این روزها حال کیفی فرش راور خوب نیست و در سر در گمی کامل به سر می برد، مسئولان به فکر باشند وگرنه ضرب المثل « آب رفته به جو بر نمی گردد» می تواند برای فرش راور به خوبی مصداق داشته باشد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

سه عامل توسعه صادرات فرش دستباف

رئیس مرکز ملی فرش دستبافت با اشاره به افزایش صادرات فرش گفت: این موضوع نباید ما را خوش‌بین کند، بلکه برای توسعه صادرات باید تبلیغات گسترده، رصد مداوم رقبا و شناخت نیاز تولید‌کننده و مصرف‌کننده جزء برنامه‌هایمان باشد.
حمید کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه امسال شاهد افزایش صادرات فرش دست باف هستیم و این روند در همه ماه‌های ابتدایی امسال دوام داشته است، گفت: امیدواریم این روند تا ماه‌های پایانی سال ادامه یابد.
رئیس مرکز ملی فرش دستبافت ایران با اشاره به آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، افزود: بنابراین آمار در 8 ماه ابتدای امسال بیش از 3400 تن فرش دستبافت با ارزش بیش از 204 میلیون دلار صادر شده است.

سه عامل توسعه صادرات فرش دستباف

کارگر با بیان اینکه این رشد متأثر از سرگیری صادرات فرش دستبافت به آمریکاست، اظهار داشت: این اعداد رشد 18 درصد وزنی و 23 درصد ارزشی را نشان می‌دهد.
وی گفت: صادرات فرش دستباف به آمریکا در سال‌های 2010 تا 2016 صفر بود و بعد از سال 2016 صادرات فرش به آمریکا آغاز شد.
رئیس مرکز ملی فرش دستبافت بیان داشت: در بند 22 برجام عملا از سرگیری صادرات و لغو ممنوعیت ورود فرش ایرانی گنجانده شده است و این اتفاق همچنان دنبال می‌شود.
کارگر بیان داشت: فرش ایرانی حاصل تلاش هنرمندان ایرانی و بخش خصوصی است و ارتباطی هم با حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ندارد و صادرات این کالا هیچ رنگ و بوی سیاسی ندارد.
وی با بیان اینکه شهروندان آمریکایی همیشه مصرف‌کننده پرتعداد فرش ایرانی بوده‌اند، گفت: اعمال هرگونه تحریمی مبنی بر صادرات فرش ایران به آمریکا اتفاقی بدخواهانه است که ضرر دو سویه دارد.
رئیس مرکز ملی فرش دستبافت با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی همه تلاش خود را برای ورود به بازارهای جدید داشته‌اند، گفت: بازار چین در چند سال اخیر از حالت رقیب و تولید‌کننده فرش به 10 کشور اصلی واردکننده فرش ایرانی تبدیل شده است.
کارگر افزود: همچنین روسیه، آفریقای جنوبی و بعضی از کشورهای آمریکای لاتین به جمع مشتریان فرش دستبافت ایرانی پیوسته‌اند.
وی گفت: در کنار صادرات فرش به این کشورها به دنبال آن هستیم که هند را که رقیب قدرتمند فرش دستبافت‌مان است را به مقصد صادراتی فرش دستباف تبدیل کنیم.
رئیس مرکز ملی فرش دستبافت تصریح کرد: البته افزایش صادرات فرش دستبافت در سال جاری نباید باعث خوشحالی شود، زیرا این ارقام با ارقام صادراتی فرش دستبافت در چند سال تحریم مقایسه می‌شود و به همین دلیل ما باید به فکر توسعه صادرات باشیم.
کارگر افزود: شیفتگی خرید مشتریان آمریکایی بعد از چند سال تحریه هم عامل دیگری برای افزایش صادرات فرش ایرانی به این کشور شده است.
وی با تأکید بر اینکه بازار فرآروی ما بازار بزرگی است گفت: توانمندی ما هم بیش از عملکرد کنونی است.
رئیس مرکز ملی فرش دستباف بیان داشت: برای توسعه صادرات فرش باید به صورت مداوم رقبایمان را رصد کنیم و همچنین تبلیغات گسترده‌ای برای نسل جدید ناآشنا با فرش دستباف داشته باشیم.
کارگر تصریح کرد: همچنین شناخت مصرف‌کننده و نیاز مصرف‌کنندگان هم از عوامل مؤثر دیگر در توسعه صادرات این کالا است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

حمایت از صنایع دستی خراسان جنوبی

حمایت از صنایع دستی، محور توسعه خراسان جنوبی است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از بیرجند ؛ریشه اش در روستا است و ماهیتش به مناطق روستایی برمی گردد. صنایع دستی بیش از هرچیز دیگری هنرمردمان روستایی و زحمت کش است هرچند این هنر صنعت امروزه در شهرهای بزرگ نیز بیش از پیش به چشم می خورد.
صنایع دستی در حقیقت نشان دهنده ذوق هنری و استعداد زنان و مردان هنرمند ایرانی است که حاصل سرپنجه های هنرمندانه آنان است.
امروزه با توجه به وجود برخی از مشکلات در استان های گوناگون کشور از جمله خشکسالی و یا آمار بالای بیکاری، می توان از صنایع دستی به عنوان یک صنعت جایگزین که دارای ظرفیت های فراوان است استفاده کرد.
در این میان روستاییان به عنوان مردمانی زحمت کش از استعدادهای فراوانی برخوردارند و آموزش رشته های مختلف به آن ها می تواند باعث تقویت و توسعه صنایع دستی و جایگزینی این صنعت در روستاها شود.

حمایت از صنایع دستی خراسان جنوبی

مهمترین مزیت صنایع دستی پاک بودن این صنعت و انتطباق آن با محیط زیست است. ضمن اینکه سرمایه اندک برای راه اندازی کارگاه صنایع دستی و امکان اشتغال سه تا پنج نفر در هر کارگاه از دیگر مزیت های صنایع دستی به شمار می رود.
این هنر می تواند در استان های کم برخوردار و یا استان هایی که بیشترین جمعیت روستایی نشین را دارند به عنوان یک منبع مهم اشتغال ودرآمد زایی تلقی شود.
به عنوان مثال خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان های شرقی کشور که قسمتی از آن تا جنوب شرق نیز ادامه دارد و دارای سهم عمده ای در روستا نشینی است یکی از استان هایی است که توجه به صنایع دستی در این استان می تواند نقش مهمی در توسعه، اشتغال زایی، کارآفرینی و درآمدزایی مردم سخت کوش این استان داشته باشد.
از 700 رشته صنایع دستی فعال در کشور، 40 رشته در خراسان جنوبی فعال است و از رشته های مزیت دار استان می توان به جاجیم بافی، گلیم بافی، برک بافی، حوله بافی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی وسایر رشته ها اشاره کرد.
در حال حاضر تعداد هنرمندان صنایع دستی این استان به 5 هزار نفر افزایش یافته که می تواند نوید بخش اشتغال زایی و در آمدزایی مناسب برای مردمان این استان باشد.
یکی از مهمترین مشکلات در خراسان جنوبی مشکل خشکسالی است که در همین ارتباط تقویت صنایع دستی و آموزش رشته های مختلف صنایع دستی می تواند نقش مهمی در حل مشکل بیکاری در این استان داشته باشد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

فعالیت بیش از ۵ هزار بافنده روستایی

مدیرعامل تعاونی‌های فرش دستباف روستایی قم بابیان این که بیش از ۵ هزار بافنده روستایی در قم فعالیت می کنند گفت:سالانه 20هزار متر مربع فرش دستباف توسط روستاییان تولید می شود.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛مدیرعامل تعاونی‌های فرش دستباف روستایی استان قم از تولید سالانه ۲۰ هزار مترمربع فرش دستباف روستایی در قم خبر داد و افزود:این بافندگان فرش دستباف قم عمدتاً در روستاها و شهرهای تابعه از جمله خلجستان، کهک، قنوات، جعفریه و دیگر شهرهای تابعه فعالیت دارند.

فعالیت بیش از ۵ هزار بافنده روستایی

مدیرعامل تعاونی‌های فرش دستباف روستایی استان قم با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی تحت پوشش اتحادیه فرش دستباف روستایی تأمین مصالح و مواد اولیه قالی را برای بافندگان انجام می‌دهند، تصریح کرد: فرش دستباف روستائیان استان مصرف داخلی و جنبه صادراتی دارد.
وی با اشاره به اینکه بیش از 5 هزار بافنده فرش دستباف در روستاهای قم فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: حدود نیمی از این بافندگان زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که در صورت تأمین اعتبارات دیگر بافندگان نیز بیمه می‌شوند.
اخوان رکود بازار را یکی از دلایل عمده خروج بافندگان روستایی از چرخه تولید فرش دستباف دانست و عنوان کرد: فرش دستباف کالایی فرهنگی است که ارزآوری و اشتغال را توام با خود دارد از همین رو نیاز است که توجه بیشتری به این تولیدکنندگان این کالای فرهنگی و اصیل شود.
به گفته مدیرعامل تعاونی‌های فرش دستباف روستایی استان قم، عمده تولیدات فرش دستباف روستاهای استان از جنس کرک بوده در قطع و اندازه‌های مختلف برای بازارهای داخلی و خارجی تولید می‌شود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

دوره ی آموزشی قالی بافی کرمان و راور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرش و صنایع دستی راور، دوره ی آموزشی قالی بافی توسط خوشه ی فرش دستباف کرمان و راور برگزار می شود.
دوره ی آموزشی قالی بافی توسط خوشه ی فرش دستباف کرمان و راور با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان و اداره ی کل فنی و حرفه ای استان کرمان در تاریخ ۲۰ تا ۲۴ آذر ماه سال ۱۳۹۵ در محل مرکز شماره ی ۲ فنی و حرفه ای برگزار می شود.

محور های این دوره ی آموزشی:

۱_توانایی شناخت مواد اولیه
۲_ توانایی افزایش بهره وری ( به بافی ) و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی
۳_ توانایی نقشه خوانی و اصلاح نواقص
خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

هنر و صنعت قالیبافی در کاشان

کاشان از شهرهای نامی ایران در تولید قالی می باشد که محصولات آن قرنهاست که دل هر هنر دوست را در سرتاسر جهان می ربایند. در مورد قالی کاشان در کتاب قالیها و قالیجه های شهر و روستایی ایران آمده:
کاشان
هنگامیکه از قالیهای نفیس و مرغوب شرق صحبت می شود نام اصفهان و کاشان در صدر هستند. کاشان در نیمه راه خط شمالی اصفهان به تهران واقع است.
کاشان شهری است دارای آب و هوای مساعد در حاشیه غربی کویر نمک که در طول قرنها قالیهای بسیار زیبا و گرانبها تولید و صادر می کرده است.قالی طرح شکاری وین در موزه هنرهای دستی اطریش،قالی اردبیل در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن و قالی ابریشمی معروف در موزه هنر متروپولیتن نیویورک از بهترین بقایای تاریخی عصری است که با بافت قالی های پولونزی بسفارش دربار های اروپای شرقی به پایان رسید.

هنر و صنعت قالیبافی در کاشان

امروز کاشان مخمل، ابریشم و قالی و سرامیک و صنایع فلزی تولید می کند.
بازار بزرگ این شهر و حجره هایش در اختیار قالی هایی است که در ۱۵000 کارگاه قالی بافی، روزانه 100 قالی تولید می شوند.
ابعاد: در کارگاههای شهری قالی در همه اندازه های معمول تا ۱۲ متر تولید می شود. روستایی ها قالیچه هایی در ابعاد 20/2×5/1 می بافند.
رنگها: آبی شفاف یا درجات قرمز و همچنین بژ و شیری زمینه را تشکیل می دهد و از رنگ های بسیاری برای ایجاد تضاد و طرحهای داخلی استفاده می شود. رنگها درخشندگی خاصی دارند.
نقشها: در میان طرح های بسیار، بیش از صد طرح ترنج، طرحهای اسلیمی، ساقه گل،نخل، گل زرد و شکوفه و برگ بچشم می خورد. قالیچه ها با طرح مدال، ترنج، نقشهای متقارن، گلدان یافت می شود ولی قالیهای تصویری رواج کمتری دارند.
ساختار اولیه: تار و پود از نخ ظریف و ابریشم است.
گره: قالی بافت بسیار فشرده و متراکمی دارند و گره فارسی بکار برده می شود. بافت ظریف تا بسیار ظریف به تعداد 000/10 تا ۲۰۰۰۰ گرفت هر دسی متر و یا حتی بیش از این در قالی های ابریشمی رواج دارد.
پرز: پشم بسیار مرغوب از کرمانشاه، قطعات نفیس از پشم کرک دار و برای طرحهای داخلی گاه از ابریشم استفاده می شود. پرورش کرم ابریشم در خود کاشان صورت می‌گیرد. پرز قالی‌های کاشان را کوتاه می چینند و قطعاتی که از پشم گوسفند یا ابریشم تهیه می شود بسیار کوتاه می شود.
کیفیت: این قالیها از بهترین تولیدات فرش ایران هستند و دوام بسیار و جنبه تزیینی دارند. بهترین فرشها،خصوصا قطعات قدیمی سرمایه خوبی بشمار می آیند. با اینحال قالی هایی با کیفیت پایین تر در بازار بعنوان قالی کاشان عرض می شوند که در حقیقت تهیه شده در روستاهای حومه هستند. این قالیها بعنوان درجه 2 آران- کاشان، ناتن کاشان یا نصرآباد کاشان عرضه می شوند. بطور کلی چنین قالیچه هایی درشت بافت هستند و استاندارد پائینی دارند. با اینحال قطعات خوبی برای فرش کردن منازل بشمار می آیند.
نام محتشم کاشانی، یکی از قالی بافان ایرانی، که امروزه بر روی کارگاه های قالی بافی گذاشته شده است، از بهترین قالی های کاشان محسوب می شود.
قالی های پشمی یا ابریشمی کاشان دارای طرحی بسیار دلنشین شامل ترنج بیضی عینا در گوشه های کادر مرکزی تکرار شده اند.
قالی پشمی یا ابریشمی کاشان دارای طرحی بسیار دلنشین شامل ترنج بیضی در مرکز می باشند که بعنوان لچک عینا در گوشه های زمینه اصلی تکرار میشوند.

کتاب منبع:قالیها و قالیچه های شهری و روستایی ایران/اریک اشنبرنر/یساولی1384/صفحه 70

ادامه مطلب

قالی قمات یزد در قم درخشید

قالی قمات یزد به عنوان نخستین قالی دارای اعتبار بین‌المللی در سیزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف قم خوش درخشید.
رئیس خانه هنرمندان قالیباف یزد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: در سیزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف قم که از طی روزهای گذشته در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی قم برگزار شد، قالی قمات به عنوان نخستین قالی دارای اعتبار بین‌المللی خوش درخشید.

قالی قمات یزد در قم درخشید

محمد شکاری دهج عنوان کرد: این نمایشگاه هر سال با حضور تولیدکنندگان فرش ابریشم قم برگزار می‌شود و تنها فرش قمات یزد به لحاظ کیفیت و ثبات رنگ و انحصاری بودن طرح و نقشه و بهره‌مندی از ویژگی‌های خاص و مدرن اجازه شرکت در چنین نمایشگاهی را پیدا کرده است.
وی بیان کرد: غرفه قالی قمات در این نمایشگاه توانست به عنوان پرفروش‌ترین غرفه و دارای بیشترین بازدیدکننده بدرخشد و مورد تشویق خبرگان فرش قم قرار بگیرد.
شکاری دهج خاطرنشان کرد: قالی قمات تنها برند فرشی است که توانسته در حد فرش اعلای قم و در کنار تولیدات این استان و در نمایشگاه فرش ابریشم این استان قدرت مانور داشته باشد و به همین دلیل نیز اجازه شرکت در نمایشگاه کاملا بومی و تخصصی قم را دریافت کرده است.
به گزارش فارس، قالی قمات یکی از مهم‌ترین برندهای فرش استان یزد و تلفیقی از زیبایی، هنر و اصالت فرش‌های قم، اصفهان و تبریز است که به عنوان قالی اصیل یزدی در دنیا شهرت یافته است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب