فرش سجاده

سجاده [sadjaade]

قالیچه ای دو ذرعی و به طور معمول ابریشمی که اندازه آن نزدیک 140×220 سانتیمتر است. طرح سجاده براساس نقش طاقنماست که نشان محراب است با آیه هایی از قرآن در بالا و چهار سوی آن به خط کوفی،نسخ و نستعلیق . در سجاده های بلوچ از نمای درخت نیز بهره گیری می شود. کرمانشاه،بیجار و سنندج از جمله کانونهای بافت سجاده است. به قالیچه سجاده ، سجاده شاه عباسی نیز می گویند.


منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 235

ادامه مطلب

فرش درگاهی

درگاهی[dargahi]

فرشی که برای گستردن در «درگاه» اتاق و در قطعی مناسب با درگاه بافته می شود. و از این نظر ،به اندازه فرش درگاهی،قطع درگاهی نیز می گویند.
کرمان از جمله کانونهای بافندگی است که در آنجا فرش به قطع درگاهی نیز بافته می شود.

منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 235

ادامه مطلب

فرش پادری

پادری[padari]

فرشی کوچک که در پای اتاق می گسترانند و اندازه اش در حد پاگرد و یا درگاه در است و از نظر قیاس در حد قطع پشتی است.از جمله کانونهای بافت پادری،سراب است. پیش از جنگ جهانی دوم،تولید پادری در سراب زیاد بود و بیشتر آنها زمینه ای به رنگ آبی و یا نخودی داشت و نقش آنها ترنجهای هندسی بود.


منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحات 235 و 236

ادامه مطلب

دانلود مقاله فرش های ایرانی در موزه های انگلستان

دانلود مقاله فرش های ایرانی در موزه های انگلستان

مقاله فرش ایرانی در انگلستان

در این مقاله که به صورت پاور پوینت طراحی شده است تمامی فرش های مطرح ایرانی در موزه های کشور انگلستان از جمله موزه ویکتوریا آلبرت لندن،معرفی شده اند.
در این مقاله ابتدا موزه های کشور انگلستان معرفی می شوند و سپس به صورت مجزا به معرفی فرش های ایرانی هر موزه با تعریف دقیق جزییات پرداخته می شود.


ادامه مطلب

جشنواره هنری ادبی نماز ظهر عاشورا در دانشگاه یزد برگزار می‌شود

جشنواره هنری ادبی نماز ظهر عاشورا در دانشگاه یزد برگزار می‌شود

فراخوان

گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، مهم‌ترین اهداف این جشنواره گسترش معنویت با محوریت نماز و اقامه مجلس عزای اباعبدالله، ترویج و تعمیق فرهنگ اقامه نماز به‌عنوان شعار و هدف قیام امام حسین (ع)، ترفیع جایگاه نماز، تقویت مبانی فرهنگ اقامه نماز مبتنی بر قیام امام حسین با هدف ترویج نماز و ارتقای فضایل اخلاقی و اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر در گسترش نماز و نیایش به عنوان شعار قیام امام حسین (ع) در دانشگاه یزد است.

بر اساس این گزارش، همه دانشگاهیان دانشگاه یزد که تمایل دارند در این جشنواره شرکت کنند، می‌توانند آثار خود را در بخش‌های نقاشی، شعر، فیلم‌نامه، نماهنگ، داستان کوتاه، فیلم کوتاه، خط نستعلق، دل نوشته، تابلو فرش، معرق، منبت‌کاری، طراحی، پوستر، قلم‌زنی، چرم‌کاری، مینیاتور، خط تذهیب حداکثر تا ۳۰ آذر ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

شرکت‌کنندگان باید آثار غیر حجمی خود را در قالب لوح فشرده و یا از طریق ایمیل معاونت فرهنگی و اجتماعی به نشانی farhangi@yazd.ac.ir و آثار حجمی خود را به دبیرخانه امور فرهنگی دانشگاه تحویل دهند.

اختتامیه این جشنواره در اسفند ماه سال جاری برگزارخواهد شد و به برترین‌های هر رشته جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.

متقاضیان برای شرکت در جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر و شرایط شرکت در هر بخش می‌توانند به وب‌سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد به نشانی farhangi.yazd.ac.ir مراجعه کنند.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

دانلود جزوه رنگرزی الیاف طبیعی

دانلود جزوه رنگرزی الیاف طبیعی

جزوه رنگرزی

جزوه رنگرزی

محصول دانشکده مهندسی نساجی

دانشگاه صنعتی اصفهان

تالیف دکتر سید حسین امیر شاهی

حاوی مطالب ارزشمند ویژه کنکور ارشد فرش و المپیاد فرش

شامل 330 صفحه به صورت فایل pdf

ادامه مطلب

دانلود مقاله بررسی قاليهاي كتيبه دار موزه ای

دانلود مقاله بررسی قاليهاي كتيبه دار موزه ای

مقاله فرش

فرش ایرانی هنری ریشه دار است که آوازه آن دل هر هنر دوست را در سرتاسر گیتی به یغما برده و گرفتار خویش کرده.
یکی از طرح ها و یا سبک های فرش ایرانی نقوش کتیبه دار است که در آن ها روایتی به تحریر در آمده است.
در تحقیق پیش رو تعدادی از قالی های کتیبه ای ایرانی موجود در موزه های مختلف دنیا به همراه تصویر و جزئیات آنها معرفی شده اند.
جهت تهیه و دانلود محصول بر لینک زیر کلیک کنید.


ادامه مطلب

استاد رسام عرب زاده

استاد رسام عرب زاده

رسام عرب زاده

ابوالفتح لطیفی،مشهور به استاد ابوالفتح رسام عرب زاده،یکی از چهره های برجسته هنر فرشبافی ایران است.او در سال 1293 شمسی در شهر تبریز به دنیا آمد.پدرش حسین زیدی لطیفی مقلب به «سید عرب» از شاگردان کمال الملک بود که با نقاشی و طراحی فرش امرار معاش می کرد.وی از اعراب زیدی بود که سه نسل قبل از حجاز مهاجرت کرده بودند و به این جهت به سید عرب معروف بود.
رسام از همان کودکی،در دامان پدر با طرح و رنگ آشنا شد. دوران کودکی را چنان که مرسوم بود در مکتبخانه گذراند. در فضای سرد و مرطوب مکتب،قرآن و الفبا آموخت و بدین منوال سالهای اولیه زندگی اش سپری شد.تحصیل در «مدرسه ادیب» تهران و «رشدیه» تبریز و بعدها در «هنرستان تبریز» و «صنایع مستظرفه» مراحل بعدی است که در جوانی طی کرد.
از کارهای اولیه استاد رسام عرب زاده، بافت فرشی از چهره یک سرشناس،نمونه ای موفق از تلاشهای اولیه اوست در همین دوره طرحی را به نام والس دولاو (Valce delave) از گوبلنهای فرانسه اقتباس کرد و آن را برای بافت به صورت فرش طراحی نمود اما با شروع بافت فرش متوجه شد که از رنگها اطلاع چندانی ندارد.به کمک دوستی که در یک کارخانه آلمانی به رنگرزی اشتغال داشت از فوت و فن رنگرزی مطلع گشت.سپس به مدد آنچه آموخته بود،فرش مذکور را با نام« رقص فرشتگان» به پایان رساند.
دو نمونه از فرشهای استاد عرب زاده بعدها در حراج هلال احمر(برای کمک) به فروش رسید و نام عرب زاده بیشتر از هر موقع دیگری بر سر زبانها افتاد.
استاد عرب زاده پس از تجربه کردن هنر کاریکاتور و بافت آرم های کمپانیهای مختلف، منحصرا به بافت قالی وقالیچه پرداخت.در این مرحله از فعالیت،بدعت و نوآوریهای او در طراحی و بافت فرش آغاز شد.نخستین جلوه های ابتکار او،نقش پردازی بر مبنای اصول جدید طراحی بود،ماندد رعایت مقیاس و اندازه ها.اما ویژگی بارز او بهره گیری از طرحهایی است که نقش غلط نامیده می شود.
این طرحها ترکیبی از نقشهای متفاوت با نظام متعارف و مغایر با سنتهای رایج است.چون شیوه را یج بافت نیز پاسخگوی نقش پردازیهای او نبود،آرام نگرفت و در چنبره بافت و گره سنتی وا نماند.اندیشید و با سختکوشی بسیار به «گره آویز» و دستاوردهای دیگری رسید.
دهه چهل و پنجاه،دوران شکوفایی هنر رسام در طراحی و بافت قالی بود.او پس از سالیانی مدید،زحمت و تلاش،پخته در کوره تجارب و با کولباری غنی از اندوخته های بایسته،آثاری شگفت و بدیع پدید آورد که همتای نمونه های برجسته میراث تاریخی ایران در هنر فرشبافی است.
نمایش آثار استاد رسام عرب زاده در کارگاه خصوصی(1345)،خانه آفتاب (1352) و انیستو گوته(1353) با استقبال عمومی گسترده ای روبرو شد.درسال 1354،عده ای از مسئوولان شرکت سهامی فرش ایران از کارگاه عرب زاده بازدید کردند و او را به همکاری در شرکت مذکور دعوت نمودند ولی او نپذیرفت و خود را درچار چوب رسوم اداری مقید نکرد ولی از راهنمایی دریغ نورزید.مجموعه واژگان فرش که با نام دستورالعمل اصطلاحات امور تولیدی فرش وبا همکاری او وتعدادی از کارشناسان مجرب شرکت فرش تدوین شد یکی از همکاریهای ذیقیمت او با شرکت مذکور است.در سال 1356 بعد از گشایش موزه فرش ایران با مقامات و کارشناسان این موزه ارتباط نزدیک داشت و نظرات مشورتی خود را در مورد عرضه آثار نفیس فرش ارائه می داد.
استاد عرب زاده در دو دهه اخیر ضمن طراحی و بافت فرش،در گسترش حرفه قالیبافی و پیوند آن با جنبه های هنری،نقش ارزنده ای ایفا کرده و شاگردان بسیاری را پرورش داده است.او علاوه بر کاربرد چهار گره به جای یک گره (آویز) دو نوع بافت فرش را با زیبایی و استادی تجربه کرده است و به دنیای فرشبافی تقدیم داشته است.این دو روش بافت عبارتند از:
الف-رجشمار توامان:یعنی فرشی مثلا با رجشمار 75 داخل فرش دیگری با رجشمار 25.نمونه این بافت در فرشی که آن را «خزان» نامیده است دیده می شود.
ب-نوع بافت توامان:یعنی قسمتی از دستبافته به صورت «فرش» است و قسمتی دیگر به صورت «گلیم»نمونه این دستبافته تابلوی زیبایی است که آن را« شب تاریک و بیم موج» نامیده است.
در مورد طرح ونقشه قالی،آثار عرب زاده با خلاقیت و روش هنرمندانه که خاص خود اوست با استفاده از حال و هوای دنیای نقش و نگار و عرفان ایرانی تجسم یافته است.در آثار عرب زاده اشاره نگاره ها نمادین است که در مجموع از سنتی ریشه دار مایه می گیرد. استفاده از مينياتور ايراني در كار عرب زاده زياد به چشم مي خورد و براي نقش پردازي هايش الهام او از اشعار نغز و داستانهاي دل انگيز وطنش تمام شدني نيست.
شگفتي و اوج خلاقيت عرب زاده در اين است كه او با حفظ تمام ميراثهاي هنري و رازو رمزهاي اصالت قالي ايران، دست به خلاقيت و نوآوري مي زند درون حال و هواي دل انگيز نقوش قالي ايران، دنياي بديع نگاره ها و رنگهاي خود را مي سازد كه هيچ يك از اصل و درون مايه اصلي هنرقالي ايران خارج نيست و غناي خاصي را به اين هنر ارزاني مي دارد.هماهنگی نگاره ها و رنگها در آثار عرب زاده چه به صورت به هم پیوسته و چه گسسته حال و آنی برای تماشاگر می طلبد،چه در نقشی که دارد و چه در رنگی که به خود می گیرد و شاید اعجاز و قدرت آفرینندگی عرب زاده در همین است که مایه های سنتی و بومی را در سطح جهانی و بشری تبیین می کند و قلم رسام و خلاق خود را که از آن بوی خوش «آشنایی» می آید تا افقهای دور دست بر می کشاند و این جاست که «نبوغ» زاده می شود و سخن استاد محمد حسین شهریار مصداق واقعی می یابد که:
عرب زاده طراح قهار فرش،
نبوغ شگفتی است در کار فرش
استاد رسام عرب زاده، در اكثر سيمنارهاي داخل و خارج از كشور حضور فعال داشته است. او با سخنراني ها و نوشته هاي پراكنده خود براي تعالي اين هنر و صنعت ملي رهنمودهاي سازنده اي ارائه كرده است. مطبوعات پنجاه ساله اخير ايران مملو از مصاحبه ها و گفتارهاي اين استاد است. سرشناسه کردن مصاحبه های این استاد خود یک کتایشناسی خاصی را لازم دارد. تعداد زیادی از استادان والامقام،اندیشمندان و هنرمندان معاصر،نظرات خود را در لابلای دفتر خاطرات استاد رقم زده اند. بررسی این دفتر نمایانگر اعجاب تمام کسانی است که از کارگاه استاد عرب زاده دیدن کرده اند. شاعران بزرگ معاصر چون:شهریار،فریدون مشیری،مهرداد اوستا و تعداد بی شمار دیگر در وصف استاد عرب زاده اشعار نغزی سروده اند که همگی ماندنی و اثر گذارند.


منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 449

ادامه مطلب