قالی بافی در سبزوار

سبزوار

قالی سبزوار

در شهر سبزوار و حومه ی آن با 6000 بافنده ی شاغل در آن فرش هایی در الگوی طرح های افشان و نقشه ها و بناهای تاریخی مانند نقش داخلی گنبد شیخ لطف الله (اصفهان) با روش های بافت مشهد بافته می شود.
بافنده های این شهر بر خلاف عادت همیشگی همکاران مشهدی خود رغبت چندانی به مصرف رنگ های قرمز نشان نمی دهند و رنگ های مورد نظر خود را بیشتر در زمینه های بژ ، نارنجی روشن ، سبز و فیروزه ای انتخاب می کنند.
در نیشابور نیز مانند سبزوار نقش هایی مطابق الگوهای بافت و نقشه های متداول در خراسان فرش های نسبتا مرغوبی بافته می شود.
بافنده های طبس این روزها که طرح ها و بافت های نایین مقبولیت عام یافته اند با استفاده از این طرح ها فرش بافی خود را به طور قابل توجهی رونق داده و تقلیدی از فرش های این شهر را در کیفیتی نازل تر و در سطحی بسیار انبوه به بازار می فرستند.


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه217

ادامه مطلب

ضرورت ساماندهی تشکل های فرش دستباف

ضرورت ساماندهی تشکل های فرش دستباف

اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان فرش شهرستان همدان ایجاد شد.

اتحادیه فرش

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، بابایی با اعلام این خبر افزود: دستگاه های زیادی در استان ها برای فرش دستباف تصمیم گیری می کنند که این تعدد دستگاه ها از یک سو باعث سرگردانی فعالان این حوزه و از طرف دیگر باعث لطمه خوردن بخش تولید و تجارت فرش شده است و تعدد دستگاه های تصمیم گیر در حوزه فرش دستباف در بخش دولتی و خصوصی باید به حداقل برسد.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: در این راستا فعالیت اتحادیه صنف تولید کنندگان فرش دستباف در این استان متوقف شد، این اتفاق پس از بررسی های لازم در یازدهمین جلسه کمیسیون نظارت بر اصناف مرکز این استان و با توجه به شیوه نامه ماده 77 قانون نظام صنفی توسط دیوان عدالت اداری انجام شده و اتحادیه یاد شده حد نصاب قانونی و لازم را برای ادامه فعالیت پیدا نکرد.

وی تصریح کرد: همچنین کمیسیون نسبت به صدور رای مبنی بر انحلال اتحادیه و الحاق رسته های تحت پوشش در اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف اقدام کرد و نام اتحادیه نیز به اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان فرش شهرستان همدان تغییر یافت.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

قالی بافی در درخش

درخش

قالی درخش

یکی از بهترین و اصیل ترین فرش های خراسان در دُرُخش واقع در نواحی جنوبی این استان بافته می شود. تولید اندک آن ، چه در گذشته و چه در حال حاضر ، در بازارهای داخل و خارج هواخواهان زیادی داشته است.
برخی از فرش های قدیمی درخش با نقشه های اصیل و با شکوه ، آن چنان که در بافت های کردستان دیده ایم ، با نقش بته های سرتاسری بافته شده اند.
این بُتّه های دوقلو ، که در جرگه ی نقاشان نقش قالی به نام بُتّه ی مادر بچه شهرت دارند ، در ردیف های موازی تمامی سطح فرش را پوشانیده اند. همین بُتّه ها به صورت دانه های تسبیح و کنار هم چهار گوشه ی قالی را دور زده و حاشیه را می سازند. در این قبیل فرش ها اصولا بین حاشیه و زمینه از نظر شکل و رنگ اختلاف چندانی وجود ندارد و فرش به صورت یک تکه پارچه ی ترمه ای به نظر می رسد. رنگ های مسلط در فرش های دُرُخش ، قرمز ، سرمه ای و سبز مغز پسته ای روشن و نارنجی است.


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه216

ادامه مطلب

قالی بافی در مود

مود

قالی مود

در جنوب بیرجند در بخش مود فرش هایی با گره فارسی در روی تار و پود پنبه ای در همه ی اندازه ها ، از پادری گرفته تا ذرع و نیم و دو ذرعی و مربع های کوچک و بزرگ و شبه چهارگوش هایی به اندازه های 5/2 * 2 و همچنین فرش های بزرگ تر ، بافته می شوند.
بافنده های خوش سلیقه ی این محل با به کار بردن کمی ابریشم سفید و یا فیروزه ای در پیرامون نقش های طرح به فرش های خود حالت برجسته و خوش آیندی می دهند. طرح دلخواه آنان نیز ماهی درهم و یا هراتی است که مکرر بر روی فرش های خود می آورند.
بافنده های مود و همچنین بیرجند در بسیاری از مواقع فرش های خود را مزین به ترنج مدور شانزده گوشه ای می کنند و بدین گونه طرح فرش را از حالت یکنواختی که از تکرار نقش ماهی به وجود آمده ، بیرون می آورند. از دیگر طرح های مورد علاقه ی بافنده های این ناحیه طرح خشتی بختیاری است. رنگرزان این ناحیه رغبت زیادی به کاربرد رنگ های سفید عاجی ، قرمز سوخته ، آبی روشن ، سرمه ای ، خردلی و قهوه ای دارند.


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه215

ادامه مطلب

نقش قالی

نقش قالی

krai rhgd

یکی از عوامل با اهمیت و در خور توجه که شهرت قالی های این سرزمین را جهان گیر کرده است نقش های دلپذیر و طرح های بی مانند و متنوع آنهاست . هر تخته فرش ایران دارای نقش مختص به خود است به گونه ای که صدها و هزاران طرح دلفریب را در مجموعه فرش های ایران می توان یافت که هر کدام از آنها در نوع خود در کمال زیبایی و تنوع رنگی هستند.
طراحان با ذوق این مرز و بوم در برخورد با فرهنگ ها و هنرهای اقوام مهاجر و مهاجم به این کشور با هوشمندی و بی ادعایی خاص خود گزیده ترین و دل پسندترین نقش های آنها را انتخاب و در طرح های مورد استفاده خویش گنجانیده و در نتیجه با ارائه ی طرح های تلفیقی و ابتکاری توانسته اند هنر نقش قالی ایران را آنچنان که شاهد هستیم به حد تعالی برسانند .
کار مشترک این طراحان همراه با عمل رنگرزان با تجربه و مهارت بافندگان هنرمند و با حوصله سرانجام به خلق پدیده ای زیبا و شکوه مند به نام قالی افسانه ای ایران منتهی شده است .
تکمیل و تعالی نقشه های فرش ایران به مرور زمان صورت گرفته است . بنابر شواهد تاریخی فرش های ایران تا حدود چهار صد و پنجاه سال پیش (مقارن سلطنت شاه طهماسب)، با طرح های هندسی بافته می شدند و شاید تا حدودی بتوان گفت تنها بعد از این زمان بود که طرح هایی با خطوط منحنی و دوار در نقش قالی ایران وارد شد و هنر نقش قالی مانند دیگر هنرهای زیبا به حد کمال خود رسید .
هنر طراح ایرانی گاهی با ترسیم نقش های سمبلیک و نمادین مانند انواع اسلیمی ها مقاصد خود را در طرح های قالی منعکس کرده و جانورانی افسانه ای و حقیقی چون اژدها و فیل و مار را با این شکل ها مجسم کرده است . گاهی نیز بی هیچگونه تمهیدی تصویرهای واقعی موجودات زنده مانند شیر و اسب و آهو و گورخر و پرنده های گوناگون را در صحنه هایی از طبیعت و شکارگاه و مجالس بزم وارد کرده و با این تصاویر شاخه ها و درختانی مملو از شکوفه ها ، گل ها و میوه ها را در لابلای استخوان بندی طرح که همان ترکه های اسلیمی و ختایی ها و لچک و ترنج باشند با حرکاتی استادانه و حساب شده به چرخش در آورده است .
شاید در بادی امر به نظر رسد که اشکال این گل ها و بوته ها مشابهتی با اصل طبیعی خود ندارند ولی با مختصر دقتی گل های انار و سوسن و نرگس و صدتومانی و محمدی و تاج الملوک ومینا و درخت های بید و نخل و سرو و مانند آن در متن فرش می توان تشخیص داد . حاصل آنکه این شکل ها را طراح نقش قالی با ذوق و سلیقه ی علاقمندان فرش و طبیعت و ذات قالی تا حدودی انتزاع و آرایش کرده و در زمینه ی طرح آورده است .
طرح های جالب قالی ایران و رنگ آمیزی متعادل و موزون آن سال های درازی است که مقبول طبع علاقمندان فرش است و امروزه تقریبا بیشتر مراکز قالی بافی دنیا با آگاهی از این اقبال جهانی فرش های خود را برابر با طرح های ایران می بافند و کوشش چندانی نیز در ارائه طرح های جدید معمول نمی دارند . زیرا به بهترین آنها دست یافته اند .
به استثنای طرح های منظره ای و چهره بافی بیشتر فرش های ایران به صورت متقارن است و در بیشتر حالات طرح کامل یک فرش ،تکرار یک چهارم سطح آن است .
به طور معمول بیشتر فرش های ایران حاشیه دارند که تعداد و ابعاد آنها بسته به منطقه های گوناگون فرش بافی تغییر می کند و تعداد آنها 3 تا 6 و گاهی نیز تا 15 ردیف می رسد. معمولا یکی از آنها حاشیه اصلی و با عرض بزرگ تر بوده و بقیه حاشیه های جانبی ، بیرونی و درونی هستند که اصطلاحا آنها را حاشیه ای محافظ نیز می خوانند و گاهی نیز ممکن است مانند برخی از فرش های سفارشی و جدید بافت اصفهان و کاشان و کرمان بدون حاشیه باشند .



منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 57

ادامه مطلب

کهنه نما نمودن فرش

کهنه نما نمودن فرش



پشم های فرش با گذشت زمان و در اثر اصطکاک با عوامل خارجی و یا به اصطلاح «پا خوردن» فَلس های خود را از دست داده کهنه نما و شفاف می شوند.برای کهنه نما نمودن فرش و برای آنکه قالی ها رنگ آمیزی خام و زننده ی خود را از دست بدهند از دیر زمان در ایران مرسوم بوده است که فرش ها را در کوچه بازار در زیر پای عابرین قرار داده و یا در آفتاب پهن کرده و با آب و چوبک و خاکستر که خاصیت قلیایی دارند آنها را شست و شو می دادند . همین عمل را نیز می توان با یک ماده شیمیایی به نام هیپوکلریت کلسیم که نام تجاری آن سود و یا پودر سفید گری است انجام داد چه پشم در مجاورت املاح کلر فَلس های خود را از دست داده و صیقلی می شود . این عمل را اصطلاحا کلرینه کردن پشم و یا دواشور نمودن می نامند . عمل دواشور نمودن بیشتر در مورد فرش های صادراتی معمول است و تجار فرش برای آنکه اصالت و قدمت بیشتری به فرش های خود بدهند آنها را دواشور کرده و سپس صادر می نمایند . ولی با روش های جدید آزمایشگاهی می توان نوع رنگ های به کار رفته و همچنین قدمت الیاف فرش را تشخیص داد . به کمک همین روش ها امروزه توانسته اند تاریخ بافت برخی از فرش هایی را که در این اواخر به تقلید از کارهای قرون گذشته بافته شده و به غلط به آن زمان ها منتسب کرده اند ، تعیین کرد .


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 53

ادامه مطلب

Tribal designs

Tribal designs

Tribal designs

These designs have been influenced by old and noble Persian patterns that were created by the native carpet weavers.
The simplicity of life enjoyed by the weavers is reflected in the style of their production.In spite of the patterns,which are not ordered and regular,the designs are still attractive and pleasant.
The designers have transferred these patterns from one district to another so that these designs can be found from the furthest east to the furthest west of the country.
Sometimes these designs are recognised by the name of the production zone such as Mazlaghan,Ferdous,veis,and may take the name of the chieftain such as Salar-Khani,Yaghub khani,Ali-Mirzai.
Heibatlu is one of the most famous patterns of this group which is associated to Abadeh in the province of Fars.
Most tribal designs are in geometric and stylised style

ادامه مطلب

دانلود کتاب بچه های قالیبافخانه

دانلود کتاب بچه های قالیبافخانه

بچه های قالیبافخانه

این کتاب داستانی ارزشمند، اثر استاد هوشنگ مرادی کرمانی چهره ی ماندگار ادبیات ایران می باشد.
این کتاب ارزشمند از دو داستان تشکیل شده که هر دو نیز در مورد بچه های روستانشین فقیر کرمانیست که مجبور می شوند از سنین کودکی به قالی بافی بروند . شرح رنج ها و سختی ها این بچه ها ، گذران زندگیشان ، فقرشان و ....به صورت استادانه بیان می شود.
یکی از زیبایی های کتاب لحن بیان عامیانه بسیار زیبا و روان آقای کرمانی و با گوشه هایی از لهجه ی شیرین کرمانیست .
این کتاب ارزشمند به صورت رایگان از لینک زیر قابل دریافت می باشد.



ادامه مطلب