دانلود طرح تابلو فرش هشت گوش

دانلود طرح تابلو فرش هشت گوش

طرح تابلو فرش

این طرح یکی از نقش مایه های گرفت و گیر هنر ایرانی است که داستان نبرد گاو و شیر را روایت می کند.
این طرح ابتدایی و ساده در ابعاد بیست تا سی سانت و با رجشمارهای 40 تا 30 قابل بافت می باشد.


جهت دانلود بر روی لینک زیر کلیک نمایید.




پسورد فایل: www.karayan.ir

ادامه مطلب

راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش در ایجرود

راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش در ایجرود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ایجرود از راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان زنجان در این شهرستان خبر داد.


فرش ایجرود

فریدون محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان در شهر زرین‌آباد راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این دفتر نمایندگی از هفته آینده در شهرستان ایجرود راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: متقاضیان خدمات در این بخش در شهرستان ایجرود می‌توانند به دفتر مذکور مراجعه کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ایجرود هدف از راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان در این شهرستان را تکریم ارباب رجوع، ارائه خدمات بهینه به متقاضیان و اصلاح ساختار اداری اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون افرادی که متقاضی بیمه یا دریافت کارت یا گواهینامه مهارت در رشته فرش بودند باید با طی مسافت و صرف هزینه‌هایی به زنجان مراجعه می‌کردند، افزود: با افتتاح و راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان در شهرستان ایجرود این مسائل و مشکلات رفع شده و خدمات مورد نظر در این دفتر ارائه می‌شود.

محمدی ادامه داد: 6 هزار بافنده فرش در شهرستان ایجرود وجود دارد که اقدام به تولید فرش‌های دستباف می‌کنند.

وی فرش را یکی از هنرهای ارزشمند و تولیدات فاخر برشمرد و گفت: سابقه بافت فرش در استان و شهرستان ایجرود بالا بوده و از قدمت زیادی برخوردار است.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

دانلود مقاله طراحی فرش

دانلود مقاله طراحی فرش

دانلود مقاله طراحی فرش

هنر فرش ایران یکی از اصیل ترین هنرهای ایرانی است که تا به امروز به یادگار مانده و هنوز هم بازار بسیار عالی دارد.فرش ایرانی در طول دوران چندین هزار ساله خود فراز و نشیب های بسیاری را داشته و ﻃﺮاﺣﯽ ﻓﺮش ﻧﯿﺰ ﻫﻤﭽﻮن ﺧﻮد ﻓﺮش ﺗﺤﻮﻻت ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ را ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ و از نوع ذهنی باف به پیشرفته ترین و در عین حال سنتی ترین نوع خود در زمان حال رسیده است.در این مقاله در مورد مسائلی چون پیاده کردن نقشه،رنگ و نقطه کردن،طراحی کامپیوتری،طرح های فرش و… بحث شده است.



ادامه مطلب

طرح های فرش دستباف در مجموعه آثاری از کمال الدین بهزاد

طرح های فرش دستباف در مجموعه آثاری از کمال الدین بهزاد


طرح های فرش دستباف در مجموعه آثاری از کمال الدین بهزاد

مطلب مهم و قابل اشاره که در برخی آثار بهزاد و شاگردانش به چشم می خورد نقش فرش دست باف است که در این تابلوها به وضوح قابل رویت است.این نقوش که بعدها مورد بحث و استناد پژوهشگران هنر فرش قرار گرفته است با نگاره های هندسی،بندی،گل و بوته ای،ترنجی،اسلیمی ساده و طرح های گیاهی تزیین و ترکیب یافته اند. در این مقاله چند نمونه به طور مثال آورده شده است.


لینک دریافت

ادامه مطلب

مقاله پیشینه ریسندگی و رنگرزی در کرمان

مقاله پیشینه ریسندگی و رنگرزی در کرمان

عنوان تحقیق :پیشینه ریسندگی و رنگرزی در کرمان

مقاله پیشینه ریسندگی و رنگرزی در کرمان

منطقه کرمان از جمله مناطق هنر خیز ایران است و یکی از قطب های صنایع دستی ایران محسوب می شود.

صنایع رنگرزی و ریسندگی سنتی از جمله صنایعی هستند که در این منطقه رشد و نمو پیدا کرده اند و متاسفانه امروزه در خطر نابودی قرار دارند.بدین جهت سعی شده با استفاده ازمنابع مختلف این دو صنعت و سابقه آنها در منطقه کرمان معرفی و راهکارهایی جهت احیا و یا حفظ این هنرها صورت گیرد.


shop

ادامه مطلب

گزارش کارآموزی رنگرزی طبیعی

گزارش کارآموزی رنگرزی طبیعی

گزارش کارآموزی رنگرزی طبیعی

مقاله پیش رو گزارش کار آموزی رنگرزی الیاف طبیعی قالی با استفاده از رنگزاهای طبیعی است،که در کارگاه رنگرزی تهیه شده است.

این گزارش حاوی سه فصل است که در آن شیوه های رنگرزی الیاف به صورت مفصل آورده شده است.

استفاده از عکس های عالی و توضیحات مفصل و جامع از مزایای این گزارش است. در زیر بخشی از چکیده این گزارش آورده شده است:

رنگرزی با مواد رنگی طبیعی محدوده ای نیست که قوانین طبیعت دست رد به سینه ما بزند بلکه بر عکس ما می توانیم دلایل منطقی زیادی بیابیم که حاکی از کیفیت عالی رنگ های طبیعی هستند. صنعت قالی بافی امروزه رنگ هایی را بدست می دهد که فقط از سه رنگ اصلی تشکیل شده اند : آبی ، قرمز ، زرد.

مخلوط کردن یک جفت از آنها در پاتیل رنگرزی ، رنگهای ثانوی ، بنفش ، نارنجی و سبز بدست می دهد. مخلوط کردن هر سه رنگ اصلی اگر به نسبت خاصی انتخاب شود ، رنگ سیاره یا مجموعه رنگ های زیادی ازرنگهای مرتبه سوم مانند قرمز ، قهوه ای ، زرد – قهوه ای و … می دهد. رنگرزی سنتی از دیر باز در مناطق مختلف کشور با تفاوت هایی از سوی استادکاران این رشته انجام می شده است با این همه دارای شاخص ها وروش های مشخصی است .


shop

ادامه مطلب

ابزارآلات بافت در فرش راور

ابزارآلات بافت در فرش راور

قالی راور

ابزار آلات در فرش کرمان و راور مانند سایر نقاط تحت پوشش گره نامتقارن خاص هستندکه در اینجا به معرفی مختصر وگویش محلی آنها می پردازیم.
1-پاکی:وسیله ای است که خامه را پس از گره زدن در دور تارها با ان می برند ودر بعضی مناطق کشور با نام کاردک نیز مشهور است.
2-دیلم:وسیله ای بزرگتر از پاکی اما غیر قابل بردگیو برای کوبیدن ویکنواخت کردن گره ها ی یک رج قبل از عملیات پود کشی استفاده می شود.


3-کلوزار:وسیله ای برای کوبیدن پود استفاده می شود و در بعضی مناطق ایران با نام شانه، دفتین وکرکیت نیز شهرت دارد.
4-سوهان:وسیله ای است برای تیز کردن کاردک ها از ان استفاده می شود.
5- قَبل یا قول:فتیله یا مقداری از خامه است که به دور چوبی پیچیده می شود تا درهنگام بافت استفاده از نخ ها آسان تر شود واز اسراف آن جلوگیری شود وهمچنین قول کردن خامه ها یا نخ ها باعث جدا شدن مواد زائد از نخ و تمیزی آن در زمان بافت می شود.
6-سیخه:میله آهنی و گاه چوبی نازک است که نخ پود از توپک یا کلاف به دو ان پیچیده می شود وزمان پود کشی آن را از بین تارهای چله عبور می دهند.وتقریبا کار ماسوره دستگاه های بافت پارچه را دستگاه قالی بافی انجام می دهد.
7-نشانه:میله ای آهنی به طول یک فوت که به وسیله آن روی تارها علامت گذاری می کنند وبراساس آن بافت را انجام می دهند تا درپایان کار دچار بالازدگی ویل پایین زدگی نشود.
8-بونیکو:وسیله ای است که برای تبدیل کردن نخ های کلاف به قول یا فتیله از آن استفاده می شود.روش کار آن بدین صورت است که کلاف نخ را به روی آن می اندازند وسر نخ کلاف را باز کرده ومی کشند با کشش نخ وگردش بنیکو سر نخ آزاد شده وجهت پیچیدن به دور چوب یا سیخه استفاده می شود.
9--نقش قالی یا تکه:همان طرح قالی است که پس رنگ ونقطه شدن به صورت تکه تکه شده بر روی مقوا چسبانده شده وهر نقش قالی که در راور با نام تکه نیز معروف است حدود چهل رج را از طرح نشان می دهد. وبا توجه به ابعاد قالی تعداد نقش ها زیاد یا کم می شود. ولی به طور معمول تعداد نقش یا تکه در قالی راور برای یک قالی 2در3مترحدود 18تکه برای نصف کار است.


نویسنده:سعید یزدی زاده راوری،هزار ویک سند،کرمان،25/9/1392

ادامه مطلب

استاد عباس نژاد کمالی راوری

استاد عباس نژاد کمالی راوری


استاد "عباس نژاد کمالی راوری" از پیشکسوتان رنگرزی ایران است که در سال 1313 در راور کرمان دیده به جهان گشود.

خانواده کمالی کشاورز بودند وی نیز دوران نوجوانی را در کنار تحصیل با کشاورزی گذراند و اندک اندک در چند سفر به مشهد و کرمان فعالیت‌های تجاری محدودی را در زمینه نخ و پشم آغاز کرد. زنده یاد استاد علیرضا یزدان پناه از قضای روزگار یکی از مشتریان استاد عباس‌نژاد می‌شود و از این مرحله به بعد سرنوشت وی دگرگون می‌شود.

استاد یزدان پناه در آغاز شاگرد خود را به برپایی چند دار قالی ترغیب می‌کند و خود وظیفه رنگ‌آمیزی خامه ها را برعهده می‌گیرد و کم‌کم با بروز استعدادهای شاگرد و گسترش حجم کار، رنگرزی نیز به شاگرد واگذار می‌شود.

عباس نژاد با بهره‌گیری از دانشی که فراگرفته و با استفاده از ابتکارهای ذوقی خود، نیازهای کارگاه را به خوبی برآورده می‌سازد و به تدریج مورد مراجعه دیگر تولیدکنندگان فرش نیز قرار می‌گیرد.

دست تقدیر دیگر بار وی را با فرزانه‌ای دیگر به نام استاد "حبیب ا... کمال زاده" که از طراحان بنام کرمان بود آشنا می‌کند و از اندوخته‌های این استاد نیز بهره بسیار می‌برد.

استاد در سال 1340 به مشهد مقدس مهاجرت می‌کند و در کارگاه‌های رنگرزی متعددی مشغول کار می‌شود و چنان شهرتی می‌یابد که با گشایش شرکت فرش آستان قدس رضوی از وی به عنوان استاد کارگاه رنگرزی دعوت به کار می‌کنند. استاد می پذیرد و سال‌ها در این کسوت به فعالیت می‌پردازد.

مرکز ملی فرش ایران طی آیینی که در روز شنبه 15 دی‌ماه سال 1386 برگزار کرد از این استاد پیشکسوت رنگرزی در کنار برخی دیگر از هنرمندان این عرصه تجلیل کرد.



نویسنده: سعید یزدی زاده راوری،هزار و یک سند،کرمان،5/9/1392

ادامه مطلب