دانلود فرم توجیهی کارگاه فرش دستباف

دانلود فرم توجیهی کارگاه فرش دستباف

طرح توجیهی فرش دستباف راور

در این فرم توجیهی قرار است سالیانه میزان 180 متر فرش دستباف در شهرستان راور کرمان تولید شود.
گره بکار رفته در این طرح فارسی بوده و کلیه هزینه های مورد نیاز به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس قیمت های تابستان 1395 محاسبه گردیده است.

ادامه مطلب

تاثیر طرح و نقش قالی افشاری باف کرمان بر گلیم شیریکی پیچ

تاثیر طرح و نقش قالی افشاری باف کرمان بر گلیم شیریکی پیچ

گلیم شیریکی پیچ

چکیده :

استان کرمان یکی از باسابقه‌ترین مناطق‌ گلیم‌بافی‌ در‌ ایرانبه شمار مـی‌رود کـه صـرف نظر از عشایر و روستاییان،بسیاریاز زنان و دختران شهرنشین نیز‌ به این کار مشغولند.برخورداریاز تنوع قومی با فـرهنگ‌های بافندگی مختلف و وجود مواد‌ اولیه بومی همواره بستری مناسب‌ جهت‌ رشد و احیای این هـنر در این استان پدید آورده است.گلیم«شیریکی پیـچ»یا«سوزنی»یکی ازشـاخص‌ترین دستبافته‌های عشایر و روستائیان این استان محسوب می‌شود که با سابقه‌ای چند صدساله در سنت‌های بافندگی عشایرکرمان به خصوص افشارها‌ و بچاقچی‌ها ریشه دوانده است.ظرفیت بالای هنری و کاربردی این گلیم طی چند دهه گذشته تولیدکنندگان بسیاری را بـه سمت قطب‌های اصلی تولید این محصول(مناطق سیرجان و بافت)سوق داده،به‌طوری که امروزه تولیدات این منطقه سهم‌ عمده‌ای‌ از مصارف داخلی و صادرات خارجی را به خوداختصاص داده است.بررسی تولیدات این منطقه گویای آن است که طی سال‌های گذشته هم پا بـا ازدیـاد تقاضا،روند سنتی تولید این دستبافته‌ها دستخوش تغییرات زیادی‌ شده‌ است که تنوع‌طلبی درطرح و نقش‌های مورد کاربرد از مهم‌ترین آن می‌باشد.طرح و نقش این دستبافته‌ها آمیزه‌ای از طرح‌های اصیل گلیم‌بافی عشایر کرمان و طرح‌های برگرفته از سنت‌های نقش‌اندازی قـالی‌بافی افـشاری‌باف کرمان‌ به‌ شمار می‌رود که در چند سال گذشته به جهت همه‌گیری گلیم‌بافی از فرش‌بافی به این هنر ورود پیدا کرده است.این مقاله برمبنای مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی به مطالعه مهم‌ترین طرح‌های مشترک‌ بین‌ گلیم‌بافی‌ و فـرش‌بافی بـراساس اشتراکات و افتراقات موجود‌ پرداخته‌ است.



واژگان کلیدی:

(فرش افشاری‌باف،گلیم شیریکی‌پیچ،طرح ونقش)



ادامه مطلب

نقش گنجشک در گلیم هرسین

نقش گنجشک در گلیم هرسین

نقش گنجشک در گلیم هرسین

در این مقاله نقش مایه گنجشک با توجه به باورهای مردم هرسین مورد بررسی قرار می گیرد.
گنجشک به پرندگان خانواده گنجشکیان گفته می‌شود که خود در راسته گنجشک‌سانان می‌گنجند.گنجشک خانگی،معروفترین گونه گنجشک است که در تعداد بسیار زیاد در تمامی قاره‌های جهان و عمدتأ در مناطق شهری زندگی می‌کند. گنجشک‌ها را نزدیک‌ترین حیوان وحشی به انسان توصیف می‌کنند.و همین عوامل باعث شده تا گنجشک در بسیاری از فرهنگ ها به عنوان عضوی از خانواده و یا حداقل عامل ایجاد خیر و برکت در یک خانواده به شمار رود.
در تحقیق پیش رو به بررسی نقش گنجشک در گلیم هرسین کرمانشاه پرداخته می شود.


ادامه مطلب

مقاله جایگاه فرش در دکوراسیون داخلی

مقاله جایگاه فرش در دکوراسیون داخلی

عنوان تحقیق : جایگاه فرش در دکوراسیون داخلی

مقاله فرش دستباف در دکوراسیون

فرش یک عنصر تزیینی و کاربردی است که در طول تاریخ هم جنبه تزیینی و هم کاربردی داشته است.اما در طول چند سال اخیر به دلیل تغییر در شیوه های زندگی و به طبع آن معماری فرش کمتر مورد توجه قرارگرفته اما موارد در طرح و رنگ فرش وجود دارد که اگر شناخته شوند می توان فرش را به عنوان عنصر اصلی دکوراسیون داخلی یک منزل معرفی کرد که در این تحقیق به مواردی از آن اشاره شده است.


ادامه مطلب

فرش دستباف در دکوراسیون

فرش در دکوراسیون


فرش در دکوراسیون

با توجه به اینکه فرش ایران در هر قسمتی از منزل و یا دفتر کار،مایه گرمی و شکوه است و بیشترین جلوه را به این مکان ها و مبلمان موجود در آنها می دهد. اما رعایت برخی از اصول اساسی در رابطه انتخاب فرش و دکوراسیون علاوه بر آنکه نشانگر ذوق و سلیقه ی خریدار است در دوام و پاکیزگی و نمای هر چه بیشتر فرش نیز تاثیر انکار ناپذیری دارد.در این ارتباط باید عوامل رنگ،بافت و طرح فرش را مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال فرش های کم دوام،ظریف،ابریشمی و قدیمی و عتیقه و یا زمینه روشن را نباید در اتاق نشیمن،نهار خوری و اتاق کودکان قرار داد.مکان های مناسب برای اینگونه فرش ها به طور معمول اتاق های پذیرایی،خواب،کتابخانه و سرانجام مکان های کم رفت و آمد است.فرش اتاق نهارخوری باید به اندازه ای باشد که پایه های صندلی مستقر در اطراف میز نهار خوری به تمامی روی آن قرار گیرد.به عبارت دیگر ابعاد فرش باید از هر طرف حداقل 60 تا 70 سانتی متر بزرگ تر از میز نهار خوری باشد.
در سالن های پذیرایی فرش مقابل مبل ها و کاناپه ها را به اندازه ای انتخاب می کنند که ضمن پوشش مساحت مورد نظر مقداری از سطح آن نیز زیر پایه های مبل و کاناپه قرار گیرد.نکته دیگر این است که هیچ گاه مساحت مقابل کاناپه و مبل را با یک جفت قالیپه مفروش ننمائید چون که از نقطه نظر زیبایی تاثیر نامطلوب و نا خوشایندی دارد.
به جای مفروش نمودن اتاق خواب با یک تخته فرش بزرگ که به اجبار قسمت هایی از آن به زیر تختواب می رود بپوشانیم،توصیه می شود از چند تخته قالیچه کوچک و پاتختی ترجیحا با رنگهای روشن استفاده شود.
عامل طرح در انتخاب فرش برای مکان مورد نظر نیز از اهمیت ویژ های برخوردار است به عنوان چند اصل می توان گفت که در منازل و محل هایی که با مبلمان استیل تزئین شده باشند طرح های گلدار و همچنین فرش هایی با طرح های هندسی و شاخه شکسته جلوه و زیبایی بیشتری دارند.
فرش های ترنج دار در سالن های پذیرایی و در محل هایی که نقش ترنج آن در معرض دید کامل باشد و قالی های بانقش سرتاسری و یا خشتی در سالن های نهار خوری و پذیرایی و نشیمن و کتاب خانه منظره بهتری دارند.



منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه242

ادامه مطلب

رنگرزی فرش

رنگرزی

رنگرزی

در صنعت قالی بافی هنر رنگرزی اهمیتی تقریبا یکسان با طراحی و بافندگی دارد و اصولا بدون وجود رنگ نقشی آفریده نمی شود .
علم رنگرزی در گذشته بسیار پیچیده بود و رموز آن همیشه در خانواده های رنگرز باقی می ماند و کمتر کسی می توانست از اسرار آن آگاهی یابد . هر رنگرز با بکار بردن شیوه های مخصوص به خود رنگ هایی با تونالیته های مشخص را تولید می کند که مشابه آنها را تقریبا در سایر کارگاه ها نمی توان یافت به همین دلیل رنگ یکی از عوامل تشخیص بافت های مناطق مختلف باشد .
در رنگرزی مهارت رنگرز در کاربرد مواد رنگی اهمیت ویژه ای دارد و عامل درخشندگی رنگ تنها مواد الوان نیست، زیرا فرش هایی وجود دارند که الیاف آنها با مواد رنگ دار مرغوب،رنگ آمیزی شده،اما به علت عدم مهارت رنگرزو فقدان نفوذ رنگ به داخل الیاف ، فرش رگه دار شده و یا برعکس بر اثر اشباع الیاف از مواد رنگی،به هنگامی که فرش ها بر روی یکدیگر می اندازند رنگ های اضافی به فرش های مجاور نفوذ می کنند .همچنین کیفیت و نوع الیافی که در رنگرزی بکار برده می شود نیز مهم است به این صورت که هرگاه چند دسته کلاف مختلف را در یک زمان و تحت شرایط یکسان و حتی اتوماتیک رنگ آمیزی کنند نتیجه کار در تمام آنها به یکسان نخواهد بود و هر کلافی رنگی متمایز از کلافهای دیگر به خود می گیرد .
با تجزیه نور در یک منشور بلوری،همانند رنگین کمانی که بعد از بارندگی در هوای آفتابی تشکیل می شود،هفت رنگ بنفش ، نیلی ، آبی ، سبز ، زرد ، نارنجی و قرمز بوجود می آید . در این مجموعه رنگ های زرد و قرمز و آبی رنگ های اصلی و بنفش ، سبز و نارنجی رنگ های مکمل نامیده می شوند که از ترکیب آنها با یکدیگر به نسبت های مختلف دنیایی از رنگ ها به وجود می آید . به این ترتیب که انواع سبزها از مخلوط زردها و آبی ها، انواع بنفش ها از ترکیب آبی ها و قرمزها و انواع نارنجی ها از ترکیب زردها و قرمزها به دست می آید . همچنین از ترکیب رنگ های مکمل با یکدیگر،می توان به رنگ های اصلی با درجات رنگی متفاوت می توان دست یافت . در عمل برای به دست آوردن رنگ سبز ابتدا کلاف ها را با نیل و سپس با یک ماده رنگی زرد می کنند و برایبه دست آوردن رنگ نارنجی، الیاف را در مرحله اول با روناس و یا هر قرمز دیگری به رنگ قرمز در آورده و سپس خم محتوی رنگ زرد،وارد می کنند.
برای به دست آوردن رنگ ارغوانی الیاف را ابتدا به رنگ قرمز در آورده و آنگاه در خم نیل وارد می نمایند و به همین ترتیب با تغییر در نسبت رنگ های بکار رفته به مجموعه های رنگی متعددی دسترسی می یابند .
رنگ ها را برحسب ساختمان فیزیکی ، کیفیت شیمیایی ، ثبوت و نوع دندانه ای که با آن به کار می برند و یا روش های رنگرزی تعریف و طبقه بندی می کنند .


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه42

ادامه مطلب

قالی بافی در سنقر

سُنقُر

فرش بافی در سنقر

عشایر نیمه چادرنشین کلیایی ساکن در سنقر و توابع آن با تولیداتی قابل توجه چه از لحاظِ کمیت و کیفیت تا حدی کمبودهای مراکز بافندگی کرمانشاه و عشایر ساکن در این استان را جبران می کنند. این عشایر در مرکز مثلثی که رئوس آن همدان، کرمانشاه و سنندج است، زندگی می کنند و دست بافت های آنها بیشتر در شهر سنقر با قیمت های مناسب به فروش می رسند.
فرش های کُلیایی به طور معمول در اندازه های 130×250 سانتی متر و یا ذرع و نیم بافته می شوند. هر چند اندازه های دیگر مانند کلگی های کوتاه نیز به فراوانی در میان دست بافت های آن دیده می شود.
فرش های پرتراکم کلیایی تار و پود پنبه ای و پرزهایی با ارتفاع متوسط دارند الیاف فرش های آنها به خوبی رشته شده و معمولا با رنگ های طبیعی در فام های روشن، آبی وقرمز، و سایر رنگ های کلاسیک رنگ آمیزی می شوند. کیفیت دو رنگی ناگهانی نیز گاهی در میان فرش های آنان دیده می شود. درمجموعه فرش های کُلیایی به طرح های گوناگونی بر می خوریم. از جمله بافنده های این ناحیه فرش هایی با طرح بیجار در نقش هراتی با سبک شاخه شکسته می بافند که در متن روشن ترنج های آن نقش های ساده پرندگانی به صورت مجرد دیده می شود.
در متن اصلی فرش که در درون آن ترنج شش گوشه ای جای دارد ، نقش های هراتی دیده می شوند و حاشیه فرش با نقوشی به کلی غیرمتعارف تزئین شده است. پاره ای از فرش های این منطقه با داشتن ترنج ساعتی پیوستگی طرح های کُلیایی را با طرح های فراهان، تفرش و خَرَقان را نشان می دهند . چنانکه برخی دیگر از فرش های ترنج داراین ناحیه طرح هایی از لادیک(LADIK) در ترکیه را تداعی می کنند. در کُلیایی فرش هایی با طرح های بازوبند با حاشیه شیر و شکری نیز بافته می شود.


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران/محمدجواد نصیری/چاپ اول/انتشارات میردشتی/1389/صفحه 139

ادامه مطلب

فرش بافی در کرمانشاه

کرمانشاه


قالی کرمانشاه

صنعت قالی بافی در کرمانشاه بر خلاف شهرهای مجاور آن رونق و اهمیت چندانی ندارد و تولیدات اندک آن مانند بافته های عشایر سنجابی و کلهر بیشتر در اندازه های کلگی و خورجین و مانند آن ، به بازار عرضه می شوند. فرش های آن غالبا درشت بافت بوده و با گره ترکی بافته می شوند. طرح های هندسی و شاخه شکسته را بیشتر با رنگ هایی در فام های قرمز ، قهوه ای روشن و شتری می بافند.


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران/محمدجواد نصیری/چاپ اول/انتشارات میردشتی/1389/صفحه 139

ادامه مطلب